Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Inspectie Leefomgeving en Transport | Staatscourant 2019, 14859 | Vergunningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Inspectie Leefomgeving en Transport | Staatscourant 2019, 14859 | Vergunningen |
Datum 12 maart 2019
Nummer ILT-2019/11609
DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,
Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;
Gelezen het verzoek van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum van 12 februari 2019;
Overwegende dat dit verzoek is getoetst aan het wettelijk kader, gesteld in:
• artikel 17 van de Luchtvaartwet;
• artikel 158 van de Regeling Toezicht Luchtvaart;
• Regeling luchtvaartvertoningen;
• paragraaf SERA.3105 en artikel 19 van het Besluit Luchtverkeer 2014;
Gezien de verklaring van geen bezwaar van 1 maart 2019, kenmerk ZOOV19- 2445-Uit-19-656, van de burgemeester van de gemeente Amsterdam;
BESLUIT:
De vergunning, bedoeld in artikel 17, eerste lid, van de Luchtvaartwet wordt verleend aan het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum, hierna aan te duiden als organisator. De heer E.C. de Bruijn, woonachtig te Texel, of de heer F.M.J. Bouwhuis, woonachtig te Sint Nicolaasga, treedt op als vertoningdirecteur.
1. De vergunning, bedoeld in artikel 1, heeft betrekking op de locatie EYE Amsterdam 2019, gelegen in de gemeente Amsterdam, geografische positie 52°23'02.00"NB 004°53'52.00"OL, nader bepaald op kaart, zie bijlage 1.
2. De vergunning is geldig op donderdag 14 maart 2019 van 15:35 tot 16:15 uur plaatselijke tijd.
3. Indien de luchtvaartvertoning niet op deze datum kan worden gehouden, geldt er geen uitwijkdatum.
4. Tijdens de luchtvaartvertoning mogen zich geen passagiers bevinden in de deelnemende luchtvaartuigen die een fly-byuitvoeren.
5. Bij de voorbereiding en uitvoering van de luchtvaartvertoning moet worden voldaan aan de Regeling luchtvaartvertoningen.
6. De organisator zorgt ervoor dat tijdens de luchtvaartvertoning een deelnemerslijst met DA- en BVB-nummers, alsmede een kopie van het BVL van alle deelnemers aan de luchtvaartvertoning ter inzage aanwezig is.
7. Het publieksgebied beperkt zich tot een gebied ten oosten van de vertoningslijn, zoals opgenomen in bijlage 2, behorende bij deze vergunning.
8. Ten minste één uur voor aanvang van de luchtvaartvertoning neemt de vertoningdirecteur contact op met de Operationele Helpdesk van de LVNL (tel. 020-4062201); aan de voorwaarden door deze gesteld wordt strikt de hand gehouden.
9. Het nietdoorgaan of voortijdig beëindigen van de luchtvaartvertoning wordt door de vertoningdirecteur telefonisch doorgegeven aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (tel. 070-4563434), de meldkamer van de Landelijke eenheid, afdeling Luchtvaart (tel. 088-6023616) en de Operationele Helpdesk van de Luchtverkeersleiding Nederland (tel. 020-4062201).
Aan de gezagvoerders van de luchtvaartuigen die deelnemen aan de luchtvaartvertoning “100 jaar luchtvaart in Nederland” te Amsterdam wordt ontheffing verleend om een VFR-vlucht uit te voeren beneden de minimum VFR- vlieghoogtes, bedoeld in paragraaf SERA.5005, onderdeel (f), van verordening (EU) nr. 923/2012, boven gebieden met aaneengesloten bebouwing, industrie- en havengebieden daaronder begrepen, dan wel boven mensenverzamelingen, gedurende de daglichtperiode, zoals gepubliceerd in de in artikel 26, eerste lid, onderdeel a, onder 1°, van het Besluit luchtverkeer 2014, bedoelde luchtvaartgids met inachtneming van de volgende voorschriften en beperkingen:
a. de te vliegen route is gelijk aan de route zoals nader bepaald op de kaart zoals opgenomen in bijlage 3;
b. de minimum toegestane vlieghoogte boven gebieden met aaneengesloten bebouwing, industrie- en havengebieden daaronder begrepen, dan wel boven mensenverzamelingen, bedraagt voor:
1°. historische luchtvaartuigen Fokker Four: 700 voet;
2°. historische luchtvaartuigen Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht: 800 voet;
3°. F-16 jachtvliegtuigen en widebody verkeersvliegtuig: 1000 voet; 4°. luchtvaartuig NLR: 1200 voet;
boven de hoogste hindernis gelegen binnen een afstand van 150 meter van het luchtvaartuig;
c. alle deelnemende gezagvoerders zijn door de vertoningdirecteur vóór de vlucht op de hoogte gesteld van de aanwezige obstakels en daarmee verbonden beperkingen in geval van een afwijkend vluchtpad;
d. de vliegroute, vlieghoogte en vliegsnelheid worden zodanig gekozen dat:
1°. overlast aan derden zoveel mogelijk wordt vermeden;
2°. in geval van een noodlanding het risico voor inzittenden en derden zoveel mogelijk wordt beperkt;
e. de gezagvoerders stellen zich van tevoren op de hoogte met betrekking tot plaatsen die geschikt zijn voor het uitvoeren van een voorzorglanding;
f. te allen tijde vliegen de gezagvoerders in een zodanige combinatie van hoogte en snelheid dat zij in staat zijn om, in geval van een motorstoring, van bebouwing of mensen weg te vliegen;
g. gedurende de vlucht is een vliegzicht nodig behorende bij luchtruimclassificatie C van ten minste 8 kilometer en is de afstand van het luchtvaartuig tot de wolken groter dan 1.500 meter horizontaal en 1000 ft verticaal.
Voor gebruik van de Schiphol CTR 1 gelden de volgende aanvullende voorwaarden:
1. de vertoningdirecteur zorgt ervoor dat voor de groep deelnemers een vliegplan wordt ingediend; de vertoningdirecteur draagt er zorg voor dat het vliegplan wordt gesloten na het verlaten van de Schiphol CTR 1;
2. tijdens het uitvoeren van de vluchten is er een tweezijdige radioverbinding tot stand gebracht tussen de deelnemers en de betrokken luchtverkeersleidingsdienst en wordt voortdurend op de aangewezen radiofrequentie geluisterd; voor het verplichte radiocontact tussen luchtverkeer en de FISO van Amsterdam FIC wordt door civiele deelnemers aan de vertoning de frequentie 118.080 MHz gebruikt. voor deelnemende jachtvliegtuigen geldt de frequentie UHF 338.300 MHz;
3. door de verschillende deelnemers wordt de volgende Mode S- transpondercode gebruikt:
Callsign/Type |
SSR |
---|---|
Fokker / 4x Fokker S-11 |
7050 |
Beech / Beech 18 & Harvard |
7051 |
NLR / C550 |
7052 |
KILLER01 / 4x F-16 |
7053 |
KLM100 / B777 |
7054 |
4. de vertoningdirecteur neemt ten minste een uur voor aanvang van de vluchten contact op met Operationele Helpdesk van de Luchtverkeersleiding Nederland (tel. 020-4062201); aan de voorwaarden door de Operationele Helpdesk van de Luchtverkeersleiding Nederland gesteld wordt voldaan;
5. deze voorschriften en beperkingen gelden als uitgangspunt voor de vluchten in de Schiphol CTR 1; het is aan de FISO van Amsterdam FIC om af te wijken van deze voorwaarden in het kader van de handhaving van de veiligheid en de efficiëntie.
De luchtvaartvertoning mag uitsluitend plaatsvinden binnen de voor de luchtvaartvertoning aangewezen tijdelijke gebieden met beperkingen EYE I en EYE II en het plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied van Amsterdam Airport Schiphol.
DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT, namens deze, Inspecteur ILT team Rail Bedrijven en Luchtvaart Infra M. van Velzen Senior Inspecteur
Bezwaarmogelijkheid
Indien u het niet eens bent met deze beslissing, kunt u hiertegen op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de datum waarop deze beslissing is verzonden, schriftelijk bezwaar aantekenen.
Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:
– de naam en het adres van de indiener;
– de dagtekening;
– een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;
– de gronden van het bezwaar.
Tevens ontvangen wij graag uw telefoonnummer dan wel e-mailadres.
Het bezwaarschrift kunt u richten aan:
Inspectie Leefomgeving en Transport
Afdeling Juridische zaken
Postbus 16191
2500 BD DEN HAAG
Kaarten
Gele omrande gebied = Vertoningslijn 50 meter breed.
Rood omrande gebied = Vertoningsterrein.
Groene omrande gebied = Manoeuvreergebied.
Gele lijn = Vertoningslijn 50 meter breed.
Rode lijnen = Vertoningsterrein.
Route beneden minimum vlieghoogte
Oranje route = Fokker Four, Beech 18 en Harvard
Lichtblauwe route = Boeing 777, F-16’s en C500
Programma
Deelnemers luchtvaartvertoning “100 jaar luchtvaart in Nederland” te Amsterdam op 14 maart 2019 of deelnemers of demonstratietoestellen van gelijke soort en kwaliteit ter vervanging daarvan, mits het luchtvaartuig is voorzien van een geldig bewijs van inschrijving en luchtwaardigheid of permit to fly geldig in Nederland:
Onderdeel |
Registratie |
Type |
---|---|---|
St. Fokker Four |
PH-AFS, PH-HOG |
Fokker S-11 |
Dutch Historical Flight |
PH-HOL, PH-HOK PH-KHV |
Beechcraft D18S |
PH-IIB, PH-MLM PH-LSK of PH-TBR |
2x Noorduyn AT-16 Harvard |
|
NLR Boeing 777 Koninklijke Luchtmacht |
PH-LAB N.b. N.b. |
Cessna Citation II 4X General Dynamics F-16 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-14859.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.