Overwegingen ten aanzien van het besluit
de kruising Zuidelijke Kanaaldijk- Hammerweg en de kruising Noordelijke Kanaaldijk- Hammerweg in beheer is bij de gemeente Hellendoorn;
het vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid wenselijk is dat verkeer vanuit de Zuidelijke en Noordelijke Kanaaldijk stopt alvorens de Hammerweg op te rijden;
Door een stopbord B07 en stopstreep markering aan te brengen worden weggebruikers gedwongen om verplicht te stoppen en goed te kijken alvorens men de Hammerweg op kan rijden. Doordat de snelheid van het verkeer komende vanaf de Zuidelijke en Noordelijke Kanaaldijk er geheel uit gehaald wordt, neemt de kans op ongevallen aanzienlijk af.
Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Met het verkeersbesluit wordt beoogd;
- het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
in het "Besluit administratieve bepalingen voor het wegverkeer" (artikel 24 BABW) staat dat wij over dit besluit overleg moeten voeren met de politie. Wij hebben de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente, om advies gevraagd. Hij bracht over dit verkeersbesluit een positief advies uit;
Gelet op
1. het bepaalde in het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW);
2. het bepaalde in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
3. het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);