Verkeersbesluit N355 Aanleg knooppunt Nieuwklap

Logo Groningen

Provincie Groningen, woensdag 15 mei 2019

Zaaknummer: K15505

Verzonden: woensdag 15 mei 2019

Inleiding

In het kader van de opwaardering van belangrijke vaarwegen worden maatregelen aan de vaarroute Lemmer-Delfzijl getroffen. De bruggen over deze vaarweg worden geschikt gemaakt voor de klasse Va-schepen en - voor wat betreft de doorvaarthoogte - voor vierlaagscontainervaart. Daarmee worden veilige en vlotte vaarverbindingen beoogd. Rondom Aduard betekent dit naast een brugverbetering over het Van Starkenborghkanaal een nieuwe weg om Aduard, de verplaatsing van de laad- en loswal, een nieuwe aansluiting van deze weg op de N355 bij Nieuwklap en een aantal bijbehorende infrastructurele voorzieningen.  

In dit verkeersbesluit gaan we in op de verkeerstekens die een gevolg zijn van de realisatie van het Knooppunt Nieuwklap in de N355. Inclusief een deel van de parallelstructuur van de N355 aan weerszijden van het Aduarderdiep. De overige verkeerstekens betreffende de rondweg Aduard-Nieuwklap worden in een afzonderlijk verkeersbesluit opgenomen.

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 is de gedeputeerde staten bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de provincie Groningen.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing en verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Met het verkeersbesluit wordt beoogd:

  • -

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • -

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • -

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • -

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • -

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.

Motivering:

Knooppunt Nieuwklap N355:

Dit knooppunt bestaat uit een ongelijkvloerse kruising met op- en afritten die aansluiten op een nieuwe rotonde. Vanaf deze rotonde is de aansluiting geregeld op de nieuwe rondweg om Aduard en de bestaande parallelstructuur.

Dit heeft de navolgende voordelen:

- de leefbaarheid van de buurtschap met aanmerkelijk minder verkeer en bijgevolg minder geluid- en trillinghinder;

- de maat en schaal van de verkeersknoop die zich beter tot de bebouwings-concentratie van Nieuwklap verhouden en daarmee het bereiken van een verbeterde ruimtelijke kwaliteit;

- het totale ruimtebeslag en de restruimte, die kleiner zijn;

- het tegengaan van overlast van landbouwverkeer in het bijzonder voor fietsers;

- het ontmoedigen van sluipverkeer op de Nieuwbrugsterweg;

- betere verdeling van het verkeersaanbod over de N355 en de nieuwe rondweg om Aduard;

- een te verwachten afname van de verkeersstromen door Dorkwerd en Aduard;

- een kortere en logischere aansluiting tussen de Lindt en de Fietsroute Plus.

Openbaar vervoer:

De inzet is om de bussen zoveel mogelijk te laten rijden zoals ze nu ook rijden. De wijzigingen resulteren in nieuwe locaties van de bushaltes. De twee bushaltes bij de afslag Gaaikemadijk komen te vervallen en zijn verwijderd. De twee bushaltes ter hoogte van de Friesestraatweg blijven gehandhaafd maar worden verplaatst naar de op - en afritten van en naar de N355. Daar kunnen de bussen halteren op een eigen haltekom.  Hierdoor blijft de doorstroming op de hoofdrijbaan van de N355 van het verkeer gehandhaafd en kunnen de bussen veilig halteren.

Parallelstructuur:

De N355 is een van de drukste en onveiligste wegen van de provincie Groningen. Door de vele in- en uitritten die op de weg aansluiten stroomt het verkeer niet goed door en moet het verkeer veel optrekken en afremmen. Dit zorgt voor gevaarlijke verkeerssituaties. De provincie wil nu een aantal aansluitingen op de weg opheffen en vervangen door een parallelweg. De parallelweg is ook bedoeld voor landbouwverkeer. Bij de aanleg van de Fietsroute Plus tussen Zuidhorn en Groningen en de uitwerking van de plannen rondom Nieuwklap is al zo veel mogelijk rekening gehouden met een toekomstige parallelweg langs de N355.

De parallelstructuur ten noorden van de N355 komt in beheer bij de gemeente. Het deel ten westen van het Aduarderdiep wordt beheerd door de gemeente Westerkwartier. Het deel ten oosten van het Aduarderdiep wordt beheerd door de gemeente Groningen. De verkeersmaatregelen in de parallelstructuur aan de westzijde van het Aduarderdiep worden gereguleerd in dit verkeersbesluit. De verkeersmaatregelen betreffende de parallelstructuur aan de oostzijde van het Aduarderdiep en ten noorden van de N355 gelegen tussen de aansluiting met de hoofdrijbaan van de N355 en de Gaaikemadijk zullen door de Gemeente Groningen in een afzonderlijk verkeersbesluit worden opgenomen, zie tekeningnummer B-1417-604.

Gevolgen voor het verkeer:

Het snelheidsregime blijft op de hoofdrijbaan ongewijzigd. Het verkeer blijft voorrang houden op het onderliggende wegennet en het kruisende verkeer. Het gemotoriseerde verkeer voor de nieuwe rondweg om Aduard en naar de parallelstructuur van Nieuwklap wordt via de afritten veiliger afgewikkeld. De afritten komen uit op de noordelijk gelegen rotonde. Vanaf deze rotonde kan het verkeer veilig invoegen op de N355 via twee toeritten. Ook kan het verkeer vanaf deze rotonde de nieuwe rondweg om Aduard nemen. Het verkeer op de rotonde heeft voorrang. Zowel in de zuidelijk gelegen afrit alsook in de noordelijk gelegen toerit wordt een bushalte gerealiseerd met een eigen haltekom zodat het verkeer niet gehinderd wordt tijdens het halteren. De twee bushaltes ter hoogte van de gemeentelijke weg Gaaikemadijk komen te vervallen.

Op grond van artikel 23 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer zijn de openbare lichamen die het beheer hebben over de gemeentelijke parallelstructuur van de Friesestraatweg gehoord.

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de Politie Noord-Nederland, DROS Infra/Verkeersadvies, die bij de brief van 20 februari 2019, kenmerk #4550-20190121000166, heeft bericht geen bezwaar te hebben tegen de voorgenomen verkeersmaatregelen.

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen is de gedeputeerde staten van de provincie Groningen tot het besluit gekomen om het navolgende te doen overeenkomstig op de bij dit besluit behorende tekeningen:

- genummerd B-1417-314b,

- genummerd B-1417-601,

- genummerd B-1417-603.

Namelijk het plaatsen van:

- twee borden D06R, een gebodsbord tot het volgen van de rijrichting of één van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven;

- zestien borden B6, een voorrangsbord tot het verlenen van voorrang aan de bestuurders op de kruisende weg;

- twee onderborden ODB-150, een onderbord: afstandsaanduiding 150 m;

- twee borden D4, een gebodsbord tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven;

- vier borden B1, een voorrangsbord, een voorrangsweg;

- twee borden A1-50, een snelheidsbord, maximum toegestane snelheid 50 km/u;

- twee borden A1-60, een snelheidsbord, maximum toegestane snelheid 60 km/u;

- drie borden D1, een gebodsbord verplichte rijrichting rotonde;

- één bord B5, een voorrangskruispunt met een weg van rechts;

- één bord OB54, een onderbord uitgezonderd voor bromfietsers;

- twee borden G11, een gebodsbord, verplicht fietspad;

- twee borden D2, een gebodsbord voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijden die de pijlen aangeven;

- twee borden A1-30, een snelheidsbord, maximum toegestane snelheid 30 km/u;

- zes borden G12a, een gebodsbord, verplicht fiets/bromfietspad;

- één bord G12b, een gebodsbord, einde verplicht fiets/bromfietspad;

- twee borden C2, een verbodsbord eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij - of trekdieren of vee;

- twee borden L3, een bushalte (zijn niet op de tekening opgenomen);

- Haaientanden om de voorrang op de aansluitende weg en het aansluitende (brom)fietspad te regelen.

Het verwijderen van:

- het verwijderen van twee borden L3, een bushalte (zijn niet in de tekening opgenomen).

Openbare bekendmakingen

Dit besluit bekend te maken in de Staatscourant (zie https://www.officielebekendmakingen.nl/staatscourant/op_rubriek/verkeersbesluiten), het Westerkwartier en de Groninger Gezinsbode. Het besluit en de bekendmaking zijn ook in te zien op www.provinciegroningen.nl/actueel/bekendmakingen.

Groningen, woensdag 15 mei 2019

Namens Gedeputeerde Staten van Groningen:

R. Bosma

Hoofd van de afdeling Beheer en Onderhoud.

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Als u het niet eens bent met dit besluit bestaat de mogelijkheid om binnen zes weken na verzenddatum van deze brief een bezwaarschrift in te dienen. Meer informatie daarover vindt u in de digitale brochure "Bezwaar maken tegen een besluit", die u kunt vinden op de website van de provincie Groningen ( www.provinciegroningen.nl ).

Als u overweegt een bezwaarschrift in te dienen, zouden wij het op prijs stellen als u eerst contact met ons opneemt. Wellicht kunnen uw bezwaren door een toelichting van ons worden weggenomen.

Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet op. U kunt daarvoor een verzoek om voorlopige voorziening indienen. Meer informatie over het vragen van een voorlopige voorziening vindt u op www.rechtspraak.nl .

Naar boven