Ontwerp verkeersbesluit

Logo Ameland

Reconstructie dorpscentrum Nes

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ameland;

Gelet op:

  • -

    Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • -

    Artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    Artikel 12 van het Besluit Administratie Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing/verwijdering van verkeerstekens van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), zoals verwoord in dit verkeersbesluit, moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    Artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met (een gemachtigde van) de korpschef van de politie;

  • -

    Het delegatiebesluit van de gemeenteraad van Ameland van 25 oktober 2004, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.

Overwegende dat:

  • -

    Dat op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit genomen moet worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • -

    Dat voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, een verkeersbesluit genomen moet worden op grond van het in bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

Uit het oogpunt van:

De in artikel 2, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994, genoemde doelstellingen:

  • -

    Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • -

    Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • -

    Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • -

    Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • -

    Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade; en

  • -

    Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

  • -

    De regeling van positie, inrichting en werkwijze, alsmede het uitoefenen van toezicht op zelfstandige bestuursorganen die taken verrichten op het terrein van deze wet.

Is het gewenst om:

Om een aantal verkeersmaatregelen te nemen in relatie tot de reconstructie (revitalisatie) van het dorpscentrum Nes.

Op grond van de volgende motivering:

De gemeente Ameland vindt het noodzakelijk dat de waarden en het karakter van de cultuurhistorische dorpskernen voor nu en voor de toekomst worden behouden. Hier wordt gewoond, geleefd en gerecreëerd. In de loop van de tijd is de kwaliteit van de openbare ruimte aangetast door onder meer slijtage, wijzigingen, gelegenheidsoplossingen etc. Daarnaast zijn er nieuwe inzichten, nieuw beleid en aanvullende wensen die van invloed zijn op de inrichting.

Destijds heeft de gemeente besloten tot het opstellen van een reconstructieplan voor de dorpen van Ameland. Dit in nauw overleg met de bewoners van Ameland en belangengroeperingen. In de afgelopen jaren zijn de dorpen Buren, Ballum en Hollum tot uitvoering gebracht. Als laatste is het dorp Nes aan de beurt. De uitvoering hiervan vindt op dit moment gefaseerd plaats. In de nieuwe situatie worden er 9 verkeersborden nieuw geplaatst en 3 bestaande verkeersborden verwijderd. Dit heeft als gevolg dat de Noorderweg, de Jan Jacobsstraat en de Van der Stratenweg eenrichtingsverkeer wordt en de Epke van der Geestweg en de Burgemeester Waldastraat alleen toegankelijk wordt voor ontheffinghouders.

Belangenafweging:

Op grond van artikel 3:4 lid 1 Awb, zijn de rechtstreeks bij het voorgenomen besluit betrokken belangen afgewogen en de nadelige gevolgen van het besluit zijn voor één of meer belanghebbenden niet onevenredig, in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

Er zijn verschillende informatieavonden georganiseerd over de reconstructie (revitalisatie) van het dorpscentrum Nes met verschillende belanghebbenden en de gewijzigde voorgenomen verkeersmaatregelen- en situaties zijn daarin ook besproken.

Met de belanghebbenden zijn gesprekken gevoerd en de communicatie is goed verlopen. Dit heeft (op één bedrijf na) geleid tot overeenstemming over de te nemen verkeersmaatregelen.

Er is geen overeenstemming bereikt met één bedrijf (Spar Van der Veen) over de voorgenomen verkeersmaatregel om de Epke van der Geestweg af te sluiten voor verkeer. De heer Van der Veen heeft mondeling al aangegeven een zienswijze in te dienen tegen het ontwerp verkeersbesluit en eventueel beroep tegen het verkeersbesluit. Deze zienswijze zal in relatie tot het ontwerp verkeersbesluit beoordeeld moeten worden voor het definitieve verkeersbesluit. Het niet-afsluiten van de Epke van der Geestweg doet echter afbreuk aan het plan. De Epke van der Geestweg wordt in de nieuwe situatie alleen toegankelijk voor ontheffinghouders, maar de bevoorrading blijft in stand en de Spar blijft bereikbaar voor klanten, alleen via een alternatieve route.

Op voorhand is niet gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregel onduidelijke verkeerssituaties zouden ontstaan.

Gehoord:

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is het verplicht om overleg te plegen met de politie over de voorgenomen verkeersmaatregel en . De politie heeft de gemeente geadviseerd i n de vorm van een rapportage (advies) . De politie heeft drie alternatieven aangedragen en het beste alternatief voor de politie komt in hoofdlijnen overeen met het reconstructieplan , het onderdeel bevoorradingsverkeer wordt op detailniveau anders ingevuld.

Met inachtneming van de volgende openbare voorbereidingsprocedure:

Mede gelet op de omvangrijke c.q. verstrekkende gevolgen van het verkeersbesluit voor inwoners en ondernemers, wordt de openbare voorbereidingsprocedure ex afdeling 3:4 Awb gevolgd. Het ontwerp verkeersbesluit wordt bekendgemaakt in de Staatscourant en op de gemeente-info. Na de zes weken van terinzagelegging worden de zienswijzen beoordeeld en zal een definitief verkeersbesluit gemaakt zal worden. Na publicatie van het definitieve verkeersbesluit in de Staatscourant kunnen de verkeersborden geplaatst en verwijderd worden. Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden rechtstreeks in beroep gaan bij de rechtbank.

neemt, gelet op het voorgaande, het volgende

BESLUIT

Ballum, 5 maart 2019

Terinzagelegging

Het ontwerp verkeersbesluit ligt voor een ieder van 13 maart tot 24 april 2019 ter inzage op het gemeentehuis in Ballum op Ameland.

Zienswijze

Gedurende bovengenoemde periode van terinzagelegging kunnen belanghebbenden, naar keuze schriftelijk of mondeling, hun zienswijze over het ontwerp verkeersbesluit naar voren brengen. Voor zowel schriftelijke als mondelinge zienswijzen geldt dat aangegeven dient te worden op welk onderdeel of onderdelen van het ontwerp verkeersbesluit de zienswijzen betrekking heeft.

Bijlagen

Bijlagen:

1. Situatietekening huidige situatie verkeersborden dorpscentrum Nes

2. Situatietekening nieuwe situatie verkeersborden dorpscentrum Nes

Naar boven