Verkeersbesluit

Logo Twenterand

Onderwerp

Wijzigen vrij liggend fietspad langs Aadorpweg in Vriezenveen naar vrij liggend (brom)fietspad.

Inleiding

De fietssnelweg F35, met een lengte van ongeveer 60 km, gelegen tussen Enschede en Hellendoorn/Nijverdal heeft ook een aftakking in de richting van Vriezenveen. De F35 sluit daar aan op het vrij liggende twee richtingen fietspad dat ligt langs de Aadorpweg, in de bebouwde kom van Vriezenveen. Op de F35 (buiten de bebouwde kom) zijn (brom)-fietsen en Speed Pedelecs (snelle elektrische fiets die door de wetgever de status van ‘bromfiets’ heeft gekregen) toegestaan. Conform de uitgangspunten van ‘Duurzaam Veilig’ moeten de bromfietsers (dus nu ook de Speed Pedelec rijders) bij binnenkomst van de bebouwde kom, via een ‘doorsteekje’ en middels bebording, worden verwezen naar de rijbaan. Bij het verlaten van de bebouwde kom geldt vice versa. Het twee richtingen fietspad langs de Aadorpweg heeft een behoorlijke breedte. Omdat de bromfietser/Speed Pedelec rijder hier óók gebruik van kan maken is het niet meer nodig om deze weggebruikers naar de rijbaan te dirigeren.

WETTELIJK EN REGELGEVEND KADER

Sinds 1 januari 2017 heeft de Speed Pedelec (een elektrische tweewieler met trapondersteuning, waarbij de trapondersteuning ook doorgaat bij een snelheid boven 25 km/u) in de verkeerswetgeving de status gekregen van een bromfiets.

Wegenverkeerswet 1994 , Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer en RVV . Artikel 15 WVW vormen de basis voor het nemen van verkeersbesluiten: Artikel 18 van deze wet regelt de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten. Hoofdstuk II van het BABW regelt de handelswijze voor de totstandkoming van een verkeersbesluit. Artikel 15 lid 1 behelst de plaatsing van verkeersborden. Artikel 8 van het BABW en artikel 67 van het RVV gaan over het plaatsen en aanbrengen van onderborden. In het RVV (Reglement Verkeerstekens Verkeersregels) van 1990 staan de verkeersborden specifiek omschreven.

Bevoegdheid: Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd om een verkeersbesluit te nemen. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft de afdoening van verkeersbesluiten gemandateerd aan de behandelend medewerker onder voorwaarde dat de besluiten niet strijdig zijn met het gemeen-telijk beleid en na paraaf van de verantwoordelijke wethouder.

Advisering: Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente. Hij bracht hierover een positief advies uit.

Afwijken van de principes van Duurzaam Veilig/de CROW richtlijnen; Deze richtlijnen hebben een hoge status. Gemeentes conformeren zich er doorgaans ook aan. Het is echter niet verplicht. Gemeentes genieten hierin een grote mate van beleidsvrijheid. Het staat ons dus ook vrij andere afwegingen te maken. Deze moeten dan deugdelijk onderbouwd zijn. Onzes inziens wordt hieraan voldaan. Zie hiervoor de tekst onder het kopje ‘Beoordeling’.

Motivering en belangen: Ingevolge artikel 21 van het BABW is de verplichting opgenomen om verkeersbesluiten goed te motiveren. Tevens is in artikel 2 van de WVW 1994 de verplichting opgenomen de belang(en) van het verkeersbesluit te benoemen.

DOELSTELLING EN BELANGEN

De doelstelling van het besluit is gelegen in het (beter) reguleren van het verkeer. Met name voor de bromfietser (en dus ook de berijder van een Speed Pedelec). Het belang van het besluit is gelegen in het ‘in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid ervan’.

Beoordeling

Het al dan niet wijzigen van het fietspad langs de Aadorpweg naar een (brom)fietspad is besproken in de vergadering van de adviesgroep verkeer. In deze vergadering hebben vertegenwoordigers van zowel Veilig Verkeer Nederland als politie en gemeente zitting. Unaniem is men van mening dat het niet wenselijk is bromfietsers bij binnenkomst van de kom te verwijzen naar de rijbaan. Onderstaande argumenten liggen (nu wat verder toegelicht) hieraan ten grondslag.

  • 1.

    De Aadorpweg is met bijna 10.000 motorvoertuigen per etmaal de drukste doorgaande weg binnen de gemeente Twenterand. Bij dergelijke intensiteiten is het niet wenselijk om bromfietsers en ‘Speed Pedelec rijders’ naar de rijbaan te verwijzen.

  • 2.

    De Aadorpweg heeft een belangrijke gebiedsontsluitende functie in de richtingen van Daarlerveen en Almelo. De weg loopt weliswaar ‘door de bebouwde kom van Vriezenveen’ maar het karakter, de functie en de intensiteiten blijven vrijwel gelijk. Er is daarom genoeg reden om het vrij liggende (brom)fietspad, dat buiten de bebouwde kom ligt, op dezelfde manier 'door te trekken' binnen de bebouwde kom

  • 3.

    Er ontstaat een onrustig verkeersbeeld wanneer beide genoemde groepen verkeersdeelnemers van- en naar de rijbaan gedirigeerd worden.

  • 4.

    Minder overstekende bewegingen geven minder kans op ongevallen.

  • 5.

    Het vrij liggende twee richtingen fietspad langs de Aadorpweg is vrij breed. Er is voldoende ruimte om, naast de fietser, óók de bromfietser en de Speed Pedelec rijder toe te staan.

  • 6.

    Er is veel moeite gedaan om de Aadorpweg opnieuw in te richten. Bij die herinrichting, is er uit oogpunt van verkeersveiligheid, zeer bewust voor gekozen om de fietser naar een twee richtingen fietspad aan de oostzijde van de Aadorpweg te dirigeren. Aan de bromfietser en de Speed Pedelec rijder kan nu dezelfde optie geboden worden.

  • 7.

    De (brom)fietspaden binnen en buiten de bebouwde kom sluiten precies op elkaar aan.

Uitvoering

Alle borden RVV G11 (verplicht fietspad) langs het traject van de Aadorpweg, voorzover die binnen de bebouwde kom staan, worden vervangen voor borden RVV G12A (verplicht (brom)fietspad). De rood/ witte bordjes, ter hoogte van de komunits, die bromfietsers verwijzen van- en naar de rijbaan worden verwijderd.

Eindconclusie

Er is uitvoerig vooroverleg geweest met alle van belang zijnde partijen en men is unaniem akkoord. De afwegingen zijn uitgebreid aan de orde gekomen en goed onderbouwd. De veiligheid van twee kwetsbare groepen verkeersdeelnemers (bromfietsers en Speed Pedelec rijders) zal door deze maatregel aanzienlijk worden vergroot. Er is geen beletsel om over te gaan tot het nemen van dit besluit.

Besluit

Over te gaan tot het verwijderen van de borden GVV G11 (verplicht fietspad) langs het traject van de Aadorpweg in Vriezenveen.

Over te gaan tot het plaatsen van de borden RVV G12 A (verplicht (brom) fietspad langs het traject van de Aadorpweg in Vriezenveen.

Over te gaan tot verwijderen van de bordjes, bij de komunits aan de Aadorpweg, die bromfietsers van- en naar de rijbaan verwijzen.

 

Bezwaar

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen 6 weken na de dag waarop het besluit is bekend gemaakt hiertegen een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Twenterand, postbus 67, 7670 AB Vriezenveen. Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend en moet tenminste bevatten de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een aanduiding van het besluit waartegen het bezwaar zich richt en de gronden (motivering) van het bezwaar.

 

Naar boven