Fietspad van Bosbesstraat naar Faunastraat, Groesbeek

Logo Berg en Dal

Z-18-72052

Burgemeester en Wethouders van gemeente

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Burgemeester en Wethouders van gemeente ;

OVERWEGENDE DE VOLGENDE ZAKEN:

Beschrijving van het gebied en achtergrond

In de wijk Stekkenberg in Groesbeek, bevindt zich een solitair pad dat loopt vanaf de Bosbesstraat, via de Veenbeshof, Bramenhof en Frambozenstraat, naar de Faunastraat bij de hoek met de Heselenberg.

Het betreft dat reeds bij aanleg ontworpen is als fietspad/voetpad in twee richtingen, met een bijbehorende breedte van 3,5 meter. Het pad is ingeklemd tussen erfafscheidingen van woningen, waardoor de genoemde breedte fysiek bepaald wordt.

Om duidelijkheid te scheppen in de status van het pad, is het wenselijk het pad aan te wijzen als een verplicht fietspad; wat wil zeggen dat behalve fietsers ook snorfietsers met ingeschakelde motor er gebruik van mogen maken. Voetgangers mogen volgens de verkeerswetgeving ook gebruik maken van een fietspad wanneer, zoals hier het geval is, een voetpad ontbreekt; zie artikel 4, lid 2 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990).

Beheer en onderhoud

Het betreffende pad is in eigendom, en tevens in beheer en onderhoud bij de gemeente Berg en Dal.

Functie van de weg

Het betreffende pad betreft een weg binnen de bebouwde kom met de categorisering ‘Erftoegangsweg’; krachtens het onderdeel ‘categorisering wegennet’ in de Integrale mobiliteitsvisie gemeente Berg en Dal 2016-2022.

Beschrijving weggedrag

Momenteel is niet met borden of andere aanduidingen kenbaar gemaakt voor welke verkeersdeelnemers het pad bedoeld is. Wel is het bij diverse kruisingen fysiek afgesloten door middel van palen, om gemotoriseerd verkeer op meer dan 2 wielen tegen te houden. Ook is het pad voorzien van verharding van een kleur, zoals veel fietspaden in de gemeente. Het pad wordt momenteel dan ook slechts gebruikt door fietsers, snorfietsers en voetgangers. Zoals bij veel fietspaden het geval is, maken incidenteel ook bromfietsers illegaal gebruik van dit pad.

Gevolgen van het huidige weggedrag

Gezien de fysieke breedte, de geografische ligging, de karakter van het object en/of gebied en de functie van het pad in het bredere wegennetwerk van Groesbeek:

is het onwenselijk en onmogelijk dat motorvoertuigen op meer dan twee wielen gebruik maken van dit pad

is het onwenselijk dat motorfietsen gebruik maken van dit pad

is het onwenselijk dat bromfietsen (inclusief scooters) gebruik maken van dit pad

is het wenselijk en mogelijk dat snorfietsers wél gebruik mogen maken van dit pad

Bij 1 en 2 (motorvoertuigen op meer dan twee wielen en motorfietsen):

Gebruik van dit pad door motorvoertuigen inclusief motorfietsen is vanwege de verkeersveiligheid voor de overige verkeersdeelnemers (fietsers, snorfietsers en voetgangers) onwenselijk, zowel vanwege het verschil in snelheid als de beperkte breedte van het pad.

Bij 2 en 3 (motorfietsen en bromfietsen):

Onder karakter van het object wordt hier verstaan dat het om een solitair pad gaat dat is bedoeld als niet alleen veilige, maar ook snelle en comfortabele fietsroute vanuit de wijk naar naastgelegen wijken en het centrum van Groesbeek. Het gebruik van dit pad door motorrijders en/of bromfietsers zou, behalve het aspect veiligheid, ook afdoen van de karakter van dit pad als een rustig en daarmee comfortabel fietspad.

Met karakter van het gebied wordt hier bedoeld dat het betreffende pad dicht langs de zijgevels en achtertuinen van diverse woningen loopt. Het gebruik maken van dit pad door motorfietsen en/of bromfietsers (inclusief scooters) zou tot onevenredige verstoring van het woongebied leiden; zowel in de vorm van geluidsoverlast als verkeersonveiligheid bij de diverse uitgangen van particulier terrein (achtertuinen) die op dit pad aansluiten. Bij 3 (bromfietsen):

Bovendien zou gebruik van dit pad door bromfietsers (inclusief scooters) niet passen bij de landelijke beleidsmaatregel ‘Bromfietsers op de rijbaan’ (landelijk ingevoerd in 1999) die bepaalt dat bromfietsers in de bebouwde kom zoveel mogelijk de regels voor het overige gemotoriseerd verkeer moeten volgen; tenzij er voor de veiligheid plaatselijk redenen zijn waarom het nodig is om de bromfietsers van de rijbaan voor auto’s af te halen en wél van een fiets/bromfietspad gebruik te laten maken. Dergelijke redenen zijn hier niét van toepassing; de bromfietsers kunnen veilig gebruik maken van de rijbaan op alle wegen in de wijk waar auto’s rijden.

Bij 4 (snorfietsen):

Anders dan de genoemde beleidsmaatregel ‘Bromfietsers op de rijbaan’, is op dit moment landelijk het uitgangspunt dat snorfietsers zoveel mogelijk gebruik mogen maken van fietspaden, tenzij er grondige redenen zijn waarom dit niet wenselijk is. Dergelijke redenen zijn hier onvoldoende aanwezig. Hierbij speelt mee dat snorfietsen gemiddeld langzamer rijden (de wettelijke maximumsnelheid is 25 km/u) en minder geluid produceren dan bromfietsen.

Landelijk speelt momenteel wel de discussie om dit mogelijk ook voor snorfietsers te gaan wijzigen in de toekomst. Indien en wanneer er een landelijke beleidswijziging zou worden doorgevoerd dat ook snorfietsen in principe géén gebruik meer mogen maken van het fietspad, zal dit hoogstwaarschijnlijk betekenen dat de betekenis van de bestaande verkeersborden in de wet wordt gewijzigd, via een aanpassing van het RVV 1990. Een dergelijke wijziging zou in dat geval voor deze en andere paden in de gemeente Berg en Dal eenvoudig kunnen worden uitgevoerd. De wijziging zou dan immers van rechtswege van kracht worden zonder dat aanpassingen nodig zullen zijn aan het pad; inclusief de wegmarkeringen, de bebording, het straatmeubilair, of anderszins.

De gewenste maatregelen

Gezien het bovenstaande achten wij het wenselijk om het genoemde pad aan te wijzen als verplicht fietspad.

Dit kan gebeuren door het plaatsen van verkeersbord G11 uit bijlage I van het RVV 1990.

Wettelijke belangen

Deze maatregel genomen wordt genomen in het belang van:

het verzekeren van de veiligheid op de weg, zoals genoemd in artikel 2, lid 1, sub a van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994).

het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, zoals genoemd in artikel 2, lid 1 sub d van de WVW 1994.

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer, zoals genoemd in artikel 2, lid 2 sub a van de WVW 1994;

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden, zoals genoemd in artikel 2, lid 2 sub b van de WVW 1994

Horen betrokkenen en afweging belangen

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de daartoe gemandateerde verkeersadviseur van de politie-eenheid Oost-Nederland, afdeling DROS, werkzaam binnen het district Gelderland-Zuid. De verkeersadviseur heeft positief geadviseerd.

Het niét toestaan van motorvoertuigen inclusief motorfietsen op het pad heeft geen gevolgen voor deze verkeersdeelnemers, omdat deze in de huidige situatie al niet, of in het geval van motorrijders nauwelijks, gebruik maken van het pad. Er zijn voldoende alternatieven om met een zeer beperkte omrijdafstand op de adressen te komen die zijn gelegen aan alle wegen waar het fietspad op aansluit: de Bosbesstraat, Veenbeshof, Bramenhof, Frambozenstraat, Faunastraat en Heselenberg.

Het niét toestaan van bromfietsen (inclusief scooters) op het pad heeft mogelijk wel gevolgen voor de eventuele bromfietsen die in de huidige situatie van het pad gebruik maken. Doordat nu geen specifieke bebording aanwezig is die een speciale status van het pad aanduidt, is dit immers niet verboden en derhalve van rechtswege toegestaan. Over de bromfietsers die hier gebruik van maken, zijn bij ons geen aantallen of andere gegevens bekend. Echter ook voor bromfietsers zijn er voldoende alternatieven met een zeer beperkte omrijdafstand, zoals hierboven beschreven voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen.

Wij maken hierbij dan ook de afweging, voor zover het bromfietsers betreft, dat de verkeersveiligheid en het beperken van de overlast en de aantasting van de karakter van het gebied, zwaarder weegt dan de beperkte afname van de vrijheid van het verkeer wanneer zij géén gebruik mogen maken van het pad.

Daarnaast maken wij de afweging, voor zover het snorfietsers betreft, dat de vrijheid van het verkeer hier zwaarder weegt dan de in onze ogen beperkte impact van het gebruik van dit pad door snorfietsers op de verkeersveiligheid, overlast en de aantasting van de karakter van het gebied.

Legitimiteit

Burgemeester en Wethouders van gemeente Berg en Dal zijn gemachtigd tot het nemen van dit besluit ingevolge artikel 15 en artikel 18, eerste lid, sub d, van de wegenverkeerswet 1994.

Daarnaast is artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer van toepassing.

B E S L U I T E N :

Het pad tussen de Bosbesstraat en de Faunastraat bij de hoek met de Heselenberg te Groesbeek, inclusief alle tussen gelegen segmenten waarbij achtereenvolgens de Veenbeshof, Bramenhof en Frambozenstraat worden gekruist, aan te wijzen als verplicht fietspad door het plaatsen van verkeersbord G11 uit bijlage I van het RVV 1990.

 

Hoogachtend,

Namens het college van burgemeester en wethouders,

G. Kwant

Manager afdeling Openbare Ruimte

Reageert u op deze brief? Vermeld dan altijd het zaaknummer.

N.B.:

Ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan binnen 6 weken na de dag van bekendmaking van dit besluit in de Staatscourant een gemotiveerd bezwaarschrift bij ons worden ingediend. Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en tenminste te bevatten uw naam, adres, dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht en de gronden van het beroep.

Indien een bezwaarschrift is ingediend kunt u tevens – indien onverwijlde spoed dat vereist – tegen betaling van griffierechten een voorlopige voorziening vragen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 9030, 6800 EM Arnhem.

U kunt ook digitaal beroep instellen of een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar boven