Verkeersbesluit verplichte rijrichting Vredesplein 23 april 2019

Logo Eindhoven

Besluit

 

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven neemt een verkeersbesluit voor de volgende straten:

 

 

  • Van Brakelstraat

  • De Ruijterstraat

  • Kortenaerstraat

  • Trompstraat

  • Piet Heinstraat

  • Van Kinsbergenstraat

  • Van Speijkstraat

  • Karel Doormanstraat

  • Barbarosstraat

  • Woenselse Markt

Wettelijk kader

Voor de volgende inrichtingselementen in het plan is een verkeersbesluit vereist:

  • het instellen van een verplichte rijrichting;

  • het aanwijzen van een voetgangerszone;

  • het inrichten van een laad- en losplek;

  • het inrichten van een invalidenparkeerplaats;

  • het aanwijzen van een onverplicht fietspas.

De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 15, lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Aanleiding

De woningcorporatie Thuis is in de woonbuurt Hemelrijken enkele jaren geleden begonnen haar woningbestand fasegewijs te vernieuwen. Het plangebied wordt grofweg begrensd door de Boschdijk, Kronehoefstraat, Woenselse Markt en de Van Kinsbergenstraat. Ook is inmiddels het nieuwe kantoor van Thuis, samen met een gezondheidscentrum, in het gebied gebouwd. In samenwerking met de gemeente Eindhoven wordt de openbare ruimte aangepast op de nieuwbouwplannen. Daartoe is een stedenbouwkundig plan gemaakt, met deels een nieuw stratenpatroon. Een tekening hiervan, met daarop de verkeersmaatregelen, is als bijlage opgenomen.

Belangenafweging

De in het begin van dit besluit genoemde straten zijn onderdeel van het nieuwe plan Vredesplein of grenzen aan het plangebied. Met de herinrichting stemmen we het gewenste verkeersgedrag van de weggebruikers af op de functie van de weg. Hieronder volgt per onderdeel een toelichting.Samenspraak

Het betreffende deelplan is onderdeel van het stedenbouwkundig plan Tongelresche Akkers. Dit plan past binnen het bestemmingsplan en het product is het resultaat van de samenwerking tussen de gemeente Eindhoven en projectontwikkelaar Ballast Nedam. Toekomstige bewoners van de betreffende straten worden in de woningverkoopprocedure geïnformeerd over de inrichting van de woonomgeving en de verkeersafwikkeling.

 

  • het instellen van een verplichte rijrichting in de Kortenaerstraat, in zuid-westelijke richting, uitgezonderd fietsers.

  • De Kortenaerstraat en Trompstraat zijn de verbindende straten tussen de Zeeheldenlaan en de Van Brakelstraat / Woenselse Markt. De straatbreedtes van de Kortenaerstraat en Trompstraat zijn beperkt gehouden om er een bouwblok van voldoende maat tussen te ontwikkelen. Om een relatief rustig en een overzichtelijk verkeersbeeld te krijgen is een kort deels éénrichtingscircuit bedacht, waarvan deze twee straten deel uitmaken. Er is gekozen voor een inrijverbod in de Trompstraat aan de Woenselse Markt-zijde. Dit, om te voorkomen dat deze straat als directe verbinding gebruikt wordt om vanaf de noordzijde Woenselse Markt naar de Zeeheldenlaan te rijden.

  •  

  • het instellen van een verplichte rijrichting in de Trompstraat, in noord-oostelijke richting, uitgezonderd fietsers.

  • De Kortenaerstraat en Trompstraat zijn de verbindende straten tussen de Zeeheldenlaan en de Van Brakelstraat / Woenselse Markt. De straatbreedtes van de Kortenaerstraat en Trompstraat zijn beperkt gehouden om er een bouwblok van voldoende maat tussen te ontwikkelen. Om een relatief rustig en een overzichtelijk verkeersbeeld te krijgen is een kort deels éénrichtingscircuit bedacht waarvan deze twee straten deel uitmaken. Er is gekozen voor een inrijverbod in de Trompstraat aan de Woenselse Markt-zijde. Dit, om te voorkomen dat deze straat als directe verbinding gebruikt wordt om vanaf de noordzijde Woenselse Markt naar de Zeeheldenlaan te rijden.

  •  

  • het instellen van een verplichte rijrichting in de Van Kinsbergenstraat, in westelijke richting, uitgezonderd fietsers. Het betreft het gedeelte tussen de Kruisstraat en de oostelijke aansluiting van de Zeeheldenlaan op de Van Kinsbergenstraat.

  • In de nieuwe situatie wordt de Van Kinsbergenstraat, tussen de Boschdijk en de oostelijke aansluiting van de Zeeheldenlaan op de Van Kinsbergenstraat, ingericht als straat voor tweerichtingverkeer. Dit, voor een gunstige verkeersafwikkeling van en naar de ring Zeeheldenlaan. Op het gedeelte tussen de Kruisstraat en de oostelijke aansluiting met de Zeeheldenlaan geldt eenrichtingsverkeer vanwege de beperkte beschikbare breedte tussen de, deels bestaande, woninggevels. Er is gekozen voor een verplichte rijrichting in westelijke richting. Dit is onderdeel van een optie uit het Masterplan Oud Woensel, vastgesteld door de gemeenteraad 12 februari 2008. Voor wat betreft de verkeersstructuur wordt hierin voorgesteld: éénrichtingsverkeer in de Kruisstraat met een afbuiging of selectieve doorgang bij overgang naar de

  • Woenselse Markt. De afbuiging is vanuit zuidelijke richting zowel de Verwerstraat in als de Van Kinsbergenstraat.

  •  

  • het binnengebied tussen de Van Kinsbergenstraat en ring Zeeheldenlaan aanwijzen als voetgangerszone, uitgezonderd fietsers. Dit gebied omvat de volgende straten: Barbarosstraat, Trompstraat (gedeeltelijk), Karel Doormanstraat, Van Speijkstraat (gedeeltelijk), Piet Heinstraat.

  • Het binnengebied wordt ingericht als groen verblijfsgebied, waarin uitsluitend fietsers en voetgangers toegestaan zijn. Het autoverkeer wordt afgewikkeld via de Zeeheldenlaan, parkeren vindt plaats op binnenhoven, ontsloten aan de Zeeheldenlaan.

  •  

  • het inrichten van een laad- en losplek in de Van Kinsbergenstraat, ter hoogte van en aan de zijde van huisnr. 1A.

  • Om de hoek van dit pand, aan de Kruisstraat, is op nr. 185A een bakkerij gevestigd. Deze heeft haar laad- en losactiviteiten in de Van Kinsbergenstraat. Om geen verkeershinder en onveiligheid te veroorzaken wordt voorzien in een laad- en losplaats in de langsparkeerhaven.

  •  

  • het inrichten van 2 invalidenparkeerplaatsen in de Van Speijkstraat. Dit, ter hoogte van en aan de zijde van de hoofdingang van Gezondheidscentrum Vredesplein, Van Speijkstraat 40-52.

  •  

  • het aanwijzen van een onverplicht fietspad aan de westkant van het kantoorgebouw van woningcorporatie thuis, Kronehoefstraat 83.

  •  

  • De ongenaamde weg, waarvan het fietspad deel uitmaakt, is het verlengde van de Karel Doormanstraat, gelegen tussen de Kronehoefstraat en de Zeeheldenlaan. De weg wordt niet bestemd voor doorgaand verkeer, om conflicten met de 2 aanliggende uitritten te voorkomen. Hij dient ter ontsluiting van het parkeerterrein van het Rabobank-kantoor en de twee-laagse parkeerkelder onder het kantoorgebouw van Thuis en het gezondheidscentrum. Fietsverkeer kan wel gebruik maken van deze verbinding als doorgaande route. Als relevante autotoegang vanaf de parallelweg Kronehoefstraat naar de Zeeheldenlaan is de Van Speijkstraat aangewezen.

Samenspraak

Het inrichtingsplan is het resultaat van een jarenlange voorbereiding. In deze periode zijn het stedenbouwkundig plan en, hiervan afgeleid, het bestemmingsplan gemaakt. Hiervoor gelden wettelijk vereiste inspraak- en zienswijzeprocessen. Tijdens alle fases van de planvorming is echter ook een aantal bijeenkomsten geweest waarbij zowel groepen van belanghebbenden (met name de bewoners) als individuele belanghebbenden intensief betrokken zijn geweest. Ook hebben professionele partijen hun inbreng hiertoe geleverd.

Advies politie

De politie ziet erop toe dat de verkeersregels worden nageleefd. Daarom is het plan ook met haar besproken. Zij is akkoord met dit besluit.

Besluit

  • a.

    Het verkeersbesluit nemen voor het intrekken van de volgende verkeersbesluiten:

  • Van Brakelstraat:

  • Kenmerk 11INT00860, d.d. 30 november 2011: het instellen van een verplichte rijrichting in noordelijke richting.

  • Woenselse Markt:

  • -Kenmerk 11INT00860, d.d. 30 november 2011: het instellen van een verplichte rijrichting op de noordelijke rijbaan, in westelijke richting. Het betreft het gedeelte tussen de Kloosterdreef en de Van Brakelstraat.

  • -Kenmerk 11INT00860, d.d. 30 november 2011: het instellen van een inrijverbod voor auto’s en motoren, in noordelijke richting. Het betreft de toegang naar het parkeerterrein, gelegen in het midden van de noordelijke rijbaan.

  • De Ruijterstraat:

  • Gemeenteblad nr. 26 (B-IIb), d.d. 14-5-1986: geslotenverklaring in westelijke richting.

  • Trompstraat:

  • Gemeenteblad nr. 20 (I-d2), d.d. 8-3-1963: geslotenverklaring in oostelijke richting.

  • Van Heemskerkstraat:

  • Gemeenteblad nr. 26 (B-IIb), d.d. 14-5-1968: geslotenverklaring in noordelijke richting.

  • Van Kinsbergenstraat:

  • Gemeenteblad nr. 10 (Vb), d.d. 3-3-1986: rechtsafverbod op de kruising Kruisstraat.

  •  

  • b.

    Het verkeersbesluit nemen voor de volgende verkeersmaatregelen:

  •  

  • Het instellen van een verplichte rijrichting in de Kortenaerstraat, in zuid-westelijke richting, uitgezonderd fietsers;

  • het instellen van een verplichte rijrichting in de Trompstraat, in noord-oostelijke richting, uitgezonderd fietsers;

  • het instellen van een verplichte rijrichting in de Van Kinsbergenstraat, in westelijke richting, uitgezonderd fietsers. Het betreft het gedeelte tussen de Kruisstraat en de oostelijke aansluiting van de Zeeheldenlaan op de Van Kinsbergenstraat.

  • het binnengebied tussen de Van Kinsbergenstraat en ring Zeeheldenlaan aanwijzen als voetgangerszone, uitgezonderd fietsers. Dit gebied omvat de volgende straten: Barbarosstraat, Trompstraat (gedeeltelijk), Karel Doormanstraat, Van Speijkstraat (gedeeltelijk), Piet Heinstraat.

  • het inrichten van een laad- en losplek in de Van Kinsbergenstraat, ter hoogte van en aan de zijde van huisnr. 1A.

  • het inrichten van een laad- en losplek in de Kronehoefstraat. Het betreft de zuidelijke parallelweg, ter hoogte van en aan de zijde van de zijkant van Gezondheidscentrum Vredesplein, Van Speijkstraat 40-52;

  • het inrichten van 2 invalidenparkeerplaatsen in de Van Speijkstraat. Dit, ter hoogte van en aan de zijde van de hoofdingang van Gezondheidscentrum Vredesplein, Van Speijkstraat 40-52;

  • het aanwijzen van een onverplicht fietspad aan de westkant van het kantoorgebouw van woningcorporatie Thuis, Kronehoefstraat 83.

  •  

De maatregelen zijn aangegeven op tekening VKB-20150012, gedateerd op 24 augustus 2016, laatst gewijzigd op 25 maart 2019.

 

Eindhoven, 23 april 2019

Hoogachtend,

namens burgemeester en wethouders van Eindhoven,

G.M Swaans-van der Helm

hoofd afdeling Verkeer en Milieu

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk 6 weken na publicatie van het besluit, schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat ten minste:

de naam en het adres van de indiener

de dagtekening

een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht

de gronden van het bezwaar.

Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit.

Wel kan een belanghebbende, met een spoedeisend belang, binnen dezelfde termijn een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

Het verzoek om een voorlopige voorziening moet voldoen aan dezelfde eisen als een bezwaarschrift.

 

Naar boven