VERKEERSBESLUIT VERKEERSMAATREGELEN JAGTLUSTERALLEE NIEUWLEUSEN

Logo Dalfsen

Burgemeester en wethouders van Dalfsen;

Overwegende dat:

de Jagtlusterallee in het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan van Dalfsen (GVVP) is aangewezen als gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom;

de Jagtlusterallee is gelegen tussen de Nieuwe Dedemsvaartweg (N377) aan de noordzijde en het Westeinde (N758) aan de zuidzijde;

op de aansluitingen van de Jagtlusterallee met de Meeleweg, de Prinses Beatrixlaan, het Westerveen en Westeinde rotondes zijn gesitueerd;

de Jagtlusterallee vanaf de N377 tot de komgrens ten zuiden van de rotonde Jagtlusterallee/Meeleweg binnen de bebouwde kom van Nieuwleusen ligt;

de Jagtlusterallee vanaf de komgrens ten zuiden van de rotonde Jagtlusterallee/Meeleweg tot aan de N758 buiten de bebouwde kom van Nieuwleusen ligt;

op de Jagtlusterallee, tussen de rotonde met het Westeinde en het punt circa 110 meter ten zuiden van het t-kruispunt Jagtlusterallee/Zandspeur, een snelheidslimiet geldt van 80 km/uur;

op de Jagtlusterallee, vanaf het punt circa 110 meter ten zuiden van het t-kruispunt Jagtlusterallee/Zandspeur tot aan de bebouwde komgrens een 60 km/uur zone is ingesteld;

aan de westzijde van de Jagtlusterallee, tussen de rotonde met het Westeinde tot aan het t-kruispunt Jagtlusterallee/Zandspeur, een in twee richtingen te berijden verplicht fiets-/bromfietspad is gelegen;

op de Jagtlusterallee vanaf het t-kruispunt Jagtlusterallee/Zandspeur en de Nieuwe Dedemsvaartweg (N377) fietssuggestiestroken op het wegdek zijn aangebracht;

de Jagtlusterallee, tussen rotonde Westeinde en rotonde Westerveen, een verhardingsbreedte heeft van circa 7 meter met kantmarkering en ononderbroken as markering conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig;

de Jagtlusterallee, tussen rotonde Westerveen en bebouwde komgrens Nieuwleusen, een verhardingsbreedte heeft van circa 5 meter met grasbetonstenen en onderbroken as markering;

er aan weerszijden van de Jagtlusterallee, tussen Westerveen en N377, op korte afstand van de rijbaan bomen staan, waardoor de obstakelvrije zone onvoldoende is en de verkeersveiligheid in het geding is;

de huidige inrichting van de Jagtlusterallee op dit traject niet voldoet aan de inrichtingseisen van Duurzaam Veilig;

het deel van de Jagtlusterallee binnen de bebouwde kom tevens niet voldoet aan de basiskenmerken ten aanzien van het wegprofiel (te smal) en de scheiding van auto- en fietsverkeer (ontbreken vrijliggende fiets-/bromfiets voorziening);

de Jagtlusterallee wat betreft afwikkelingsniveau (doorstroomsnelheid) en comfort met name voor het vrachtverkeer en landbouwverkeer als problematisch wordt ervaren;

de beperkte breedte van het wegprofiel van de Jagtlusterallee, bomen aan weerszijden dicht langs de weg, wegmarkering niet conform richtlijnen Duurzaam veilig en het ontbreken van voorzieningen voor het landbouwverkeer in combinatie met de slechte staat van het wegdek aanleiding zijn voor een volledige reconstructie van de Jagtlusterallee;

de Jagtlusterallee zowel door lokaal als regionaal verkeer wordt gebruikt, maar in tegenstelling tot de functie van omliggende provinciale wegen (N377, N758, N48) in mindere mate geschikt is voor het afwikkelen van grote verkeersstromen;

door de gemeente Dalfsen rond de zomer 2016 een proces is gestart met aanwonenden, ondernemers, VVN, LTO, plaatselijk belangen en andere stakeholders (vertegenwoordigd in een klankbordgroep) om te komen tot een volledige reconstructie van de Jagtlusterallee;

gedurende het proces door de gemeente voorstellen voor verkeersmaatregelen (c.q. ontwerpvarianten) zijn gepresenteerd aan de klankbordgroep en overige belanghebbenden en dat tijdens deze gesprekken is gebleken dat er een breed draagvlak is voor de 60 km/uur variant, met verbreed wegprofiel en een vrijliggend fiets-/bromfietspad tussen aansluiting met het Zandspeur en de N377;

medio januari en juni 2017 aan het college van B&W en de gemeenteraad verschillende ontwerpvarianten zijn voorgelegd voor de Jagtlusterallee, waarbij is getoetst op de aspecten (verkeers)veiligheid, passeerbaarheid, landschappelijke inpassing, historische waarde, oversteekbaarheid, geluidsoverlast, verkeersafwikkeling en uitvoeringstermijn;

op de varianten een expert judgement is uitgevoerd, waarbij door politie en VVN de voorkeur is uitgesproken voor een 60 km/uur variant;

de raad in haar vergadering van 8 juni 2017, heeft besloten de Jagtlusterallee in te richten als 60 km/uur erftoegangsweg met een vrijliggend fiets-/bromfietspad tussen Zandspeur en N377;

met name de verkeersveiligheid, landschappelijke waarden en het kostenaspect belangrijke argumenten zijn voor de raad om de Jagtlusterallee af te waarderen tot een 60km/uur erftoegangsweg;

de door de raad gekozen 60 km/uur variant in overeenstemming is met de uitgangspunten van Duurzaam Veilig, maar daarentegen niet in overeenstemming met de wegcategorisering zoals beschreven in het GVVP;

aan het verkeersveiligheidsbelang door de raad een hogere prioriteit toegekend is dan aan het belang van het verbeteren van de verkeersafwikkeling op de Jagtlusterallee:

vooruitlopend op de reconstructie van de Jagtlusterallee in maart 2018 circa 100 bomen langs de Jagtlusterallee zijn verwijderd die binnen de obstakelafstand van de weg stonden;

gelet op voorgaande in de periode van maart 2019 tot eind juni 2019 de volgende maatregelen genomen worden:

  • -

    Het verbreden van het wegprofiel van de Jagtlusterallee vanaf rotonde Westerveen tot t-kruispunt Zandspeur naar 5,5 meter;

  • -

    Het afwaarderen van de Jagtlusterallee van een 80 km/uur weg naar een 60 km/uur weg op het gedeelte van de Jagtlusterallee vanaf het punt circa 110 meter ten zuiden van het t-kruispunt Jagtlusterallee/Zandeweer, tot en met de rotonde Westerveen/Ruitenveen, de wegmarkering en bebording hierop aan te passen conform richtlijnen Duurzaam Veilig;

  • -

    Het opheffen van de voorrang op de t-kruispunten van de Jagtlusterallee met de Korenweg en Neurinkweg;

  • -

    het doortrekken van een verplicht fiets-/bromfietspad in het verlengde van het bestaande fiets-/bromfietspad, grotendeels gelegen aan de westzijde van de Jagtlusterallee en gedeeltelijk aan de oostzijde tot de provinciale weg N377.

bewoners, ondernemers en overige stakeholders nauw betrokken zijn geweest bij de uitwerking van voornoemde maatregelen voor reconstructie van de Jagtlusterallee en er tijdens het communicatie-/participatietraject overwegend positief door hen is gereageerd op de plannen;

de in dit besluit vermelde verkeersmaatregelen strekken tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen:

  • -

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • -

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • -

    het zo veel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • -

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

de hierna genoemde weg, wegen c.q. weggedeelten in beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Dalfsen;  

overleg met de politie, als bedoeld in artikel 24 van het BABW, heeft plaatsgevonden en dat de politie positief adviseert over het voorgenomen verkeersbesluit;

overleg met VVN Dalfsen heeft plaatsgevonden en dat zij positief adviseren over het voorgenomen verkeersbesluit;

gelet op:

  • -

    de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW);

  • -

    de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • -

    de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

Besluiten:

1.door plaatsing van verkeersbord A0160zb (begin 60 km-zone) en A0260ze (einde 60 km-zone) van

Bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van kantmarkering, op het gedeelte van de Jagtlusterallee vanaf het punt circa 110 meter ten zuiden van het t-kruispunt Jagtlusterallee/Zandspeur, tot en met de rotonde Westerveen/Ruitenveen, een 60 km/uur zone in te richten;

  • 2.

    door plaatsing van verkeersbord G12a (verplicht fiets-/bromfietspad) en G12b (einde verplicht fiets-/bromfietspad) van Bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van onderbroken asmarkering de volgende vrijliggende paden aan te wijzen als fiets-/bromfietspad dat in twee rijrichtingen te berijden is:

    • -

      het fiets-/bromfietspad aan de westzijde van de Jagtlusterallee, vanaf het t-kruispunt Jagtlusterallee/Zandspeur tot aan het punt circa 100 meter ten noorden van het kruispunt Jagtlusterallee/De Grift/Meelsloot.

    • -

      het fiets-/bromfietspad aan de oostzijde van de Jagtlusterallee, vanaf de N377 tot aan het punt circa 90 meter ten zuiden van deze provinciale weg;

  • 3.

    door plaatsing van verkeersbord B06 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) van Bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 de voorrang te regelen op het fiets-/bromfietspad Jagtlusterallee, waarbij (brom)fietsers ter hoogte van het t-kruispunt met de Rollecate en de Meelsloot voorrang hebben ten opzichte van het kruisende verkeer, en voorrang moeten verlenen aan het kruisend verkeer ter hoogte van de fietsoversteek Jagtlusterallee, voor zover gelegen circa 90 meter ten zuiden van de N377, en op de aansluiting van de Meeleweg en het Zandspeur;

  • 4.

    door verwijdering van verkeersbord B5 (voorrangskruispunt, zijweg rechts) en B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) van Bijlage 1 van het RVV en het verwijderen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, de voorrangskruising op de twee aansluitingen van de Jagtlusterallee met de Korenweg en Neurinkweg, waarbij verkeer op de Jagtlusterallee voorrang heeft op verkeer op de kruisende weg, op te heffen;

  • 5.

    Het besluit in werking te laten treden met ingang van de dag, nadat een termijn van zes weken na de dag waarop het besluit is bekend gemaakt is verstreken;

  • 6.

    Een afschrift van dit besluit te zenden aan Politie-eenheid Oost-Nederland en Veilig Verkeer Nederland Dalfsen;

Dalfsen, 4 april 2019

namens burgemeester en wethouders van Dalfsen

F.Mosterman

beleidsmedewerker verkeer en vervoer

Dit besluit wordt openbaar bekend gemaakt in de Staatscourant en KERNpunten. Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden bezwaar maken. Dit doet u door een bezwaarschrift in te dienen binnen zes weken na de dag van bekendmaking van dit besluit. In het bezwaarschrift moet in ieder geval staan:

  • -

    uw naam en adres;

  • -

    de datum;

  • -

    een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt en de redenen van uw bezwaar.

U moet het bezwaarschrift ook ondertekenen. Ook vragen wij u om een vermelding van het zaaknummer van het besluit waar u bezwaar tegen heeft mee te sturen en aan te geven op welk telefoonnummer of e-mailadres u te bereiken bent. Het bezwaarschrift moet u sturen naar het College van burgemeester en wethouders van Dalfsen, Postbus 35, 7720 AA Dalfsen. Het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Als u dit niet wilt, vanwege spoedeisend belang of omdat het besluit onherstelbare gevolgen heeft voor u, dan kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Overijssel, locatie Zwolle (Postbus 10067, 8000 GB Zwolle).

Naar boven