Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Noord-Brabant | Staatscourant 2019, 17191 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Noord-Brabant | Staatscourant 2019, 17191 | Verkeersbesluiten |
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Bij mail van 21 december 2016 is door de heer Slond van de provincie Noord-Brabant een verzoek ingediend voor het plaatsen van bushalte borden en het instellen van een inhaalverbod op de provinciale weg N272.
In de periode van juni 2017 tot december 2017 gaat de provincie de provinciale weg N272 reconstrueren. Tussen kilometer 10.90 en kilometer 16.82 wordt de deklaag vervangen.
In de bebouwde kom van Elsendorp geldt een maximum snelheid van 50 km/u de weg is echter ingericht als een gebiedsontsluitingsweg met een maximum snelheid van 80 km/u. Dit wordt als onveilig ervaren, daarom wordt de weg ingericht als een gebiedsontsluitingsweg met een maximum snelheid van 50 km/u.
In het kader van deze reconstructie heeft de provincie Hermes opdracht gegeven om het busvervoer efficiënter in te richten en een betere kwaliteit te leveren. Ter uitvoering daarvan heeft Hermes een vervoersplan gemaakt. Uit het vervoersplan blijkt dat een bushalte in Elsendorp een grote meerwaarde biedt voor reizigers. Vooral de verbinding naar Nijmegen levert een forse tijdwinst op. De provincie Noord-Brabant, de gemeente Gemert-Bakel en het Reizigers Overleg Brabant hebben ingestemd met het voorstel van Hermes om een bushalte in Elsendorp te realiseren. De halte wordt zo ingericht dat de bussen die de halte aandoen op de bestaande weg halteren. Ruimte voor een haltehaven is fysiek niet aanwezig en ook niet te creëren. Het verkeer wordt stil gezet totdat de bus haar weg weer voortzet. Om illegaal inhaalgedrag te voorkomen komen de haltes naast een lange onvermijdbare middengeleider te liggen.
Voorts wordt tussen kilometer 21,5 en kilometer 23,5 een verbod ingesteld voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen. Langzaam verkeer maakt op het onderhavige gedeelte van de provinciale weg N272 reeds gebruik van de aanwezige parallel structuur. Ter ondersteuning van het verbod wordt er op diverse locaties doorgetrokken dubbele wegasmarkering aangebracht.
Tussen kilometer 13.75 en kilometer 14,5 en tussen kilometer 15,95 en kilometer 16,3 wordt een verbod ingesteld voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen met de uitzondering dat het wel is toegestaan om landbouwvoertuigen in te halen.
Het instellen van bovengenoemde inhaalverboden wordt gedaan om de volgende redenen:
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden
voorzover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
• het verzekeren van de veiligheid op de weg;
• het beschermen van de weggebruikers en passagiers;
is het gewenst om een inhaalverbod in te stellen tussen kilometer 13.75 en kilometer 14,5 en tussen kilometer 15,95 en kilometer 16,3 door plaatsing van het bord F1 met onderbord: met uitzondering van landbouwvoertuigen. Voorts is het gewenst om een verbod voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen in te stellen tussen kilometer 21,5 en kilometer 23,5
Daarnaast is het gewenst om in de bebouwde kom van Elsendorp ter hoogte van kilometer 11,2 een bushalte te realiseren door plaatsing van de borden L3b.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de korpschef van het regionaal politiekorps Brabant Zuid-Oost. Hij heeft een negatief advies gegeven met betrekking tot de plaatsing van de bushalteborden, waarbij vooral de fysieke uitvoering van de halte een rol speelt. De politie meent dat door het halteren op de rijbaan er illegaal inhaalgedrag gaat plaatsvinden. Juist om dat gedrag te voorkomen hebben wij een extra lange onoverrijdbare middengeleider gerealiseerd (meer dan 40 meter). Wij verwachten dat juist door deze uitvoering illegaal inhaalgedrag wordt voorkomen.
Overeenkomstig artikel 25 van het BABW is voorts overleg gepleegd met gemeente Gemert-Bakel.
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant;
Tot het plaatsen van de borden:
F01, Verbod voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen;
OB101, inhalen landbouwvoertuigen toegestaan;
En het aanbrengen van dubbele wegasmarkering;
in overeenstemming met de bij dit besluit behorende tekeningen met nummers:
272.08.02.RE bladen 11 t/m 20 versie B.
Een verkeersbesluit is van kracht en treedt in principe in werking op moment van publicatie
Wij vertrouwen erop dat wij u hiermee voldoende hebben geïnformeerd.
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
programmaleider Beheer en Onderhoud
Bezwaren tegen dit besluit kunnen binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit worden ingediend bij:
Het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant
Secretariaat van de hoor- en adviescommissie
Wij verzoeken u om op de linkerbovenhoek van de envelop het woord "bezwaarschrift" te vermelden.
Het bezwaarschrift moet zijn voorzien van een handtekening, de naam en adres van de indiener, de dagtekening en ons kenmerk van het besluit, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar gericht is en de gronden van het bezwaar.
Daarnaast vragen wij u vriendelijk om uw telefoonnummer te vermelden. Zo kan de provincie, indien aan de orde, u bellen om samen de beste aanpak van behandeling van uw bezwaarschrift te bespreken.
Voor meer informatie over de behandeling van bezwaarschriften verwijzen wij u naar www.brabant.nl/rechtsmiddelen.
Het secretariaat van de Hoor- en adviescommissie is bereikbaar op telefoonnummer (073) 680 83 04, faxnummer (073) 680 76 16 en e‑mailadres bezwaar@brabant.nl. Wij wijzen u erop, dat het op dit moment nog niet mogelijk is om bezwaarschriften per e‑mail in te dienen, omdat dan de wettelijk voorgeschreven handtekening op het bezwaarschrift ontbreekt.
Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een bezwaarschrift ingediend. Het is daarom mogelijk om gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift een zogenaamde “voorlopige voorziening” te vragen bij: de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, sector Bestuursrecht, Postbus 70584, 5201 CZ 's‑Hertogenbosch.
Een voorlopige voorziening is in feite het nemen van een tijdelijke maatregel, bijvoorbeeld het schorsen van het besluit gedurende de tijd die nodig is om de bezwaren te behandelen en daarop een besluit te nemen. Voorwaarde om zo’n voorlopige voorziening te vragen is, dat er sprake is van spoedeisend belang.
Voor het vragen van een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-17191.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.