Ontwerp verkeersbesluit, instellen 30 km zone, bedrijventerrein Kerkdennen, gemeente Ermelo

Logo Ermelo

Het college van burgemeester en wethouders van Ermelo is op grond van artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Gelet op het collegevoorstel van 5 maart 2019, nummer e180044613 zijn wij gekomen tot de volgende overwegingen en motivering op grond waarvan wij een besluit hebben genomen.

 

Overwegingen ten aanzien van het instellen van 30 km zone

  • -

    dat in het Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan is opgenomen dat alle verblijfsgebieden binnen de bebouwde kom moeten zijn ingericht als 30 km zone;

  • -

    dat het bedrijventerrein Kerkdennen in de loop der jaren aan drie zijden is geflankeerd geraakt door woonbebouwing;

  • -

    dat het zwembad en sporthal Calluna grenst aan het bedrijventerrein Kerkdennen en dat op het bedrijventerrein naast lichte bedrijvigheid inmiddels ook een grootschalige detailhandel (Boni) en een muziek-, sport- en dansschool gevestigd zijn;

  • -

    dat in de ‘structuurvisie Ermelo 2025’ en het ‘bestemmingsplan Kom 2013’ gesproken wordt van een verandering naar lichtere bedrijvigheid met minder geluidsoverlast, verkeershinder en verkeersonveiligheid op bedrijventerrein Kerkdennen;

  • -

    dat door de ontwikkelingen op en rond het bedrijventerrein het gebruik in de loop der jaren veranderd is waardoor er steeds meer sprake is van een verblijfsgebied met een toenemend weggebruik in aantal en soort weggebruikers (voetgangers, (brom)fietsers, auto’s en vrachtauto’s);

  • -

    dat er momenteel sprake is van een 50 km regime op het bedrijventerrein Kerkdennen en in het omringende woongebied er sprake is van een 30 km regime;

  • -

    dat het instellen van een 30 km zone meer duidelijkheid biedt aan de weggebruikers en de verkeersveiligheid bevordert omdat de snelheid relatief laag is;

  • -

    dat de wegen op en rond het bedrijventerrein Kerkdennen een aanwijzing tot 30 km zone rechtvaardigen omdat deze een stelsel vormen van straten met een verblijfsfunctie en de snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en inrichting van deze wegen en de omgeving;

  • -

    dat binnen een 30 km zone waar de voorrang niet geregeld is, wordt uitgegaan van de gelijkwaardigheid van wegen en weggedeelten en hier de verkeersregel “bestuurders van rechts voorrang” geldt;

  • -

    dat bij de toegang tot Calluna een inritconstructie wenselijk is, dit om te voorkomen dat weggebruikers met te hoge snelheid deze toegang verlaten en er een onveilige situatie ontstaat;

  • -

    dat vanwege het intensieve gebruik van de zebra-oversteek ter hoogte van de Boni, het wenselijk is deze zebra-oversteek te handhaven binnen de 30 km zone en verhoogd uit te voeren om deze meer onder de aandacht van de weggebruikers te brengen.

  • -

    deze verkeersmaatregel verbetert de verkeersveiligheid;

  • -

    de betreffende weg in beheer en eigendom is bij de gemeente.

     

 

Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens (BABW), alsmede voor onderborden en markeringen voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

In artikel 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit is vereist. In bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) is een overzicht van de verkeersborden opgenomen. In dit besluit gaat het om het verwijderen en (ver)plaatsen van de volgende borden waarvoor een verkeersbesluit is vereist:

  

Te plaatsen, verplaatsen of te verwijderen bebording 30 km zone:

   

RVV bord A01-30-zb:

Zone met maximum snelheid 30 km per uur.

 

           

RVV bord A01-30-ze:

Einde zone met maximum snelheid 30 km per uur.

 

 

RVV bord B04: Voorrangskruispunt Zijweg links

 

     

RVV bord B05: Voorrangskruispunt Zijweg rechts

 

 

RVV bord B06: Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg

        

Motivatie van het besluit

In de GVVP Ermelo staat aangegeven dat alle verblijfsgebieden binnen de bebouwde kom ingericht moeten zijn als 30 km zones. De wegen Kerkdennen, Herderlaan en Steynlaan (vanaf Herderlaan – Oude Telgterweg) op het bedrijventerrein Kerkdennen zijn niet als 30 km-zone aangewezen, maar kunnen wel gezien worden als verblijfsgebied binnen de bebouwde kom. In de loop der jaren is het gebruik op en rond bedrijventerrein Kerkdennen steeds meer veranderd naar een verblijfsgebied door de komst van omringende woonbebouwing, lichtere bedrijvigheid, grootschalige detailhandel en een muziek-, sport en dansschool. Ook voor de toekomst wordt voor bedrijventerrein Kerkdennen een lichtere bedrijvigheid met een bijpassende weginrichting nagestreefd.

 

Doordat deze straten nog niet zijn aangewezen als 30 km zone ontbreekt voor de verkeersdeelnemers de gewenste uniformiteit, continuïteit en herkenbaarheid van het wegbeeld. De samenhang met de omringende wijk waar wel een 30km regime geldt, wordt met het instellen van een 30 km zone versterkt. Het instellen van een 30 km zone draagt dan ook bij aan een duidelijke en daardoor een meer veilige verkeersomgeving.

 

Om de veiligheid te waarborgen bij de toegang met Calluna wordt hier een inritconstructie toegepast. Hiermee wordt voorkomen dat de weggebruikers vanuit Calluna met te hoge snelheid de toegang verlaten en er hierdoor een onveilige situatie ontstaat.

 

Vanwege het intensieve gebruik van de bestaande zebra-oversteek ter hoogte van de Boni blijft deze gehandhaafd en wordt verhoogd uitgevoerd om deze meer onder de aandacht van de weggebruikers te brengen.

 

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met de gemandateerde verkeersadviseur van de politie, dhr. RHEU, eenheid oost Nederland, district noord en oost. De politie heeft enkele aanbevelingen gedaan om de 30 km zone met aanvullende verkeersmaatregelen te benadrukken. De suggesties worden meegenomen bij de uitwerking.

   

Besluit

  • 1.

    Conform het kaartbeeld in bijlage 1 de 30 km zone in te stellen middels het (ver)plaatsen of verwijderen van de verkeersborden A01-30-zb (zone 30 km), A01-30-ze (einde zone 30 km) B04, B05 en B06 van Bijlage 1 van het RVV 1990. De onderstaande wegen worden hiermee aangewezen als zone waarbinnen de maximumsnelheid van 30 km/uur geldt:

    • -

      Kerkdennen;

    • -

      Herderlaan;

    • -

      Steynlaan (vanaf Herderlaan – Oude Telgterweg).

  

Het college van burgemeester en wethouders van Ermelo,

A.M. Weststrate,

secretaris,

A.A.J. Baars,

burgemeester,

     

Mededelingen

 

Zienswijze

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) kan een ieder wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken hiertegen een met redenen omklede zienswijze indienen. Dit moet gebeuren binnen zes weken na de datum waarop wij het ontwerpverkeersbesluit ter inzage hebben gelegd.

 

Belanghebbenden kunnen hun zienswijze richten aan het college van burgemeester en wethouders van Ermelo, Postbus 500, 3850 AM Ermelo.

 

Bijlage 1: Kaartbeeld instellen zone 30 km Kerkdennen

Naar boven