Verkeersmaatregelen in verband met de aanpassing van de ontsluiting van Backer en Ruebweg 2 (tankstation aan de Noordelijke Rondweg)

Logo Breda

 

Z2019-000727 d.d. 5 april 2019.

 

Burgemeester en wethouders van Breda

 

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

 

Het Algemeen Mandaatbesluit Breda 2019, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 15 januari 2019, van kracht geworden op 24 januari 2019, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.

 

Overwegende:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

 

Uit het oogpunt van:

  • Het verzekeren van de veiligheid op de wegen

  • Het beschermen van de weggebruikers en passagiers

  • Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan

  • Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade

 

 

Is het gewenst om

De doorsteek van de middenberm bij de Backer en Ruebweg ter hoogte van nummer 2, het tankstation, aan te passen en verkeersmaatregelen te nemen op de in- uitrit van het tankstation. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekening ‘Ontsluiting Backer en Ruebweg 2, tankstation Shell, verkeersbesluittekening’ met tekeningnummer 309544.

 

Motivering

 

Aanleiding

De Backer en Ruebweg maakt deel uit van de in volksmond genoemde Noordelijke Rondweg. In de loop der jaren is de weg steeds drukker geworden. Op het kruispunt Backer en Ruebweg-Konijnenberg-Crogtdijk lopen de wachtrijen voor het verkeer regelmatig op waardoor verkeersonveilige situaties ontstaan. Het college heeft opdracht gegeven om te onderzoeken hoe de verkeersveiligheid van de weg verbeterd kan worden. Tijdens het onderzoek hebben er camera’s gestaan om het kruispunt te monitoren en tellingen te doen. Uit het onderzoek bleek dat er zich dagelijks diverse verkeersonveilige situaties voordoen ter hoogte van de in- uitrit van het tankstation. Het was reeds bekend dat de verkeerssituatie niet meer ideaal is doordat de verkeerintensiteiten de afgelopen jaren sterk zijn toegenomen, maar het was niet bekend dat er zich zo veelvuldig verkeersonveilige situaties voordoen.

 

 

Huidige situatie ter hoogte van tankstation.

Het tankstation is bereikbaar vanuit beide rijrichtingen van de Backer en Ruebweg. In het verleden is een uitvoegstrook richting het tankstation, in het verlengde van de linksaf strook van het kruispunt, aangelegd op de zuid baan van de Backer en Ruebweg. Deze strook, bedoeld voor het tankstation, is met een gele coating geaccentueerd en met markering aangeduid als zijnde uitsluitend bestemd voor het tankstation. In praktijk wordt deze strook echter ook veelvuldig gebruikt om overheen te rijden naar de linksaf strook van het kruispunt. Dit zorgt voor onveilige situaties.

 

Daarnaast levert vooral het verkeer dat weg wil rijden vanaf het tankstation in oostelijke richting, richting Crogtdijk, regelmatig verkeersonveilige situaties op. Allereerst moet het tweerichtings fietspad worden overgestoken, vervolgens de dubbele rijbaan waar 70 km/uur gereden wordt en dan moet op de zuid baan worden ingevoegd. Dat gaat, vanwege de verkeersintensiteit vaak niet in één beweging. Er zitten weinig hiaten in het verkeersaanbod waardoor het moeilijk invoegen is. Gevolg is dat gestopt wordt op de middenberm. Die is vrij smal. Daardoor staan voertuigen te wachten op de gele linksaf stook of, erger nog, deels op de noord rijbaan waar het verkeer met hoge snelheid aan komt rijden vanaf het verkeerslicht. Tijdens het onderzoek zijn er camerabeelden gemaakt van de verkeerssituatie. Hieruit is gebleken dat er zich dagelijks diverse malen zeer verkeersonveilige situaties voordoen. De huidige verkeerssituatie bij het tankstation is niet meer wenselijk.

 

Onderzoek naar mogelijkheden ontsluiting tankstation

Om de verkeersonveilige situaties die zich voordoen op de Backer en Ruebweg te voorkomen, is het gewenst om het betreffende weggedeelte aan te passen. Duidelijk is dat de huidige situatie niet meer kan blijven bestaan. Tijdens het onderzoek, welke heeft plaatsgevonden in 2018, is onderzocht, hoe de Backer en Ruebweg veiliger gemaakt kan worden, het tankstation op een veilige manier ontsloten kan worden en de bereikbaarheid van het tankstation zo goed mogelijk blijft. Er zijn feitelijk twee mogelijkheden;

  • 1.

    Het geheel afsluiten van de doorsteek in de middenberm naar het tankstation;

  • 2.

    Het gedeeltelijk afsluiten van de doorsteek in de middenberm naar het tankstation.

 

Optie 1 : Geheel afsluiten doorsteek in de middenberm naar het tankstation.

Als de doorsteek geheel afgesloten wordt is het tankstation enkel nog vanuit oostelijke richting, vanuit de richting Crogtdijk, benaderbaar. Omdat er langs de zuid baan op dit deel van de Noordelijke Rondweg verder geen tankstations gelegen zijn, valt te verwachten dat verkeer vanuit het westen gaat keren op het kruispunt Backer en Ruebweg-Konijnenberg om het tankstation te bereiken. Doordat er altijd kruisend verkeer groen licht heeft vanaf twee voorsorteerstroken is het niet mogelijk voor verkeer, dat om wil draaien om direct op te rijden, waardoor dit verkeer stil zal moeten gaan staan. Stilstaand verkeer op het kruispunt levert zeer verkeersonveilige situaties op omdat achteropkomend verkeer moet stoppen en dit niet verwacht waardoor er aanrijdingen zullen ontstaan. Of achteropkomend verkeer zal om de stilstaande voertuigen heen gaan manoeuvreren waardoor ook verkeersonveilige situaties ontstaan omdat het verkeer dan buiten de rijbaan moet rijden en op de rijbaan van kruisend verkeer kan komen. Conflictsituaties op het kruispunt moeten zoveel mogelijk voorkomen worden.

 

Optie 2 : Het gedeeltelijk afsluiten van de doorsteek in de middenberm naar het tankstation.

De meeste verkeersonveilige situaties doen zich in de huidige situatie voor doordat verkeer weg wil rijden in oostelijke richting, richting de Crogtdijk, waarbij twee rijbanen overgestoken moeten worden en in moet worden gevoegd op de zuidelijke rijbaan. Dit kan vaak niet in één keer waardoor gestopt wordt op de doorsteek in de middenberm die hiervoor te smal is. Derhalve is gekeken naar een alternatief waarbij er wel een doorsteek blijft in de aanrijdroute maar bij het verlaten van het tankstation het alleen mogelijk is in westelijke richting rijden. Verkeer dat dan alsnog naar het oosten zou willen kan dan bij het kruispunt met het Spinveld keren. Het kruispunt bij het Spinveld heeft maar 3 aansluitingen en geen dubbele opstelstroken voor afslaand verkeer. Verkeer dat omdraait kan hier dus wel meteen doorrijden, het probleem van stilstaande voertuigen op het kruispunt zal zich hier niet voordoen.

De aparte uitvoegstrook naar het tankstation op de zuid baan van de Backer en Ruebweg zal blijven bestaan. Bij het kruispunt Backer en Ruebweg-Konijnenberg zal een extra rijstrook voor linksaf gerealiseerd worden. Hierdoor wordt misbruik van de opstelstrook bestemd voor het tankstation door verkeer richting Konijnenberg-noord zoals in de huidige situatie niet meer te verwachten. Op deze manier wordt het een veilige opstelruimte en aanrijroute naar het tankstation. Verkeer kan stil gaan staan op de uitvoegstrook om goed in te schatten of overgestoken kan worden. Daarnaast wordt in-uitrit van het tankstation aangepast zodat verkeer stil kan staan voordat het fietspad overgestoken wordt.

 

De bereikbaarheid van het tankstation is bij optie 1 sterk verminderd ten opzichte van de huidige situatie. De verkeerveiligheid ter hoogte van het tankstation wordt wel sterk verbeterd omdat er geen kruisend verkeer meer is, echter ontstaat er wel de kans dat er zich op het kruispunt verkeersonveilige situaties voordoen door omdraaiend verkeer.

Bij optie 2 kan er met aanpassingen aan de in- en uitrit van de het tankstation tevens een verkeersveilige situatie gecreëerd worden. Bij optie 2 is de bereikbaarheid van het tankstation beter dan bij optie 1.

Beide belangen meewegend, zowel verkeersveiligheid als de bereikbaarheid is optie 2 het beste. De bereikbaarheid van het tankstation is goed en met aanpassingen kan ook de verkeersveiligheid gegarandeerd worden. Daarbij is ook positief bijkomend gevolg dat bij optie 2 omdraaibewegingen op het kruispunt sowieso voorkomen worden. Derhalve is besloten de situatie bij het tankstation aan de Backer en Ruebweg uit te voeren volgens optie 2.

 

Nieuwe situatie: Verkeerstekens , markeringen en fysieke maatregelen op Backer en Ruebweg .

De doorsteek op de middenberm van de Backer en Ruebweg wordt verder dichtgezet waardoor het fysiek enkel mogelijk is af te slaan richting het tankstation. Op de middenberm wordt het bord B6, verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg, geplaatst. Op het wegdek worden haaientanden aangebracht.

 

Op de inrit naar het tankstation wordt twee keer het bord B6, verleen voorrang aan de bestuurders op de kruisende weg, met onderbord OB503OB04, (brom)fietsers uit beide richtingen, geplaatst. Hier worden tevens haaientanden aangebracht. Op de inrit is ruimte voor één voertuig om stil te staan. Voertuigen moeten voordat men oprijdt naar het tankstation kijken of de inrit bij het tankstation vrij is. Indien dit niet het geval is kan men veilig stilstaan en blijven wachten op de uitvoegstrook.

 

Bij de uitrit vanuit het tankstation wordt het bord B6, verleen voorrang aan de bestuurders op de kruisende weg, met onderbord OB503OB04, (brom)fietsers uit beide richtingen, geplaatst. Hier worden tevens haaientanden aangebracht. Bij de uitrit wordt het bord D5r, gebod tot het volgen van de rijrichting of één van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven, geplaatst. In de middenberm wordt het bord C4r, eenrichtingsweg, geplaatst. Op de in-uitrit wordt een verhoogde midden geleider aangebracht zodat het ook fysiek onmogelijk is om linksaf te slaan. Op deze verhoging wordt tweemaal, aan beide zijden, het bord D2, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, geplaatst. Bij de uitrit wordt tevens een korte invoegstrook aangelegd voor wegrijdend verkeer waardoor het verkeer gemakkelijker in kan voegen.

 

Bij de andere inrit naar het tankstation nabij het kruispunt wordt het bord B7, Stop; verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg, geplaatst. Hierbij wordt op het wegdek een stopstreep aangebracht. Er is op deze locatie voor een stopbord gekozen omdat bestuurders hierbij verplicht even stil moeten zijn om het verkeer op het tweerichtings fietspad goed in te kunnen schatten. Hier wordt de ruimte voor uitvoegend verkeer zoveel als fysiek mogelijk verruimd. Hierdoor kunnen ook grotere voertuigen stoppen voor het fietspad.

 

Een en ander overeenkomstig de bij dit besluit behorende tekening ‘Ontsluiting Backer en Ruebweg 2, tankstation Shell, verkeersbesluittekening’ met tekeningnummer 309544. De aanpassingen aan de doorsteek in de middenberm zullen gelijktijdig uitgevoerd worden met de werkzaamheden die in verband met de aanpassingen aan het kruispunt Backer en Ruebweg-Konijnenberg worden gedaan medio juni-augustus 2019.

 

Belangenafweging

 

In het onderzoek is onderzocht hoe de verkeerveiligheid van de Backer en Ruebweg op en nabij het kruispunt Backer en Ruebweg-Konijnenberg-Crogtdijk verbeterd kan worden en het tankstation zo goed mogelijk bereikbaar gehouden kan worden. Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat de verkeersveiligheid het beste gewaarborgd is bij de optie waarbij de doorsteek in de middenberm in één rijrichting wordt afgesloten. Besloten is om deze optie uit te voeren.

 

De plannen omtrent het aanpassen van de verkeerssituatie op de Backer en Ruebweg ter hoogte van het tankstation zijn besproken met de eigenaar van het tankstation en de exploitant op 4 februari 2019. Beide partijen hebben tijdens dit gesprek aangegeven begrip te hebben voor de wijzigingen ten behoeve van het verbeteren van de verkeersveiligheid, doch dat zij naar verwachting bezwaar zullen maken tegen het verkeersbesluit.

 

Het college is zich ervan bewust dat door de aanpassingen de bereikbaarheid van het tankstation veranderd. Het college vind niet dat de bereikbaarheid van het tankstation verslechterd. Door te kiezen voor de optie waarin de middenberm slechts gedeelte afgesloten wordt blijft het tankstation van uit twee richtingen bereikbaar. Vanuit het tankstation kan men echter niet meer wegrijden in oostelijke richting, richting de Crogtdijk. Het is wel mogelijk om in de westelijke richting weg te rijden en bij het eerstvolgende kruispunt om te draaien. Dit is ongeveer een afstand van 1600 meter. Het college vindt dit een acceptabele afstand, zeker gezien de snelheid 70 km/u die gereden mag worden, is dit in een korte tijd te rijden. Het college verwacht dat weggebruikers dit ook vinden en dat hierdoor een bezoek aan het tankstation aantrekkelijk blijft. Naast de aanpassing aan de doorsteek richting het tankstation worden er ook maatregelen getroffen op het kruispunt Backer en Ruebweg-Konijnenberg-Crogtdijk. De doorstroming van het kruispunt zal verbeterd worden. Het college verwacht dat deze maatregelen aan het kruispunt een positief effect hebben op het aantal bezoekers van het tankstation.

 

De aanpassingen van het betreffende gedeelte van de Backer en Ruebweg worden gedaan in het kader van de verkeersveiligheid. De huidige situatie levert zeer regelmatig verkeersonveilige situaties op en kan niet langer blijven bestaan. Uit het onderzoek is gebleken dat met een gedeeltelijke afsluiting van de doorsteek de verkeersveiligheid en de bruikbaarheid van het weg het meest wordt verbeterd. Met deze optie wordt ook de bereikbaarheid van het tankstation zo goed mogelijk gehouden in vergelijking met de andere optie.

 

Gezien de verkeersonveilige situatie kan de huidige situatie gewoonweg niet blijven bestaan. Het college heeft de belangen van het voorkomen van verkeersonveilige situaties laten prevaleren boven de belangen van weggebruikers om het tankstation in twee richtingen te kunnen verlaten. Het tankstation blijft op dezelfde wijze bereikbaar enkel bij het verlaten van het tankstation moet men omrijden indien men de andere richting op moet. Gezien de beperkte afstand omrijden en de tijd die dit kost verwacht het college dat het tankstation maar in beperkte mate wordt benadeeld door het verkeersbesluit. De verkeersveiligheid op de Backer en Ruebweg wordt met dit verkeersbesluit in sterke mate verbeterd en verkeersonveilige situaties worden voorkomen.

 

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de politie Zeeland, West-Brabant.

 

Besluiten

I. In verband met de aanpassing van de in-uitrit naar Backer en Ruebweg 2, tankstation Shell, de volgende verkeerstekens en fysieke maatregelen te treffen:

- De middenberm van de Backer en Ruebweg wordt verder dichtgezet waardoor het fysiek enkel mogelijk is af te slaan richting het tankstation. Op de middenberm wordt het bord B6, verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg, geplaatst. Op het wegdek worden haaientanden aangebracht;

- Op de inrit naar het tankstation wordt twee keer het bord B6, verleen voorrang aan de bestuurders op de kruisende weg, met onderbord OB503OB04, (brom)fietsers uit beide richtingen, geplaatst. Hier worden tevens haaientanden aangebracht;

- Bij de uitrit vanuit het tankstation wordt het bord B6, verleen voorrang aan de bestuurders op de kruisende weg, met onderbord OB503OB04, (brom)fietsers uit beide richtingen, geplaatst. Hier worden tevens haaientanden aangebracht. Bij de uitrit wordt het bord D5r, gebod tot het volgen van de rijrichting of één van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven, geplaatst. In de middenberm wordt het bord C4r, eenrichtingsweg, geplaatst. Op de in-uitrit wordt een middenberm aangebracht zodat het ook fysiek onmogelijk is om linksaf te slaan. Op deze verhoging wordt tweemaal, aan beide zijden, het bord D2, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, geplaatst.

- Bij de inrit naar het tankstation nabij het kruispunt wordt het bord B7, Stop; verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg, geplaatst. Op het wegdek wordt een stopstreep aangebracht.

 

II. Een en ander overeenkomstig tekening, ‘Ontsluiting Backer en Ruebweg 2, tankstation Shell, verkeersbesluittekening’ met tekeningnummer 309544, welke onderdeel uitmaakt van dit besluit.

 

III. De datum van openbaarmaking van dit verkeersbesluit te bepalen op 5 april 2019.

 

 

Breda, 5 april 2019.

 

 

Hoogachtend,

burgemeester en wethouders van Breda,

namens dezen,

Medewerker beleid & advies

 

 

A. Kuijpers.

 

Ter inzage

Het verkeersbesluit is voor een ieder in te zien via www.officielepublicaties.nl en www.overheid.nl. Nadere informatie kan worden ingewonnen bij dhr. G. Zwama via telefoonnummer 14 076.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Breda, Postbus 90156, 4800 RH Breda. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

 

Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:

a. naam en adres

b. de dagtekening

c. omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is; Verkeersbesluit ‘Verkeersmaatregelen in verband met de aanpassing van de ontsluiting van Backer en Ruebweg 2 (tankstation aan de Noordelijke Rondweg)’

d. de gronden van het bezwaar

U wordt verzocht, indien mogelijk, een kopie van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, mee te zenden. Indien een bezwaarschrift is ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland-West-Brabant een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Bijlagen onderdeel uitmakend van di t besluit

tekening ‘Ontsluiting Backer en Ruebweg 2, tankstation Shell, verkeersbesluittekening’ met tekeningnummer 309544.

Naar boven