Vastgesteld Parkeervisie, Beleidsregel parkeren en bestemmingsplan Parapluherziening parkeren

Logo Apeldoorn

Vanaf 4 april 2019 ligt gedurende 6 weken ter inzage de bij raadsbesluit van 21 maart 2019 vastgestelde bestemmingsplan Parapluherziening parkeren met identificatiecode NL.IMRO.0200.bp1349-vas1, Parkeervisie en Beleidsregel parkeren.

Bestemmingsplan Parapluherziening parkeren

Het bestemmingsplan zorgt voor borging van (een deel van) het beleid uit de parkeervisie in een algemene regel die geldt voor de gehele gemeente Apeldoorn, met uitzondering van bestemmingsplannen waarin al een regel over parkeren is opgenomen. Deze parkeerregel houdt in dat in ‘voldoende parkeerruimte voor auto en fiets en voor laden en lossen’ moet worden voorzien bij het gebruiken van gebouwen en gronden en bij nieuwe ontwikkelingen waarvoor een omgevingsvergunning nodig is. Wat hieronder wordt verstaan wordt uitgelegd in de beleidsregel Parkeren.

Het bestemmingsplan is gewijzigd vastgesteld. Bestemmingsplannen die tussen 22 november 2018 en 21 maart 2019 zijn vastgesteld en beschikken over een parkeerregeling zijn uit de Parapluherziening parkeren gehaald.

Tegen het ontwerp van het plan zijn zienswijzen naar voren gebracht. Ook heeft de gemeenteraad bij de vaststelling wijzigingen in het plan aangebracht. Daarom kunnen beroep instellen:

  • een belanghebbende die tijdig een zienswijze bij de gemeenteraad naar voren heeft gebracht;

  • een belanghebbende die aantoont dat hij redelijkerwijs niet in staat is geweest zijn zienswijze bij de gemeenteraad naar voren te brengen;

  • een belanghebbende die bezwaar heeft tegen de wijzigingen die de gemeenteraad bij de vaststelling in het plan heeft aangebracht.

Tot en met 16 mei 2019 kunt u uw beroepschrift indienen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Het instellen van beroep schorst het besluit niet. Degene die beroep instelt kan daarnaast een verzoek om voorlopige voorziening (schorsing) indienen bij de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag.

Parkeervisie

De Parkeervisie is een beleidsnota waarin de raad inzichtelijk maakt waarom parkeerbeleid gewenst is, welke keuzes er op parkeergebied mogelijk zijn en op basis van welke argumenten voor onderdelen van het beleid is gekozen.

De essentie van de parkeervisie is ‘mogelijk maken waar het kan, reguleren waar het moet’.

Met de gestaag groeiende cijfers voor autobezit en –gebruik ontstaan een drietal gevolgen die om een beleidsmatige reactie vragen.

Het eerste is dat er tijden en plaatsen zijn waar meer vraag naar parkeren is dan aanbod. Regulering richt zich dan op het optimaal verdelen van beschikbare ruimte. Het invoeren van betaald parkeren is daarbij een goed instrument, met als effect dat plaatsen zo efficiënt mogelijk gebruikt worden.

Het tweede is dat er groepen autobezitters bestaan die beschermd moet worden tegen overlast van parkeerders van ‘buitenaf’. Meestal gaat het dan om het beschermen van bewoners in het centrum en de randen van de binnenstad of bij grote publiekstrekkers. Parkeervergunningen zijn daarbij het meest effectieve instrument, in combinatie met het stellen van parkeernormen, zodat de druk van geparkeerde auto’s op de openbare ruimte per saldo niet toeneemt.

Het derde is de uitstoot van auto’s en de ruimte en aanblik van geparkeerde auto’s voor de omgeving. Zoekverkeer levert extra uitstoot op, reden om parkerend verkeer een goede voorziening te bieden. Om het aantrekkelijker te maken om met de fiets naar de binnenstad te komen, wordt in de parkeervisie sterk ingezet op het realiseren van extra mogelijkheden om fietsen bewaakt te kunnen stallen.

Ten slotte is parkeerbeleid van belang voor doorstroming van het verkeer (om bijvoorbeeld opstoppingen van auto’s die willen parkeren op doorgaande wegen te voorkomen) en is er een economisch belang.

De parkeervisie beschrijft de gemeentelijke handelswijze ten aanzien van zones voor betaald parkeren en vergunningparkeren, parkeerbewegwijzering, parkeernormen en de ontwikkeling van (digitale) gebruiksmogelijkheden. Naast parkeernormen voor auto’s bevat de parkeervisie ook parkeernormen voor fietsen. Op financieel gebied wordt ingegaan op diverse tariefstellingen en de consequenties hiervan voor de gemeentelijke financiën.

 

De visie is gewijzigd vastgesteld. In de definitieve versie van de Parkeervisie is een financiële onderbouwing van de beleidskeuzen toegevoegd. Tarieven blijven twee jaar gelijk in plaats van drie en in de visie is onderzoek aangekondigd naar een specifiek tarief voor hulpverleners. Ook is verduidelijking gegeven over de beleidsinsteek ten aanzien van elektrisch laden en deelautogebruik.

Tegen de vastgestelde Parkeervisie is geen beroep mogelijk.

Beleidsregel parkeren

De beleidsregel legt vast wat wordt verstaan onder het realiseren van ‘voldoende parkeerruimte voor auto en fiets en voor laden en lossen’. De beleidsregel geeft inzicht in het aantal, de kwaliteit en de plek van de te realiseren parkeerplaatsen. Het bepalen van ‘voldoende parkeerruimte’ gebeurt bijvoorbeeld door het hanteren van parkeernormen voor fietsen en auto’s. De beleidsregel dient als toetsingskader bij het opstellen van nieuwe bestemmingsplannen en bepaalt hoe de parkeerregel in bestemmingsplannen wordt toegepast. Doel is daarmee bij te dragen aan een transparante en consistente besluitvorming en een efficiënte procedure.

De beleidsregel is gewijzigd vastgesteld. Reden hiervoor is een herziene uitgave van het nationaal kennisinstituut CROW in december 2018, waarop de parkeernormen zijn gebaseerd. De in de bijlagen opgenomen parkeernormen auto (bijlage 2) en de aanwezigheidspercentages (bijlage 4) zijn hierop aangepast.

Tegen de vastgestelde Beleidsregel parkeren is geen beroep mogelijk.

Het bestemmingsplan, de parkeervisie en beleidsregel zijn te raadplegen via onze website www.apeldoorn.nl/inzage, onder het kopje Ter inzage, Bestemmingsplannen.

De stukken liggen ook ter inzage bij het Omgevingsloket. De medewerkers van het Omgevingsloket kunnen u meer vertellen over het bestemmingsplan. Bij het Omgevingsloket kunt u alleen op afspraak terecht. Informatie over het maken van een afspraak en over de locatie van het Omgevingsloket vindt u op www.apeldoorn.nl/stadhuis.

Apeldoorn, 3 april 2019

Naar boven