Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Gravenhage | Staatscourant 2019, 17274 | Overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Gravenhage | Staatscourant 2019, 17274 | Overig |
Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,
gezien bijgevoegde plantoelichting en tekening;
Het college van burgemeester en wethouders,
In 2014 is een deel van de Goudsbloemlaan ter hoogte van de winkels heringericht om de leefbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren. Desondanks worden er (nog steeds) onveilige verkeerssituaties ervaren en zou er volgens bewoners en ondernemers sprake zijn van nieuwe (verkeer)problemen. Omwonenden maken zich bovendien zorgen over de plannen van Jumbo, die voorzien in een nieuw parkeerterrein in de Anemoonstraat.
Naar aanleiding van bovenstaande heeft de wethouder Verkeer op 29 juni 2015 in een gesprek met bewoners een verkeersveiligheidsonderzoek toegezegd voor de Anemoonstraat/Goudsbloemlaan. Daarnaast heeft de gemeenteraad op 2 juli 2015 de motie “veilige verkeerssituatie Anemoonstraat” (RIS283951 Motie 3) aangenomen.
Op 13 april 2016 heeft de wethouder Verkeer de commissie Leefomgeving tussentijds geïnformeerd over de stand van zaken met betrekking tot de afdoening van deze motie en in het bijzonder de resultaten van het verkeersveiligheidsonderzoek. De volgende zaken zijn toen aan de gemeenteraad medegedeeld.
Met belanghebbenden is vanaf 2016 gewerkt aan een visie. Deze klankbordgroep bestond uit enkele bewoners, twee ondernemers van de winkeliersvereniging, het Segbroek College, supermarkt Jumbo, wijkberaad Bloemenbuurt, de wijkagent en medewerkers van de gemeente. Om de verkeerssituatie te verbeteren zijn de volgende opgaves geformuleerd: focus op het voorkomen van laden en lossen (vrachtverkeer) op de rijbaan, overzichtelijke en eenvoudigere kruisingen met Anemoonstraat en Irisstraat, en aantrekkelijkere verbindingen voor langzaam verkeer.
Al snel werd duidelijk dat ook op structuur- en stedenbouwkundig niveau de buitenruimte voor een aantal uitdagingen staat. De klankbordgroep heeft daarom aanvullende opgaves geformuleerd om de kwaliteit en aantrekkelijkheid van dit hoofdwinkelgebied te verbeteren.
In 2017 is er geld gereserveerd vanuit het REIS (ruimtelijk-economische investeringsstrategie). Het gaat om een bedrag van € 600.000.
De REIS-aanvraag Goudsbloemlaan fase 2 dient de volgende doelen.
Het project heeft als doel de verbetering van 1) de verkeersveiligheid en 2) de verblijfskwaliteit op het buurtwinkelplein.
In het voorontwerp dragen de volgende inrichtingsprincipes bij tot een verbeterde verkeersveiligheid.
Kruispunten worden overzichtelijk en dus veiliger gemaakt. Door middel van doorlopende klinkerverharding in deze 30 km-zone wordt duidelijk gemaakt dat hier voorrang van rechts geldt. Bestaande parkeerplaatsen op de uiteinden van de Irisstraat worden weggehaald, zodat er een beter zicht ontstaat en het oversteken van voetgangers wordt vergemakkelijkt
Aan het begin en einde van het winkelgebied (ter hoogte van de kruispunten Irisstraat en Begoniastraat) worden plateaus aangelegd om de snelheid te verlagen. Gelet op het grote aantal kruisende bewegingen van fietsers en voetgangers tussen winkels (waaronder een grote supermarktvestiging van Jumbo) en de middelbare school Segbroek College is dit een verbetering op het vlak van verkeersveiligheid
De volgende keuzes zijn bedoeld ter verbetering van de ruimtelijke kwaliteit.
Het middenplein wordt verbreed met meer verblijfsruimte als gevolg. De kiosk krijgt een prominente locatie op het plein - in de zichtlijnen en looplijnen - en zorgt voor een verhoogde aantrekkingskracht (meer voetgangers) op het plein. Het plein zelf kan voor uiteenlopende doeleinden worden gebruikt
De bomenbalans is positief: behoud 22 bomen, verplanting 3 bomen, kap 6 bomen, toevoeging 12 bomen.
De (openbare) parkeerbalans van het ontwerp is minus 22. In de praktijk zal de parkeerbalans echter positief zijn als gevolg van het plan van de Jumbo om op eigen terrein parkeerplaatsen toe te voegen, die beschikbaar komen voor het winkelend publiek. Ook het Segbroek College heeft onlangs parkeerruimte op eigen terrein gecreëerd voor haar personeel. Het opheffen van de parkeerplaatsen op straat betekent meer ruimte voor andere doeleinden zoals pleinuitbreiding of vergroening.
De Adviescommissie Openbare Ruimte (ACOR) en het Vooroverleg over Verkeerszaken (VOV) hebben zich positief uitgesproken over het voorontwerp.
Het herinrichtingsplan past binnen het geldende bestemmingsplan.
Met het collegebesluit wordt het voorontwerp vrijgegeven voor inspraak. De inspraakperiode beslaat 6 weken, startend één dag na bekendmaking.
Tijdens de inspraakprocedure wordt een inspraakbijeenkomst voor belanghebbenden georganiseerd, waar het voorontwerp zal worden toegelicht. De bijeenkomst wordt samen met de klankbordgroep georganiseerd. Hiervoor zullen uitnodigingsbrieven of pamfletten worden verstuurd naar adressen in de buurt. Ook de betreffende wijkberaden en belangenorganisaties zullen worden uitgenodigd voor de informatieavond. Daarnaast zal de uitnodiging worden verspreid via lokale informatienetwerken en een advertentie in De Posthoorn.
Na inspraak en vaststelling van het VO dient de DO-fase met bestek en aanbesteding te worden doorlopen. De start van de uitvoering van de werkzaamheden is gepland voor november 2019.
De totale projectkosten voor deze investering zijn geraamd op € 705.000 (exclusief btw, inclusief VAT voorbereiding-administratie-toezicht en inclusief onvoorzien). Hiervoor is dekking beschikbaar.
Door de toevoeging van bomen en groenareaal wijzigt zich de beheerlast. Tot 2023 worden deze beheer- en onderhoudskosten gedekt uit het projectbudget. Het extra beheer wordt (vanaf 2023) structureel gedekt uit de ter beschikking gestelde middelen voor hogere kosten van beheer en onderhoud die zijn ontstaan als gevolg van investeringen in de openbare ruimte (RIS300176).
BeheerparagraafAls gevolg van dit ontwerp verandert de beheerlast. Door de aanplanting van extra bomen en een groenperk nemen de beheerkosten met € 3.500 per jaar toe.
• Onderhoud aan de boomrooster 22 stuks € 220,00
• Bomen in verharding 22 stuks € 824,56
• Vaste planten 200 m² € 2.462,00
Met de terinzagelegging worden nog geen verplichtingen aangegaan. In het collegebesluit tot vaststelling van het VO wordt de dekking geoperationaliseerd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-17274.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.