Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eindhoven | Staatscourant 2019, 19915 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eindhoven | Staatscourant 2019, 19915 | Verkeersbesluiten |
Voor de volgende inrichtingselementen in het plan is een verkeersbesluit vereist:
Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994.
De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994:
De afbeelding geeft een goed beeld van de nieuwe inrichting van de kruising Vestdijk – Ten Hagestraat – Kanaalstraat
De gemeente Eindhoven gaat de Vestdijk-Hertogstraat reconstrueren. Het college van B&W heeft besloten om de voorgestelde knip in de Vestdijk, ter hoogte van de Ten Hagestraat, vooralsnog uit het ontwerp te verwijderen. Hiertoe dient voorgenomen bebording niet te worden geplaatst alsmede aanvullende bebording te worden geplaatst.
De Onafhankelijk onderzoek van TNO geeft aan dat het, op basis van de prognose uit de NSL-monitoringstool*, mogelijk moet zijn om zonder deze knip te voldoen aan de luchtkwaliteitsnormen van de EU. Door verschoning van het wagenpark, minder verkeer door de versmalling van twee naar één rijstrook en een maximumsnelheid van 30 km/uur lijkt het mogelijk dat de concentratie stikstofdioxide (NO2) in 2020 tot onder de grenswaarde daalt. Het college wil verder inzetten op een gezonde en leefbare autoluwe binnenstad en komt daarom nog voor het eind van 2019 met een integraal ‘Ontwikkelplan Centrum’. Hierin is 2025 benoemd als mijlpaal voor een autoluwe binnenstad, die enkel toegankelijk is voor bestemmingsverkeer.
Ook zonder de knip blijft het doel en het ontwerp van de nieuwe Vestdijk gelijk, namelijk: het realiseren van een aantrekkelijke stadsboulevard. De beplanting en veel ruimte voor voetgangers en fietsers zorgen ervoor dat het voor bewoners en bezoekers een heel prettige straat wordt om te verblijven.
TNO geeft in haar rapport wel aan dat een scenario zonder knip op de Vestdijk onzekerheden kent. De autonome verschoning (de overgang naar schonere diesel-, benzine- en elektrische voertuigen) kan mogelijk tegenvallen. Daarmee is de kans op tegenvallers in de NO2-concentratie sterk aanwezig.
Daarom komt er in 2021 nieuw onafhankelijk onderzoek met de NSL-monitoringstool. Op basis van de NSL-gegevens van 2020 moet dan blijken of het luchtkwaliteitsknelpunt op de Vestdijk in 2020 daadwerkelijk opgelost is. Als dit niet het geval is, wordt de knip alsnog gerealiseerd. De Vestdijk wordt nu dan ook op zo’n manier ingericht dat de knip in de toekomst zonder grootschalige reconstructie teruggeplaatst kan worden.
Voor het eind van 2019 zal het college een integraal ‘Ontwikkelplan Centrum’ presenteren. Het plan bevat een scenariostudie om te komen tot een autoluwe binnenstad in 2025 in relatie tot de verdichtingsopgave in het centrum. Hier is meer ruimte voor voetgangers, fietsers en (H)OV-reizigers. Dit zorgt voor een aangenaam verblijfsklimaat en schone lucht in het centrum van Eindhoven met meer ruimte voor groen, klimaatadaptatie en gezonde verstedelijking.
* NSL: In Nederland werken de Rijksoverheid, provincies en lokale overheden samen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Zij doen dat binnen het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). Het NSL heeft twee belangrijke doelen: de luchtkwaliteit verbeteren voor de volksgezondheid en ruimte bieden aan maatschappelijk gewenste ruimtelijke ontwikkelingen zoals woningbouw en nieuwe wegen.
Bij het besluit om de knip vooralsnog uit het ontwerp Vestdijk te verwijderen heeft het college van B&W rekening gehouden met de publieke opinie rondom de tijdelijke knip.
De stakeholders van het project Vestdijk zijn geïnformeerd voordat de pers is geïnformeerd.
De politie ziet erop toe dat de verkeersregels worden nageleefd. Daarom is het plan ook met haar besproken. Zij is akkoord met dit besluit.
Het verkeersbesluit nemen voor:
De maatregelen zijn aangegeven op tekening VKB-20190005, gedateerd op 13-03-2019
Eindhoven, 2 april 2019
Hoogachtend,
namens burgemeester en wethouders van Eindhoven,
G.M. Swaans - van der Helm
hoofd afdeling Verkeer en Milieu
Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk 6 weken na publicatie van het besluit, schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven.
Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat ten minste:
de naam en het adres van de indiener
een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht
Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit.
Wel kan een belanghebbende, met een spoedeisend belang, binnen dezelfde termijn een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van Rechtbank Oost-Brabant, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.
Het verzoek om een voorlopige voorziening moet voldoen aan dezelfde eisen als een bezwaarschrift.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-19915.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.