Gemeente Beekdaelen – Definitief verkeersbesluit – Uitbreiden 30km/uur-zone i.c.m. diverse fysieke maatregelen – Hellebroek te Nuth

Logo Beekdaelen

Z.23070 INT.188990

Burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen ;

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en op grond van het mandaatbesluit, ben ik bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT:

Wettelijke grondslag

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Doelstelling en motivering

Doelstelling

Uit oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 lid 1), is het gewenst om in Nuth de bestaande 30km/u-zone t.h.v. Hellebroek (oost) uit te breiden met Hellebroek (west) en een deel van de Pastorijstraat.

Motivering

Hierbij is het volgende overwogen:

  • -

    Omwonenden hebben verzocht om de maximum snelheid op de weg Hellebroek (west) af te waarderen van 50km/u naar 30km/u om daarmee de verkeersveiligheid te verhogen;

  • -

    De verkeerskundige functie van de doorgaande weg Hellebroek betreft o.b.v. het door de Raad van de voormalige gemeente Nuth vastgestelde GVVP een gebiedsontsluitingsweg, oftewel met een maximum snelheid van 50km/u;

  • -

    De weginrichting betreft de ‘minimale variant’ voor een GOW (gemengd gebruik);

  • -

    Door de beperkte fysieke ruimte komt het langzaam verkeer extra onder druk te staan;

  • -

    De weginrichting is echter dusdanig krap en zijn de woningen direct aanliggend, waardoor de verkeersveiligheid voor langzaam verkeer en de algemene leefbaarheid in de directe omgeving te veel onder druk komt te staan;

  • -

    Verder is er geen afscheiding van woningen tot de rijbaan d.m.v. een trottoir o.i.d. Dit betekent een beperking in de leefbaarheid. Immers staat men ‘direct op straat’ zonder verdere bescherming;

  • -

    De algemene doorstroming en bereikbaarheid van een gebied mag niet ten koste gaan van de lokale verkeersveiligheid en leefbaarheid;

  • -

    Daarom is, mede ter bevordering van het gebruik fietsverkeer en daarmee duurzaamheid, een verlaging van de maximum snelheid alsnog wenselijk;

  • -

    Een 30km/uur-gebied heeft, in vergelijking met 50km/uur-wegen, een positief effect op de verkeersveiligheid en ook op de leefbaarheid: het geluidsniveau van het verkeer is lager, de oversteekbaarheid van de straat is beter, de uitstoot van uitlaatgassen is lager;

  • -

    Dat door het instellen van een verlaagde maximum snelheid van 30km/u op het wegvak Hellebroek en dit breder te trekken naar de omliggende wegvakken een gehele sluitende zone kan worden gecreëerd;

  • -

    Dat een 30km/u zone handhaafbaar dient te zijn en dit kan worden bewerkstelligt d.m.v. diverse verkeersmaatregelen te treffen;

  • -

    De 30km/uur-zone zal na instelling van de verlaagde maximum snelheid op de entrees van het verblijfsgebied conform CROW-richtlijnen worden ingericht, waardoor de herkenbaarheid duidelijk geregeld wordt;

  • -

    Verder zal tegelijkertijd met het instellen van de verlaagde maximum snelheid op diverse locaties een fysieke maatregel worden genomen, zoals het aanbrengen van een poortconstructie t.h.v. einde Pastorijstraat en het aanpassen van de voorrangskruisingen bij Hellebroek-Pastorijstraat en Hellebroek/Eijkenderweg, waardoor de verlaagde maximum snelheid ook realistisch en handhaafbaar wordt;

  • -

    Dat Hellebroek vanwege de aanwezigheid van fietsers op de rijbaan qua markering (met fietssuggestiestroken) reeds is ingericht als erftoegangsweg (binnen de bebouwde kom);

  • -

    Dat de route over Hellebroek tevens een toeristische-recreatieve functie én een school-thuisroute betreft;

  • -

    Dat op grond van artikel 9 BABW op het verkeersbord A1 het woord “zone” kan worden aangebracht;

  • -

    Dat door het aanbrengen van het woord “zone” de maximumsnelheid die volgt uit het verkeersbord A1, van toepassing is op alle wegen die binnen deze zone liggen;

  • -

    Dat door het verlagen van de maximumsnelheid op de diverse wegen er marginaal reistijdverlies optreedt;

  • -

    Reistijdverlies weegt in een verblijfsgebied minder zwaar dan de lokale leefbaarheid en verkeersveiligheid;

  • -

    De wegen waarop deze verkeersmaatregelen worden getroffen zijn in beheer bij de gemeente Beekdaelen.

Overleg

Onderhavige verkeersmaatregel is besproken met de Taakaccenthouder Verkeer Brunssum/Landgraaf van de Politie Limburg. De politie heeft ingestemd met bovengenoemde verkeersmaatregel. Hiermee is voldaan aan het bepaalde in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.

Belangenafweging

Het voorstel om de maximum snelheid in Hellebroek (west) af te waarderen van 50 naar 30km/u kan rekenen op unanieme steun uit de omgeving. Dit benadrukt het brede lokale draagvlak van de verkeersmaatregel. Verder is niet gebleken dat belanghebbenden onevenredig zullen worden benadeeld door de genoemde verkeersmaatregel, dan wel dat door de te treffen verkeersmaatregel een onduidelijke verkeerssituatie zal ontstaan. Verder heeft de behandeling van ontvangen zienswijzen geleid tot een heroverweging op bepaalde punten (in de uitvoering), en wordt ook daarmee grotendeels tegemoet gekomen aan de wensen van de omwonenden.

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:

  • 1.

    De huidige 30km/u-zone in Hellebroek (oost) uit te breiden met Hellebroek (west) en een deel van de Pastorijstraat (conform bijgevoegde overzichtstekening met hetzelfde kenmerk INT.188990), door het verplaatsen en bijplaatsen van een aantal verkeersborden model A0130zb en A0230ze van Bijlage I van het RVV 1990 i.c.m. een aantal fysieke verkeersmaatregelen;

  • 2.

    Genoemde verkeersmaatregel uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende bebordingtekening;

  • 3.

    Dit verkeersbesluit treedt in werking op de dag van bekendmaking en wordt geëffectueerd nadat de bezwarentermijn verlopen is en er geen reden tot heroverweging is. 

    1 april 2019, Schinveld

     

    Burgemeester en wethouders van Beekdaelen, namens deze,

       

    R. Toffolo

    Beleidsmedewerker Verkeer & Vervoer, Afdeling Ruimte

     

 

Mededelingen

 

Bekendmaking

Bekendmaking van dit (definitieve) verkeersbesluit geschiedt middels publicatie in de Staatscourant op 3 april 2019 en directe berichtgeving aan de indieners van de zienswijzen.

 

Beroepsmogelijkheden / Voorlopige voorziening

Gelet op het bepaalde in ­de Al­ge­mene wet be­stuurs­recht heeft u de mogelijkheid om tegen het voorliggende besluit beroep aan te tekenen. De beroeps­ter­mijn vangt aan met ingang van de dag na die waarop dit besluit aan u wordt bekendgemaakt c.q. verzonden. De beroepstermijn bedraagt zes weken.

 

Een beroepschrift dient naam en adres van de indiener te bevatten alsook een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht. Daarnaast dient een beroepschrift ondertekend, gemotiveerd en gedateerd te zijn. Het beroepschrift behoort te worden gericht aan de Sector Bestuursrecht van de Rechtbank Limburg, Postbus 950, 6040 AZ te Roermond.

 

De werking van het voorliggende besluit wordt door een beroepschrift niet geschorst. Indien een beroepschrift is ingediend, kan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg worden verzocht om een voor­lo­pige voor­zie­ning (schorsing) te treffen. Er dient dan wel te kunnen worden aangetoond dat onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, een voorlopige voorziening vereist. De indiener van het verzoek om een voorlopige voorziening behoort daarbij een afschrift van het beroepschrift te overleggen. Voor het overige worden aan een verzoek om een voorlopige voorziening dezelfde eisen gesteld als aan een beroepschrift. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, Postbus 950, 6040 AZ te Roermond.

 

Een verzoek om een voorlopige voorziening en een beroepschrift kunnen ook digitaal bij de genoemde rechtbank worden ingediend via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor moet kunnen worden beschikt over een elektronische handtekening (DigiD). Op de genoemde site kunnen de precieze voorwaarden worden geraadpleegd. Voor meer informatie met betrekking tot beroep en voorlopige voorziening wordt verwezen naar www.rechtspraak.nl.

 

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht wordt van de verzoeker om een voorlopige voorzie­ning alsook van de indiener van een beroepschrift een grif­fie­recht geheven: € 167,00 (natuurlijke personen) en € 331,00 (rechtspersonen).

Naar boven