Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Assumburg

Logo Haarlemmermeer

Onderwerp: verkeersmaatregelen t.b.v. bouwwerkzaamheden

Nummer: X.2019.05539

Gelet op het volgende:

  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

  • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

    • 1.

      In eerste instantie:

      • a.

        het verzekeren van de veiligheid op de weg;

      • b.

        het beschermen van weggebruikers en passagiers;

      • c.

        het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

      • d.

        het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

    • 2.

      In tweede instantie ook voor:

      • a.

        het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

      • b.

        het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

  • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

  • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

  • Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

     

Overwegingen en motivatie

Aan de Assumburg in Hoofddorp vinden woningbouwontwikkelingen plaats. Ten oosten van Assumburg is wordt ‘de Monarch’ ontwikkeld en ten westen van de Assumburg is dat ‘Sterkenburg’. Omdat aan weerszijden van de Assumburg bouwverkeer moet zijn wordt de Assumburg afgesloten voor al het verkeer, maar met uitzondering van bouwverkeer. In geval van calamiteit blijft het voor nood- en hulpdiensten mogelijk om door de Assumburg te rijden.

Voor al het verkeer wordt een omleidingsroute aangeduid. Gemotoriseerd verkeer kan vanaf Altenburg, via de Frankenburgsingel, de Hazenburglaan en de Lettenburg omrijden. Om ook het Spectrum te kunnen bereiken wordt de sluiswerking ter hoogte van Klunderburg nr. 1 tijdelijk opgeheven.

Langzaam verkeer kan vanaf Altenburg, via de Giessenburg, de Hamelenburg, de Hazenburglaan en de Klunderburg omrijden. Voor fietsers wordt het fietspad parallel aan de Altenburg geschikt gemaakt voor 2 richtingen. Voor fietsers wordt er tevens een omleiding ingesteld vanaf de Asserweg. Via de van Heuven Goedhartlaan en het Toolenburgpad kan ook de Assumburg worden bereikt.

Voor een duidelijke verkeerscirculatie, maar ook ten behoeve van de verkeersveiligheid wordt het voor gemotoriseerd verboden om de doorsteek te maken tussen de Hazenburglaan en de Klunderburg. Naar verwachting zal op de Klunderburg door de afsluiting meer verkeer gaan rijden, waaronder fietsverkeer. Om de verkeersveiligheid te waarborgen wordt op de Klunderburg eenrichtingsverkeer ingesteld.

Met de maatregelen wordt beoogd om op een verkeersveilige wijze de omleidingsroutes te faciliteren en op een verkeersveilige wijze de bereikbaarheid van het bouwterrein te garanderen.

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende maatregelen worden getroffen:

  • 1.

    Het afsluiten van de Assumburg, tussen de Altenburg en de Klunderburg (plaatsen borden C1 en C16 RVV 1990);

  • 2.

    Het toestaan van fietsers in twee richtingen op het fietspad parallel aan de Altenburg, tussen de Assumburg en de Giessenburg (plaatsen borden G11 met OB505 en C2 RVV 1990);

  • 3.

    Het afsluiten van de doorsteek tussen de Hazenburglaan en de Klunderburg voor gemotoriseerd verkeer (plaatsen borden C12 RVV 1990);

  • 4.

    Het instellen van eenrichtingsverkeer in de Klunderburg (plaatsen borden C2, C3 en C4 met OB52 RVV 1990);

  • 5.

    Het opheffen van de sluiswerking in de Assumburg, ter hoogte van Klunderburg nr. 1 (verwijderen borden G11 RVV 1990);

  • 6.

    Daarnaast wordt bord L8 RVV 1990 geplaatst op de Assumburg, ter hoogte van Klunderburg nr. 1 om tijdig aan te geven dat de weg dood loopt.

  • 7.

    Daarnaast worden borden J16 RVV 1990 geplaatst om aan te geven dat er werk in uitvoering plaatsvindt en worden borden geplaatst ten behoeve van de omleiding.

Deze maatregelen zijn van kracht tot 31 december 2020 of zoveel eerder of later als de bouwwerkzaamheden gereed zijn.

De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2019-008-002.

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

  • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de afsluiting en het eenrichtingsverkeer noodzakelijk is voor de voortgang van de bouwwerkzaamheden en er een omleidingsroute wordt aangegeven, wegen de met het besluit gediende belangen zwaarder.

Belangenafweging

Bewoners

De belangen van bewoners worden enerzijds geschaad door de maatregelen doordat zij om moeten rijden. Anderzijds zorgen de maatregelen ervoor dat er geen conflicten ontstaan met het bouwverkeer doordat er op een veilige manier omheen wordt gereden. Dat is in het belang van bewoners. Daarnaast worden bewoners, wonende langs de omleidingsroute licht in hun belangen geschaad omdat er meer verkeer dan gebruikelijk voor hun woning langs zal rijden.

Bouwbedrijven

De maatregelen zijn in het belang van bouwbedrijven en aannemers omdat zij de vrijheid krijgen om de Assumburg in gebruik te nemen ten behoeve van de bouwwerkzaamheden.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

De Assumburg is niet bedoeld voor doorgaand gemotoriseerd verkeer. De belangen van het overige verkeer worden enerzijds geschaad door de maatregelen doordat zij om moeten rijden. Anderzijds zorgen de maatregelen ervoor dat er geen conflicten ontstaan met het bouwverkeer doordat er op een veilige manier omheen wordt gereden. Dat is in het belang van gemotoriseerd verkeer.

Vrachtverkeer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor vrachtverkeer.

Langzaam verkeer

De belangen van langzaam verkeer worden enerzijds geschaad door de maatregelen doordat zij om moeten rijden/lopen. Anderzijds zorgen de maatregelen ervoor dat er geen conflicten ontstaan met het bouwverkeer doordat er op een veilige manier en via een zo kort mogelijke route omheen wordt gereden/gelopen. Dat is in het belang van langzaam verkeer.

Openbaar vervoer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Nood- en hulpdiensten

De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten. Ondanks dat de Assumburg toegankelijk is voor bouwverkeer blijft de weg ook altijd toegankelijk in geval van calamiteit. Het instellen van eenrichtingsverkeer op de Klunderburg en het verbod voor gemotoriseerd verkeer tussen de Hazenburglaan en de Klunderburg hebben ook geen nadelige gevolgen voor nood- en hulpdiensten omdat zij er altijd door kunnen.

Parkeerders

Door de maatregelen worden de belangen van parkeerders licht geschaad omdat de plekken op de Assumburg in het afgesloten gebied niet beschikbaar zijn. Echter vanwege de bouwwerkzaamheden zijn daar ook geen directe bestemmingen. Via de omleidingsroute kan het parkeerterrein nabij het Spectrum worden bereken.

Algemeen belang

De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van bouwbedrijven en langzaam verkeer. De belangen van deze groepen wegen zwaarder dan de belangen van parkeerders en bewoners langs de omleidingsroute, die in beperkte mate worden geschaad. Voor de bouw en de verkeersveiligheid is het noodzakelijk dat een deel van de Assumburg wordt afgesloten. Bovendien wordt er een veilige omleidingsroute ingesteld.

Voorbereiding en overleg

De maatregelen zijn in overleg met de omgeving tot stand gekomen, waarbij cluster Gebieds- en relatiemanagement het voortouw heeft genomen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft, het om een tijdelijke situatie gaat en de belangen voldoende in beeld zijn.

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 02-04-2019 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met het nummer 2019-008-002, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

  • 1.

    Het afsluiten van de Assumburg, tussen de Altenburg en de Klunderburg door het plaatsen van borden conform model C1 en C16 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990;

  • 2.

    Het toestaan van fietsers in twee richtingen op het fietspad parallel aan de Altenburg, tussen de Assumburg en de Giessenburg door het plaatsen van borden conform model G11 met OB505 en C2 uit bijlage I van het RVV 1990);

  • 3.

    Het afsluiten van de doorsteek tussen de Hazenburglaan en de Klunderburg voor gemotoriseerd verkeer door het plaatsen van borden conform model C12 uit bijlage I van het RVV 1990);

  • 4.

    Het instellen van eenrichtingsverkeer in de Klunderburg door het plaatsen van borden conform model C2, C3 en C4 met OB52 uit bijlage I van het RVV 1990);

  • 5.

    Het opheffen van de sluiswerking in de Assumburg, ter hoogte van Klunderburg nr. 1 door het verwijderen van borden conform model G11 uit bijlage I van het RVV 1990);

  • 6.

    Te bepalen dat de maatregelen van kracht zijn tot 31 december 2020 of zoveel langer of korter als voor de uitvoering van de werkzaamheden noodzakelijk is;

  • 7.

    Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 15 april 2019.

     

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Vakdisciplines,

 

 

M.Koster

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Naar boven