Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vlissingen | Staatscourant 2019, 13494 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vlissingen | Staatscourant 2019, 13494 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
De raden, de colleges en de burgemeesters van de gemeenten Middelburg, Veere en Vlissingen, ieder voor zover zij bevoegd zijn;
Overwegende dat op het gebied van Werk en Inkomen, arbeidsintegratie, sociale werkvoorziening, schuldhulpverlening, budgethulp en kredietverstrekking samenwerking tussen gemeenten in de regio geboden is;
Gelet op de Wet gemeenschappelijke regelingen, het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten en de Gemeentewet
HOOFDSTUK 1: ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1: Begripsomschrijvingen
Daar waar in deze regeling artikelen en bepalingen van enige wet of andere regeling van overeenkomstige toepassing worden verklaard, dienen in die artikelen in plaats van 'de gemeente', 'de raad', 'het college' en· de burgemeester' te worden gelezen onderscheidenlijk: 'het openbaar lichaam', 'het algemeen bestuur', 'het dagelijks bestuur' en· de voorzitter'.
HOOFDSTUK 2: BELANG, TAKEN EN BEVOEGDHEDEN
Artikel 6: Taken en bevoegdheden
Alle taken en bevoegdheden die bij of krachtens de WGS, WSW, PW en de daarbij behorende of aanverwante algemeen verbindende voorschriften aan de raad, het college of de burgemeester zijn opgedragen, inclusief het vaststellen van verordeningen, die op grond van de WGS, WSW, PW en de daarbij behorende of aanverwante algemeen verbindende voorschriften aan de raden en colleges van de deelnemende gemeenten toekomen, worden, voor zover de WGS, WSW, PW en de daarbij behorende of aanverwante algemeen verbindende voorschriften het toelaten (en de wet, die het betreft niet is ingetrokken dan wel overdracht van bevoegdheden niet meer mogelijk is), aan Orionis Walcheren overgedragen.
Het algemeen bestuur is bevoegd tot het vaststellen van een verordening met betrekking tot de uitvoering van activiteiten de kredietbankfunctie betreffende, zoals:a: krediettransacties binnen de Wet Fido;b: schuldenregeling op grond van artikel 47 e.v. WCK;c: budgetbeheer zoals bedoeld in artikel 82 v n de WTK;d: verstrekken van verklaringen op grond van de FW;e: bewindvoering en curatele op grond van de FW;f: preventie;g: kredietbankactiviteiten voor andere gemeenten.
Bij de uitvoering van het genoemde onder de leden 1 en 2 wordt door Orionis Walcheren samengewerkt met het UWV (Uitvoering Werknemersverzekeringen) en de externe partners die door Orionis Walcheren ingeschakeld worden bij de activering, reïntegratie en arbeidstoeleiding van cliënten. De dienst vervult hierbij de regiefunctie namens de deelnemende gemeenten.
Het algemeen bestuur is bevoegd tot het vaststellen van een verordening als bedoeld in artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht.
HOOFDSTUK 3: HET ALGEMEEN BESTUUR
Artikel 10: Bevoegdheden van het algemeen bestuur
Het algemeen bestuur stelt nadere regels vast met betrekking tot:
het verlenen van kwijtscheldingen op grond van een geldige titel, dan wel uit overwegingen van redelijkheid en billijkheid aan al diegenen die op basis van een verbintenis, uitgezonderd die in het kader van krediettransacties, schuldenregelingen en budgetbeheer aangegaan, met Orionis Walcheren in relatie staan;
De stemverhouding in het algemeen bestuur is als volgt:
Ten aanzien van besluiten over de begroting met de beleidsmatige en financiële meerjarenramingen, investeringen en andere aangelegenheden met financiële gevolgen van meer dan€ 50.000,-;
Indien uit de verdeelsleutel conform artikel 26c blijkt dat een gemeente meer dan 50% bijdraagt is de stemverhouding 2-2-1, waarbij een bestuurslid uit een gemeente die het grootste aandeel bijdraagt 2 stemmen heeft, een bestuurlid uit de gemeente die vervolgens het grootste aandeel bijdraagt 2 stemmen heeft en een bestuurslid uit een gemeente die het kleinste aandeel bijdraagt 1 stem heeft.Indien uit de verdeelsleutel conform artikel 26c blijkt dat geen gemeente meer dan 50% bijdraagt is de stemverhouding 1½-2-1.
Tegelijkertijd met de oproep brengt de voorzitter dag, tijdstip en plaats van de vergadering ter openbare kennis. De agenda en de daarbij behorende voorstellen, met uitzondering van de in artikel 25, lid 2, Gemeentewet 1992, genoemde stukken waaromtrent geheimhouding is opgelegd, worden tegelijkertijd met de oproep en op een bij de openbare kennisgeving aan te geven wijze ter inzage gelegd. (Gemeentewet 1992 artikel 19 en artikel 24 Wgr).
Uit de Gemeentewet 1992 zijn van overeenkomstige toepassing het bepaalde in artikel 20 (quorum voor opening van vergadering), artikel 22 (onschendbaarheid, verschoningsrecht), artikel 26 (handhaving orde vergadering), artikel 28 (niet-deelname aan de stemming), artikel 29 (quorum voor geldige stemming), artikel 30 (tot stand komen besluit), artikel 31 (geheime stembriefjes), artikel 32 (overige stemmingen) en artikel 33 (ambtelijke bijstand leden van het Algemeen bestuur).
Artikel 12: Besloten vergadering
Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur over de geheimhouding van de inhoud van stukken is het bepaalde in artikel 23, leden 1 tot en met 4 van de Wgr van toepassing. In een besloten vergadering van het algemeen bestuur worden geen besluiten genomen over het beleidsplan, de begroting, de jaarstukken en het liquidatieplan.
HOOFDSTUK 4: HET DAGELIJKS BESTUUR
Artikel 14: Einde lidmaatschap
Een lid van het dagelijks bestuur kan door het algemeen bestuur worden ontslagen, als dit lid niet meer het vertrouwen van het algemeen bestuur geniet. In dit geval is het bepaalde in artikelen 49 en 50 van de Gemeentewet 1992 van overeenkomstige toepassing. Op het ontslagbesluit is artikel 4:8 van de Algemene wet bestuursrecht niet van toepassing.
In afwijking van het bepaalde in het vorige lid kunnen conceptbesluiten op bezwaar, zoals bedoeld in de Awb, nadat de betreffende bezwaarprocedure is doorlopen, per e mail volgens een vast format worden voorgelegd aan de leden van het dagelijks bestuur ter besluitvorming. De leden van het dagelijks bestuur kunnen door middel van de optie Beantwoorden' akkoord gaan met het voorgelegde besluit. Indien het dagelijks bestuur aldus akkoord is gegaan, met inachtneming van het vijfde lid, als hierna, met de voorgelegde conceptbesluiten wordt de voorzitter geacht mandaat te hebben namens het dagelijks bestuur deze besluiten te ondertekenen en uit te doen gaan. De prints van deze e-mail worden gearchiveerd bij Orionis Walcheren in het betreffende dossier. Deze besluitvorming wordt verder vastgelegd in een schriftelijke besluitenlijst, inclusief datum/data van de akkoorden per e-mail. Deze besluitenlijst wordt tijdens de eerstvolgende vergadering van het dagelijks bestuur afgetekend.
De taak van het dagelijks bestuur is:
Voorts is het dagelijks bestuur belast met:
het verlenen van kwijtscheldingen op grond van een geldige titel, dan wel uit overwegingen van redelijkheid en billijkheid aan diegenen die een verbintenis in het kader van kredietverstrekking, schuldenregelingen of budgetbeheer zijn aangegaan. Het dagelijks bestuur kan omtrent het vorenstaande nadere regelen stellen;
HOOFDSTUK 7: INLICHTINGEN, VERANTWOORDING EN ONTSLAG
Artikel 21: Informatieverstrekking door individuele leden van het algemeen bestuur
Een lid of een plaatsvervangend lid van het algemeen bestuur is aan de raad door wie hij is benoemd, met inachtneming van het bepaalde in artikel 16 Wgr, verantwoording verschuldigd voor het door hem in dat bestuur gevoerde beleid en wel op de in het reglement van orde voor de vergaderingen van de raad aangegeven wijze.
HOOFDSTUK 9: FINANCIËLE BEPALINGEN
Artikel 25: Begrotingsprocedure
Het dagelijks bestuur zendt jaarlijks vóór 15 april de ontwerpbegroting voor het komende kalenderjaar met de beleidsmatige en financiële meerjarenramingen voor de drie daarop volgende jaren van Orionis Walcheren aan de raden van de gemeenten. Het bepaalde in art. 190 lid 1 van de Gemeentewet 2002 is van toepassing evenals het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV).
De raden van de deelnemende gemeenten kunnen binnen acht weken na ontvangst van de ontwerpbegroting met de beleidsmatige en financiële meerjarenramingen het dagelijks bestuur hun zienswijze aangeven. Het dagelijks bestuur voegt de commentaren waarin de zienswijze van de raden zijn vervat, bij de ontwerpbegroting met de beleidsmatige en financiële meerjarenramingen, die aan het algemeen bestuur wordt aangeboden.
Artikel 26a: Verkrijging van geldmiddelen
Geldmiddelen worden verkregen uit opbrengsten van uitgeleende gelden inzake kredietverstrekking en uit verrichtingen van diensten in het kader van bewindvoering en curatele op grond van de FW en vanuit aan derden in rekening gebrachte vergoedingen in het kader van afgifte van verklaringen op grond van FW en in het kader van budgetbeheer.
De gemeente die op 31 oktober heeft te gelden als woonplaats als bedoeld in artikel 10 boek 2 BW van een persoon ten behoeve waarvan een dienst is of wordt verleend, draagt zorg voor de betaling van de vergoeding als bedoeld in lid 1. Indien een persoon ten behoeve waarvan diensten zijn verleend per 31 oktober zijn woonplaats buiten een deelnemende gemeente heeft, draagt de deelnemende gemeente waar deze persoon bij aanvang van een kalenderjaar zijn woonplaats had, zorg voor betaling van de vergoeding.
De hoogte van de doorbetaling door gemeenten van de door hen van het rijk ontvangen algemene en specifieke uitkeringen zoals genoemd in lid 1, wordt bepaald op een voor iedere deelnemende gemeente gelijk procentueel aandeel van deze vergoedingen. Het procentuele aandeel van de drie gemeenten gezamenlijk dient gelijk te zijn aan de, in de begroting van Orionis Walcheren opgenomen, lasten voor de onder lid 1 genoemde kosten, onder aftrek van de opbrengsten vanuit de terugvordering, respectievelijk verhaal ex PW en aanverwante regelingen.
De indirecte kosten worden als volgt toegerekend:
Bij de jaarstukken van Orionis Walcheren wordt de verdeelsleutel definitief vastgesteld over dat betreffende jaar op basis van de onderlinge verhouding tussen de gemeenten m.b.t. de Rijksvergoedingen Participatiebudget en Participatiewet conform de definitief toegekende budgetten in jaar t. Daarbij worden eventuele Vangnetuitkeringen alleen meegeteld indien de gemeenten die hierop recht hebben deze ook aanvragen en alle aanvragen worden toegekend. Wanneer één of meerdere aanvragen Vangnetuitkering niet worden toegekend, tellen de toegekende aanvragen Vangnetuitkering niet mee.
Het dagelijks bestuur legt voor 15 april aan het algemeen bestuur verantwoording af over het afgelopen kalenderjaar, onder overlegging van de opgestelde jaarstukken en een berekening van de door de deelnemende gemeenten te betalen bijdragen, naast de controleverklaring en het bijbehorende verslag van bevindingen van de met de controles belaste accountant.
HOOFDSTUK 11: TOETREDING, UITTREDING, WIJZIGING, GESCHILLEN EN ONTBINDING .
Artikel 31: Toetreding, uittreding
Ingaande de inwerkingtreding van de regeling per 1 januari 2012, is uittreding door deelnemers gedurende een periode van vijf kalenderjaren niet mogelijk. Na het verstrijken van deze periode is uittreding te allen tijde mogelijk, mits daarvan conform het vierde lid, met een opzegtermijn van tenminste één kalenderjaar, van tevoren schriftelijk aankondiging is gedaan en mits wordt voldaan aan de daaraan door het algemeen bestuur te stellen voorwaarden.
Voor de vaststelling van de financiële gevolgen als bedoeld in lid 7 wordt door Orionis Walcheren en de uittredende gemeente gezamenlijk advies gevraagd aan een onafhankelijke externe deskundige. Het advies van deze deskundige is voor partijen bindend. De kosten voor het inschakelen van de deskundige zijn voor rekening van de uittredende gemeente.
Voorstellen uitgaande van één of meer deelnemende gemeenten worden toegezonden aan het algemeen bestuur, dat het voorstel met zijn beschouwingen ter zake binnen acht weken aan de raden van de deelnemende gemeenten doet toekomen, waarna deze deelnemende gemeenten en het algemeen bestuur verder handelen conform het bepaalde in het vorige lid van dit artikel.
Artikel 34: Ontbinding en liquidatie
Ingeval van een besluit tot ontbinding van de gemeenschappelijke regeling, als bedoeld in het vorige lid, stelt het algemeen bestuur daarvoor een liquidatieplan op ter vereffening van het vermogen van de regeling. Een zodanig besluit wordt met een tweederde meerderheid genomen, gehoord de raden van de deelnemende gemeenten.
Van het besluit tot ontbinding of tot wijziging van deze regeling wordt direct bericht gezonden aan de gemeenten en Gedeputeerde Staten, mede met het oog op de vereiste goedkeuring door Gedeputeerde Staten van de wijziging van de regeling conform de artikelen 26, 27en 29 Wgr, alsmede naar het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel van het ressort waaronder de regeling valt.
Het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter van het openbaar lichaam blijven hun functies vervullen tot de zittingsperiode van de gemeenteraden is beëindigd en in hun opvolging is voorzien.
De regeling wordt elke 4 jaar geëvalueerd. De evaluatie heeft vooral betrekking op de vraag of de samenwerking de doelen die zij zich heeft gesteld ook heeft bereikt tegen de kosten die hiervoor waren uitgetrokken. Daarnaast dient ook gekeken teworden naar de uitvoering van de specifieke taken. De manier waarop de samenwerking heeft gefunctioneerd is eveneens onderdeel van de evaluatie.
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van de gemeente Vlissingen d.d. 20-12-2018
de griffier,
mr. F.Vermeulen
de voorzitter,
drs. A.R.B. van den Tillaar
Aldus besloten door het college burgemeester en wethouders van de gemeente Vlissingen d.d. 20-11-2018
de secretaris,
Mr. Drs. Ing. M. van Vliet
de burgemeester,
drs. A.R.B. van den Tillaar
Aldus besloten door de burgemeester van de gemeente Vlissingen d.d. 29-1-2019
de burgemeester,
drs. A.R.B. van den Tillaar
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van de gemeente Middelburg d.d. 8-10-2018
de griffier,
M. Wisse-Roelse
de voorzitter,
mr. H.M. Bergmann
Aldus besloten door het college burgemeester en wethouders van de gemeente Middelburg
d.d. 28-8-2018
de secretaris,
mr. A. van den Brink
de burgemeester, mr. H.M. Bergmann
Aldus besloten door de burgemeester van de gemeente Middelburg d.d. 4-2-2019
de burgemeester,
mr. H.M. Bergmann
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van de gemeente Veere d.d. 4-7-2018
de griffier,
mr. J.C. Waverijn
de voorzitter,
drs. R.J. van der Zwaag
Aldus besloten door het college burgemeester en wethouders van de gemeente Veere d.d. 29-5-2018
de secretaris,
J.F.M. Steinbusch
de burgemeester,
drs. R.J. van der Zwaag
Aldus besloten door de burgemeester van de gemeente Veere d.d. 6-2-2019
de burgemeester,
drs. R.J. van der Zwaag
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-13494.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.