Hardinxveld-Giessendam: verkeersbesluit diverse verkeersmaatregelen i.v.m. realisatie facility point aan de Peulenlaan

Logo Hardinxveld-Giessendam

Zaaknummer: 2019-0039301

Burgemeester en wethouders van Hardinxveld-Giessendam

Inleiding

Langs de Peulenlaan wordt momenteel een facility point gerealiseerd, bestaande uit een fastfoodrestaurant, carpoolplaats en een tankstation met wasstraat. Om het verkeer bij beide voorzieningen goed te geleiden, is een aantal verkeersmaatregelen noodzakelijk.

 

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van Hardinxveld-Giessendam bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de gemeente Hardinxveld-Giessendam.

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Met het verkeersbesluit wordt beoogd:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

Het is dan ook gewenst om op de Peulenlaan ter hoogte van het facility point en op het terrein van het facility point zelf een aantal verkeersmaatregelen te treffen.

Het gaat om de volgende maatregelen:

 

Eenrichtingverkeer

Bij het fastfoodrestaurant kan het verkeer ter hoogte van de westelijke inrit zowel in- als uitrijden. Bij de tweede inrit kan het verkeer alleen uitrijden. Hier komen alleen motorvoertuigen uit die via de drive-lane een bestelling hebben gedaan. De doorgang is hier te smal voor verkeer in twee richtingen. Om te voorkomen dat motorvoertuigen aan deze zijde de drive-lane inrijden, komt aan de zijde van de Peulenlaan een bord C2. Het is gebruikelijk dat aan de zijde waar het is toegestaan om een eenrichtingsweg in te rijden, een bord C3 te plaatsen, maar aan de inrichting van de drive-lane is zo duidelijk te zien dat aan deze zijde mag worden ingereden en dat geen tegemoetkomend verkeer hoeft te worden verwacht, dat het bord C3 op deze locatie achterwege kan blijven.

 

Bij het tankstation kan bij de westelijke inrit zowel in- als uit worden gereden. Via deze inrit is namelijk ook de wasstraat bereikbaar. Gewassen motorvoertuigen kunnen of via de westelijke inrit hun weg vervolgen over de Peulenlaan of zij kunnen bij een van de pompeilanden tanken. Na het tanken is de enige manier om de weg te vervolgen, om de shop heen te rijden. De oostelijke uitrit is uitsluitend bedoeld voor uitrijdend verkeer. De weg is te smal voor verkeer in twee richtingen.

Naast de shop wordt het bord C3 worden geplaatst, waarmee wordt aangegeven dat hier de eenrichtingsweg begint en het is toegestaan om hier in te rijden.

 

Parkeren

Het meest oostelijke parkeervak in de zuidelijke rij parkeervakken wordt ingericht voor het parkeren ten behoeve van gehandicapten. Deze parkeerplaats is dicht bij de ingang van het restaurant gelegen.

Daarnaast wordt het meest noordelijke parkeervak voor de shop ingericht voor het parkeren ten behoeve van gehandicapten.

Met het bord E6 wordt de parkeerplaats aangewezen als algemene gehandicaptenparkeerplaats. In het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan is opgenomen dat 2% van de parkeerplaatsen bij algemeen toegankelijke voorzieningen wordt gereserveerd als gehandicaptenparkeerplaats.

 

Langs de Peulenlaan is een bushalte gelegen. In het verlengde van de bushalte wordt een laad- en losstrook voor het fastfoodrestaurant aangelegd. Om te voorkomen dat personenauto's hier gaan parkeren, is het wenselijk om de laad- en losstrook als zodanig met bord E7 aan te duiden.

 

Op grond van artikel 23 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is de eigenaar van de weg gehoord. De eigenaren van het fastfoodrestaurant en het tankstation stemmen in met het bebordingsplan.

Een verkeersbesluit wordt na overleg genomen.

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de heer C.W. van Santen, vakadviseur verkeer, van de Nationale politie, eenheid Rotterdam, district Zuid-Holland-Zuid. Tijdens dit overleg werden de verkeersaspecten van het verkeersbesluit besproken. De politie ging tijdens dit overleg akkoord met het voorgenomen verkeersbesluit. Bij de totstandkoming van dit verkeersadvies is van politiezijde meegewogen dat door de genomen maatregel de vrijheid van het verkeer op het betrokken weggedeelte, welke is gelegen binnen de bebouwde kom, zoveel mogelijk wordt gewaarborgd, voldoende wordt bevorderd en dat de veiligheid op de weg wordt gegarandeerd.

 

 

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om de volgende verkeersmaatregelen te treffen:

  • 1.

    door plaatsing van de borden C2 van bijlage 1 van het Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens 1009 (RVV1990) bij de oostelijke uitrit van het fastfoodrestaurant, de drive-lane van het fastfoodrestaurant aan te wijzen als eenrichtingverkeer;

  • 2.

    door plaatsing van de borden C2 van bijlage 1 van het RVV1990 bij de oostelijke uitrit van het tankstation alsmede de borden C3 van bijlage 1 van het RVV1990 naast de shop van het tankstation, de route voor het verlaten van het tankstation aan te wijzen als eenrichtingverkeer;

  • 3.

    door plaatsing van het bord E6 van bijlage 1 van het RVV 1990 de meest oostelijke parkeerplaats in de zuidelijke rij met haakse parkeervakken bij het fastfoodrestaurant aan te wijzen als algemene gehandicaptenparkeerplaats;

  • 4.

    door plaatsing van het bord E6 van bijlage 1 van het RVV 1990 de meest noordelijke parkeerplaats voor de shop bij het tankstation aan te wijzen als algemene gehandicaptenparkeerplaats;

  • 5.

    door plaatsing van het bord E7 van bijlage 1 van het RVV1990 de naast de noordelijke rijbaan gelegen strook, aan de oostzijde grenzend aan de bushalte aan te wijzen als laad-en losstrook;

  • 6.

    het verkeersbesluit uit te voeren conform de bij dit besluit behorende situatietekening(en);

  • 7.

    het verkeersbesluit op de gebruikelijke wijze te publiceren.

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Hardinxveld-Giessendam, 8 mei 2019

Burgemeester en wethouders van Hardinxveld-Giessendam,

Namens dezen,

De beleidsmedewerkster verkeer en vervoer,

Mevrouw drs. G.S.L.C. Roomer.

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na dag van bekendmaking bezwaar worden gemaakt. Het bezwaarschrift moet gericht worden aan: Burgemeester en wethouders van Hardinxveld-Giessendam, Postbus 175, 3370 AD HARDINXVELD-GIESSENDAM.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en het volgende te bevatten:

naam en adres van de indiener;

de dagtekening;

een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

de gronden van het bezwaar.

Daarnaast kan een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.

 

 

Naar boven