Gemeente Etten-Leur - verkeersbesluit herinrichting Stijn Streuvelslaan, Kerkwerve en Withofstraat.

Logo Etten-Leur

Burgemeester en wethouders van de gemeente Etten-Leur;

Gelet op:

de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en de Algemene wet bestuursrecht;

Overwegende dat:

 in de Withofstraat en Kerkwerve op dit moment een maximumsnelheid geldt van 50 km/uur;

 in het Gemeentelijk Verkeers-en Vervoersplan van de gemeente Etten-Leur (2013), nadat er zienswijzen hierover zijn ingediend, is bepaald dat de Withofstraat en Kerkwerve geen gebiedsontsluitende functie meer hebben;

 deze wegen gecategoriseerd zijn als erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/uur en voornamelijk een verblijfsfunctie hebben;

 sinds februari 2017 een basisschool (Vier Heemskinderen) gevestigd is direct langs de Kerkwerkve, tussen de A.M. de Jongstraat en de Nieuwe Kerkstraat;

 aan de Kerkwerve ook een buurtwinkelcentrum is gevestigd;

 de Stijn Streuvelslaan in het verlengde van deze twee straten al een 30 km/uur zone is;

 alle aanliggende straten al onderdeel uitmaken van een 30 km/uur zone, waardoor een groot aaneengesloten gebied ontstaat met een maximumsnelheid van 30 km/uur;

 de Withofstraat, Kerkwerve en in het verlengde daarvan de Stijn Streuvelslaan in april 2019 geheel opnieuw worden ingericht en daarbij een een 30 km/uur inrichting krijgen;

 een gedeelte van de Bisschopsmolenstraat, vanaf huisnummer 170 tot en met de Zundertseweg, al deel uitmaakt van een 30 km/uur zone;

 het wenselijk is om de 30 km/uur zone uit te breiden naar de kruising Withofstraat - Bisschopsmolenstraat, zodat er een logisch beginpunt is van de 30 km/uur zone;

 op de kruising Bisschopsmolenstraat – Withofstraat een kruispuntplateau wordt aangelegd, waardoor dit een duidelijke overgang aangeeft naar een andere snelheid;

 op de Bisschopsmolenstraat, tussen de rotonde Rode Poort en de Withofstraat waar een maximumsnelheid van 50 km/uur geldt, de voorrang op zijwegen door middel van uitritconstructies geregeld is;

 het hierdoor overbodig is om de voorrang ook met verkeersborden te regelen;

 op de Withofstraat en Kerkwerve aan beide zijden van de weg vrijliggende fietspaden aanwezig zijn;

 een vrijliggend fietspad niet passend is binnen het principe van Duurzaam Veilig en de inrichting van een 30 km/uur inrichting, waarbij het uitgangspunt is om verkeer zoveel mogelijk te mengen;

 er in 2017 verkeerstellingen zijn gedaan waarbij zowel het gemotoriseerde verkeer als de fietsers zijn geteld;

 hier normale waarden uitkwamen voor een 30 km/uur zone en dit geen aanleiding gaf om de fietspaden te behouden;

 het college en later ook de gemeenteraad (juli 2018) akkoord hebben gegeven op de inrichtingsplannen en dat een motie om de vrijliggende fietspaden te behouden (van Leefbaar Etten-Leur) niet werd ondersteund door de overige raadsfracties;

 op het gedeelte van de Stijn Streuvelslaan tussen de Couperuslaan en de Guido Gezellelaan wel ervoor is gekozen om de vrijliggende fietspaden te behouden omdat hier het dubbele aantal motorvoertuigen rijdt en het aantal fietsers ook hoger is vanwege de middelbare school (KSE);

 het ontwerp van de nieuwe inrichting aan de bewoners is gepresenteerd tijdens een informatieavond;

 het ontwerp ook apart is besproken met de verkeerswerkgroep van basisschool Vier Heemskinderen en zij zich konden vinden in dit ontwerp;

 voorrangsregelingen op de kruisende wegen niet meer nodig zijn binnen een 30 km/u zone;

 de parkeerverboden tussen de Frederik van Eedenstraat en Couperuslaan niet noodzakelijk meer zijn in verband met het aanleggen van extra parkeervakken;

 ter hoogte van Kerkwerve 24 een individuele gehandicaptenparkeerplaats aanwezig is;

 in verband met de herinrichting van de weg de individuele gehandicaptenparkeerplaats verplaatst gaat worden;

 het wenselijk is voor de veiligheid, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de vrijheid van het verkeer om de maximumsnelheid te verlagen in de Withofstraat en Kerkwerve naar 30 km/uur en de daarbij horende verkeersmaatregelen te treffen;

 overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg is gepleegd over de handhaafbaarheid van de maatregelen met de verkeersadviseur eenheden Hart van Brabant en de Baronie, namens de korpschef;

 de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) straten in eigendom, beheer en onderhoud zijn van de gemeente Etten-Leur;

 het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

 er geen aanwijzingen zijn dat er sprake is van belangen die strijdig zijn met de gewenste verkeersmaatregelen, in die mate dat gesproken kan worden van onevenredigheid als bedoeld in artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluiten:

  • 1.

    het instellen van een 30 km/uur zone in de Withofstraat en Kerkwerve door middel van het plaatsen van zoneborden A0130 op de kruising met de Bisschopsmolenstraat en de kruising met de Frederik van Edenstraat;

  • 2.

    de 30 km/uur zoneborden te verwijderen op de kruisingen met de parallelweg van de Bisschopsmolenstraat (ter hoogte van Withofstraat 8), Nieuwe Kerkstraat, A.M. de Jongstraat, Nicolaas Beetstraat en de Kerkwerve;

  • 3.

    de vrijliggende fietspaden op de Withofstraat en Kerkwerve op te heffen door middel van het verwijderen van de borden G11 (verplicht fietspad);

  • 4.

    de voorrangsregelingen op te heffen door middel van het verwijderen van de borden B5 (voorrangskruispunt) op de kruising Kerkwerve met de A.M. de Jongstraat;

  • 5.

    de voorrangsregelingen op te heffen door middel van het verwijderen van het bord B4 (voorrangskruispunt) op de kruising Withofstraat met de Nieuwe Kerkstraat, op de kruising Kerkwerve met de A.M. de Jongstraat, op de kruising Kerkwerve met Nicolaas Beetstraat;

  • 6.

    de voorrangsregelingen op te heffen door middel van het verwijderen van de borden B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) op de kruising A.M. de Jongstraat met Kerkwerve, op de kruising Nieuwe Kerkstraat met de Withofstraat, op de kruising Withofstraat met de Bisschopsmolenstraat, op de kruising Nicolaas Beetstraat met de Kerkwerve;

  • 7.

    in verband met de aanwezigheid van uitritconstructies op de Bisschopsmolenstraat (tussen de Rode Poort en Withofstraat) kunnen de voorrangswegborden opgeheven worden doormiddel van het verwijderen van de borden B1 (voorrangsweg) en B2 (einde voorrangsweg);

  • 8.

    de parkeerverboden op de Kerkwerve (tussen de Frederik van Eedenstraat tot aan de Couperuslaan) op te heffen door middel van het verwijderen van de borden E1 (parkeerverbod);

  • 9.

    de individuele gehandicaptenparkeerplaats te verplaatsen naar de overzijde van de weg ter hoogte van huisnummer 24 door middel van het plaatsen van het bord E6 (gehandicaptenparkeerplaats) met een onderbord met kenteken;

Een en ander zoals aangegeven op de bijgevoegde tekening.

Etten-Leur, 14 maart 2019

namens burgemeester en wethouders,

Ap van Heeren

Teamleider Civiel en Cultuurtechniek

 

Mededelingen

Naar boven