Zaaknummer

Logo Epe

: 85294

Behandelaar

: M. Tiemens

Telefoonnummer

: 14 0578

Onderwerp

: Verkeersbesluit: Herinrichting centrum Vaassen

Epe, 6 maart 2019

Definitief verkeersbesluit Verkeersbesluit: Herinrichting centrum Vaassen

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN EPE;

gelet op:

• artikel 15, lid 1 WVW 1994, ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van

bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod

ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

• artikel 15, lid 2 WVW 1994, voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de

weg of tot het aanbrengen van of verwijdering van fysieke voorzieningen ter regeling van het verkeer,

indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën

weggebruikers dat van de weg of weggedeelte gebruik kan maken, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

• artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) waarin is verwoord dat

het college van burgemeester en wethouders het bevoegd gezag is voor het nemen van een

verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op 30 maart 2010 is gemandateerd aan de Afdelingsmanager Ruimte;

• artikel 12 onder a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW)

ingevolge de plaatsing/verwijdering van de verkeersborden C1 (geslotenverklaring voor alle verkeer)

C2 (éénrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of

trekdieren of vee), C3 (éénrichtingsweg), E4 (parkeergelegenheid), E6 (gehandicaptenparkeerplaats),

L8 (doodlopende weg), het onderbord ‘uitgezonderd fietsers’ (bekend onder model OB52), het

onderbord ‘uitgezonderd (brom)fietsers’ (beter bekend onder model OB54), het onderbord ‘na 50

meter’ (beter bekend onder model OB401) en het onderbord ‘geldt voor beide parkeervakken’ (beter

bekend onder model OB504) van Bijlage 1, behorende bij het Reglement Verkeersregels en

Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) en de realisatie van een fysieke afsluiting voor meer dan

tweewielige motorvoertuigen moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

• artikel 21 BABW dat de motivering van het verkeersbesluit vermeldt welke doelstelling(en) met het

verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede

lid, van de wet genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit;

• artikel 24 onder a van het BABW dat overeenkomstig dit artikel overleg is gevoerd met de

gemandateerde van de Politie, eenheid Oost Nederland, district Noord en Oost Gelderland en dat

deze positief heeft geadviseerd over het voorliggend verkeersbesluit.

• De Dorpsstraat, Jan Mulderstraat, Marktplein en Torenstraat gelegen zijn binnen de bebouwde kom

van Vaassen en in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Epe;

overwegende dat:

• De gemeente Epe in 2009 de structuurvisie centrum Vaassen heeft vastgesteld;

• De ambitie in de structuurvisie erop gericht is om een compacter, comfortabel en herkenbaar

winkelgebied te realiseren, waarin de verblijfskwaliteit van de openbare ruimte versterkt wordt;

• De drager van de verkeersstructuur voor het centrum gevormd wordt door een parkeerruit rond het

winkelcentrum en de parkeerlocaties (Deventerstraat – Molenstraat – Kosterstraat – Marijkeweg –

Beatrixweg – Kerkweg – Margrietweg en Julianalaan) en dat ten behoeve daarvan de Margrietweg in

2015 verlengd is tot aan de Julianalaan;

• De wegen binnen de parkeerruit verkeersluw zijn, met als voornaamste doel

het bereiken van de parkeerlocaties;

• Hiertoe in 2015 een verkeersbesluit is genomen om de Dorpsstraat tussen de Jan Mulderstraat en het

Ter Heerdtspad af te sluiten voor motorvoertuigen;

• In de periode 2016-2018 de koers uit de structuurvisie concreet is uitgewerkt in een herinrichtingsplan

voor het centrum;

• Dit in samenspraak met ondernemers en belanghebbenden is gebeurd;

• Hieruit de wens naar voor is gekomen om de Dorpsstraat autoluw te maken in plaats van autovrij;

• We met een autoluw centrum de toegankelijkheid voor mindervaliden beter kunnen waarborgen en er

de mogelijkheid is om passagiers te laten in- en uitstappen;

• De verkeersveiligheid gewaarborgd blijft, omdat het aantal motorvoertuig bewegingen beperkt zal zijn

en de Dorpsstraat zo wordt ingericht dat de auto te gast is;

• Op het noordelijke deel van de Dorpsstraat het aantal verkeersbewegingen (van motorvoertuigen) in

de huidige situatie circa 200 motorvoertuigen per etmaal bedraagt. De verwachting is dat dit aantal

ook geldt als vanaf de Jan Mulderstraat de Dorpsstraat ingereden kan worden;

• Dit verkeerskundig acceptabel is binnen een autoluw winkelgebied;

• Het tevens vanuit de toegankelijkheid voor mindervaliden gewenst is om in de Dorpsstraat, binnen het

gedeelte van de parkeerruit, twee parkeerplaatsen te reserveren voor gehandicapten;

• De twee bestaande parkeerplaatsen voor het winkelpand met adres Dorpsstraat 60D, als gevolg van

de gewijzigde inrichting, ongeveer 20 meter richting noord verplaatst worden, waarvan één

gehandicaptenparkeerplaats;

• Het vanuit verkeersveiligheid en het versterken van de verblijfskwaliteit gewenst is om het Marktplein

aan te wijzen als parkeerterrein, zodat er alleen in de parkeervakken mag worden geparkeerd;

• Verder voorgesteld wordt om de Torenstraat circa 60 meter ten zuiden van het Ter Heerdtspad fysiek

af te sluiten voor motorvoertuigen met meer dan twee wielen;

• Hiermee de verkeersveiligheid en de verblijfskwaliteit in dat deel van het centrumgebied wordt verbeterd;

• Het autoverkeer door deze maatregelen gebruik moet maken van de daartoe ingerichte parkeerruit

rondom het winkelgebied.

• Op het Marktplein elke zaterdag de weekmarkt georganiseerd wordt;

• Met de herinrichting van het Marktplein de opstelling van de weekmarkt wijzigt;

• De marktkramen in de nieuwe opzet met name op het Marktplein komen te staan met het gezicht

richting de aangrenzende winkels en horecavoorzieningen;

• Het voorgaande ervoor zorgt dat de Marktkramen dichter bij/deels op de Dorpsstraat komen te staan;

• De nieuwe inrichting van het centrum en marktopzet leidt tot een aantrekkelijker winkelklimaat en een

hogere verblijfskwaliteit en belevingswaarde voor onze bewoners en recreanten, met meer ruimte voor

terrasvorming op het Marktplein en langs het deel van de Dorpsstraat, tussen het Ter Heerdtspad en

Kosterstraat;

• De zaterdagmarkt tijdens de herinrichting van het Marktplein, vanaf september tot na afronding van de

werkzaamheden (omstreeks december 2019), uitwijkt naar de Dorpsstraat;

• Het instellen van een zaterdagafsluiting op de Dorpsstraat tussen het Ter Heerdtspad en de

Kosterstraat om voorgenoemde redenen gewenst is;

• Voetgangers en mensen met een functiebeperking als gevolg van de zaterdagafsluiting meer de

ruimte krijgen en veiliger kunnen wandelen in het centrum.

• De hiervoor genoemde maatregelen periodiek worden gemonitord;

• De hiervoor genoemde maatregelen 1 jaar na realisatie van fase 1 van centrumplan Vaassen worden

geëvalueerd.

BESLUIT

1. Het instellen van éénrichtingsverkeer op het gedeelte van de Dorpsstraat, vanaf de Jan Mulderstraat

richting het Ter Heerdtspad in Vaassen, door middel van plaatsing van de verkeersborden C2

(éénrichtingsweg), in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren

of vee), C3 (éénrichtingsweg) en het onderbord ‘uitgezonderd fietsers’ (beter bekend onder model

OB52) van bijlage 1 van het RVV 1990 (conform bijgevoegde situatietekening);

2. Het inrichten van een parkeerterrein op het Marktplein in Vaassen door het plaatsen van bord E4

"parkeergelegenheid" als bedoeld in Bijlage I van het RVV 1990 (conform bijgevoegde situatietekening);

3. Een van de twee nieuw aan te leggen parkeerplaatsen voor Dorpsstraat 50 in Vaasen, ter hoogte van

de toekomstige bibliotheeklocatie, te reserveren voor gehandicapten door het plaatsen van het bord

E6 (gehandicaptenparkeerplaats) als bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990 (conform bijgevoegde

situatietekening);

4. De bestaande gehandicaptenparkeerplaats voor het winkelpand van Dorpsstraat 60D (Winkel 'Bij

Anne') ongeveer 20 meter in noordelijke richting te verplaatsen;

5. De Torenstraat circa 60 meter ten zuiden van de aansluiting met het Ter Heerdtspad fysiek af te sluiten

voor vierwielige motorvoertuigen, door middel van het plaatsen van uitneembare rood-witte palen,

waardoor het voor tweewielige voertuigen mogelijk blijft dit wegvak te gebruiken (conform bijgevoegde

situatietekening);

6. Op de Torenstraat, direct ten zuiden van het kruispunt met het Ter Heerdtspad, het verkeersbord L8

(doodlopende weg) met onderborden ‘na 50 meter’ (beter bekend onder model OB401) en

‘uitgezonderd (brom)fietsers’ (beter bekend onder model OB54) als bedoeld in Bijlage 1 van het RVV

1990 (conform bijgevoegde situatietekening) te plaatsen, dit ter ondersteuning van besluit nr. 4;

7. Het éénrichtingsverkeer op de Torenstraat, tussen het Marktplein en het Ter Heerdtspad, op te heffen

door het verwijderen van de verkeersborden C02 (éénrichtingsweg, in deze richting gesloten voor

voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee), C03 (éénrichtingsweg) en het onderbord

‘uitgezonderd fietsers’ (beter bekend onder model OB52) als bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990

(conform bijgevoegde situatietekening);

8. Het voetgangersgebied op het gedeelte van de Dorpsstraat, tussen de Jan Mulderstraat en het Ter

Heerdtspad, op te heffen door het verwijderen van de verkeersborden G07zb en onderborden

‘Fietsers toegestaan’;

9. In navolging op besluit nr. 8. de bestaande rood-witte palen voor de fysieke afsluiting van de

Dorpsstraat ter hoogte van de kerk te verwijderen;

10. De Dorpsstraat, vanaf het Ter Heerdtspad tot de Kosterstraat, op de zaterdagen van 08.00 tot 17.00

uur, fysiek af te sluiten voor voertuigen op vier wielen door plaatsing van uitneembare rood-witte palen

op de Jan Mulderstraat, ter hoogte van huisnummer 5;

11. Alle bestaande verkeerstekens en fysieke maatregelen die strijdig zijn met het voorgaande te

verwijderen;

12. De genoemde verkeerstekens te plaatsen zoals op de bij dit besluit horende tekening is aangegeven;

13. Alle bestaande verkeerstekens die strijdig zijn met het voorgaande te verwijderen;

14. Een afschrift van dit besluit ter kennisneming te zenden aan:

• Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland, Postbus 234, 7300 AE Apeldoorn

• Ambulancezorg Noord- en Oost Gelderland, Postbus 32, 8080 AA Elburg

• RAV IJsselvecht, Zwarteweg 4, 8181 PD Heerde;

• Ruimte / team Beheer.

Bent u het niet eens met dit besluit?

Voor belanghebbenden bestaat de mogelijkheid om binnen zes weken na de datum van deze publicatie, d.d. 13 maart 2019, een

gemotiveerd bezwaarschrift in te dienen bij het college van burgemeester en wethouders van Epe.

U kunt het bezwaarschrift sturen naar het college van burgemeester en wethouders. In het bezwaarschrift

moet de volgende informatie staan:

• uw naam en adres

• de datum van uw bezwaarschrift

• de beslissing waar u bezwaar tegen maakt

• de reden waarom u het niet eens bent met ons besluit

Het is daarnaast belangrijk dat u het bezwaarschrift ondertekent. Vervolgens kunt u dit sturen naar:

Gemeente Epe

T.a.v. college van B&W

Postbus 600

8160 AP Epe

Meer informatie hierover kunt u vinden op

www.epe.nl

.

Ook bestaat de mogelijkheid om bij de voorzieningenrechter te Arnhem (Postbus 9030, 6800 EM, Arnhem)

een verzoek in te dienen om een voorlopige voorziening te treffen.

Met vriendelijke groeten,

namens burgemeester en wethouders,

M.E. Tiemens

Afdelingsmanager Ruimte

Epe 6-3-2019

Naar boven