Bredastraat, E-Laadpaal, dec. 2018

Logo Heerlen

VERKEERSBESLUIT

 

Burgemeester en Wethouders van Heerlen;

 

Gelet op

De bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, de Algemene wet Bestuursrecht en het mandaatbesluit van 10 januari 2017.

 

0verwegende

Het college van B&W heeft op 22 november 2016 ingestemd met de beleidsregel “oplaad infrastructuur elektrische voertuigen gemeente Heerlen”. Hierin is geregeld dat automobilisten die in het bezit zijn van een elektrische auto binnen gestelde voorwaarden, criteria en condities hun voertuig in de buurt van hun woning kunnen opladen op een algemene parkeerplaats voor E-voertuigen.

In mei 2016 heeft het college besloten dat de gemeente Heerlen deelneemt aan de concessie van provincie Noord-Brabant voor het plaatsen van E-laadpalen in de openbare ruimte (BWV-16002013). Deze concessie is gestart op 4 januari 2017. Ook de gemeente Brunssum en Kerkrade nemen deel aan deze regeling. Particulieren en bedrijven kunnen een aanvraag indienen voor het plaatsen van een laadpaal in de openbare ruimte als zij een elektrisch voertuig rijden of gaan rijden. Daarnaast kan de gemeente ook E-laadpalen aanvragen voor strategische locaties bijvoorbeeld in het centrum waar ook laadpalen geplaatst kunnen worden. In het kader van het Programma Ruimtelijke Ontwikkeling wil de gemeente Heerlen een aantrekkelijke, moderne 21e -eeuwse stad zijn (MBP 2015-18). Een van de activiteiten die wij daarvoor doen is de uitrol stimuleren van elektrisch rijden.

De concessiehouder (NUON-Heijmans) behandelt de aanvragen voor particulieren en vraagt voor de laadlocatie toestemming bij de gemeente. De gemeente beoordeelt de aangevraagde locatie en koppelt terug.

Uit oogpunt van

het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden en de belangen/gevolgen als bedoeld in de Wet Milieubeheer.

Is het gewenst om

Op de Bredastraat ter hoogte van Eindhovenstraat 15 een E-laadpaal voor algemeen E-gebruik te plaatsen.

 

Motivering

De aanvrager (adres Eindhovenstraat 15) heeft voldaan aan de eisen om in aanmerking te komen voor een E-laadpaal in de nabije omgeving (max. 300 meter) van zijn woonadres.

 

Belangenafweging

De gemeentelijke belangen om E-laadpalen te faciliteren c.q. het milieubelang en het belang van de aanvrager om deel te kunnen nemen aan het E-verkeer wegen zwaarder dan de belangen van overige belanghebbenden.

Door het treffen van de maatregel worden overige belanghebbenden niet onevenredig benadeeld omdat er voldoende openbare parkeerplaatsen aanwezig zijn voor de weggebruikers.

 

Gehoord/Overleg

ingevolge artikel 24 van het BABW is vooraf overleg gepleegd met de politie. De Bredastraat is in beheer bij de gemeente Heerlen.

 

 

 

Besluiten

Door plaatsing van bord E04 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met onderbord tekst “alleen voor opladen elektrische voertuigen” en onderbord met pijl 1 parkeerplaats te reserveren ten behoeve van een E-voertuig aan de Bredastraat ter hoogte van Eindhovenstraat 15 zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Heerlen,

Burgemeester en wethouders van Heerlen,

namens dezen,

het hoofd van het bureau Beleid en bedrijfsvoering van de afdeling Beheer en onderhoud.

A. Mathissen-Wetzelaer,

Bezwaar

Ingevolge artikel 7:1 van de Algemene Wet Bestuursrecht kan iedere belanghebbende, binnen een termijn van 6 weken nadat dit besluit is bekendgemaakt in de Staatscourant, bezwaren indienen tegen dit besluit bij het College van Burgemeester en Wethouders van Heerlen, postbus 1, 6400 AA Heerlen.

Het bezwaar heeft geen schorsende werking.

Indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist, kan -nadat bezwaar is gemaakt bij het College van Burgemeester en Wethouders- aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, bestuursrechtelijke zaken, postbus 950, 6040 AZ Roermond, worden verzocht om een voorlopige voorziening te treffen. Hieraan zijn griffierechten verbonden.

 

 

 

Bijlage: situatietekening: Bredastraat, E-laadpaal 2018.

Naar boven