Verkeersbesluit inzake het instellen van venstertijden op de Weeshuislaan en het instellen van een lengtebeperking in het distributiehof gelegen aan de Weeshuislaan

Logo Zeist

Datum: 27 maart 2019

Kenmerk: 0312649

 

Burgemeester en wethouders,

 

INLEIDING

 

Bevoegdheid:

 

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op 17 november 2011 is deze bevoegdheid door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd aan de Teammanager beheer openbare ruimte.

 

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

 

Besluitverplichting

 

Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:

  • 1.

    De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • 2.

    Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

 

Procedure

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) is er overleg geweest met de politie. Deze heeft positief geadviseerd op het verkeersbesluit.

 

Motivering

Het centrum van Zeist, dat globaal wordt begrensd door de Slotlaan, 1e Hogeweg, Voorheuvel en Steynlaan, heeft sinds enkele decennia te kampen met een terugloop van het aantal bezoekers en bestedingen, een toenemende (winkel)leegstand en een onvoldoende kwalitatieve inrichting van de openbare ruimte. Dit heeft een negatief effect op zowel het lokale woon- als winkelplezier. Om het tij in positieve zin te doen keren zijn aanpassingen en herinrichtingen in het centrumgebied noodzakelijk om de woon- en winkelkwaliteit substantieel te verbeteren.

 

De basis voor de beoogde veranderingen in het centrum is in 2009 gelegd in het destijds opgestelde masterplan. Naar aanleiding hiervan volgden jaren van discussie en het opstellen van vele (alternatieve) plannen. Na het houden van onder meer een centrumdialoog medio 2013, waarbij inwoners en ondernemers hun bijdrage aan de plannen konden leveren, heeft dit uiteindelijk geresulteerd in het opstellen van een samenhangende visie op het centrum van Zeist: de centrumvisie “Beleef Zeist Groen, Gezond en Gastvrij”. Deze centrumvisie is op 3 maart 2015 door de gemeenteraad vastgesteld inclusief een verkeersplan.

 

Een belangrijk onderdeel van dit verkeersplan was het afsluiten de Weeshuislaan gelegen tussen de Slotlaan en de Antonlaan aan de zijde van de Slotlaan fysiek voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen. Dit is gedaan om de beoogde functionele en visuele aansluiting tussen de Slotlaan en het Emmaplein te bewerkstelligen. De Weeshuislaan is inmiddels auto- en busvrij gemaakt en kon worden ingericht als verblijfsgebied. Wel is er nog sprake van enig bevoorradingsverkeer. Om meer verblijfskwaliteit toe te voegen aan de Weeshuislaan zijn twee aanvullend verkeersmaatregelen op de Weeshuislaan, tussen Slotlaan en Antonlaan, gewenst.

 

Venstertijden Weeshuislaan

In een voetgangersgebied is zo min mogelijk gemotoriseerd verkeer gewenst, dat geldt ook voor bevoorradingsverkeer. Bevoorradingsverkeer moet alleen mogelijk zijn op momenten die echt noodzakelijk zijn voor de omliggende ondernemers. Daar staat tegenover dat op momenten dat er door voetgangers veel gebruik wordt gemaakt van het voetgangersgebied of dat de leefbaarheid voor omwonenden wordt aangetast bevoorrading ongewenst is.

 

Dit betekent concreet allereerst dat bevoorrading alleen nog is toegestaan op doordeweekse dagen tussen 7 uur en 19 uur. Sommige ondernemers worden echter ook op koopavond (vrijdagavond) en op de zaterdag bevoorraad. Op vrijdagen is het dan mogelijk om tot 21 uur bevoorraad te worden. Op zaterdagen kan dit echter beperkt blijven tussen 7 en 12 uur. Zaterdagen na 12 uur is de meest drukke periode in het centrum, dan is bevoorrading ongewenst en is bevoorrading ook niet meer toegestaan. Dit biedt ook ruimte voor evenementen, die vaak in het weekend (en in de middag) plaatsvinden. Ook op zondagen zijn geregeld evenementen, maar op die dag is er bovendien geen bevoorrading. Op zondag is dan ook bevoorrading niet meer toegestaan.

 

Lengtebeperking distributiehof gelegen aan de Weeshuislaan

De gehele Weeshuislaan kan op dit moment gebruikt worden door bevoorrading om de distributiehof gelegen aan de Weeshuislaan te bereiken. Het deel van de Weeshuislaan, tussen het distributiehof en de Slotlaan, kan nu benut worden door bevoorrading om achteruit het distributiehof in te draaien. Dit is echter vanuit verkeersveiligheidsoogpunt ongewenst omdat dan een conflict ontstaat met voetgangers, maar ook fietsers. Het distributiehof biedt voor vrachtwagens tot maximaal 14 meter voldoende ruimte om daar zelf te kunnen draaien. Daar draaien is verkeersveiliger, omdat daar geen sprake is van winkelend publiek.

 

Bevoorradingsverkeer langer dan 15 meter kan in de praktijk geen gebruik maken van het distributiehof omdat daar ook een hoogtebeperking geldt van 3,9 meter. Bevoorradingsverkeer langer dan 15 meter is in de praktijk ook vrijwel altijd hoger dan 3,9 meter. Bevoorradingsverkeer langer dan 14 meter komt overigens heel incidenteel voor en stelt zich dan op in de Weeshuislaan, tussen de Antonlaan en ingang distributiehof.

 

Om te voorkomen dat de Weeshuislaan, tussen het distributiehof en de Slotlaan, alsnog gebruikt wordt door bevoorradingsverkeer wordt dit deel afgesloten middels een fysieke afsluiting. Naast de ingang van het distributiehof wordt verkeersbord C17 met daarop ’14 meter’ geplaatst om te borgen dat langer bevoorradingsverkeer zich opstelt op de Weeshuislaan. Dit biedt tevens het indirecte voordeel dat bevoorradingsverkeer > 3,8 meter naast het bestaande verkeersbord C19 door een tweede verkeersbord geattendeerd wordt op de ruimtelijk beperkingen van het distributiehof. De huidige hoogtebalk (om te voorkomen dat er schade wordt gereden aan het gebouw) wordt namelijk geregeld aangereden.

 

Aanvullende dialoog met de omgeving

In november en december hebben meerdere constructieve gesprekken plaatsgevonden met ondernemers en bewoners. De beide voorgestelde verkeersmaatregelen kunnen op draagvlak rekenen vanuit de directe omgeving.

 

Met dit verkeersbesluit worden, op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, de volgende doelstellingen beoogd:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

 

BESLUITEN

Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om:

 

  • 1.

    Op de Weeshuislaan de uitzondering voor bestemmingsverkeer op te heffen door het verwijderen van het onderbord met ‘uitzondering bestemmingsverkeer’;

  • 2.

    Op de Weeshuislaan venstertijden voor laad- en losverkeer in te stellen door middel van het plaatsen van onderbord ‘ma t/m don 7-19, vrij 7–21 uur en zat 7-12 uur’;

  • 3.

    Op het distributiehof gelegen aan de Weeshuislaan een lengtebeperking van 15 meter in te stellen door het plaatsen van bord C17 van Bijlage 1 van het RVV 1990.

 

Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking zodra de borden zijn aangebracht.

 

Communicatie

Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant en op www.zeist.nl/verkeersbesluiten. Daarnaast ligt het besluit inclusief tekening gedurende 6 weken ter inzage bij de publieksbalie in het gemeentehuis.

 

burgemeester en wethouders van Zeist,

namens dezen,

de teammanager Beheer en Openbare Ruimte,

 

Bezwaarmogelijkheid

Op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan diegene wiens belang rechtstreeks bij een besluit betrokken is daartegen binnen zes weken na de dag waarop het besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Zeist. Het bezwaarschrift dient in ieder geval te bevatten:

  • de naam, het adres en de handtekening van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt;

  • de gronden van het bezwaar.

 

De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken en vangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit op de voorgeschreven wijze is bekendgemaakt (in casu is gepubliceerd). Het bezwaarschrift dient voor het einde van deze termijn te zijn ontvangen, dan wel – bij verzending per post – voor het einde van de termijn per post te zijn bezorgd en binnen een week bij het bestuursorgaan aangekomen te zijn.

 

Voorlopige voorziening

Daarnaast kunt u na het indienen van het beroepschrift (als onverwijlde spoed dat gelet op de betrokken belangen vereist) schriftelijk een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, voorlopige voorzieningen, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Ook aan deze procedure zijn griffiekosten verbonden. Na indiening van het verzoek om voorlopige voorziening krijgt u van de rechtbank nader bericht over de verdere procedure.

 

U kunt ook digitaal het beroep- en verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

Griffierecht

Het griffierecht bedraagt:

  • € 143,- voor een natuurlijk persoon;

  • € 285,- voor een rechtspersoon.

Na indiening ontvangt u hierover nader bericht van de rechtbank.

Naar boven