Verkeersbesluit Schoolstraat voetgangersgebied

Logo Voorschoten

Z/19/28385

Het college van burgemeester en wethouders van Voorschoten:

Juridisch kader:

Gelet op:

  • de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW), het reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV), het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);

  • artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994; een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • artikel 15, tweede lid, van de WVW 1994; een verkeersbesluit moet worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categoriën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

  • artikel 2 van de WVW 1994 voor wat betreft het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het gewenst is om de genoemde maatregelen onder ‘besluiten’ in te stellen of op te heffen;

  • artikel 18, eerste lid, onder d van de WVW;

Uit het oogpunt van:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

Is het gewenst om:

Voor de kwaliteitsverbetering van het centrum van Voorschoten in de Schoolstraat de benodigde verkeersmaatregelen te nemen.

Overwegingen.

Overwegende dat:

  • op 2 februari 2017 het Verkeersplan Voorschoten door de gemeenteraad is vastgesteld. In het verkeersplan zijn maatregelen voor het centrum van Voorschoten buiten beschouwing gelaten omdat deze zouden worden meegenomen in een integraal plan bestaande uit kwalitatieve maatregelen en verkeersmaatregelen. Bij vaststelling van het Verkeersplan Voorschoten is toegezegd dat dit verkeersplan zou worden bijgevoegd wanneer het plan voor de het centrum aan de raad zou worden voorgelegd;

  • door de Taskforce Dorpscentrum een pakket aan kwaliteitsmaatregelen voor het centrum zou worden opgesteld en in de raadsvergadering van 9 november 2017 is toegezegd dat dit aan de raad zou worden voorgelegd zodra dit gereed is;

  • de Taskforce Dorpscentrum bestaat uit betrokken Voorschotenaren die het centrum een warm hart toedragen en zich daarvoor inzetten. De Taskforce is actief input op gaan halen bij verschillende belanghebbenden in het centrum. Deze input is in overleg met de gemeente verwerkt tot een pakket aan maatregelen om het centrum kwalitatief en als plaats van ontmoeting te versterken. Op 15 maart 2018 heeft de Taskforce Dorpscentrum het conceptplan gepresenteerd aan inwoners en ondernemers van het centrum. De daar opgehaalde suggesties en opmerkingen zijn waar nodig verwerkt in het plan voor het centrum. Op 12 juni 2018 heeft de gemeenteraad het plan voor de kwaliteitsverbetering Centrum Voorschoten vastgesteld;

  • de toekomstvisie Voorschoten 2015 (thema 4: het centrum als kloppend hart van Voorschoten) het centrum als de centrale plek van ontmoeting voor gezinnen, ouderen, jongeren, expats en toeristen beschrijft en verwoordt dat de ambachtelijke winkeltjes en de historische uitstraling van het centrum het een aantrekkelijke bestemming maakt voor dagrecreatie en toerisme. In de Economische Visie van Voorschoten van januari 2016 staat dat het centrum als recreatief winkelgebied nog meer een plek van ontmoeting en samenkomst dient te worden dat bijdraagt aan de sociale structuur. Een ruimte voor ontmoeting en vermaak, cultuur en ontspanning die bereikbaar, veilig, schoon en prettig is om te verblijven. De verkeersmaatregelen uit dit besluit dragen bij aan het versterken van het centrum als hart van de samenleving;

  • op 6 februari 2018 door het college van burgemeester en wethouders het ontheffingensysteem voor motorvoertuigen in het winkelgebied van Voorschoten is vastgesteld;

  • de hiervoor genoemde besluiten en ontwikkelingen leiden tot een benodigd samenhangend pakket aan verkeersmaatregelen;

  • dit verkeersbesluit globaal betrekking heeft op de Schoolstraat, voor wat betreft het gedeelte tussen de rotonde Raadhuislaan/Leidseweg en de kruising met de Wijngaardenlaan, en de zijwegen/zijpaden van dit deel van de Schoolstraat, die tezamen het voetgangersgebied van het centrum vormen;

  • voor een aantal verkeersmaatregelen in het centrum geen verkeersbesluit bekend is, of in het verleden geen verkeersbesluit genomen is. Voor zover deze maatregelen liggen binnen het gebied waarop dit verkeersbesluit betrekking heeft, wordt in dit verkeersbesluit volstaan om de betrokken verkeerstekens of fysieke maatregelen te handhaven of te verwijderen en daarmee formeel vast te stellen;

  • de hiervoor genoemde besluiten en ontwikkelingen ertoe leiden dat een aantal verkeerborden verplaatst moeten worden. De feitelijke verkeersmaatregel blijft hierbij in stand;

  • het verkeersbesluit van 18 oktober 2005, betreffende de instelling van een algemene gehandicapten voor Voorstraat 23 en voor Molenlaan 2a gehandhaafd blijft;

  • het instellen van een voetgangerszone in de Schoolstraat, tussen de Raadhuislaan en de Wijngaardenlaan, een belangrijke bijdrage levert aan het verbeteren van de kwaliteit van het centrum zoals die in de hiervoor beschreven besluiten en ontwikkelingen voor ogen staat. Tot de voetgangerszone behoren ook (delen van) de zijwegen en zijpaden van dit deel van de Schoolstraat. De voetgangerszone is gelijk aan de wegen waarvoor een inrijverbod voor gemotoriseerd verkeer gold en/of waar (al dan niet beweegbare) palen/pollers aanwezig zijn;

  • momenteel in de voetgangerszone de gehele dag gefietst mag worden. Om het recreatieve winkelen te versterken wordt het fietsen alleen toegestaan buiten de winkeltijden (ma t/m za 9-18h, vr 9-21h). Winkelend publiek is niet altijd bedacht op fietsers en het grote snelheidsverschil (e-bikers) zorgt voor onveilige situaties. Doorgaand fietsverkeer kan via de N447 (Koningin Julianalaan – Schoolstraat) om het centrum heen fietsen;

  • voor de bevoorrading van de winkels binnen de voetgangerszone een uitzondering voor gemotoriseerd verkeer ten behoeve van laden en lossen ingesteld wordt. De venstertijd hiervoor wordt gewijzigd van 7.30-13.00h naar 7.00-11.00h. Tijdens deze venstertijden staat de poller nabij de Raadhuislaan omlaag. De verbinding Schoolstraat – Treubplein wordt voor gemotoriseerd verkeer afgesloten, m.u.v. nood- en hulpdiensten. Bij nadering van gemotoriseerd verkeer vanuit de voetgangerszone gaat de poller nabij de Wijngaardenlaan automatisch omlaag, dit is niet gebonden aan de venstertijden van het laden en lossen;

  • tijdens de venstertijden overal binnen het voetgangersgebied geladen en gelost mag worden. De laad- en loshaven in de Erasmusstraat, gelegen naast het pand Schoolstraat 64, heeft daarom geen toegevoegde waarde voor het laden en lossen en wordt opgeheven;

  • de bereikbaarheid van de voetgangerszone voor nood- en hulpdiensten buiten de venstertijden gewaarborgd is. De pollers zijn gekoppeld aan een telefoonnummer. Als dit gebeld wordt gaan de pollers naar beneden. De meldkamer(s) van de nood- en hulpdiensten beschikken over dit telefoonnummer;

  • vanaf de Schoolstraat laden/lossen plaats kan vinden, is de laad- en loshaven in de Erasmusstraat niet nodig. In het plan kwaliteitsverbetering Centrum Voorschoten is ook uitbreiding van het aantal fietsparkeerplaatsen opgenomen. Op deze locatie zullen fietsnietjes geplaatst worden;

  • het voor laad/los verkeer komende vanuit de voetgangerszone niet mogelijk is om, nabij de Wijngaardenlaan, de bocht naar links te maken. Vanuit de voetgangerszone mag het verkeer daarom alleen de Wijngaardenlaan of de Koningin Julianalaan inrijden. Het verkeer dat vanuit de voetgangerszone richting Leidschendam wil rijden kan dit via de Wijngaardenlaan en de Rouboslaan doen, of via de Koningin Julianalaan en bij de rotonde keren;

  • het gedeelte van de Schoolstraat dat binnen de voetgangerszone ligt met een uitritconstructie op het kruispunt Wijngaardenlaan – Koningin Julianalaan aansluit. Het verkeer vanuit de voetgangerszone moet daarom voorrang verlenen aan het verkeer op het kruispunt. Langs de oostzijde van de Schoolstraat/Koningin Julianalaan ligt een vrijliggend fietspad. Het verkeer op dit fietspad heeft ook voorrang op het verkeer dat vanuit de voetgangerszone komt. Het fietspad en de voetgangerszone liggen echter op hetzelfde hoogteniveau. Met behulp van haaietanden wordt extra benadrukt dat het verkeer op het fietspad voorrang heeft;

  • door de herinrichting van het kruispunt Koningin Julianalaan/Wijngaardenlaan/Schoolstraat het voor laad- en losverkeer niet meer mogelijk is om vanaf dit kruispunt de Schoolstraat in te rijden richting Treubplein/Raadhuislaan. In de Schoolstraat moet daarom, tussen de Raadhuislaan en het kruispunt Schoolstraat – Koningin Julianalaan – Wijngaardenlaan de rijrichting aangepast worden. Ten behoeve van de nieuwe rijrichting is het mogelijk gemaakt om vanaf de Koningin Julianalaan rechtsaf de Schoolstraat in te rijden;

  • daardoor het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade wordt gediend;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • de onder ‘besluiten’ genoemde wegen c.q. weggedeelten binnen de bebouwde kom liggen en in beheer zijn bij gemeente Voorschoten;

Horen:

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met politie eenheid Den Haag, afdeling infrastructuur en op 5 maart 2019 heeft de politie laten weten akkoord te gaan met het voorgenomen verkeersbesluit, met de opmerking dat het bord E8 met tekst Cirkelbus geen bord is in de zin van de Bijlage 1 van het RVV 1990 en derhalve niet handhaafbaar is. Het college van Burgemeester en Wethouders is van mening dat de voertuigen waarmee de Cirkelbus rijdt, duidelijk als zodanig herkenbaar zijn. Voor de Cirkelbus wordt al geruime tijd een parkeerplaats gereserveerd en in praktijk leidt dit niet tot onduidelijkheid. Het college beschouwt de Cirkelbus als een waardevolle aanvulling op het doelgroepenvervoer door de regiotaxi en werkt mee om de toegankelijkheid zoveel mogelijk te bevorderen. Het continueren van een opstapplaats op deze locatie is vanuit dat oogpunt zeer wenselijk;

Belangenafweging:

Voor dit verkeersbesluit geen openbare voorbereidingsprocedure conform afdeling 3.4 van de Awb is toegepast omdat:

  • Op 2 februari 2017 het Verkeersplan Voorschoten, met daarin onder andere de wegencategorisering van Voorschoten, door de gemeenteraad is vastgesteld. Voor het Verkeersplan heeft een uitgebreide inspraak plaatsgevonden.

  • Voor de kwaliteitsverbetering van het centrum is actief input opgehaald bij verschillende belanghebbenden in het centrum. Op 15 maart 2018 is het conceptplan gepresenteerd aan inwoners en ondernemers van het centrum. Op 12 juni 2018 heeft de gemeenteraad het plan voor de kwaliteitsverbetering Centrum Voorschoten vastgesteld.

De maatregelen uit dit verkeersbesluit vloeien rechtstreeks voort uit het Verkeersplan en het plan voor de kwaliteitsverbetering Centrum Voorschoten.

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Burgemeester en Wethouders van Voorschoten om:

  • 1.

    door het verwijderen van bord model B6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en het verwijderen van markering als bedoeld in hoofdstuk IV, paragraaf 2, onderdeel 7 van de uitvoeringsvoorschriften van het BABW, in de Schoolstraat, komende vanaf de Raadhuislaan, voor de aansluiting op de Wijngaardenlaan – Koningin Julianalaan, waar nu het pand Koningin Julianalaan 2 gerealiseerd is, de voorrangsregeling op te heffen;

  • 2.

    door het verwijderen van borden model C1 van Bijlage 1 van het RVV 1990, en onderborden OB02, de geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, inclusief de uitzondering voor fietsers, op te heffen op de volgende locaties

    • a.

      in de Schoolstraat ter hoogte van huisnummer 101;

    • b.

      in de Erasmusstraat;

    • c.

      in de steeg in de Overslagstraat tussen de panden Schoolstraat huisnummer 8 en 16;

    • d.

      in de Willibrordusstraat;

    • e.

      op het Kerkplein;

    • f.

      Tramstraat, voor de aansluiting op de Schoolstraat;

    • g.

      Bakkerssteeg, voor de aansluiting op de Schoolstraat;

  • 3.

    door het verwijderen van bord C1 van Bijlage 1 van het RVV 1990, onderbord OB52 en onderbord met de tekst ‘uitgezonderd laden/lossen 06-13h’ de geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, inclusief de uitzondering voor fietsers en inclusief de uitzondering voor verkeer ten behoeve van laden en lossen tussen 06-13 uur, op te heffen op de volgende locaties:

    • h.

      de Schoolstraat tussen (globaal) de huisnummers 1 en 75;

    • i.

      het gedeelte van het Treubplein tussen de Treubstraat en de Schoolstraat;

  • 4.

    door het verwijderen van bord C7zb van Bijlage 1 van het RVV 1990, op de hoek van de Schoolstraat en de Wijngaardenlaan, de verbodszone voor vrachtverkeer in de Schoolstraat, tussen de Wijngaardenlaan en Raadhuislaan, op te heffen;

  • 5.

    door het plaatsen van het bord model D6r van Bijlage 1 van het RVV 1990 in de Schoolstraat, komende vanaf de Raadhuislaan, voor de aansluiting met de Koningin Julianalaan, het gebod om rechtdoor of rechtsaf te gaan, in te stellen;

  • 6.

    door het verwijderen van bord E7 van Bijlage 1 van het RVV 1990, de aanwezige laad- en losplaats langs de zuidwestelijke zijde van de Erasmusstraat, naast het pand Schoolstraat 64, op te heffen;

  • 7.

    door het handhaven van bord model E8 van Bijlage 1 van het RVV 1990 met de tekst ‘Cirkelbus’ de parkeerplaats formeel te reserveren voor de Cirkelbus in de Schoolstraat nabij huisnummer 2 (kerk Het Kruispunt);

  • 8.

    door het plaatsen van borden G7zb en G7ze van Bijlage 1 van het RVV 1990 een voetgangerszone in te stellen voor volgende locaties;

    • j.

      de Schoolstraat (globaal) tussen de huisnummers 1 en 103;

    • k.

      de ruimte tussen Schoolstraat 160 en Koningin Julianalaan 2;

    • l.

      Erasmusstraat;

    • m.

      Overslagstraat voor wat betreft de steeg tussen de panden Schoolstraat 8 en 16;

    • n.

      het Treubplein voor wat betreft het gedeelte tussen de Treubstraat en de Schoolstraat;

    • o.

      Willibrordusstraat;

    • p.

      het Kerkplein;

    • q.

      Bakkersteeg;

    • r.

      Tramstraat;

  • 9.

    door het plaatsen van onderborden OB02 en voorzien van de tekst ‘toegestaan behalve op ma t/m za 9-18h vr 9-21h’, onder de borden G7zb van Bijlage 1 van het RVV 1990 van de voetgangerszone, fietsers toestaan om buiten de genoemde tijden te fietsen binnen de voetgangerszone op de volgende locaties:

    • s.

      de Schoolstraat (globaal) tussen de huisnummers 1 en 103;

    • t.

      de ruimte tussen Schoolstraat 160 en Koningin Julianalaan 2;

    • u.

      Erasmusstraat,

    • v.

      Overslagstraat voor wat betreft de steeg tussen de panden Schoolstraat 8 en 16;

    • w.

      het Treubplein voor wat betreft het gedeelte tussen de Treubstraat en de Schoolstraat;

    • x.

      Willibrordusstraat;

    • y.

      Kerkplein;

    • z.

      Bakkersteeg;

    • aa.

      Tramstraat;

  • 10.

    door het plaatsen van onderborden met de tekst ‘snor- en bromfietsen verboden’ onder de borden G7zb van Bijlage 1 van het RVV 1990 van de voetgangerszone aangeven dat snorfietsen en bromfietsen niet toegestaan zijn binnen de voetgangerszone op de volgende locaties:

    • ab.

      de Schoolstraat (globaal) tussen de huisnummers 1 en 103;

    • ac.

      de ruimte tussen Schoolstraat 160 en Koningin Julianalaan 2;

    • ad.

      Erasmusstraat,

    • ae.

      Overslagstraat voor wat betreft de steeg tussen de panden Schoolstraat 8 en 16;

    • af.

      het Treubplein voor wat betreft het gedeelte tussen de Treubstraat en de Schoolstraat;

    • ag.

      Willibrordusstraat;

    • ah.

      Kerkplein;

    • ai.

      Bakkersteeg;

    • aj.

      Tramstraat;

  • 11.

    door het plaatsen van een onderbord met het pictogram laden/lossen en voorzien van de tekst ‘toegestaan ma t/m vrijdag 7-11h’ onder het bord G7zb van Bijlage 1 van het RVV 1990 in de Schoolstraat nabij de Raadhuislaan, aangeven dat het toegestaan is om van maandag tot en zaterdag tussen 07.00 uur en 11.00 uur vanaf de Raadhuislaan ten behoeve van laden en lossen het voetgangersgebied in te rijden;

  • 12.

    door het plaatsen van onderbord met de tekst ‘uitgezonderd ontheffinghouders’ onder het bord G7zb van Bijlage 1 van het RVV 1990 in de Schoolstraat nabij de Raadhuislaan, aangeven dat het voor ontheffinghouders toegestaan is om vanaf de Raadhuislaan het voetgangersgebied in te rijden;

  • 13.

    door het plaatsen van een onderbord met de tekst ‘ingang’ onder het bord G7zb van Bijlage 1 van het RVV 1990 in de Schoolstraat nabij de Raadhuislaan aangeven dat het voor laden en lossen en ontheffinghouders toegestaan is om vanaf de Raadhuislaan het voetgangersgebied in te rijden;

  • 14.

    door het plaatsen van een onderbord met de tekst ‘geen ingang’ onder het bord G7zb van Bijlage 1 van het RVV 1990 in de Schoolstraat nabij Schoolstraat 160, aangeven dat het hier niet toegestaan is het voetgangersgebied in te rijden;

  • 15.

    door het aanbrengen van markering als bedoeld in Hoofdstuk IV, paragraaf 2, onderdeel 7 van de uitvoeringsvoorschriften van het BABW, in de Schoolstraat, nabij huisnummer 160, voor de aansluiting met de Koningin Julianalaan, een voorrangsregeling in te stellen waarbij bestuurders komende vanuit het gedeelte van de Schoolstraat waarvoor een voetgangerszone geldt, voorrang moeten verlenen aan verkeer op de hoofdrijbaan van de Schoolstraat en de Koningin Julianalaan;

  • 16.

    door het handhaven van palen, in de Schoolstraat nabij de Raadhuislaan, waarvan een of meer palen uitneembaar/beweegbaar zijn ten behoeve laad- en losverkeer tussen 07.00 uur en 11.00 uur en ten behoeve van ontheffinghouders en calamiteitenverkeer, de aanwezige fysieke afsluiting voor gemotoriseerd verkeer formeel in te stellen;

  • 17.

    door het handhaven van palen, waarvan een of meerdere palen uitneembaar zijn ten behoeve van calamiteitenverkeer, de aanwezige fysieke afsluiting voor gemotoriseerd verkeer formeel in te stellen op de volgende locaties:

    • ak.

      de noordwestzijde van het Treubplein;

    • al.

      de Erasmusstraat nabij de Koning Julianalaan;

    • am.

      de Erasmusstraat ter hoogte van huisnummer 1;

  • 18.

    door het handhaven van palen in de Willibrordusstraat nabij de Treubstraat, de aanwezige fysieke afsluiting voor gemotoriseerd verkeer formeel in te stellen;

Vastgesteld,

Namens het college van burgemeester en wethouders op 7 maart 2019

Ing. W.W. van Veen

Afdelingshoofd RO/OGB

Binnen zes weken na de dag dat dit besluit bekend is gemaakt kunnen belanghebbenden een ondertekend en gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 393, 2250 AJ Voorschoten. Het verkeersbesluit blijft gelden totdat op het bezwaarschrift is beslist. Als de beslissing op het bezwaarschrift niet kan worden afgewacht, kan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Den Haag (Sector Bestuursrecht) een voorlopige voorziening treffen op verzoek van een belanghebbende die op tijd bezwaar heeft gemaakt. Het adres van de rechtbank is Postbus 20302, 2500 EH Den Haag.

Afschrift aan: nationale politie Eenheid Den Haag, afdeling infrastructuur

Naar boven