Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Voorschoten | Staatscourant 2019, 15123 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Voorschoten | Staatscourant 2019, 15123 | Verkeersbesluiten |
Het college van burgemeester en wethouders van Voorschoten:
artikel 15, tweede lid, van de WVW 1994; een verkeersbesluit moet worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categoriën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;
artikel 2 van de WVW 1994 voor wat betreft het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het gewenst is om de genoemde maatregelen onder ‘besluiten’ in te stellen of op te heffen;
Voor de kwaliteitsverbetering van het centrum van Voorschoten in de Schoolstraat de benodigde verkeersmaatregelen te nemen.
op 2 februari 2017 het Verkeersplan Voorschoten door de gemeenteraad is vastgesteld. In het verkeersplan zijn maatregelen voor het centrum van Voorschoten buiten beschouwing gelaten omdat deze zouden worden meegenomen in een integraal plan bestaande uit kwalitatieve maatregelen en verkeersmaatregelen. Bij vaststelling van het Verkeersplan Voorschoten is toegezegd dat dit verkeersplan zou worden bijgevoegd wanneer het plan voor de het centrum aan de raad zou worden voorgelegd;
de Taskforce Dorpscentrum bestaat uit betrokken Voorschotenaren die het centrum een warm hart toedragen en zich daarvoor inzetten. De Taskforce is actief input op gaan halen bij verschillende belanghebbenden in het centrum. Deze input is in overleg met de gemeente verwerkt tot een pakket aan maatregelen om het centrum kwalitatief en als plaats van ontmoeting te versterken. Op 15 maart 2018 heeft de Taskforce Dorpscentrum het conceptplan gepresenteerd aan inwoners en ondernemers van het centrum. De daar opgehaalde suggesties en opmerkingen zijn waar nodig verwerkt in het plan voor het centrum. Op 12 juni 2018 heeft de gemeenteraad het plan voor de kwaliteitsverbetering Centrum Voorschoten vastgesteld;
de toekomstvisie Voorschoten 2015 (thema 4: het centrum als kloppend hart van Voorschoten) het centrum als de centrale plek van ontmoeting voor gezinnen, ouderen, jongeren, expats en toeristen beschrijft en verwoordt dat de ambachtelijke winkeltjes en de historische uitstraling van het centrum het een aantrekkelijke bestemming maakt voor dagrecreatie en toerisme. In de Economische Visie van Voorschoten van januari 2016 staat dat het centrum als recreatief winkelgebied nog meer een plek van ontmoeting en samenkomst dient te worden dat bijdraagt aan de sociale structuur. Een ruimte voor ontmoeting en vermaak, cultuur en ontspanning die bereikbaar, veilig, schoon en prettig is om te verblijven. De verkeersmaatregelen uit dit besluit dragen bij aan het versterken van het centrum als hart van de samenleving;
voor een aantal verkeersmaatregelen in het centrum geen verkeersbesluit bekend is, of in het verleden geen verkeersbesluit genomen is. Voor zover deze maatregelen liggen binnen het gebied waarop dit verkeersbesluit betrekking heeft, wordt in dit verkeersbesluit volstaan om de betrokken verkeerstekens of fysieke maatregelen te handhaven of te verwijderen en daarmee formeel vast te stellen;
het instellen van een voetgangerszone in de Schoolstraat, tussen de Raadhuislaan en de Wijngaardenlaan, een belangrijke bijdrage levert aan het verbeteren van de kwaliteit van het centrum zoals die in de hiervoor beschreven besluiten en ontwikkelingen voor ogen staat. Tot de voetgangerszone behoren ook (delen van) de zijwegen en zijpaden van dit deel van de Schoolstraat. De voetgangerszone is gelijk aan de wegen waarvoor een inrijverbod voor gemotoriseerd verkeer gold en/of waar (al dan niet beweegbare) palen/pollers aanwezig zijn;
momenteel in de voetgangerszone de gehele dag gefietst mag worden. Om het recreatieve winkelen te versterken wordt het fietsen alleen toegestaan buiten de winkeltijden (ma t/m za 9-18h, vr 9-21h). Winkelend publiek is niet altijd bedacht op fietsers en het grote snelheidsverschil (e-bikers) zorgt voor onveilige situaties. Doorgaand fietsverkeer kan via de N447 (Koningin Julianalaan – Schoolstraat) om het centrum heen fietsen;
voor de bevoorrading van de winkels binnen de voetgangerszone een uitzondering voor gemotoriseerd verkeer ten behoeve van laden en lossen ingesteld wordt. De venstertijd hiervoor wordt gewijzigd van 7.30-13.00h naar 7.00-11.00h. Tijdens deze venstertijden staat de poller nabij de Raadhuislaan omlaag. De verbinding Schoolstraat – Treubplein wordt voor gemotoriseerd verkeer afgesloten, m.u.v. nood- en hulpdiensten. Bij nadering van gemotoriseerd verkeer vanuit de voetgangerszone gaat de poller nabij de Wijngaardenlaan automatisch omlaag, dit is niet gebonden aan de venstertijden van het laden en lossen;
het voor laad/los verkeer komende vanuit de voetgangerszone niet mogelijk is om, nabij de Wijngaardenlaan, de bocht naar links te maken. Vanuit de voetgangerszone mag het verkeer daarom alleen de Wijngaardenlaan of de Koningin Julianalaan inrijden. Het verkeer dat vanuit de voetgangerszone richting Leidschendam wil rijden kan dit via de Wijngaardenlaan en de Rouboslaan doen, of via de Koningin Julianalaan en bij de rotonde keren;
het gedeelte van de Schoolstraat dat binnen de voetgangerszone ligt met een uitritconstructie op het kruispunt Wijngaardenlaan – Koningin Julianalaan aansluit. Het verkeer vanuit de voetgangerszone moet daarom voorrang verlenen aan het verkeer op het kruispunt. Langs de oostzijde van de Schoolstraat/Koningin Julianalaan ligt een vrijliggend fietspad. Het verkeer op dit fietspad heeft ook voorrang op het verkeer dat vanuit de voetgangerszone komt. Het fietspad en de voetgangerszone liggen echter op hetzelfde hoogteniveau. Met behulp van haaietanden wordt extra benadrukt dat het verkeer op het fietspad voorrang heeft;
door de herinrichting van het kruispunt Koningin Julianalaan/Wijngaardenlaan/Schoolstraat het voor laad- en losverkeer niet meer mogelijk is om vanaf dit kruispunt de Schoolstraat in te rijden richting Treubplein/Raadhuislaan. In de Schoolstraat moet daarom, tussen de Raadhuislaan en het kruispunt Schoolstraat – Koningin Julianalaan – Wijngaardenlaan de rijrichting aangepast worden. Ten behoeve van de nieuwe rijrichting is het mogelijk gemaakt om vanaf de Koningin Julianalaan rechtsaf de Schoolstraat in te rijden;
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met politie eenheid Den Haag, afdeling infrastructuur en op 5 maart 2019 heeft de politie laten weten akkoord te gaan met het voorgenomen verkeersbesluit, met de opmerking dat het bord E8 met tekst Cirkelbus geen bord is in de zin van de Bijlage 1 van het RVV 1990 en derhalve niet handhaafbaar is. Het college van Burgemeester en Wethouders is van mening dat de voertuigen waarmee de Cirkelbus rijdt, duidelijk als zodanig herkenbaar zijn. Voor de Cirkelbus wordt al geruime tijd een parkeerplaats gereserveerd en in praktijk leidt dit niet tot onduidelijkheid. Het college beschouwt de Cirkelbus als een waardevolle aanvulling op het doelgroepenvervoer door de regiotaxi en werkt mee om de toegankelijkheid zoveel mogelijk te bevorderen. Het continueren van een opstapplaats op deze locatie is vanuit dat oogpunt zeer wenselijk;
Voor dit verkeersbesluit geen openbare voorbereidingsprocedure conform afdeling 3.4 van de Awb is toegepast omdat:
Voor de kwaliteitsverbetering van het centrum is actief input opgehaald bij verschillende belanghebbenden in het centrum. Op 15 maart 2018 is het conceptplan gepresenteerd aan inwoners en ondernemers van het centrum. Op 12 juni 2018 heeft de gemeenteraad het plan voor de kwaliteitsverbetering Centrum Voorschoten vastgesteld.
De maatregelen uit dit verkeersbesluit vloeien rechtstreeks voort uit het Verkeersplan en het plan voor de kwaliteitsverbetering Centrum Voorschoten.
Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Burgemeester en Wethouders van Voorschoten om:
door het verwijderen van bord model B6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en het verwijderen van markering als bedoeld in hoofdstuk IV, paragraaf 2, onderdeel 7 van de uitvoeringsvoorschriften van het BABW, in de Schoolstraat, komende vanaf de Raadhuislaan, voor de aansluiting op de Wijngaardenlaan – Koningin Julianalaan, waar nu het pand Koningin Julianalaan 2 gerealiseerd is, de voorrangsregeling op te heffen;
door het verwijderen van borden model C1 van Bijlage 1 van het RVV 1990, en onderborden OB02, de geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, inclusief de uitzondering voor fietsers, op te heffen op de volgende locaties
door het verwijderen van bord C1 van Bijlage 1 van het RVV 1990, onderbord OB52 en onderbord met de tekst ‘uitgezonderd laden/lossen 06-13h’ de geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, inclusief de uitzondering voor fietsers en inclusief de uitzondering voor verkeer ten behoeve van laden en lossen tussen 06-13 uur, op te heffen op de volgende locaties:
door het plaatsen van onderborden OB02 en voorzien van de tekst ‘toegestaan behalve op ma t/m za 9-18h vr 9-21h’, onder de borden G7zb van Bijlage 1 van het RVV 1990 van de voetgangerszone, fietsers toestaan om buiten de genoemde tijden te fietsen binnen de voetgangerszone op de volgende locaties:
door het plaatsen van onderborden met de tekst ‘snor- en bromfietsen verboden’ onder de borden G7zb van Bijlage 1 van het RVV 1990 van de voetgangerszone aangeven dat snorfietsen en bromfietsen niet toegestaan zijn binnen de voetgangerszone op de volgende locaties:
door het plaatsen van een onderbord met het pictogram laden/lossen en voorzien van de tekst ‘toegestaan ma t/m vrijdag 7-11h’ onder het bord G7zb van Bijlage 1 van het RVV 1990 in de Schoolstraat nabij de Raadhuislaan, aangeven dat het toegestaan is om van maandag tot en zaterdag tussen 07.00 uur en 11.00 uur vanaf de Raadhuislaan ten behoeve van laden en lossen het voetgangersgebied in te rijden;
door het aanbrengen van markering als bedoeld in Hoofdstuk IV, paragraaf 2, onderdeel 7 van de uitvoeringsvoorschriften van het BABW, in de Schoolstraat, nabij huisnummer 160, voor de aansluiting met de Koningin Julianalaan, een voorrangsregeling in te stellen waarbij bestuurders komende vanuit het gedeelte van de Schoolstraat waarvoor een voetgangerszone geldt, voorrang moeten verlenen aan verkeer op de hoofdrijbaan van de Schoolstraat en de Koningin Julianalaan;
door het handhaven van palen, in de Schoolstraat nabij de Raadhuislaan, waarvan een of meer palen uitneembaar/beweegbaar zijn ten behoeve laad- en losverkeer tussen 07.00 uur en 11.00 uur en ten behoeve van ontheffinghouders en calamiteitenverkeer, de aanwezige fysieke afsluiting voor gemotoriseerd verkeer formeel in te stellen;
Namens het college van burgemeester en wethouders op 7 maart 2019
Binnen zes weken na de dag dat dit besluit bekend is gemaakt kunnen belanghebbenden een ondertekend en gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 393, 2250 AJ Voorschoten. Het verkeersbesluit blijft gelden totdat op het bezwaarschrift is beslist. Als de beslissing op het bezwaarschrift niet kan worden afgewacht, kan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Den Haag (Sector Bestuursrecht) een voorlopige voorziening treffen op verzoek van een belanghebbende die op tijd bezwaar heeft gemaakt. Het adres van de rechtbank is Postbus 20302, 2500 EH Den Haag.
Afschrift aan: nationale politie Eenheid Den Haag, afdeling infrastructuur
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-15123.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.