Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Nieuw-Vennep – Linquenda

Logo Haarlemmermeer

Onderwerp: instellen 30 km/u zone

Nummer: X.2019.05538

Gelet op het volgende:

  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

  • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

    • 1.

      In eerste instantie:

      • a.

        het verzekeren van de veiligheid op de weg;

      • b.

        het beschermen van weggebruikers en passagiers;

      • c.

        het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

      • d.

        het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

    • 2.

      In tweede instantie ook voor:

      • a.

        het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

      • b.

        het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

  • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

  • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

  • Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

     

Overwegingen en motivatie

In de wijk Linquenda in Nieuw-Vennep wordt een drainage transportriool aangebracht. Omdat de wijk daardoor geheel op de schop gaat vindt tegelijk met de drainagewerkzaamheden een herinrichting plaats. Conform het gemeentelijk beleid, zoals onder meer is vastgelegd in de Mobiliteitsvisie en het Wegcategoriseringsplan, wordt een deel van de wijk voorzien van een 30 km/u zone. Het gaat om het gebied met entree aan de Westerdreef, tussen de Kalslagerring en de Venneperweg. Het betreft de straten:

  • -

    Sportveldweg;

  • -

    Zichtweg;

  • -

    Dorsersstraat;

  • -

    Eugénie Prévinaireweg;

  • -

    Repelstraat;

  • -

    Binderstraat;

  • -

    Ploegstraat;

  • -

    Trekkerstraat;

  • -

    Eggestraat;

  • -

    Schoolstraat.

Conform de uitgangspunten van een 30 km/u zone zijn de kruispunten gelijkwaardig. Daarom worden de twee voorrangskruispunten aan de Eugénie Prévinaireweg opgeheven. Ook worden de drie voorrangskruispunten aan de Westerdreef opgeheven, maar omdat dit de drie entrees zijn van de zone worden hiervoor in de plaats uitritconstructies aangelegd.

Alle gelijkwaardige kruispunten worden voorzien van een geel attentievlak. Daarnaast dienen er voldoende snelheidsremmende maatregelen te worden genomen. Zo is er vaker voor een plateau op een wegvak gekozen (8 stuks) dan een plateau op een kruispunt 2 stuks). Hiermee liggen de onderlinge afstanden tussen de snelheidsremmers tussen de 80 en 120 meter. De wegen in dit gebied zijn op dit moment in asfalt uitgevoerd. Daarvoor in de plaats worden klinkers aangebracht. In eerste instantie geldt dit alleen voor de straten die er in het drainageproject geheel uit gaan (de Eugénie Prévinaireweg en alle straten ten zuiden daarvan). En op een later moment ook de rest van de straten, dus alles ten noorden van de Eugénie Prévinaireweg. Met maatregelen wordt beoogd de herkenbaarheid en de verkeersveiligheid te waarborgen en de leefbaarheid te verbeteren.

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende maatregelen worden getroffen:

  • 1.

    Het intrekken van de voorrangsregelingen (verwijderen borden B1, B4, B5 en B6 RVV 1990 en haaientanden artikel 80 RVV 1990) op de volgende locaties:

    • a.

      ter hoogte van het kruispunt Westerdreef – Sportveldweg;

    • b.

      ter hoogte van het kruispunt Westerdreef – Eugénie Prévinaireweg;

    • c.

      ter hoogte van het kruispunt Westerdreef – Eggestraat;

    • d.

      ter hoogte van het kruispunt Eugénie Prévinaireweg - Repelstraat;

    • e.

      ter hoogte van het kruispunt Eugénie Prévinaireweg - Binderstraat;

  • 2.

    Het instellen van een 30 km/u zone (plaatsen borden A1 en A2 RVV 1990 met opdruk zone en 30) op de volgende locaties:

    • f.

      ter hoogte van het kruispunt Westerdreef – Sportveldweg;

    • g.

      ter hoogte van het kruispunt Westerdreef – Eugénie Prévinaireweg;

    • h.

      ter hoogte van het kruispunt Westerdreef – Eggestraat;

Ter hoogte van de entrees van de 30 km/u zone worden uitritconstructies aangelegd en worden borden J38 verwijderd. Deze zijn niet onderhevig aan een verkeersbesluit.

De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met de nummers 2019-014-023 en 2019-014-024.

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

  • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat met de herinrichting de verkeersveiligheid en de leefbaarheid wordt verbeterd, wegen de met het besluit gediende belangen zwaarder.

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen zijn in het belang van de bewoners. De verkeerssituatie wordt veiliger en duidelijker (uniform) en de leefbaarheid op deze wegen wordt verbeterd.

Bedrijven

De maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

Door de maatregelen worden de belangen van doorgaand verkeer en het overige verkeer licht geschaad. Immers, de maatregelen hebben tot gevolg dat de maximum snelheid wordt verlaagd. De desbetreffende wegen zijn echter niet bestemd voor doorgaand verkeer.

Langzaam verkeer

De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. De verkeerssituatie wordt veiliger voor deze weggebruikers door de verlaging van de maximum snelheid.

Openbaar vervoer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Nood- en hulpdiensten

Door de maatregelen worden de belangen van nood- en hulpdiensten licht geschaad door de 30 km/u inrichting met plateaus. Wel is daar zo terughoudend mogelijk in geweest zodat de weg conform de landelijke richtlijnen Duurzaam Veilig is ingericht.

Parkeerders

De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.

Algemeen belang

De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder voor bewoners en langzaam verkeer. Deze belangen wegen zwaarder dan de belangen van (doorgaand) verkeer en hulpdiensten, die licht worden geschaad omdat de maximum snelheid wordt verlaagd.

Voorbereiding en overleg

Op 12 februari 2019 heeft een bewonersbijeenkomst plaatsgevonden in Nieuw-Vennep. Het voorstel voor een 30 km/u zone werd positief ontvangen. Wel zijn er opmerkingen gemaakt over de locaties van een aantal plateaus. Deze locaties hebben we zodanig kunnen situeren dat overlast tot een minimum beperkt wordt.

Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn.

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 02-04-2019 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.

Besluiten

In overeenstemming met de tekeningen met de nummers 2019-014-023 en 2019-014-024, die een onderdeel zijn van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

  • 1.

    Het intrekken van de voorrangsregelingen door het verwijderen van borden conform model B1, B4, B5 en B6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 en haaientanden artikel 80 RVV 1990 op de volgende locaties in Nieuw-Vennep:

    • a.

      ter hoogte van het kruispunt Westerdreef – Sportveldweg;

    • b.

      ter hoogte van het kruispunt Westerdreef – Eugénie Prévinaireweg;

    • c.

      ter hoogte van het kruispunt Westerdreef – Eggestraat;

    • d.

      ter hoogte van het kruispunt Eugénie Prévinaireweg - Repelstraat;

    • e.

      ter hoogte van het kruispunt Eugénie Prévinaireweg - Binderstraat;

  • 2.

    Het instellen van een 30 km/u zone door het plaatsen van borden conform model A1 en A2 RVV 1990 met opdruk 30 en zone, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende “begin 30 km/h zone” en “einde 30 km/h zone” op de volgende locaties:

    • f.

      ter hoogte van het kruispunt Westerdreef – Sportveldweg;

    • g.

      ter hoogte van het kruispunt Westerdreef – Eugénie Prévinaireweg;

    • h.

      ter hoogte van het kruispunt Westerdreef – Eggestraat;

  • 3.

    Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 15 april 2019.

     

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Vakdisciplines,

 

 

M.Koster

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Naar boven