VERKEERSBESLUIT

Logo Meerssen

Verkeersbesluit inzake verkeersregulering omgeving Stella Maris College Meerssen (Veeweg/Parallelweg/Molenveldweg)

Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Meerssen;

Gelet op artikel 2 juncto artikel 18, eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), en het bepaalde (o.m. artikel 12) in het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW);

Overwegende,

dat vanwege het gefaseerd huisvesten van het VMBO-deel van Stella Maris College Valkenburg in het uitgebreide schoolgebouw van Stella Maris College Meerssen een mobiliteitsplan is opgesteld en vastgesteld waarin aanbevelingen zijn opgenomen om de verkeersstromen meer gestructureerd en verkeersveiliger te reguleren;

dat de mobiliteit naar en vanaf het Stella Maris College Meerssen noopt tot diverse verkeersmaatregelen teneinde de veiligheid van de verkeersdeelnemers zo goed mogelijk te waarborgen;

dat in samenspraak met betrokken partijen een uitwerking van het mobiliteitsplan (inrichtingsplan) tot stand is gekomen van delen van de Veeweg, Parallelweg en Molenveldweg;

dat uit het inrichtingsplan verkeersmaatregelen voortvloeien die vervat dienen te worden in een verkeersbesluit;

dat de gemeente Meerssen de leefbaarheid binnen haar gemeente wil verbeteren;

dat dit gebeurt door middel van het stimuleren van duurzaam vervoer;

dat elektrische voertuigen hier onderdeel van uitmaken;

dat voor het gebruik van elektrische voertuigen voldoende oplaadpunten aanwezig dienen te zijn;

dat hiervoor per oplaadpunt twee openbaar toegankelijke parkeerplaatsen benodigd zijn;

dat op deze parkeerplaatsen alleen elektrische voertuigen gebruik mogen maken van de plaats ten behoeve van het opladen van de auto;

dat dit zichtbaar is door een verbinding tussen oplaadpunt en auto;

dat deze specifieke parkeerplaatsen formeel geregeld dienen te zijn;

dat voor wat betreft de parkeerplaats aan de Parallelweg bij de westelijke ingang van het Stella Maris College, voorzien is in twee parkeerplaatsen voor minder-validen;

dat deze specifieke parkeerplaatsen multifunctioneel inzetbaar worden geacht, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen de periode maandag t/m vrijdag tussen 08.00 uur en 17.00 uur voor minder-validen en de resterende periode als oplaadpunt voor e-cars;

dat de parkeerplaats aan de Molenveldweg nog niet voorzien is van oplaadpunten voor elektrische voertuigen, hetgeen wel wenselijk wordt geacht;

dat van de aan de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen, het verzekeren van de veiligheid op de weg alsmedehet voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade ten grondslag ligt aan dit besluit;

dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg plaatsvindt met de politie district Maastricht, Basiseenheden Heuvelland;

dat de politie schriftelijk op 20 november 2018 heeft kenbaar gemaakt dat het besluit handhaafbaar en voor de politie derhalve aanvaardbaar is;

dat het ontwerp verkeersbesluit is bekend gemaakt en ter visie heeft gelegen van

5 september t/m 30 september 2018;

dat gedurende voornoemde termijn zienswijze zijn ingekomen van omwonenden

en ondernemers. De reacties en verkregen adviezen zijn verwerkt in het ontwerp-verkeersbesluit met bijbehorend bebordingsplan.

BESLUITEN:

(Molenveldweg)

 

  • 1.

    door middel van bord L52 en L52e van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in een deel van de Molenveldweg het begin en eindpunt van de “kiss & ridestrook” te duiden;

  • 2.

    door middel van bord D05r met onderbord “Kiss & Ride” en bord D05l van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 de verplichte rijrichting te duiden voor het “kiss & ride-verkeer op de Molenveldweg;

  • 3.

    door middel van bord C03 en C02 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 de eenrichtingssituatie op de Kiss & Ride strook te duiden;

  • 4.

    door middel van bord B05 en B06 in combinatie met haaientanden van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 de voorrangssituatie op de Molenveldweg en Kiss & Ride strook te duiden;

  • 5.

    door middel van bord E02 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 het tweezijdig parkeerverbod te duiden in de Molenveldweg (geldt wettelijk niet voor de aangeduide parkeervakken);

6. Op de parkeerplaats nabij Molenveldweg 20 worden zes parkeerplaatsen ingericht waar

elektrische voertuigen gebruik kunnen maken van de plaatsen ten behoeve van het opladen

van de auto door middel van het plaatsen van bord E4-BW101 (e-oplaadpunt elektrische

voertuigen). Opmerking: minder valide parkeerplaats is aanwezig!

Tevens worden 5 extra parkeerplaatsen ingericht ten behoeve mindervalide door middel van het plaatsen van bord E06 op de parkeerplaats nabij de ingang van TEN worden

twee gehandicaptenparkeerplaatsen aangeduid met bord E06.

Nabij de entree van het zwembad worden drie gehandicaptenparkeerplaatsen aangeduid

met bord E06.

  

(Parallelweg)

  • 1.

    door middel van bord L02f van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 de voetgangersoversteekplaats te duiden die aangelegd wordt ter hoogte van de OV-halte aan de Parallelweg ;

  • 2.

    door middel van bord E10zb en E11ze van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met onderbord (ma t/m vrijdag van 08.00 uur tot 17.00 uur en tijdsaanduiding max. 1 uur) en het aanbrengen van blauwe belijning langs de parkeervoorziening aan de Parallelweg vanaf de oostzijde tot en met huisnummer 20 het parkeerregime op de langsparkeerplaatsen te duiden;

  • 3.

    door middel van bord E06 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 twee minder-validen parkeerplaatsen in de Parallelweg (westelijke parkeerplaats Stella Maris College) te duiden (ter vervanging van de minder-validen parkeerplaats aan de oostzijde) met als onderbord: ma t/m vrijdag van 08.00 uur tot 17.00 uur;

  • 4.

    door middel van bord E02 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 het tweezijdig stopverbod te duiden in de Parallelweg vanaf de kruising met de Veeweg tot en met huisnummer 20, met onderbord: ma. t/m vrij. van 08.00 uur tot 17.00 uur;

  • 5.

    door middel van bord E07 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 de laad- en losplaats aan te duiden in de Parallelweg (westelijke parkeerplaats Stella Maris College);

  • 6.

     door middel van bord E08g van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 de parkeerplaatsen voor aan te duiden in de Parallelweg (westelijk en oostelijke parkeerplaats Stella Maris College);

  • 7.

    door middel van het plaatsen van bord E4/BW101 (e-oplaadpunt elektrische voertuigen), restricties op te leggen in het gebruik van twee parkeerplaatsen ter plaatse van de twee minder validen parkeerplaatsen in de Parallelweg (westelijke parkeerplaats Stella Maris College) met het onderbord: ma t/m vrijdag van 17.00 uur tot 08.00 uur en op zat. en zon.

    

(Veeweg)

  • 1.

    door middel van bord E02ZB van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 stopverbodzone (tweezijdig) te duiden in de Veeweg vanaf de kruising met de Parallelweg tot aan de kruising met de Overste Breulenweg (ter vervanging eenzijdig stopverbod op dit deel van de Veeweg), met onderbord: ma. t/m vrij. van 08.00 uur tot 17.00 uur en OB 501 (richtingsduiding);

  • 2.

    door middel van bord L08 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 te duiden dat het wegdeel dat leidt naar de woningen Veeweg 5 t/m 13 (oneven) een doodlopende weg is;

 

e.e.a. zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende bebordingstekening.

  

Meerssen, 17 april 2019.

 

Namens Burgemeester en Wethouders van Meerssen,

       

E.H.G Moonen.

           

Bijlage: bebordingstekening behorende bij verkeersbesluit

 

Naar boven