Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Lincolnpark fase 1

Logo Haarlemmermeer

Onderwerp: instellen 30 km/u zone

Nummer: X.2018.11886

Gelet op het volgende:

• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

• Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

    • a.

      het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • b.

      het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • c.

      het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • d.

      het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

    • a.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • b.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

• Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. 

Overwegingen en motivatie

In het zuidelijk deel van Hoofddorp wordt de woonwijk Lincolnpark ontwikkeld. De woonwijk wordt aan de noordzijde begrensd door de Johan Enschedelaan. Ten westen van de woonwijk ligt de Hoofdweg en aan de oostzijde grenst de wijk aan het bedrijventerrein de President.

Het Lincolnpark is een woongebied zonder doorgaand verkeer en wordt ingericht als 30 km – gebied.

Dit verkeersbesluit betreft de eerste fase van de ontwikkeling. In deze fase wordt de wijk ontsloten door de al aangelegde bouwaansluiting op de Johan Enschedelaan. Aan de oostzijde van de wijk is het fietspad vanaf de Johan Enschedelaan het Lincolnpark in ook bedoeld als een calamiteitenaansluiting voor nood – en hulpdiensten.

Om dit te realiseren en het bouwplan ook voor langzaam verkeer bereikbaar te maken, wordt in het verlengde van dit fietspad de al aangelegde, maar nog niet in gebruik zijnde, langzaam verkeersoversteek over de Johan Enschedelaan opengesteld door de aanwezige schrikhekken te verwijderen. Hierdoor kunnen fietsers het fietspad langs de Dirk Storklaan bereiken. Op de oversteekplaats is de noodzakelijke bebording en markering al aangebracht. Omdat de oversteek nog niet gebruikt wordt, is er nog geen verkeersbesluit genomen en wordt in dit verkeersbesluit de voorrangsregeling en het instellen van het fietspad meegenomen.

Ook wordt het fietspad aangesloten via de naast de Johan Enschedelaan liggende brug op de al aanwezige infrastructuur van het naastgelegen bedrijventerrein “de President”.

Zodra fase 2 gereed is, wordt de wijk ontsloten via een in deze fase aan te leggen aansluiting en wordt de tijdelijke aansluiting op de Johan Enschedelaan opgeheven. Voor de tijdelijke bouwaansluiting is al een verkeersbesluit genomen. De uitrit is aangelegd voor de tijdelijke huisvesting van schouwburg “de Meerse” en wordt momenteel gebruikt voor bouwverkeer. Met de maatregelen wordt beoogd om de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in de nieuwe wijk te waarborgen.

 

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende maatregelen worden getroffen:

1. het instellen van een 30 km/u zone op het Lincolnpark (plaatsen borden A1 en A2 RVV 1990 met opdruk 30 en zone);

2. het aanduiden van een fietspad dat in twee richtingen bereden kan worden aan de oostzijde van Lincolnpark, op de verbindingsbrug naar het bedrijventerrein De President en op de oversteekplaats over de Johan Enschedelaan ter hoogte van het Lincolnpark (plaatsen borden G11 met onderborden OB505 RVV 1990);

3. het regelen van de voorrang op de langzaam verkeersoversteek over de Johan Enschedelaan, ter hoogte van het Lincolnpark, zodanig dat langzaam verkeer op de fietsoversteek voorrang verleent aan verkeer op de Johan Enschedelaan (plaatsen borden B6 en haaientanden artikel 80 RVV 1990);

4. de kruisingen binnen het Lincolnpark worden uitgevoerd met plateaus. Daar waar de rechtstanden tussen de kruisingen te groot worden, worden 30 km – drempels aangelegd;

5. aan de oostzijde van het bouwplan wordt een fietspad aangelegd dat aansluit op een aan te leggen fietsoversteekplaats over de Johan Enschedelaan. Via de naast de Johan Enschedelaan liggende brug wordt dit fietspad verbonden met het naastliggende bedrijventerrein de President;

6. de aanwezige oversteekplaats over de Johan Enschedelaan wordt opengesteld door de aanwezige schrikhekken te verwijderen.

7. aan de zuidzijde van het Lincolnpark worden de wegen afgesloten met schrikhekken. Ook het fietspad langs de oostzijde van het plangebied wordt, in afwachting van de volgende fase, beëindigd met een schrikhek.

De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2018-007-018-A.

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

• artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• artikel 2, lid 2a het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de met het besluit gediende belangen, zoals het verbeteren van de verkeersveiligheid en het verminderen van de overlast, zwaarder.

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen zijn in het belang van de bewoners. De verkeersveiligheid en de leefbaarheid worden gewaarborgd en de verkeerssituatie wordt duidelijk (uniform).

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

Door de maatregelen worden de belangen van het (doorgaand) gemotoriseerd verkeer licht geschaad. Immers, de maatregelen hebben tot gevolg dat de maximum snelheid wordt beperkt tot 30 km/u. De wijk is echter niet bestemd voor doorgaand verkeer. Bestemmingsverkeer wordt door de getroffen maatregelen in geringe mate gehinderd omdat het minder snel de bestemming bereiken kan.

Vrachtverkeer

Door de maatregelen worden de belangen van het vrachtverkeer licht geschaad. De wijk is echter niet bestemd voor vrachtverkeer.

Langzaam verkeer

De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. De verkeersveiligheid van langzaam verkeer wordt gewaarborgd door de maatregelen.

Openbaar vervoer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer. Dit rijdt niet door de woonwijk.

Nood- en hulpdiensten

Door de maatregelen worden de belangen van nood- en hulpdiensten licht geschaad omdat zij minder snel kunnen rijden en hinder ondervinden. Omdat het een klein gebied betreft en er meerdere ontsluitingen zijn is de ondervonden hinder beperkt.

Parkeerders

De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.

Algemeen belang

De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder voor bewoners en langzaam verkeer. Deze belangen wegen zwaarder dan de belangen van gemotoriseerd verkeer, vrachtverkeer en nood- en hulpdiensten die licht worden geschaad door de maatregelen.

Voorbereiding en overleg

Het betreft de ontwikkeling van een nieuwe woonwijk waar nog geen bewoners zijn. Hiervoor is het reguliere participatie- en informatietraject gevolgd.

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 11-12-2018 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met het nummer 2018-007-018-A, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

1. het instellen van een 30 km/u zone in de wijk Lincolnpark in Hoofddorp door het plaatsen van borden conform model A1 en A2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met opdruk zone en 30, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende "begin 30 km/u zone" en “einde 30 km/u zone”;

2. het aanduiden van een fietspad dat in twee richtingen bereden kan worden aan de oostzijde van het Lincolnpark door het plaatsen van borden conform model G11 uit bijlage I van het RVV 1990 met onderborden OB 505 op de verbindingsbrug naar het bedrijventerrein “de President” en op de oversteekplaats over de Johan Enschedelaan ter hoogte van het Lincolnpark;

3. het regelen van de voorrang op de langzaam verkeersoversteek over de Johan Enschedelaan ter hoogte van het Lincolnpark door het plaatsen van borden conform model B6 uit bijlage I van het RVV 1990 en haaientanden conform artikel 80 uit het RVV 1990, zodanig dat langzaam verkeer op de fietsoversteek voorrang verleent aan verkeer op de Johan Enschedelaan;

4. dit besluit ter openbare kennis te brengen op 16-01-2019.

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de clustermanager Beheer en Onderhoud,

 

 

drs. R.A.J.H. van Daal

 

 

 

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Naar boven