Gemeente Enschede, verkeersbesluit: diverse verkeersmaatregelen ‘Stadserf’ te Enschede

Logo Enschede

Burgemeester en Wethouders van Enschede

Besluit

- door het plaatsen van de verkeersborden C1 (begin en einde zone) van bijlage 1 van het RVV 1990 een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee met uitzondering van fietsers in te stellen met uitzondering van 07.00 – 11.00 uur, op de volgende locaties:

a) Van Lochemstraat richting het Stadserf, ter hoogte van de Wenninkgaarde en de toegang tot de parkeergarage Irene.

b) De Heurne, direct ten westen van de aansluiting met de Oldenzaalsestraat.

c) Kalandergang, circa 35 meter ten westen van de aansluiting met de Oldenzaalsestraat.

d) Nijverheidstraat, direct ten oosten van het kruispunt Nijverheidstraat met Hermandad.

e) Brammelerstraat, circa 50 meter ten oosten van het kruispunt Piet Heinstraat - M.H. Tromplaan – Hoedemakerplein.

 

- door het plaatsen van het verkeersbord C1 (begin en einde zone) van bijlage 1 van het RVV 1990 een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee met uitzondering van fietsers in te stellen op de volgende locaties:

a) Korte Hengelosestraat, direct ten zuiden van het Stationsplein.

b) De Klomp, direct ten westen van de aansluiting met de Oldenzaalsestraat.

- door het plaatsen van de verkeersborden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief het onderbord ‘uitgezonderd fiets’ een eenrichtingsweg in te stellen met uitzondering van fietsverkeer op de Korte Hengelosestraat tussen de Brammelerstraat en het Stationsplein.

 

- door het plaatsen van de verkeersborden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief het onderbord ‘uitgezonderd fiets’ een eenrichtingsweg in te stellen met uitzondering van fietsverkeer op de De Klomp tussen de Oldenzaalsestraat en de Heurne.

 

- door het plaatsen van de verkeersborden G5 en/of G6 van bijlage 1 van het RVV 1990 een erf in te stellen op de volgende locaties:

a) Korte Hengelosestraat, direct ten zuiden van het Stationsplein.

b) Van Lochemstraat richting het Stadserf, ter hoogte van de Wenninkgaarde en de toegang tot de parkeergarage Irene.

c) De Heurne, direct ten westen van de aansluiting met de Oldenzaalsestraat.

d) De Klomp, direct ten westen van de aansluiting met de Oldenzaalsestraat.

e) Kalandergang, direct ten westen van de aansluiting met de Oldenzaalsestraat.

f) Nijverheidstraat, direct ten oosten van het kruispunt Nijverheidstraat met Hermandad.

g) Hoedemakerplein, circa 5 meter ten oosten van het kruispunt Piet Heinstraat - M.H. Tromplaan.

 

- door het (ver)plaatsen van het verkeersbord C17 (10 meter) van bijlage 1 van het RVV 1990 een gesloten verklaring in te stellen voor voertuigen en samenstellingen van voertuigen die, met inbegrip van de lading, langer zijn dan op het bord is aangegeven op de volgende locaties:

a) Van Lochemstraat richting het Stadserf, ter hoogte van de Wenninkgaarde en de toegang tot de parkeergarage Irene.

b) De Heurne, direct ten westen van de aansluiting met de Oldenzaalsestraat.

c) Kalandergang, direct ten westen van de aansluiting met de Oldenzaalsestraat.

d) Nijverheidstraat, direct ten oosten van het kruispunt Nijverheidstraat met Hermandad.

e) Hoedemakerplein, circa 5 meter ten oosten van het kruispunt Piet Heinstraat - M.H. Tromplaan

 

- door het (ver)plaatsen van de verkeersborden C21 (30 t) van bijlage 1 van het RVV 1990 een gesloten verklaring in te stellen voor voertuigen en samenstellen van voertuigen, waarvan de totaalmassa inbegrip van de lading, langer zijn dan op het bord is aangegeven op de volgende locaties:

a) Van Lochemstraat richting het Stadserf, ter hoogte van de Wenninkgaarde en de toegang tot de parkeergarage Irene.

b) De Heurne, direct ten westen van de aansluiting met de Oldenzaalsestraat.

c) Kalandergang, direct ten westen van de aansluiting met de Oldenzaalsestraat.

d) Nijverheidstraat, direct ten oosten van het kruispunt Nijverheidstraat met Hermandad.

e) Hoedemakerplein, circa 5 meter ten oosten van het kruispunt Piet Heinstraat - M.H. Tromplaan.

 

Belangenafweging en motivering

Dit besluit wordt genomen uit oogpunt van het/de genoemde doel(en) in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994:

  • - het verzekeren van de veiligheid op de weg,

  • - het beschermen van weggebruikers en passagiers,

  • - het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu bedoeld in de Wet milieubeheer en het voorkomen

  • - het beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

  •  

Bij de afweging van de diverse belangen is/zijn deze doelstelling(-en) zwaarder bevonden dan andere met dit besluit betrokken doelstellingen en belangen.

  •  

Er is overleg gevoerd met de verkeersadviseur van Politie Oost-Nederland, district Twente, die kan instemmen met deze maatregel.

Huidige situatie

Het ‘Stadserf’ betreft de binnenstad van Enschede welke globaal binnen de volgende wegen liggen, namelijk de Oldenzaalsestraat, Koningsplein, Nijverheidsstraat, Stationsplein en de Wenninkgaarde. De straten welke in het Stadserf liggen zijn ingericht als verblijfsgebied. Binnen het gebied wordt meer prioriteit gegeven aan de verblijfsfunctie in plaats van de verkeersfunctie. Het gebied is dan ook aangegeven met de verkeersborden ‘erf’ om het verblijfsklimaat te waarborgen en parkeren uit te sluiten. Om de verblijfsfunctie te waarborgen is daarnaast in het verleden besloten om bij de in- en uitgangen van het gebied dynamische afsluitingen te realiseren in de vorm van verzinkbare afsluitpalen. Bestuurders van motorvoertuigen mogen in de huidige situatie van 07.00 – 11.00 uur het gebied betreden. Na 11.00 uur is dit alleen nog mogelijk met een ontheffing. Hierdoor blijft het winkel- en leefklimaat zoveel als mogelijk gewaarborgd. Uit waarnemingen op straat is echter gebleken dat een aantal bestuurders ondanks de gesloten verklaring toch, na de toegestane tijdvakken, in het gebied verblijft. Door de negatie van de geslotenverklaringen en de hieraan gekoppelde tijdsvakken ontstaat overlast voor bewoners, winkeliers en winkelend publiek. De leefbaarheid is hiermee in het geding binnen het Stadserf.

Ter behoud van de wegen en ter bevordering van het verblijfsklimaat/leefbaarheid in het Stadserf is het voor grote en zware voertuigen op dit moment niet toegestaan binnen het gebied te komen zonder een ontheffing. Het gaat hierbij om een lengtebeperking voor voertuigen langer dan 10 meter en zwaarder dan 30 ton. De lengtebeperking is destijds ingesteld vanwege onmogelijk te nemen bochten in het gebied voor voertuigen langer dan 10 meter. De geslotenverklaring voor voertuigen met inbegrip van lading zwaarder dan 30 ton is ingesteld vanwege bouwkundige constructies in het gebied zoals de parkeergarage G.J. van Heek. De verkeersborden die het gebied voor bovenstaande verboden voorzien staan rondom het Stadserf ter hoogte van de bestaande dynamische afsluitingen middels verzinkbare palen, deze worden in een separaat genomen verkeersbesluit verwijderd. De bebording voor het ‘erf’ dat van kracht is in het Stadserf is kenbaar gemaakt met de nodige verkeersborden.

Aanleiding nieuw verkeersbesluit

Door de huidige inrichting van de in- en uitgangen van het Stadserf is het beperkt toegankelijk voor gemotoriseerd verkeer binnen bepaalde tijden en dagen. Hieraan zit een ontheffingensysteem gekoppeld waarbij het voor bepaalde doelgroepen langer mogelijk is om in het gebied te komen met een gemotoriseerd voertuig. Echter is er onvoldoende toezicht om te kijken of de voertuigen daadwerkelijk na 11 uur (zonder aanvullende ontheffing) uit het Stadserf vertrokken zijn. Om het Stadserf nog meer autoluw te maken en hiermee de leefbaarheid in het gebied te vergroten is gekeken naar alternatieven voor de dynamische afsluitingen middels verzinkbare palen waarbij de mogelijkheid tot handhaving gewaarborgd blijft. Uit een verkennend onderzoek is gebleken dat dit mogelijk is middels camerahandhaving. Door de camerahandhaving kunnen de fysieke afsluitingen verwijderd worden. Het is bij de camerahandhaving mogelijk om hier een ontheffingensysteem aan te koppelen zodat bij het in- of uit rijden van het gebied direct inzichtelijk wordt of men wel of niet op het betreffende tijdstip in het gebied mag zijn.

Voorliggend verkeersbesluit is opgesteld om de juridische basis te bieden voor de genomen verkeersmaatregelen. Dit is noodzakelijk aangezien er wijzigingen noodzakelijk zijn vanwege het instellen van camerahandhaving zoals het verplaatsen van diverse verkeersborden waaronder het erf, de gesloten verklaring voor voertuigen met inbegrip van lading zwaarder dan 30 ton of met een lengte langer dan 10 meter. Het verplaatsen van de hiervoor genoemde verkeersborden zal slechts enkele meters zijn en niet van invloed zijn op de verkeersstromen. Deze verplaatsing is noodzakelijk om meer duidelijkheid te verschaffen voor groot verkeer dat het gebied niet in mag, dit om te ongewenste draai- en keerbewegingen rondom het Stadserf te beperken.

Uit de inrichting van de Korte Hengelosestraat, tussen het Stationsplein en kruispunt De Graaf, blijkt dat hier niet met gemotoriseerd verkeer in twee richtingen gereden kan worden. Ditzelfde geldt voor het wegvak van de Klomp, tussen de Oldenzaalsestraat en De Heurne. Op beide wegvakken is het wenselijk een eenrichtingsregime in te stellen waarbij de fietser wordt uitgezonderd van de eenrichtingsweg. Hierbij gaat het om de eenrichtingswegen met de richting stad uit. Hiermee moeten ongewenste draai-, keer- en verkeersbewegingen binnen het Stadserf beperkt blijven.

Doelstelling nieuw verkeersbesluit

Om te voorkomen dat gemotoriseerd verkeer het Stadserf betreed op tijden wanneer het niet mag worden portalen met de benodigde verkeersborden geplaatst bij de in- en uitgangen van het Stadserf. Door de dynamische afsluitingen op te heffen wordt beoogd het aantal eenzijdige ongevallen met deze obstakels in de rijbaan te laten afnemen. Bovendien wordt geluidsoverlast, door de beweegbare obstakels, voorkomen. Daarnaast was het bij storingen niet mogelijk de paal te bedienen waardoor nood- en hulpdiensten geen gebruik van bepaalde routes kunnen maken. Door het verwijderen van de dynamische afsluitingen ontstaat een zekere toegang voor nood- en hulpdiensten. Daarnaast zal de handhaafbaarheid vergroot worden doordat middels kentekenherkenning bepaald kan worden of het gepasseerde voertuig wel- of niet in het gebied mag zijn. Doel hiervan is dat de pakkans wordt vergroot en hiermee het aantal handhavingsuren anders ingezet kan worden. Door camerahandhaving toe te passen wordt beoogd de leefbaarheid in het Stadserf te vergroten aangezien de pakkans groter is en het aantal voertuigen in het gebied, naar verwachting, minder zal zijn. Het Openbaar Ministerie (OM) is op de hoogte gebracht van de handhaving middels camera’s rondom het Stadserf en kan zich vinden in de voorgenomen maatregelen.

 

Door de benodigde verkeersborden in portalen te plaatsen zal de herkenbaarheid vergroot worden. De weggebruiker kan hierdoor zien wanneer die wel of niet het gebied in- en uit mag rijden met een gemotoriseerd voertuig en duidelijke entrees te maken.

Wettelijk kader

Het nemen van een verkeersbesluit is volgens artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 vereist indien:

  • - door plaatsing of verwijdering van verkeerstekens, en onderborden, een gebod of verbod wordt ingesteld of aangepast,

  • - fysieke voorzieningen op de weg worden aangebracht of verwijderd, of de inrichting van de weg wordt aangepast waardoor het aantal categorieën weggebruikers, dat van de weg gebruik kan maken, wordt beperkt of uitgebreid.

  •  

Burgemeester en Wethouders zijn volgens artikel 18, lid 1d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW)

bevoegd om verkeersbesluiten te nemen, te wijzigen en in te trekken.

 

Verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de (vertegenwoordiger van) de korpschef conform artikel 24 van het BABW.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen van wie het belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een bezwaarschrift indienen. Dit moet gebeuren binnen zes weken na de dag waarop burgemeester en wethouders het besluit hebben verzonden.

Het bezwaarschrift moet worden gericht aan Burgemeester en Wethouders, Commissie Bezwaarschriften, Postbus 20, 7500 AA te Enschede. In het bezwaarschift moeten in ieder geval de volgende onderwerpen opgenomen zijn:

  • - uw naam en adres;

  • - de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

  • - de datum van vermelding in de digitale Staatscourant;

  • - tegen welk besluit u bezwaar maakt (met vermelding van besluitnummer);

  • - de reden waarom u het er niet mee eens bent;

  • - uw handtekening;

 

Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

 

Aldus vastgesteld op 4 april 2019

Burgemeester en Wethouders van Enschede,

namens dezen,

W.B. Vochteloo,

hoofd afdeling Bestemmen & Vergunningen

Naar boven