Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hardinxveld-Giessendam | Staatscourant 2019, 19066 | Verkeersbesluiten |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hardinxveld-Giessendam | Staatscourant 2019, 19066 | Verkeersbesluiten |
Burgemeester en wethouders van Hardinxveld-Giessendam;
gelet op artikel 18, eerste lid, onder d. van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);
gelet op artikel 2 van de WVW 1994;
gelet op de Beleidsregels voor de aanvraag van een laadpaal ten behoeve van het opladen van elektrische auto’s in de gemeente Hardinxveld-Giessendam, in werking getreden op 7 november 2013;
mede gelet op de bepalingen van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen voor het Wegverkeer (BABW) en overige bepalingen van de WVW 1994;
dat infrastructuur en vervoer belangrijk zijn voor de gemeente Hardinxveld-Giessendam;
dat op 7 november 2013 beleidsregels voor de aanvraag van een laadpaal ten behoeve van het opladen van elektrische auto's in de gemeente Hardinxveld-Giessendam in werking zijn getreden;
dat het gebruik van elektrisch aangedreven voertuigen in opkomst is;
dat elektrisch aangedreven voertuigen vooralsnog een beperkte actieradius hebben;
dat het gewenst is dat op diverse plaatsen in de gemeente oplaadpunten voor elektrisch aangedreven voertuigen worden ingericht;
dat het gebruik van elektrisch aangedreven vervoermiddelen een bijdrage kan leveren aan het verbeteren van het milieu, o.a. door vermindering van schadelijke uitstoot van verbrandingsgassen en door een lagere geluidsproductie;
dat dit een reden is om ten aanzien van elektrisch aangedreven voertuigen een privilegebeleid te voeren;
dat een aanvraag voor een publieke laadpaal is ingediend bij Allego BV door een bewoner van de Haringband;
dat met Allego BV een overeenkomst is gesloten;
dat de voorgenomen locatie is beoordeeld door Allego BV op basis van de beleidsregels voor de aanvraag van een laadpaal ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen in de gemeente Hardinxveld-Giessendam;
dat de locatie van de laadpaal zorgvuldig bepaald is met inachtneming van de beleidsregels voor de aanvraag van een laadpaal ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen;
dat de parkeerplaatsen nabij de van Asperenstraat 19 eenvoudig kan worden gerealiseerd;
dat de aanwezigheid van een laadpaal het gebruik van elektrische voertuigen bevordert;
dat zich nabij de van Asperenstraat 19 een openbare parkeerplaats bevindt;
dat eenieder hier zijn of haar voertuig kan en mag parkeren;
dat de laadpaal goed zichtbaar is zodat eenieder die in het bezit is van een elektrische auto gebruik kan maken van de laadpaal;
dat het gewenst is dat de oplaadpunten uitsluitend mogen worden gebruikt door personenauto’s die daadwerkelijk worden opgeladen en dat voor andere groepen weggebruikers ter plaatse een parkeerverbod geldt;
dat in het RVV 1990 vooralsnog geen bord voor elektrische voertuigen is vastgelegd waaraan een parkeerverbod voor andere voertuigen is gekoppeld;
dat hierin kan worden voorzien door middel van het toepassen van bord E8 met daaronder een bord met daarop het doel van het parkeren, mits op dit onderbord een duidelijke omschrijving of herkenbare afbeelding van de betreffende voertuigcategorie of groep voertuigen staat;
dat door het plaatsen van een bord parkeergelegenheid met onderbord ’Uitsluitend opladen elektrische voertuigen’ de parkeerplaats gereserveerd wordt uitsluitend voor het opladen van elektrische voertuigen;
dat er weliswaar voldoende parkeercapaciteit in de directe nabijheid van de beoogde locatie aanwezig is maar dat er wel sprake is van een verhoogde parkeerdruk;
dat bij de voorbereiding van dit besluit niet gebleken is dat voor een belanghebbende onevenredig nadeel zal ontstaan door deze verkeersmaatregel;
dat zodoende geen reden bestaat af te zien van deze verkeersmaatregel;
dat het betreffende weggedeelte in beheer en onderhoud is bij de gemeente Hardinxveld-Giessendam en gelegen is binnen de bebouwde kom “Hardinxveld-Giessendam”;
Gelet op artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer vond op 27 maart 2019 overleg plaats tussen de wegbeheerder en de politie, eenheid Rotterdam, over het verkeersbesluit met betrekking tot:
1 . door het plaatsen van het bord parkeergelegenheid van het type E8 van bijlage 1 van het RVV 1990 en een onderbord met opschrift "Uitsluitend opladen elektrische voertuigen" en een pijl in de richting van de bestemde locatie, de twee parkeervakken nabij de van Asperenstraat 19 te reserveren voor voertuigen welke uitsluitend mogen worden gebruikt voor het daadwerkelijk en bij voortduring opladen van elektrische voertuigen;
2. het verkeersbesluit uit te voeren conform de bij dit besluit behorende situatietekening(en);
3. het verkeersbesluit op de gebruikelijke wijze te publiceren.
Namens de politie, eenheid Rotterdam, werd overleg gevoerd door C.W. van Santen, vakadviseur verkeer, District Zuid-Holland-Zuid. Tijdens dit overleg werden de verkeersaspecten van het verkeersbesluit besproken. De politie ging tijdens dit overleg akkoord met het voorgenomen verkeersbesluit. Bij de totstandkoming van dit verkeersadvies is van politiezijde meegewogen dat door de genomen maatregel de vrijheid van het verkeer, op het betrokken weggedeelte, welke gelegen is binnen de bebouwde kom, zoveel mogelijk wordt gewaarborgd, voldoende bevorderd en wordt de veiligheid op de weg gegarandeerd.
Van politiezijde wordt het volgende opgemerkt:
Door gebruik te maken van bord E8 van de bijlage 1 van het RW 1990 wordt de parkeergelegenheid beperkt voor een voertuigcategorie of groep.
Van politiezijde wordt nog wel aandacht gevraagd voor het ontbreken van een vorm van tijdsbeperking. Hierdoor is het theoretisch mogelijk dat een elektrisch voertuig onbeperkt gebruik kan maken van de parkeergelegenheid en onvoldoende gelegenheid biedt aan een andere gebruiker.
Behalve een zichtbare koppeling tussen het voertuig en de lader is, afhankelijk van het model oplader, van buitenaf niet altijd waarneembaar of er daadwerkelijk geladen wordt.
Het opladen van een lege accu duurt tussen de 30 minuten en de 8 uur, ook weer afhankelijk van het model.
Een snellader langs de autosnelweg laadt met een gemiddelde snelheid van ongeveer 22 KW/u en een laadpunt binnen een gemeente staat voor 3,9 KW/u.
Hierbij wordt opgemerkt dat het laden tot¾ van de volledige inhoud relatief vrij snel gaat (ongeveer 2 uur bij een gemiddeld laadpunt). Het opladen van het laatste deel duurt langer.
Bij een koppeling van een elektrische auto met het laadpunt wordt de accu geladen tot het maximale.
Het laden kost geld en wordt verrekend middels een passysteem.
Na het bereiken van de maximale inhoud wordt ook de financiële inhouding van de pas gestopt.
Er is dus geen druk aanwezig om voortijdig de parkeergelegenheid vrij te geven voor een andere gebruiker.
Van politiezijde zal dan ook behoudend worden omgegaan met het handhavingsaspect van deze maatregel.
dat in reactie op de inbreng van de politie het volgende wordt overwogen:
dat het risico bekend is dat auto’s aangesloten kunnen zijn op een laadpaal, terwijl de accu feitelijk niet oplaadt;
dat dit risico wordt beperkt doordat houders van een elektrische auto beschikken over een app op de telefoon die een bericht geeft wanneer de accu vol is;
dat het vervolgens aan de beleefdheid van de eigenaar/houder van het voertuig is om de auto te verplaatsen zodat ook iemand anders van de laadvoorziening gebruik kan maken;
dat het voor handhavers eenvoudig is vast te stellen of een voertuig is aangesloten op de laadpaal of niet;
dat in de praktijk zal blijken of dit gaat werken en dat later alsnog het parkeren voor een beperkte duur kan worden ingesteld;
door het plaatsen van het bord parkeergelegenheid van het type E8 van bijlage 1 van het RVV 1990 en een onderbord met opschrift ’’Uitsluitend opladen elektrische voertuigen’’ en een pijl in de richting van de bestemde locatie, de twee parkeervakken nabij de van Asperenstraat 19 te reserveren voor voertuigen welke uitsluitend mogen worden gebruikt voor het daadwerkelijk en bij voortduring opladen van elektrische voertuigen;
het verkeersbesluit uit te voeren conform de bij dit besluit behorende situatietekening(en);
het verkeersbesluit op de gebruikelijke wijze te publiceren.
Hardinxveld-Giessendam, 27 maart 2019
Burgemeester en wethouders van Hardinxveld-Giessendam.
Namens dezen,
De beleidsmedewerker verkeer en vervoer
K. de Jong.
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-19066.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.