Verkeersbesluit: Verplicht eenzijdig fietspad voor 2-rijrichtingen Vlootveestraat, Montfort.

Logo Roerdalen

Gem.reg.nr. Z19-009636

Specialist Verkeer G. Brings

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ROERDALEN

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;  

Overwegende:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Uit het oogpunt van:

Het verzekeren van de veiligheid op de wegen;

Het beschermen van de weggebruikers en passagiers ;

Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Is het gewenst om

Een eenzijdig fietspad voor 2-rijrichtingen te realiseren op het wegvak "Heerdstraat-Vlootveestraat" gelegen tussen St. Joost (gem. Echt-Susteren) en Montfort (gem. Roerdalen), dat zich buiten de bebouwde kom bevindt.

 

Motivering

In samenwerking met de gemeente Echt-Susteren aan het project "Fietspad Heerdstraat te St. Joost" doet zich de gelegenheid voor de verkeersveiligheid op de Vlootveestraat te verhogen, zal de gemeente hierop inspelen door het uitvoeren van het vastgestelde beleid. Concreet komt dit neer op dat de fietser buiten de bebouwde kom fysiek afgescheiden wordt van de rijbaan, waardoor deze niet meer in conflict komt met de bestuurders van motorvoertuigen. Door middel van het plaatsen van verkeersborden wordt de situatie duidelijk aangegeven.

 

Juridisch kader verkeersbesluit

Van belang zijn de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en het Besluit Administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW). In artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen en verwijderen van verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In het BABW is nader gespecificeerd voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit nodig is.  

In artikel 15, lid 2 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen of verwijderen van (fysieke) maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers die gebruik kunnen maken van een weg een verkeersbesluit is vereist.  

Artikel 12 van het BABW bepaalt dat:

De plaatsing of verwijdering van de hierna genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit:

a) de borden die zijn opgenomen in de hoofdstukken A tot en met G van bijlage1,

behorende bij het RVV 1990, uitgezonderd de borden C22 en E9, alsmede de borden E4,

E12 en E13, tenzij onder deze verkeersborden een onderbord als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel d, wordt aangebracht;

b) de volgende verkeerstekens op het wegdek:

1. doorgetrokken strepen;

2. aanduiding van fietsstroken;

3. aanduiding van busstroken en busbanen;

4. voetgangersoversteekplaatsen;

5. gele doorgetron strepen;

6. gele onderbroken strepen

7. haaientanden  

In onderstaande tekst wordt aangegeven waar borden worden geplaatst en markeringen worden aangebracht.  

Uit artikel 12 BABW blijkt dat voor het plaatsen of verwijderen van fysieke maatregelen, zoals drempels en inritconstructies, geen verkeersbesluit vereist is. Deze fysieke maatregelen vallen dan ook buiten het verkeersbesluit.

Aanpak en inrichting

Het eenzijdig fietspad voor 2-rijrichtingen wordt gerealiseerd door het plaatsen van de verkeersborden B3, B4, B5, B6, C14, G11 en G12 (bijlage 1, RVV 1990) en de onderborden OB502 en OB505 (bijlage 1, RVV 1990) en het aanbrengen van ondersteunende markeringen in de vorm van haaientanden op de openbare weg en fietspad. Uitvoering conform situatietekening Z19-009636.

 

Belangenafweging

Overwegende dat:

- Het wenselijk is om voor het gedeelte van de Heerdstraat te St. Joost, dat zich buiten de bebouwde kom bevidnt, in de richting van gemeente Roerdalen een tweezijdig vrij liggend fietspad in te stellen;

- De Vlootveestraat een snelheidsregime kent van 60 km per uur (incidenteel) hard wordt gereden;

- De confrontatie tussen het fietsverkeer en het gemotoriseerde verkeer, waaronder een percentage landbouwverkeer, gevaar zettende situaties met zich meebrengt;

- Door middel van het isntellen van een aan de oostzijde gelegen tweezijdig fietspad alhier de objectieve alsmede de subjectieve verkeersveiligheid van het fietsverkeer verhoogd wordt;

- Het in het jaar 2016 door de gemeenteraad van Echt-Susteren vastgestelde Verkeersplan 2016-2025 als belangrijke pijler heeft het verbeteren van de fietsmobiliteit, waarbij het fietsnetwerk wordt verbeterd en wordt gecompleteerd;

- Dit verplichte fietspad thans in het uitvoeringsprogramma van de gemeente Echt-Susteren is opgenomen;

- Fietsers ten opzichte van het gemotoriseerd verkeer de zwakkere verkeersdeelnemers zijn;

- Hiermee de veiligheid van de fietser op dit tracé gewaarborgd is;

- Overleg met de aanwonenden alsmede met de grondeigenaren heeft plaatsgevonden;

- Afstemming hierover heeft plaatsgevonden met buurgemeente Echt-Susteren;

- Door middel van het instellen van voorrangsregelingen bij de respectievelijke begin- en eindzijden van het fietspad de voorrangssituatie verduidelijkt wordt en de verkeersveiligheid van al het verkeer wordt verhoogd;

- De invoering van deze maatregelen niet leidt tot rechtstreekse en ingrijpende beïnvloeding van het verkeer op ander wegen;

- Voor zover belanghebbenden nadelige gevolgen ondervinden van het verkeersbesluit deze niet onevenredig zijn in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen (artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht).

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is overleg gepleegd omtrent deze maatregel met de taakaccenthouder verkeer van de basiseenheid Echt-Susteren-Roerdalen van de politieregio Limburg en dat zij positief adviseert. Het betreffende overleg heeft plaatsgevonden op dinsdag 7 mei 2019.

Besluit:

  •  

  • I.

    Instellen van een verplicht eenzijdig fietspad voor 2-rijrichtingen op de Vlootveestraat; 

  • II.

    Door het plaatsen van het verkeersbord B6 (bijlage 1, RVV 1990) en het aanbrengen van de daarbij behorende haaientanden markeringen op het wegdek op de aansluiting van het Groensebos met het fietspad aan de zuidzijde van de Vlootveestraat;

  • III

    Door het plaatsen van het verkeersbord B4 en B5 (bijlage 1, RVV 1990) voor de aansluiting van het Groensebos op de Vlootveestraat;

  • IV

    Door het plaatsen van het verkeersbord G11 en G12 (bijlage 1, RVV 1990) inclusief onderborden OB502 en OB505 (bijlage1, RVV 1990) het twee-richtingen fietspad in te stellen aan de zuidzijde van de Vlootveestraat ter hoogte van de kruising van de Vlootveestraat met de Eerselenweg;

  • V

    Door het plaatsen van het verkeersbord B6 (bijlage 1, RVV 1990) en het aanbrengen van de daarbij behorende haaientanden markeringen op het wegdek van het fietspad bij de aansluiting op de Vlootveestraat;

  • VI

    Door het plaatsen van het verkeersbord B3 (bijlage 1, RVV 1990) voor de aansluiting van de Eerselenweg op de Vlootveestraat;

  • VII

    Door het plaatsen van het verkeersbord C14 (bijlage 1, RVV 1990) aan de noordzijde van de Vlootveestraat, ter hoogte van de Eerselenweg een geslotenverklaring voor fietsers in te stellen voor het westelijk gelegen deel van de Vlootveestraat.

 

St. Odiliënberg, 8 mei 2019

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Roerdalen,

krachtens mandaat,  

 

G (Guus) Brings

Specialist Verkeer

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Roerdalen, Postbus 6099, 6077 ZH Sint Odiliënberg. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:

  • a)

    naam en adres

  • b)

    de dagtekening

  • c)

    omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is; Verkeersbesluit "Z19-009636 Verplicht eenzijdig fietspad voor 2-rijriichtingen Vlootveestraat, Montfort"

  • d)

    de gronden van het bezwaar

 

Wanneer u van mening bent dat vanwege spoed niet op het besluit op uw bezwaarschrift gewacht kan worden, kunt u bij de voorzieningsrechter van de Rechtbank Limburg, sector Bestuursrecht, Postbus 950 te 6040 AZ Roermond verzoeken dit besluit te schorsen en/of een voorlopige voorziening te treffen.

Naar boven