Gemeente Beekdaelen – Definitief verkeersbesluit – Instellen 30km/uur-zone te Dorpsstraat en Holleweg (binnen de bebouwde kom) – Schinnen

Logo Beekdaelen

Z/19/127216 INT.193519

Burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen ;

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en op grond van het mandaatbesluit, ben ik bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT:

Wettelijke grondslag

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Doelstelling en motivering

Doelstelling

Uit oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 lid 1), is het gewenst om in Schinnen aan de Dorpsstraat en Holleweg (binnen de bebouwde kom) een 30km/u-zone in te stellen.

Motivering

Hierbij is het volgende overwogen:

  • -

    De bovengenoemde wegvakken zijn in de huidige situatie vastgesteld op 50km/uur binnen de bebouwde kom;

  • -

    De wegvakken binnen de bebouwde kom passen in de huidige situatie qua uitstraling goed in een 30km/uur zone. Aan de wegen zijn namelijk veel woningen gelegen, waardoor er veel kruisend verkeer plaatsvindt en hierdoor de verblijfsfunctie van het gebied gekenmerkt wordt;

  • -

    De 30km/uur-zone kan door middel van een aantal aanvullende fysieke maatregelen worden afgedwongen, zoals het aanbrengen van diverse gelijkwaardige kruispunten, waardoor de verlaagde maximum snelheid ook realistisch en handhaafbaar wordt;

  • -

    Dat de Dorpsstraat en Holleweg vanwege de aanwezigheid van fietsers op de rijbaan qua markering (met fietssuggestiestroken) reeds is ingericht als erftoegangsweg (binnen de bebouwde kom);

  • -

    Dat de route door de komst van de Buitenring Parkstad Limburg geen primaire doorgaande verbinding meer is;

  • -

    Dat erftoegangswegen zorgen voor het veilig toegankelijk maken van percelen in verblijfsgebieden;

  • -

    Dat op basis van de Duurzaam Veilig uitgangspunten en het vastgestelde Mobiliteitsplan de maximumsnelheid op een erftoegangsweg binnen de bebouwde kom 30 km/uur bedraagt;

  • -

    Dat op grond van artikel 9 BABW op het verkeersbord A1 het woord “zone” kan worden aangebracht;

  • -

    Dat door het aanbrengen van het woord “zone” de maximumsnelheid die volgt uit het verkeersbord A1, van toepassing is op alle wegen die binnen deze zone liggen;

  • -

    Dat door het verlagen van de maximumsnelheid op de diverse wegen er marginaal reistijdverlies optreedt;

  • -

    Reistijdverlies weegt in een verblijfsgebied minder zwaar dan de lokale leefbaarheid en verkeersveiligheid;

  • -

    De wegen waarop deze verkeersmaatregelen worden getroffen zijn in beheer bij de gemeente Beekdaelen.

Overleg

Onderhavige verkeersmaatregel is besproken met de Taakaccenthouder Verkeer Brunssum/Landgraaf van de Politie Limburg. De politie heeft ingestemd met bovengenoemde verkeersmaatregel. Hiermee is voldaan aan het bepaalde in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.

Belangenafweging

Het voorstel om de maximum snelheid op de diverse wegvakken af te waarderen sluit aan bij het Mobiliteitsplan van de voormalige gemeente Schinnen, wat in juli 2016 door de Raad is vastgesteld. Dit benadrukt het brede draagvlak van de verkeersmaatregel. Ook heeft de voormalige Gemeente Schinnen diverse verzoeken van bewoners uit de omgeving ontvangen waarmee het lokale draagvlak is aangetoond.

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:

  • 1.

    In de Dorpsstraat en Holleweg te Schinnen een 30km/u-zone in te stellen (conform bijgevoegde overzichtstekening), door het bijplaatsen van een aantal verkeersborden model A0130zb/A0230ze, en het verwijderen van een aantal verkeersborden model B01/B06/B07, van Bijlage I van het RVV 1990;

  • 2.

    Genoemde verkeersmaatregel uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende bebordingtekening;

  • 3.

    Dit verkeersbesluit treedt in werking op de dag van bekendmaking en wordt per ommegaande geëffectueerd. 

    12 april 2019, Schinveld

     

    Burgemeester en wethouders van Nuth, namens deze,

       

    R. van den Waardenberg

    Beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer

    Afdeling Ruimte

     

 

Mededelingen

 

Bekendmaking

Bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt middels publicatie in de Staatscourant op 16 april 2019.

 

Bezwaar

Tegen dit besluit kan op grond van de Algemene wet bestuursrecht, binnen zes weken, ingaande de dag nadat het besluit is bekendgemaakt in de Staatscourant, een bezwaarschrift worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders. Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend en dient tenminste de volgende gegevens te bevatten: naam en adres van de indiener; de dagtekening; een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht; de gronden voor het bezwaar. Zo mogelijk dient een afschrift van het besluit waartegen het bezwaar zich richt, te worden bijgevoegd.

 

Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van Beekdaelen, postbus 22000, 6360 AA Nuth.

 

Tevens kan de indiener van het bezwaarschrift bij de voorzieningenrechter van de rechtbank verzoeken een voorziening te treffen, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. U kunt ook digitaal een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar boven