Verkeersbesluit voor: het opheffen van een fietspad en twee voetgangersoversteken, het aanwijzen van fietsstroken en het wijzigen van eenrichtingsverkeer van de parallelweg van het Wezenland en de Keizer Karellaan , kenmerk 25701-2019

Logo Deventer

Besluit

Het college van burgemeester en wethouders Deventer besluit tot:

 

• het opheffen van een eenzijdig vrijliggend fietspad gedeelte Wezenland gelegen tussen Herman Boerhavelaan en Karel de Grotelaan (tot flat huisnummers 121 t/m 183) en het gedeelte Keizer Karellaan, weggedeelte tussen Karel de Grotelaan en de Laan van Borgele door het verwijderen van de borden G11 en tegelverharding;

• het aanwijzen van fietsstroken op het Wezenland en Karel de Grotelaan, tussen Herman Boerhavelaan en Karel de Grotelaan (tot gebouw Kei 13) en Keizer Karellaan, weggedeelte tussen Karel de Grotelaan en Laan van Borgele, door het aanbrengen rode fietsstroken met 1-1 markering en fietssymbolen, ter hoogte van de bushaltes wordt de fietsstrook onderbroken;

• het opheffen van een eenzijdig vrijliggend fietspad langs het gedeelte Keizer Karellaan gelegen tussen Radboudlaan en Karel de Grotelaan, door het verwijderen van de borden G11;

• Opheffen van éénrichtingsverkeer voor (brom)fietsers op de parallelwegen langs de Wezenland en Keizer Karellaan, door het aanbrengen van onderborden OB54;

• Verwijderen van de zebramarkeringen inclusief bijbehorende bebording (L2) op het Wezenland ter hoogte van de aansluiting Prinses Irenestraat en op de Keizer Karellaan ter hoogte van de Radboudlaan

 

 

Aanleiding verkeersbesluiten

De aanleiding van dit verkeersbesluit zijn asfalt onderhoudswerkzaamheden aan het Wezenland en Keizer Karellaan. In het kader van deze werkzaamheden is een nieuw verkeersontwerp gemaakt.

 

Motivering en belangenafweging

De Wezenland en Keizer Karellaan zijn in eigendom en beheer van de gemeente Deventer.

 

Op deze wegen geldt een maximale toegestane snelheid van 50 km/h. In de categorisering van het gemeentelijk wegennet zijn beide wegen aangewezen als ontsluitingsweg type C.

 

In de huidige situatie is sprake van een eenzijdig vrij liggend fietspad aan één zijde van het tracé. Fietsers aan de andere zijde van de hoofdrijbaan dienen gebruik te maken van een parallelweg. Dit geldt niet voor een korte gedeelte tussen Keizer Karellaan, gelegen tussen Radboudlaan en Karel de Grotelaan. Hier is sprake van fietspaden aan beide zijden van de rijbaan.

 

Beide wegen zijn in de jaren ‘70 aangelegd en ontworpen voor grote verkeersintensiteiten (> 10.000 mvt/etm). De huidige verkeersintensiteit op de wegen ligt tussen de 3500-4200mvt/etm. De verwachting is dat ook in de toekomst de verkeersintensiteit niet zal toenemen tot meer dan 5000 mvt/etm.

 

Voor verkeersintensiteiten tot 5000 mvt/etm voldoen fietsstroken als veilige en comfortabele fietsvoorzieningen (bron: Aanbevelingen Crow Fietsberaad, fiets- en kantstroken dec. 2015 v2). De fietsstroken (o.a. breedte) worden aangelegd conform deze aanbeveling.

De toepassing van brede fietsstroken leidt tot een relatief smalle rijloper voor het autoverkeer. De verwachting is dat dit een gunstige uitwerking zal hebben op de rijsnelheid van het autoverkeer.

Positieve aspecten van fietsstroken zijn dat fietsers kunnen beschikken over een afgescheiden ruimte met juridische status. Andere bestuurders dan fietsers en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen mogen zich alleen op een fietsstrook bevinden zonder fietsers e.d. te hinderen. Op een fietsstrook en op de rijbaan langs een fietsstrook is het verboden een voertuig te laten stilstaan. Fietsers worden hierdoor niet gehinderd door geparkeerde voertuigen en laad- en losverkeer.

Het ontbreken van langsparkeervoorzieningen langs de Wezenland en Keizer Karellaan draagt bij aan een veilig en comfortabel gebruik van de fietsstroken door fietsers.

Uit oogpunt van duurzaamheid (waterinfiltratie, materiaalgebruik, meer groen) en efficiency streeft de gemeente naar een minimaal gebruik van wegverhardingen.

Fietsers die behoefte hebben aan een rustige route kunnen in de nieuwe situatie in twee richtingen gebruik maken van de parallelweg.

Verkeersregels bij voetgangersoversteekplaatsen (vop’s) worden door rijverkeer vaak genegeerd. Aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom (ASVV 2012) adviseren ook uit oogpunt van duurzaamheid en milieu zeer terughoudend te zijn met de toepassing van vop’s op gebiedsontsluitingswegen. De locatie van de vop’s die worden opgeheven maken geen onderdeel uit van een druk belopen voetgangersroute. Mede gezien de relatief lage verkeersintensiteiten is er geen noodzaak voor het handhaven van de vop’s.

Bij de sportvelden langs de Keizer Karellaan blijft de voetgangersoversteekvoorziening wel gehandhaafd omdat deze oversteek veelvuldig wordt gebruikt door voetgangers.

Aan het verkeersbesluit kunnen de volgende verkeersbelangen ten grondslag liggen (art. 2 WVW 1994):

het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers

De keuze voor fietsstroken, voor dit wegentype, is conform de ontwerpprincipes van een duurzaam veilig wegontwerp.

het in standhouden van de weg

Dit belang is niet van toepassing

het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

Het aanwijzen van fietsstroken op de rijbaan heeft als effect dat automobilisten niet meer op of naast de fietsstroken mogen stilgestaan of parkeren. Ook mogen bromfietsers hier geen gebruik meer van maken. Op dit moment wordt niet of nauwelijks op de rijbaan geparkeerd. Langs de parallelwegen is voldoende parkeergelegenheid aanwezig. Bromfietsers kunnen gebruik maken van de rijloper tussen de fietsstroken. Het college acht de overige voordelen van de maatregelen groter dan de inperking van de vrijheid van het verkeer.

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer

Dit belang is niet van toepassing

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden

Dit belang is niet van toepassing

 

Zienswijzen/draagvlak

Mede op grond van artikel 24 van het BABW heeft overleg plaats gevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef. De politie kan instemmen met de voorgenomen maatregelen.

Er is overleg geweest met het bus vervoersbedrijf, hulpdiensten en een afvaardiging van de Fietsersbond. Zij stemmen in met de maatregelen. Op een informatieavond op 9 oktober 2018 zijn de plannen gepresenteerd.

 

Wettelijk kader

- Artikel 2, eerste lid, onder a. van de Wegenverkeerswet 1994, bevat de verkeersbelangen die minimaal afgewogen dienen te worden bij een verkeerbesluit.

- In artikel 15, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, is bepaald dat voor de plaatsing en verwijdering van bepaalde verkeerstekens, onderborden en fysieke maatregelen een verkeersbesluit is vereist.

- In artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is bepaald welk bestuursorgaan bevoegd is een verkeersbesluit te nemen.

- Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer geeft aan voor welke verkeerstekens het plaatsen en verwijderden een verkeersbesluit is vereist.

- In de Regeling tot verlening van bevoegdheden gemeente Deventer en de bijhorende lijst van bevoegdheden is vastgelegd dat de programmamanager Leefomgeving is gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten.

 

Publicatie

Bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt digitaal door publicatie in de Staatscourant van 2 april 2019 (www.zoek.officielebekendmakingen.nl).

 

Rechtsmiddelen

Als u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u daartegen binnen zes weken na de dag van verzending schriftelijk of via het digitaal loket op deventer.nl/bezwaar bij ons een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Houdt u er rekening mee dat bij overschrijding van deze termijn het bezwaarschrift niet inhoudelijk in behandeling wordt genomen. Het bezwaarschrift moet een datum en uw naam en adres vermelden en moet worden ondertekend.

 

Ook vragen wij u het besluit te vermelden waartegen u bezwaar maakt (graag datum en kenmerk van het besluit vermelden).

 

Deventer, 29 maart 2019

namens burgemeester en wethouders van Deventer,

 

R. van Hout

Programmamanager team Projecten, Realisatie en Ontwikkeling

 

 

 

Naar boven