Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Staatscourant 2019, 21713 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Staatscourant 2019, 21713 | Verkeersbesluiten |
Onderwerp: verkeersmaatregelen t.b.v. bouwwerkzaamheden
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.
Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.
Aan de Assumburg in Hoofddorp vinden woningbouwontwikkelingen plaats. Ten oosten van Assumburg is wordt ‘de Monarch’ ontwikkeld en ten westen van de Assumburg is dat ‘Sterkenburg’. Omdat aan weerszijden van de Assumburg bouwverkeer moet zijn wordt de Assumburg afgesloten voor al het verkeer, maar met uitzondering van bouwverkeer. In geval van calamiteit blijft het voor nood- en hulpdiensten mogelijk om door de Assumburg te rijden.
Voor al het verkeer wordt een omleidingsroute aangeduid. Gemotoriseerd verkeer kan vanaf Altenburg, via de Frankenburgsingel, de Hazenburglaan en de Lettenburg omrijden. Om ook het Spectrum te kunnen bereiken wordt de sluiswerking ter hoogte van Klunderburg nr. 1 tijdelijk opgeheven.
Langzaam verkeer kan vanaf Altenburg, via de Giessenburg, de Hamelenburg, de Hazenburglaan en de Klunderburg omrijden. Voor fietsers wordt het fietspad parallel aan de Altenburg geschikt gemaakt voor 2 richtingen. Voor fietsers wordt er tevens een omleiding ingesteld vanaf de Asserweg. Via de van Heuven Goedhartlaan en het Toolenburgpad kan ook de Assumburg worden bereikt.
Voor een duidelijke verkeerscirculatie, maar ook ten behoeve van de verkeersveiligheid wordt het voor gemotoriseerd verboden om de doorsteek te maken tussen de Hazenburglaan en de Klunderburg. Naar verwachting zal op de Klunderburg door de afsluiting meer verkeer gaan rijden, waaronder fietsverkeer. Om de verkeersveiligheid te waarborgen wordt op de Klunderburg eenrichtingsverkeer ingesteld.
Met de maatregelen wordt beoogd om op een verkeersveilige wijze de omleidingsroutes te faciliteren en op een verkeersveilige wijze de bereikbaarheid van het bouwterrein te garanderen.
Maatregelen (bebording en belijning)
De volgende maatregelen worden getroffen:
Deze maatregelen zijn van kracht tot 31 december 2020 of zoveel eerder of later als de bouwwerkzaamheden gereed zijn.
De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2019-008-002.
Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):
Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:
Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de afsluiting en het eenrichtingsverkeer noodzakelijk is voor de voortgang van de bouwwerkzaamheden en er een omleidingsroute wordt aangegeven, wegen de met het besluit gediende belangen zwaarder.
De belangen van bewoners worden enerzijds geschaad door de maatregelen doordat zij om moeten rijden. Anderzijds zorgen de maatregelen ervoor dat er geen conflicten ontstaan met het bouwverkeer doordat er op een veilige manier omheen wordt gereden. Dat is in het belang van bewoners. Daarnaast worden bewoners, wonende langs de omleidingsroute licht in hun belangen geschaad omdat er meer verkeer dan gebruikelijk voor hun woning langs zal rijden.
De maatregelen zijn in het belang van bouwbedrijven en aannemers omdat zij de vrijheid krijgen om de Assumburg in gebruik te nemen ten behoeve van de bouwwerkzaamheden.
(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer
De Assumburg is niet bedoeld voor doorgaand gemotoriseerd verkeer. De belangen van het overige verkeer worden enerzijds geschaad door de maatregelen doordat zij om moeten rijden. Anderzijds zorgen de maatregelen ervoor dat er geen conflicten ontstaan met het bouwverkeer doordat er op een veilige manier omheen wordt gereden. Dat is in het belang van gemotoriseerd verkeer.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor vrachtverkeer.
De belangen van langzaam verkeer worden enerzijds geschaad door de maatregelen doordat zij om moeten rijden/lopen. Anderzijds zorgen de maatregelen ervoor dat er geen conflicten ontstaan met het bouwverkeer doordat er op een veilige manier en via een zo kort mogelijke route omheen wordt gereden/gelopen. Dat is in het belang van langzaam verkeer.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten. Ondanks dat de Assumburg toegankelijk is voor bouwverkeer blijft de weg ook altijd toegankelijk in geval van calamiteit. Het instellen van eenrichtingsverkeer op de Klunderburg en het verbod voor gemotoriseerd verkeer tussen de Hazenburglaan en de Klunderburg hebben ook geen nadelige gevolgen voor nood- en hulpdiensten omdat zij er altijd door kunnen.
Door de maatregelen worden de belangen van parkeerders licht geschaad omdat de plekken op de Assumburg in het afgesloten gebied niet beschikbaar zijn. Echter vanwege de bouwwerkzaamheden zijn daar ook geen directe bestemmingen. Via de omleidingsroute kan het parkeerterrein nabij het Spectrum worden bereken.
De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid. Dit is in het algemeen belang.
Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van bouwbedrijven en langzaam verkeer. De belangen van deze groepen wegen zwaarder dan de belangen van parkeerders en bewoners langs de omleidingsroute, die in beperkte mate worden geschaad. Voor de bouw en de verkeersveiligheid is het noodzakelijk dat een deel van de Assumburg wordt afgesloten. Bovendien wordt er een veilige omleidingsroute ingesteld.
De maatregelen zijn in overleg met de omgeving tot stand gekomen, waarbij cluster Gebieds- en relatiemanagement het voortouw heeft genomen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft, het om een tijdelijke situatie gaat en de belangen voldoende in beeld zijn.
Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 02-04-2019 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.
Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.
In overeenstemming met de tekening met het nummer 2019-008-002, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:
Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer
de teammanager Vakdisciplines,
Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-21713.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.