Besluit van 18 april 2019, kenmerk 2019-54308, houdende instelling van de tijdelijke Commissie Advisering Invest-NL in opbouw (Instellingsbesluit tijdelijke Commissie Advisering Invest-NL in opbouw)

De Minister van Financiën,

Gelet op artikel 2 van de Wet vergoedingen adviescolleges en commissies;

Besluit:

Artikel 1. Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. Minister:

de Minister van Financiën;

b. commissie:

de tijdelijke Commissie Advisering Invest-NL in opbouw;

c. Ministerie:

het Ministerie van Financiën.

Artikel 2. Instelling

Er is een tijdelijke Commissie Advisering Invest-NL in opbouw.

Artikel 3. Taak

De commissie heeft tot taak:

  • 1. De voortgang van de organisatie van Invest-NL in opbouw te toetsen en de directeur Invest-NL in opbouw/beoogd CEO daarover te adviseren;

  • 2. Het ministerie en de directeur Invest-NL in opbouw/beoogd CEO te adviseren over de selectie van de directeuren die onder hem zullen ressorteren;

  • 3. Voorstellen doen voor de benoeming van de andere leden van de commissie;

  • 4. Het schrijven van een adviesrapportage aan de Minister en aan de Minister van Economische Zaken en Klimaat over de vraag of Invest-NL in opbouw op operationeel vlak gereed is voor oprichting.

Artikel 4. Samenstelling, benoeming en ontslag

  • 1. De commissie bestaat uit een voorzitter en ten hoogste vier andere leden.

  • 2. De voorzitter en de andere leden worden benoemd door de Minister.

  • 3. De benoeming geschiedt voor de duur van de commissie.

  • 4. De voorzitter en de andere leden kunnen worden geschorst en ontslagen door de Minister.

Artikel 5. Leden

Tot voorzitter van de commissie wordt benoemd:

de heer J.J. Nooitgedagt.

Artikel 6. Secretariaat

  • 1. De commissie wordt ondersteund door een secretariaat.

  • 2. Het secretariaat is voor de inhoudelijke uitvoering van zijn taak uitsluitend verantwoording schuldig aan de leden van de commissie.

  • 3. In het secretariaat wordt voorzien door de Minister van Economische Zaken en Klimaat.

Artikel 7. Werkwijze

  • 1. De commissie stelt haar eigen werkwijze vast.

  • 2. De commissie kan zich door andere personen doen bijstaan voor zover dat voor de vervulling van haar taak nodig is.

Artikel 8. Rapportage

De commissie brengt een rapport uit aan de Minister en aan de Minister van Economische Zaken en Klimaat met een advies over de vraag of Invest-NL in opbouw op operationeel vlak gereed is voor oprichting.

Artikel 9. Vergoeding

  • 1. Aan de voorzitter van de commissie wordt een vaste vergoeding per jaar toegekend, waarbij de salarisschaal wordt vastgesteld op schaal 18, trede 10 van bijlage B van het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren 1984 en de arbeidsduurfactor op 0,31. Voor de overige leden van de commissie wordt een vaste vergoeding per jaar toegekend op schaal 18, trede 10 van bijlage B van het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren 1984 en de arbeidsduurfactor op 0,22.

  • 2. Op grond van artikel 2, tweede lid, Wet vergoedingen adviescolleges en commissies kunnen de voorzitter en de overige leden een vergoeding ontvangen voor reis- en verblijfskosten op de voet van het Reisbesluit binnenland en het Reisbesluit buitenland.

Artikel 10. Kosten van de commissie

  • 1. De kosten voor het secretariaat, waaronder de kosten voor de faciliteiten van vergaderingen en voor secretariële ondersteuning, komen voor rekening van de Minister van Economische Zaken en Klimaat.

  • 2. De vergoedingen van de commissievoorzitter en leden en de overige kosten van de commissie komen, voor zover goedgekeurd, voor rekening van de Minister. Onder overige kosten worden in ieder geval verstaan:

    • a. de kosten voor het inschakelen van externe deskundigen en het laten verrichten van onderzoek, en

    • b. kosten voor publicatie van rapportages.

Artikel 11. Openbaarmaking

Rapporten, notities, adviezen, verslagen en andere producten die door of namens de commissie worden vervaardigd of vergaard, worden niet door de commissie openbaar gemaakt, maar uitsluitend aan de Minister uitgebracht of overgedragen.

Artikel 12. Archiefbescheiden

De commissie draagt zo spoedig mogelijk na afloop van haar werkzaamheden de bescheiden betreffende die werkzaamheden over aan het archief van het Ministerie van Financiën.

Artikel 13. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst en werkt terug tot 15 april 2019.

Artikel 14. Instellingsduur

  • 1. Dit besluit vervalt op de datum van inwerkingtreding van de Machtigingswet oprichting Invest-NL N.V.

  • 2. Indien duidelijk is dat het wetsvoorstel ‘Machtigingswet oprichting Invest-NL’ (Kamerstukken II 2018/19, 35 123, nr. 2) niet tot wet verheven zal worden, zal de Minister dit besluit intrekken.

Artikel 15. Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Instellingsbesluit tijdelijke Commissie Advisering Invest-NL in opbouw.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst en in afschrift worden gezonden aan de betrokkenen.

De Minister van Financiën, W.B. Hoekstra

TOELICHTING

In afwachting van de besluitvorming over de Machtigingswet oprichting Invest-NL N.V. (Kamerstukken II 2018/19, 35 123, nr. 2) door beide Kamers, is ‘Invest-NL in opbouw’ – als onderdeel van de Rijksoverheid – bezig met voorbereidende werkzaamheden voor oprichting van de naamloze vennootschap Invest-NL. Deze werkzaamheden zijn primair voorbereidend van aard zijn en niet onomkeerbaar van karakter; hierbij geldt voorts hetgeen daarover in de brief aan de Tweede Kamer van 15 februari 2018 is gemeld (Kamerstukken II 2017/18, 28 165 nr. J, blz. 5). Voor deze opbouwfase is een directeur Invest-NL in opbouw/beoogd CEO aangetrokken. Om de directeur Invest-NL in opbouw/beoogd CEO Invest-NL te ondersteunen in zijn werkzaamheden rondom de opbouw van Invest-NL, wordt een commissie ingesteld. Deze tijdelijke commissie zal in haar adviserende rol een onafhankelijke positie hebben.

Er is reeds een voorzitter voor deze commissie geworven, die tevens beoogd voorzitter van de raad van commissarissen (rvc) van Invest-NL is. De taken van de voorzitter zijn het toetsen van de voortgang van de organisatie van Invest-NL in opbouw en de directeur Invest-NL in opbouw/beoogd CEO daarover adviseren, voorstellen doen voor de benoeming van de overige leden van de commissie en betrokkenheid bij de werving en selectie van de directeuren die in de laag onder de raad van bestuur zullen opereren in geval van oprichting. Daarnaast zal de commissie de Minister van Financiën, als toekomstig aandeelhouder van de vennootschap, en de Minister van Economische Zaken adviseren over de vraag of Invest-NL in opbouw op operationeel vlak gereed is voor oprichting. Het advies van de commissie zal zich richten op de vraag of aan de noodzakelijke voorwaarden voor oprichting van een financiële instelling is voldaan.

De kosten van de commissie worden hoofdzakelijk bekostigd vanuit het Ministerie van Financiën. Hieronder vallen bijvoorbeeld de vergoeding voor de commissieleden en de mogelijke kosten voor het inhuren van expertise of het publiceren van een rapportage. Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat zal via Invest NL in opbouw bij RVO de kosten dragen voor het secretariaat op basis van eerder beschikbaar gesteld budget. Het secretariaat van de commissie zal namelijk worden uitgevoerd door de directiesecretaris van Invest-NL in opbouw, die in dienst is van Invest-NL in opbouw bij RVO. Kosten voor faciliteiten van vergaderingen zullen op dezelfde wijze via Invest-NL in opbouw bij RVO worden gedragen.

Het instellingsbesluit is geldig tot het moment van oprichting Invest-NL N.V. of tot maximaal zes maanden nadat duidelijk is geworden dat het wetsvoorstel 'Machtigingswet oprichting Invest-NL' niet tot wet verheven zal worden. Hiermee wordt benadrukt dat sprake is van een tijdelijke commissie, die slechts een functie heeft tijdens de aanloop naar de voorgestelde oprichting van Invest NL N.V. Het wordt beoogd dat de leden na voorgestelde oprichting van Invest-NL worden aangesteld binnen de rvc van Invest-NL N.V.

Naar boven