Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Inspectie Leefomgeving en Transport | Staatscourant 2019, 20673 | Vergunningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Inspectie Leefomgeving en Transport | Staatscourant 2019, 20673 | Vergunningen |
Datum 12 maart 2019
Nummer ILT-2019/11611
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;
Gelezen het verzoek van Delft Dynamics B.V., ontvangen op 1 maart 2019, contactpersoon dhr. E. Rath;
Overwegende dat:
− op afstand bestuurde luchtvaartuigen (RPA’s) voorrang moeten verlenen aan al het andere luchtverkeer; dat dit onder andere mogelijk is door met het RPA binnen zichtafstand van de piloot te blijven en de onderlinge afstand zo klein mogelijk te houden;
− Delft Dynamics B.V. voldoende kennis en ervaring heeft om op verantwoorde wijze vluchten uit te voeren met haar RPA;
− de piloten van Delft Dynamics B.V. beschikken over een RPA-L;
− Delft Dynamics B.V. beschikt over een ROC met nummer 29/2017;
− Delft Dynamics B.V. vanaf 2005 op een vaste locatie in de Rotterdam CTR testvluchten heeft uitgevoerd;
− de testlocatie op de rand van de voor RPA verboden 5,6 km-zone van de luchthaven Rotterdam-The Hague Airport ligt;
− het bezwaar van Delft Dynamics B.V., gedateerd 7 januari 2014, met de toevoegingen, gedaan tijdens de hoorzitting op 13 maart 2014, tegen de afwijzing van de mogelijkheid gebruik te maken van het testveld, door HJDZ ILT gegrond is verklaard;
− er geen incidenten zijn geweest tussen op afstand bestuurde luchtvaartuigen en bemande luchtvaartuigen op de testlocatie;
− deze beschikking (voor zover deze betrekking heeft op het vliegen boven de testlocatie van Delft Dynamics B.V. in de Rotterdam CTR) in principe wordt ingetrokken op het moment dat er structurele afspraken zijn ontwikkeld voor het toelaten van vluchten met een RPA in de civiele CTR’s in het algemeen en het gebruik van deze locatie in het bijzonder;
Gelet op paragraaf SERA.3145 van verordening (EU) nr. 923/2012, artikel 5.5, derde lid, van de Wet luchtvaart en artikel 9 van het Besluit luchtverkeer 2014;
BESLUIT:
Ter bescherming van het luchtverkeer ten opzichte van bijzondere luchtverkeersactiviteiten tijdens (test)vluchten van RPA’s van Delft Dynamics B.V. wordt als tijdelijk gebied met beperkingen aangewezen het gebied Testveld Delft Dynamics, zoals aangegeven in artikel 3, lid a en Bijlage 1, vanaf de grond tot een hoogte van 45 meter boven de grond of het water (150 ft AGL) (zie figuur bijlage).
In het tijdelijke gebied met beperkingen Testveld Delft Dynamics gelden de volgende voorwaarden en beperkingen:
a. het tijdelijke gebied met beperkingen Testveld Delft Dynamics is verboden voor al het luchtverkeer met uitzondering van:
1°. de RPA’s van Delft Dynamics B.V.;
2°. HEMS- en SAR-vluchten en vluchten van de Landelijke eenheid, afdeling Luchtvaart;
b. er is geen tweezijdig radiocontact vereist;
c. er is geen vliegplan vereist;
d. er is geen SSR-transponder vereist.
Delft Dynamics B.V. mag vluchten met de in artikel 1 bedoelde RPA’s uitvoeren in het tijdelijke gebied met beperkingen Testveld Delft Dynamics onder de volgende voorschriften en beperkingen:
a. de vluchten vinden plaats in het gebied gevormd door de volgende punten: van 51°59'34.26"N 004°23'10.99"E naar 51°59'28.25"N 004°23'15.74"E, naar 51°59'27.10"N 004°23'09.25"E, naar 51°59'33.00"N 004°23'05.00"E en weer terug naar het beginpunt 51°59'34.26"N 004°23'10.99"E, vanaf de grond tot maximaal 45 meter boven de grond of het water (150 ft AGL);
b. Delft Dynamics B.V. mag vluchten uitvoeren in het tijdelijke gebied met beperkingen op de volgende tijden:
1°. op werkdagen tussen 07:00 uur en 18:30 uur lokale tijd;
2°. in het weekend en op officiële feestdagen van 07:30 uur tot 16:30 uur lokale tijd;
c. Delft Dynamics B.V. zorgt tijdens de vlucht voor een telefoonverbinding die alleen wordt gebruikt voor communicatie met de Operationele Helpdesk LVNL;
d. Delft Dynamics B.V. meldt activiteiten binnen het tijdelijke gebied met beperkingen 24 uur van tevoren aan de Operationele Helpdesk LVNL (tel.: 020 406 2201) onder vermelding van het telefoonnummer waarop Delft Dynamics B.V. tijdens de vlucht bereikbaar is;
e. de vluchten vinden plaats gedurende de daglichtperiode zoals gepubliceerd in het AIP Netherlands GEN 2.7;
f. de vluchten worden uitgevoerd bij een vliegzicht van ten minste 5 kilometer en ten minste 300 meter verticale afstand van bewolking.
Bezwaarmogelijkheid
Indien u het niet eens bent met deze beslissing, kunt u hiertegen op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de datum waarop deze beslissing is verzonden, schriftelijk bezwaar aantekenen.
Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:
– de naam en het adres van de indiener;
– de dagtekening;
– een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;
– de gronden van het bezwaar.
Tevens ontvangen wij graag uw telefoonnummer dan wel e-mailadres.
Het bezwaarschrift kunt u richten aan:
Inspectie Leefomgeving en Transport
Afdeling Juridische zaken
Postbus 16191
2500 BD DEN HAAG
Is er sprake van onverwijlde spoed? Dan kunt u de rechtbank van uw woonplaats verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen.
Meer informatie over de voorlopige voorziening vindt u op www.rechtspraak.nl.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-20673.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.