Vergunning luchtvaartvertoning 100 jaar luchtvaart in Nederland te Amsterdam, Inspectie Leefomgeving en Transport

Datum 12 maart 2019

Nummer ILT-2019/11609

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;

Gelezen het verzoek van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum van 12 februari 2019;

Overwegende dat dit verzoek is getoetst aan het wettelijk kader, gesteld in:

  • artikel 17 van de Luchtvaartwet;

  • artikel 158 van de Regeling Toezicht Luchtvaart;

  • Regeling luchtvaartvertoningen;

  • paragraaf SERA.3105 en artikel 19 van het Besluit Luchtverkeer 2014;

Gezien de verklaring van geen bezwaar van 1 maart 2019, kenmerk ZOOV19- 2445-Uit-19-656, van de burgemeester van de gemeente Amsterdam;

BESLUIT:

Artikel 1

De vergunning, bedoeld in artikel 17, eerste lid, van de Luchtvaartwet wordt verleend aan het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum, hierna aan te duiden als organisator. De heer E.C. de Bruijn, woonachtig te Texel, of de heer F.M.J. Bouwhuis, woonachtig te Sint Nicolaasga, treedt op als vertoningdirecteur.

Artikel 2

  • 1. De vergunning, bedoeld in artikel 1, heeft betrekking op de locatie EYE Amsterdam 2019, gelegen in de gemeente Amsterdam, geografische positie 52°23'02.00"NB 004°53'52.00"OL, nader bepaald op kaart, zie bijlage 1.

  • 2. De vergunning is geldig op donderdag 14 maart 2019 van 15:35 tot 16:15 uur plaatselijke tijd.

  • 3. Indien de luchtvaartvertoning niet op deze datum kan worden gehouden, geldt er geen uitwijkdatum.

  • 4. Tijdens de luchtvaartvertoning mogen zich geen passagiers bevinden in de deelnemende luchtvaartuigen die een fly-byuitvoeren.

  • 5. Bij de voorbereiding en uitvoering van de luchtvaartvertoning moet worden voldaan aan de Regeling luchtvaartvertoningen.

  • 6. De organisator zorgt ervoor dat tijdens de luchtvaartvertoning een deelnemerslijst met DA- en BVB-nummers, alsmede een kopie van het BVL van alle deelnemers aan de luchtvaartvertoning ter inzage aanwezig is.

  • 7. Het publieksgebied beperkt zich tot een gebied ten oosten van de vertoningslijn, zoals opgenomen in bijlage 2, behorende bij deze vergunning.

  • 8. Ten minste één uur voor aanvang van de luchtvaartvertoning neemt de vertoningdirecteur contact op met de Operationele Helpdesk van de LVNL (tel. 020-4062201); aan de voorwaarden door deze gesteld wordt strikt de hand gehouden.

  • 9. Het nietdoorgaan of voortijdig beëindigen van de luchtvaartvertoning wordt door de vertoningdirecteur telefonisch doorgegeven aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (tel. 070-4563434), de meldkamer van de Landelijke eenheid, afdeling Luchtvaart (tel. 088-6023616) en de Operationele Helpdesk van de Luchtverkeersleiding Nederland (tel. 020-4062201).

Artikel 3

Aan de gezagvoerders van de luchtvaartuigen die deelnemen aan de luchtvaartvertoning “100 jaar luchtvaart in Nederland” te Amsterdam wordt ontheffing verleend om een VFR-vlucht uit te voeren beneden de minimum VFR- vlieghoogtes, bedoeld in paragraaf SERA.5005, onderdeel (f), van verordening (EU) nr. 923/2012, boven gebieden met aaneengesloten bebouwing, industrie- en havengebieden daaronder begrepen, dan wel boven mensenverzamelingen, gedurende de daglichtperiode, zoals gepubliceerd in de in artikel 26, eerste lid, onderdeel a, onder 1°, van het Besluit luchtverkeer 2014, bedoelde luchtvaartgids met inachtneming van de volgende voorschriften en beperkingen:

  • a. de te vliegen route is gelijk aan de route zoals nader bepaald op de kaart zoals opgenomen in bijlage 3;

  • b. de minimum toegestane vlieghoogte boven gebieden met aaneengesloten bebouwing, industrie- en havengebieden daaronder begrepen, dan wel boven mensenverzamelingen, bedraagt voor:

    • 1°. historische luchtvaartuigen Fokker Four: 700 voet;

    • 2°. historische luchtvaartuigen Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht: 800 voet;

    • 3°. F-16 jachtvliegtuigen en widebody verkeersvliegtuig: 1000 voet; 4°. luchtvaartuig NLR: 1200 voet;

    boven de hoogste hindernis gelegen binnen een afstand van 150 meter van het luchtvaartuig;

  • c. alle deelnemende gezagvoerders zijn door de vertoningdirecteur vóór de vlucht op de hoogte gesteld van de aanwezige obstakels en daarmee verbonden beperkingen in geval van een afwijkend vluchtpad;

  • d. de vliegroute, vlieghoogte en vliegsnelheid worden zodanig gekozen dat:

    • 1°. overlast aan derden zoveel mogelijk wordt vermeden;

    • 2°. in geval van een noodlanding het risico voor inzittenden en derden zoveel mogelijk wordt beperkt;

  • e. de gezagvoerders stellen zich van tevoren op de hoogte met betrekking tot plaatsen die geschikt zijn voor het uitvoeren van een voorzorglanding;

  • f. te allen tijde vliegen de gezagvoerders in een zodanige combinatie van hoogte en snelheid dat zij in staat zijn om, in geval van een motorstoring, van bebouwing of mensen weg te vliegen;

  • g. gedurende de vlucht is een vliegzicht nodig behorende bij luchtruimclassificatie C van ten minste 8 kilometer en is de afstand van het luchtvaartuig tot de wolken groter dan 1.500 meter horizontaal en 1000 ft verticaal.

Artikel 4

Voor gebruik van de Schiphol CTR 1 gelden de volgende aanvullende voorwaarden:

  • 1. de vertoningdirecteur zorgt ervoor dat voor de groep deelnemers een vliegplan wordt ingediend; de vertoningdirecteur draagt er zorg voor dat het vliegplan wordt gesloten na het verlaten van de Schiphol CTR 1;

  • 2. tijdens het uitvoeren van de vluchten is er een tweezijdige radioverbinding tot stand gebracht tussen de deelnemers en de betrokken luchtverkeersleidingsdienst en wordt voortdurend op de aangewezen radiofrequentie geluisterd; voor het verplichte radiocontact tussen luchtverkeer en de FISO van Amsterdam FIC wordt door civiele deelnemers aan de vertoning de frequentie 118.080 MHz gebruikt. voor deelnemende jachtvliegtuigen geldt de frequentie UHF 338.300 MHz;

  • 3. door de verschillende deelnemers wordt de volgende Mode S- transpondercode gebruikt:

    Callsign/Type

    SSR

    Fokker / 4x Fokker S-11

    7050

    Beech / Beech 18 & Harvard

    7051

    NLR / C550

    7052

    KILLER01 / 4x F-16

    7053

    KLM100 / B777

    7054

  • 4. de vertoningdirecteur neemt ten minste een uur voor aanvang van de vluchten contact op met Operationele Helpdesk van de Luchtverkeersleiding Nederland (tel. 020-4062201); aan de voorwaarden door de Operationele Helpdesk van de Luchtverkeersleiding Nederland gesteld wordt voldaan;

  • 5. deze voorschriften en beperkingen gelden als uitgangspunt voor de vluchten in de Schiphol CTR 1; het is aan de FISO van Amsterdam FIC om af te wijken van deze voorwaarden in het kader van de handhaving van de veiligheid en de efficiëntie.

Artikel 5

De luchtvaartvertoning mag uitsluitend plaatsvinden binnen de voor de luchtvaartvertoning aangewezen tijdelijke gebieden met beperkingen EYE I en EYE II en het plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied van Amsterdam Airport Schiphol.

Artikel 6

De luchtvaartvertoning bestaat uit de onderdelen, vermeld in het programmaoverzicht dat als bijlage 4 bij deze vergunning is opgenomen.

Artikel 7

Dit besluit treedt in werking met ingang van 14 maart 2019 en vervalt met ingang van 15 maart 2019. Het niet of niet volledig nakomen van de voorschriften en beperkingen, genoemd in de artikelen 2, 3 en 4, kan aanleiding zijn deze vergunning in te trekken.

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT, namens deze, Inspecteur ILT team Rail Bedrijven en Luchtvaart Infra M. van Velzen Senior Inspecteur

Bezwaarmogelijkheid

Indien u het niet eens bent met deze beslissing, kunt u hiertegen op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de datum waarop deze beslissing is verzonden, schriftelijk bezwaar aantekenen.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • de gronden van het bezwaar.

Tevens ontvangen wij graag uw telefoonnummer dan wel e-mailadres.

Het bezwaarschrift kunt u richten aan:

Inspectie Leefomgeving en Transport

Afdeling Juridische zaken

Postbus 16191

2500 BD DEN HAAG

BIJLAGE 1:

Kaarten

Gele omrande gebied = Vertoningslijn 50 meter breed.

Rood omrande gebied = Vertoningsterrein.

Groene omrande gebied = Manoeuvreergebied.

Gele lijn = Vertoningslijn 50 meter breed.

Rode lijnen = Vertoningsterrein.

BIJLAGE 2:

Publieksgebied

Paarse lijn = Publieksgebied (terras EYE)

BIJLAGE 3:

Route beneden minimum vlieghoogte

Oranje route = Fokker Four, Beech 18 en Harvard

Lichtblauwe route = Boeing 777, F-16’s en C500

BIJLAGE 4:

Programma

Deelnemers luchtvaartvertoning “100 jaar luchtvaart in Nederland” te Amsterdam op 14 maart 2019 of deelnemers of demonstratietoestellen van gelijke soort en kwaliteit ter vervanging daarvan, mits het luchtvaartuig is voorzien van een geldig bewijs van inschrijving en luchtwaardigheid of permit to fly geldig in Nederland:

Onderdeel

Registratie

Type

St. Fokker Four

PH-AFS, PH-HOG

Fokker S-11

Dutch Historical Flight

PH-HOL, PH-HOK PH-KHV

Beechcraft D18S

 

PH-IIB, PH-MLM PH-LSK of PH-TBR

2x Noorduyn AT-16 Harvard

NLR

Boeing 777

Koninklijke Luchtmacht

PH-LAB N.b.

N.b.

Cessna Citation II

4X General Dynamics F-16

Naar boven