Verkeersbesluit Laauwikstraat-Vossenpelssestraat; 30 km/uur en aanvullende maatregelen

Logo Nijmegen

Kenmerk: D190256416

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN NIJMEGEN;

 

Overwegende,

 

 

dat de Laauwikstraat en de Vossenpelssestraat (gedeeltelijk) zich bevinden binnen de bebouwde kom van Lent, gemeente Nijmegen;

dat op het gedeelte van de Laauwikstraat tussen de Visveldsestraat en de Vossenpelssestraat en op een deel van de Vossenpelssestraat bij besluit van 14 november 2017 een maximumsnelheid van 30 km/uur is ingesteld;

dat deze maatregel is genomen vooruitlopend op de reconstructie en de definitieve inrichting van dit weggedeelte;

dat deze maatregel is genomen om ook reeds in de periode tot aan de reconstructie van de weg bij te dragen aan het verbeteren van de verkeersveiligheid en aan het verminderen van de verkeershinder door doorgaand verkeer op dit deel van de Laauwikstraat en de Vossenpelssestraat;

dat het nu zo ver is dat de reconstructie van de weg (in combinatie met rioleringswerkzaamheden) uitgevoerd wordt en de weg zijn definitieve inrichting krijgt;

dat daarmee de maximumsnelheid van 30 km/uur ook in definitieve situatie kan worden ingesteld;

dat de inrichting, onder andere met plateaus op de kruisingsvlakken, past bij een weg waar maximaal 30 km/uur gereden mag worden;

dat met de nieuwe inrichting en de aanwijzing als 30 km/uur zone tegemoet wordt gekomen aan de wens van buurtbewoners om snelheidsremmende maatregelen te treffen en de hinder van het verkeer te beperken;

dat volgens de uitgangspunten van Duurzaam Veilig in verblijfsgebieden binnen de bebouwde kom de maximumsnelheid wordt teruggebracht naar 30 km/uur;

dat ernaar wordt gestreefd dat de inrichting van dergelijke gebieden in overeenstemming is met de geldende snelheidslimiet;

dat hieraan wordt bijgedragen door infrastructurele maatregelen zoals plateaus op de kruisingsvlakken;

dat hierdoor verblijfsgebieden minder aantrekkelijk worden als doorgaande route;

dat de Laauwikstraat deel uitmaakt van het lijnbusnet in de gemeente Nijmegen;

dat hiermee wordt beoogd de omliggende woonwijk en de maatschappelijke voorzieningen in de omgeving te ontsluiten voor het openbaar vervoer;

dat een busverbinding pas functioneel is indien er gelegenheid wordt geboden in en uit te stappen;

dat er om dit mogelijk te maken halteplaatsen zijn aangewezen;

dat in het kader van de nieuwe weginrichting de locatie van de bushalte aan de noordzijde van de Laauwikstraat (nabij Turennesingel) opschuift in oostelijke richting tot het punt ca. 50 meter ten westen van de Vossenpelssestraat;

dat er aan de overzijde van de straat eveneens een bushalte wordt aangewezen;

dat door lijnbussen bij beide bushaltes op de rijbaan wordt gehalteerd;

dat fietsers op de haltelocatie achter de halte langs worden geleid;

dat bij het bepalen van de halteplekken rekening is gehouden met verkeersveiligheidsaspecten, het wegbeeld te plaatse, de fijnmazigheid van het busnetwerk en het zoveel mogelijk beperken van hinder in de naaste omgeving;

dat met de aanwijzing van de bushaltes wordt bijgedragen aan het ontsluiten van de omliggende woonwijk en de maatschappelijke voorzieningen in de omgeving voor het openbaar vervoer;

dat conform de uitgangspunten van het inrichten van 30 km/uur gebieden de voorrang op de aansluiting Bekkersland wordt opgeheven;

dat ook op de kruisingen binnen de 30 km/uur zone waar plateaus zijn voorzien de voorrangssituatie wordt opgeheven;

dat eveneens de status van voorrangsweg op de weggedeelten binnen de 30 km/uur zone wordt opgeheven;

dat voorts binnen de 30 km/uur zone de aangewezen fietspaden verdwijnen behoudens op het gedeelte van de Vossenpelssestraat vanaf de gemeentegrens tot aan Bekkersland;

dat aanvullend op bovengenoemde maatregelen een geslotenverklaring voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h (landbouwvoertuigen) wordt ingesteld op een deel van de Laauwikstraat;

dat het de bedoeling is dat deze groep voertuigen gebruik maakt van de route via de daarvoor beter geschikte Vrouwe Udasingel in plaats van het gedeelte van de Laauwikstraat tussen de rotonde nabij de Prins Mauritssingel en rotonde Turennesingel;

dat buurtbewoners tijdens een informatieavond kennis hebben kunnen nemen van de herinrichtingsplannen;

dat er bovendien via de (digitale) media aandacht aan de verkeersmaatregelen is besteed;

dat de maatregelen passen binnen de uitgangspunten die zijn vastgelegd in de Samenwerkings- en realisatieovereenkomst Dorpensingel, Nijmegen-Lingewaard;

dat met het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/uur en de maatregelen om dit te ondersteunen wordt bijgedragen aan het verbeteren van de verkeersveiligheid en het verminderen van de verkeershinder door doorgaand verkeer op de Laauwikstraat-Vossenpelssestraat;

dat hiermee ook wordt bijgedragen aan continuïteit in de maximumsnelheid op genoemde weggedeelten;

dat de bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren, om weggebruikers en passagiers te beschermen en om de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan in stand te houden;

dat het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

dat terzake overleg met de verkeersadviseur en tevens de gemachtigde van de korpschef van de politie-eenheid Oost-Nederland heeft plaatsgevonden;

dat gelet op het Mandaat-, Volmacht- en Machtigingsbesluit gemeente Nijmegen (gemeenteblad 2019 nr. 81066 d.d. 05-04-2019), voor wat betreft afdeling Stadsbeheer onder volgnr. 62), voor wat betreft afdeling Stadsbeheer onder volgnr. 64 voor tijdelijke en definitieve verkeersbesluiten op basis van de Wegenverkeerswet 1994 onder voorwaarden mandaat is verleend aan het Afdelingshoofd Stadsbeheer (SB00) en het Bureauhoofd Parkeren en Verkeersmanagement (SB60);

gelet op de artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

 

 

besluiten:

 

I. door plaatsing van borden A1 (30, zone) als bedoeld in bijlage 1 van het Reglement   Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) aan te wijzen als 30 km/uur zone

a. het gedeelte van de Laauwikstraat tussen de Turennesingel en de Vossenpelssestraat

b. het gedeelte van Vossenpelssestraat/Vossenpels vanaf de gemeentegrens tot het punt ca. 50 meter ten noorden van de Bemmelsedijk;

c. het gedeelte van de Laauwikstraat tussen de Visveldsestraat en rotonde Turennesingel- Laauwikstraat

 

II. door verwijdering van bord B6 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 en haaientanden op te heffen de voorrangssituatie:

a. op de kruising Vossenpelssestraat-Bekkersland

b. kruising Laauwikstraat-Petuniastraat

c. kruising Laauwikstraat-Azaleastraat

 

III. door verwijdering van borden B1 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 de status van voorrangsweg op de Vossenpelssestraat op te heffen

 

IV. door verwijdering van borden G11 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 de fietspaden op de Vossenpelssestraat op te heffen, behoudens het gedeelte van de Vossenpelssestraat tussen de gemeentegrens en Bekkersland

 

V. a. door plaatsing van borden L3 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 een bushalte aan te   wijzen aan de zuidzijde en aan de noordzijde van de Laauwikstraat op een afstand van ca. 75 meter ten westen van de Vossenpelssestraat

 

b. door verwijdering van bord L3 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 de bushalte aan de noordzijde van de Laauwikstraat ten oosten van de Turennesingel op te heffen

 

VI. door plaatsing van borden C8 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 een geslotenverklaring voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h in te stellen op het gedeelte van de Laauwikstraat tussen de rotonde aan de zijde van de Prins Mauritsingel en rotonde Turennesingel;

 

Een en ander zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekeningen d.d. 19-04-2019 -01, -02 en -03

 

 

 

Nijmegen, 2 mei 2019

Namens burgemeester en wethouders van Gemeente Nijmegen,

Arno Lucassen, Bureauhoofd Parkeren en Verkeersmanagement

Mededelingen

Bezwaar en Beroep

Dit besluit ligt gedurende zes weken na heden voor eenieder ter inzage bij de Informatiebalie in de Stadswinkel, Mariënburg 75 Nijmegen (maandag t/m vrijdag van 09.00-17.00 uur en op donderdag van 09.00-20.00 uur).

Gedurende deze termijn kan op grond van de Algemene wet bestuursrecht door belanghebbenden tegen dit besluit een bezwaarschrift worden ingediend bij Burgemeester en Wethouders van Nijmegen, postbus 9105, 6500 HG Nijmegen.

Het is mogelijk om uw bezwaarschrift digitaal in te dienen via een webformulier in de digitale balie van de gemeente Nijmegen (www.nijmegen.nl). Voor het indienen van een digitaal bezwaarschrift dient u in het bezit te zijn van een DigiD.

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, indien er sprake is van spoedeisend belang, tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank Arnhem, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

Naar boven