Convenant tussen het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen en het Centraal Justitieel Incassobureau inzake de gegevensuitwisselingen over zich aan vrijheidsstraf onttrekkende burgers

Datum 1 april 2019

Versie 1.0

Partijen:

het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer A. Paling MBA, voorzitter Raad van Bestuur, hierna te noemen: het UWV

en

het Centraal Justitieel Incassobureau, Ministerie van Justitie en Veiligheid, onderdeel van de Staat der Nederlanden, rechtsgeldig vertegenwoordigd door de algemeen directeur, de heer mr. drs. A. Hazelhoff MBA , hierna te noemen: het CJIB

hierna gezamenlijk te noemen: partijen,

Overwegende dat,

  • De sociale zekerheidswetten per 1 januari 2011 de mogelijkheid bieden om sociale zekerheidsrechten te beëindigen voor de periode dat een persoon zich aan de tenuitvoerlegging van een onvoorwaardelijke vrijheidsstraf en/of vrijheidsbenemende maatregel onttrekt;

  • Partijen per 1 juli 2011 maandelijks gegevens uitwisselen om er zorg voor te dragen dat uitkeringen van voortvluchtigen kunnen worden ingetrokken;

  • De Centrale Raad van Beroep (CRvB) in een aantal uitspraken heeft bepaald dat, voordat een uitkering kan worden ingetrokken, sprake moet zijn van een onherroepelijke vrijheidsstraf die nog ten uitvoer gelegd moet worden, sprake moet zijn van opname in het opsporingsregister en is aangetoond dat tenminste één poging is gedaan door Justitie en Veiligheid om de straf ten uitvoer te leggen, waarvan de betrokkene weet of op de hoogte had kunnen zijn (kenbare poging);

  • Het Ministerie van SZW, het Ministerie van JenV, het CJIB en het UWV in 2017 een pilot hebben uitgevoerd om door middel van het versturen van een waarschuwingsbrief invulling te geven aan de kenbare poging tot tenuitvoerlegging zoals de CRvB die voorschrijft;

  • Het CJIB voor de periode van drie jaar opdracht heeft gekregen om de waarschuwingsbrief te versturen;

  • Het versturen van de waarschuwingsbrief in eerste instantie een tijdelijke werkwijze betreft tot duidelijk is dat de CRvB dit ziet als kenbare poging;

  • Het UWV en het CJIB in het maandelijkse uitwisselingsproces aanpassingen hebben gedaan om het proces te verbeteren en daarmee het aantal (gegronde) bezwaarzaken inzake het intrekken vanwege voortvluchtigheid te minimaliseren;

  • Partijen de wens hebben de bovengenoemde samenwerking opnieuw te formaliseren.

Spreken het volgende af,

1 Definities

In dit convenant (en de daarbij behorende bijlagen) wordt verstaan onder:

AVG:

Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Awb:

Algemene wet bestuursrecht.

Beschikking:

een besluit dat niet van algemene strekking is, met inbegrip van de afwijzing van een aanvraag daarvan (art. 1:3 lid 2 Awb).

Besluit:

een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling (art. 1:3 lid 1 Awb).

CJIB:

Het Centraal Justitieel Incassobureau, zoals genoemd in artikel 63d Organisatiebesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid.

Passief signaleren bij de politie (in E&S):

De politie heeft van de persoon, die zich aan de tenuitvoerlegging van een onvoorwaardelijke vrijheidsstraf en/of vrijheidsbenemende maatregel onttrekt, een of meerdere executieopdrachten in behandeling in het politiesysteem Executie en Signalering (opvolger van het opsporingsregister), waarop geen actieve inzet wordt gepleegd.

Reactietermijn:

de termijn die nodig wordt geacht voor de betrokkene om de waarschuwingsbrief te ontvangen en zich te melden bij de instantie op de wijze zoals aangegeven in de waarschuwingsbrief.

UWV:

Het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen, genoemd in hoofdstuk 5 van de Wet Structuur uitvoeringsorganisatie Werk en inkomen.

Voortvluchtige:

De persoon die zich onttrekt aan de tenuitvoerlegging van een vrijheidsstraf of vrijheidsbenemende maatregel als bedoeld in de Wet Werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA), wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO), Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten (Wajong), Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen (WAZ), Ziektewet (ZW) en Werkloosheidswet (WW).

Wet SUWI: Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen

Zaak: Een vonnis betreffende de tenuitvoerlegging van een onvoorwaardelijke vrijheidsstraf en/of vrijheidsbenemende maatregel.

Zelfmeldprocedure: procedure waarbij een persoon, die is veroordeeld voor een vrijheidsbenemende straf, een oproep krijgt zichzelf te melden bij een gevangenis.

2 Doel

  • 1. Het CJIB is belast met de ondersteuning van het openbaar ministerie en de departementsleiding bij hun werkzaamheden ten behoeve van de tenuitvoerlegging van strafrechtelijke beslissingen en administratieve sancties alsmede met betrekking tot het beheer en de verwerking van gegevens dienaangaande, zoals is vastgelegd in artikel 63d lid 2 Organisatiebesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid.

  • 2. Het UWV is belast met de uitvoering van de werknemersverzekeringen, zoals vastgelegd in artikel 30 Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (SUWI).

  • 3. Ten behoeve van de optimale uitvoering van deze (wettelijk) opgedragen taken maken partijen afspraken om samen te werken en gegevens uit te wisselen. Deze afspraken passen binnen de daarvoor geldende wettelijke kaders en houden rekening met de wettelijke rechtsbescherming van derden, in het bijzonder de geheimhoudingsplicht en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

3 Afspraken, taken en verantwoordelijkheden

Het CJIB en het UWV kiezen ervoor om de samenwerking in het kader van de doelstellingen van de tenuitvoerlegging van diverse wettelijke taken inzake voortvluchtige uitkeringsgerechtigden als volwaardige partners vorm te geven en te besturen. Volwaardig partnerschap betekent onderling vertrouwen, openheid en transparantie naar elkaar en handelen met oog voor elkaars belangen. Waar nodig wordt samen beleid geformuleerd, worden afspraken gemaakt en informeren de partners elkaar actief, rekening houdend met de verschillen in bestuurlijke omgevingen.

  • Maandelijks worden onderstaande gegevens uitgewisseld tussen het CJIB en het UWV via het UWV portaal. Dit wordt gedaan door middel van een vraagbestand, een antwoordbestand en een opdrachtbestand.

  • Het CJIB levert in het vraagbestand BSN, naam, voorletter, geboortedatum en CJIB-nummer van personen die passief zijn gesignaleerd in E&S, omdat zij een vrijheidsstraf dienen te ondergaan. De politie is verantwoordelijk voor de juiste signalering in het systeem.

  • UWV controleert of de personen uit het vraagbestand een uitkering ontvangen en levert van de personen, die een uitkering ontvangen, in het antwoordbestand BSN, voorlettter, naam, geboortedatum en CJIB-nummer en eventueel een (van het BRP afwijkend) adres.

  • Indien de persoon niet in het BRP staat geregistreerd, wordt altijd het UWV-adres meegeleverd, ook indien het in het buitenland woonachtige burgers betreft.

  • Een eventueel retour ontvangen waarschuwingsbrief wordt als zodanig geregistreerd door CJIB om zo nodig op een later moment als bewijsstuk te dienen dat een voldoende kenbare poging is gedaan.

  • CJIB controleert of de personen in het antwoordbestand nog steeds voortvluchtig zijn en stuurt in dat geval naar de personen in het antwoordbestand per zaak eenmaal een waarschuwingsbrief aan voortvluchtige om invulling te geven aan de kenbare poging tot tenuitvoerlegging.

  • Het CJIB verstuurt de waarschuwingsbrieven naar het BRP-adres van de voortvluchtige. Indien geen BRP-adres bekend is of wanneer UWV een afwijkend adres heeft aangeleverd, wordt het door UWV aangeleverde adres gebruikt.

  • Er wordt geen onderscheid gemaakt naar personen die reeds in het kader van de zelfmeldprocedure een brief hebben ontvangen. Deze personen krijgen derhalve opnieuw een brief.

  • Een voortvluchtige die met meerdere zaken als passief bij politie gesignaleerd staat, kan meerdere brieven ontvangen.

  • Na het verstrijken van de reactietermijn controleert CJIB of deze persoon nog steeds voortvluchtig is, voegt een parketnummer en de datum waarschuwingsbrief toe en verstuurt het opdrachtbestand aan UWV.

  • Bij ontvangst van het opdrachtbestand neemt UWV een besluit over het al dan niet weigeren of intrekken van de uitkering.

  • Personen die verzoeken om heropening of herleving van de uitkering of klagen of verzoeken om terug te komen van een besluit waarmee de uitkering is geweigerd of ingetrokken of bezwaar maken tegen het besluit over het weigeren of intrekken van de uitkering, dienen zich daarvoor te melden bij UWV. UWV neemt contact op met CJIB voor bewijsstukken. CJIB levert de bewijsstukken, inclusief een kopie van de verzonden waarschuwingsbrief, aan UWV.

4 Gegevensuitwisseling

  • 1. Aangezien bij de uitvoering van dit convenant persoonsgegevens worden verwerkt die wettelijke bescherming genieten, maken partijen daarover zodanige afspraken dat wordt voldaan aan de eisen die de van toepassing zijnde wet- en regelgeving daaraan stelt

  • 2. De in het eerste lid genoemde afspraken worden als bijlage bij het convenant gevoegd.

  • 3. De wettelijke grondslag voor de gegevensuitwisseling is voor CJIB gelegen in artikel 63d lid 2 van het Organisatiebesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid, waarin is geregeld dat het CJIB is belast met verwerking van gegevens aangaande de tenuitvoerlegging van strafrechtelijke beslissingen en in art. 54 lid 3 aanhef en onder h Wet SUWI.

  • 4. De wettelijke grondslag voor de gegevensuitwisseling is voor UWV gelegen in 72 Wet SUWI en artikel 5.7 aanhef jo. lid g van Besluit SUWI. Dit artikel regelt de levering van gegevens aan de Minister van Justitie en Veiligheid die noodzakelijk zijn voor de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen.

5 Financiële verplichtingen

  • 1. Partijen komen overeen dat de kosten en de benodigde inzet van mensen en middelen ter inrichting en uitvoering van dit convenant gezamenlijk worden gedragen waarbij elke partij of diens opdrachtgever de kosten draagt die verbonden zijn aan zijn eigen proces.

  • 2. Partijen voorzien ieder voor zich in apparatuur, programmatuur en faciliteiten vereist voor het op doelmatige wijze bewerken van gegevens.

6 Voorlichting en media

  • 1. Indien één der partijen een verzoek ontvangt om openbaarmaking van bestuurlijke informatie en dat verzoek mede betrekking heeft op informatie verkregen van de andere partij vindt afdoening van dat verzoek, voor zover betrekking hebbend op die informatie, plaats in overeenstemming met die andere partij en de betrokken departementen, conform de gemaakte afspraken met de betrokken departementen.

  • 2. Indien één der partijen voorlichting geeft en contacten met de media onderhoudt over onderwerpen die verband houden met hetgeen door middel van dit convenant beoogd wordt te regelen, vindt vooraf afstemming plaats tussen de partijen en de betrokken departementen, overeenkomstig het vorige lid.

7 Evaluatie

Partijen voeren minimaal eenmaal per jaar overleg over de werking en de uitvoering van dit convenant.

8 Wijziging

  • 1. Elke partij kan de andere partij(en) schriftelijk verzoeken het convenant te wijzigen. De wijziging behoeft de schriftelijke instemming van beide partijen.

  • 2. Partijen treden in overleg binnen 2 maanden nadat een partij de wens daartoe aan de andere partij(en) schriftelijk heeft meegedeeld.

  • 3. De wijziging en de verklaring(en) tot instemming worden als bijlage aan het convenant gehecht.

9 Escalatie en geschilbeslechting

  • 1. Indien er een geschil ontstaat tussen partijen over dit convenant, trachten partijen binnen een redelijke termijn in onderling overleg tot een oplossing te komen.

  • 2. Geschilbeslechting geschiedt uitsluitend in onderling overleg.

  • 3. Er is sprake van een geschil indien tenminste één partij hierover schriftelijk bericht.

  • 4. Mochten de partijen niet tot overeenstemming komen dan wordt geëscaleerd naar het directieniveau van de partijen.

10 Opzegging

Indien het geschil – ook na escalatie – is blijven bestaan, is beëindiging van het convenant mogelijk indien een van de partijen haar voornemen daartoe schriftelijk meedeelt aan de andere partij onder opgaaf van de redenen van haar wens tot beëindiging. Hiertoe dient een opzegtermijn van drie maanden in acht te worden genomen. Gelet op het belang van de onderlinge samenwerking van partijen in de uitvoering van een wettelijke taak, wordt opzegging gezien als ultimum remedium.

11 Afdwingbaarheid

Dit convenant is niet in rechte afdwingbaar.

12 Inwerkingtreding en looptijd

  • 1. Dit convenant treedt in werking met ingang van de dag van ondertekening door de partijen en heeft een looptijd van 3 jaar.

  • 2. Het convenant eindigt van rechtswege na 3 jaar. Partijen treden 6 maanden voorafgaand aan het einde van de looptijd met elkaar in overleg over het al dan niet verlengen van de overeenkomst.

13 Bijlagen

  • 1. De volgende bij dit convenant behorende bijlagen maken integraal onderdeel uit van dit convenant:

    • Automatische gegevensuitwisseling: serviceafspraken;

    • Automatische gegevensuitwisseling: technische afspraken en procedures;

  • 2. Toekomstige bijlage(n) die onder de werking van dit convenant gaan vallen maken vanaf het moment van inwerkingtreding van de bijlage eveneens integraal onderdeel uit van dit convenant. In de bijlage wordt de verwijzing naar dit convenant opgenomen.

14 Geheimhouding

Partijen verbinden zich over en weer, de in het kader van (de uitvoering van) deze overeenkomst uitgewisselde dan wel uit te wisselen informatie geheim te houden en deze geheel noch gedeeltelijk aan enige derde bekend te maken, behoudens voor zover een verplichting tot openbaarmaking voortvloeit uit de wet, een rechterlijke uitspraak of dit convenant.

15 Toepasselijk recht

Op dit convenant is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

16 Publicatie

  • 1. De tekst van het convenant wordt gepubliceerd in de Staatscourant.

  • 2. Bij wijzigingen in het convenant vindt het eerste lid overeenkomstige toepassing.

17 Ondertekening

Aldus overeengekomen en in tweevoud ondertekend,

op 20 maart 2019, te Amsterdam

UWV, namens deze F. Paling, Voorzitter Raad van Bestuur

CJIB, namens deze A. Hazelhoff , Algemeen Directeur

Naar boven