Gemeente Enschede, verkeersbesluit: Verkeersmaatregelen reconstructie Raiffeisenstraat te Enschede

Logo Enschede

Burgemeester en Wethouders van Enschede

 

Besluit

  • Door het verwijderen van de verkeersborden B1 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief het verwijderen van haaientanden op het wegdek de bestaande voorrangsregeling op het kruispunt Raiffeisenstraat/Deurningerstraat/Lasonderstraat op te heffen;

  • Door van het verwijderen van de verkeersborden D2 van bijlage 1 van het RVV 1990, het gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft (rechts) op de heffen in de directe omgeving van het kruispunt Raiffeisenstraat/Deurningerstraat;

  • Door het verwijderen van de verkeersborden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 het bestaande fietspad tussen de Deurningerstraat en de fietsstraat Lasonderstraat op te heffen;

  • Door het verwijderen van de verkeersborden B3 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief het verwijderen van haaientanden op het wegdek de bestaande voorrangsregeling op het kruispunt Lasonderstraat/Dr. Benthemstraat op te heffen;

  • Door het verwijderen van het verkeersbord E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 het parkeerverbod aan de zuid westzijde van de Lasonderstraat, direct ten noorden van de Dr. Benthemstraat op te heffen;

  • Door het plaatsen van de verkeersborden B4, B5 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief het aanbrengen van haaientanden op het wegdek, een nieuwe voorrangsregeling in te stellen op het kruispunt Dr. Benthemstraat met de Lasonderstraat waarbij het verkeer op de Dr. Bethemstraat voorrang dient te verlenen aan het kruisende verkeer op de Lasonderstraat;

  • Door het plaatsen van het verkeersbord D2 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief het aanbrengen van een middeneiland, het gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft (rechts) in te stellen aan de noordzijde van het kruispunt Raiffeisenstraat/Deurningerstraat waarbij het bord zichtbaar is voor verkeer rijdend in zuidelijke richting;

  • Door het plaatsen van de verkeersborden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief het plaatsen van de onderborden met de symbolen ‘fiets’ en ‘pijl rechts – pijl links’ en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek een voorrangsregeling in te stellen waarbij fietsverkeer op het verplichte fietspad voorrang heeft op het kruisende verkeer rondom het kruispunt Raiffeisenstraat/Deurningerstraat;

  • Door het plaatsen van de verkeersborden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief het aanbrengen van haaientanden op het wegdek een voorrangsregeling in te stellen op het kruispunt Raiffeisenstraat/Deurningerstraat waarbij verkeer komend uit de Raiffeisenstraat voorrang dient te verlenen aan het gemotoriseerde verkeer dat van noord naar zuid rijdt;

  • Door het plaatsen van de verkeersborden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief het aanbrengen van haaientanden op het wegdek een voorrangsregeling in te stellen op het kruispunt Raiffeisenstraat/Deurningerstraat waarbij verkeer komend uit de Raiffeisenstraat of noordzijde Deurningerstraat voorrang dient te krijgen van het gemotoriseerde verkeer dat van zuid naar noord rijdt over de Deurningerstraat;

  • Door het plaatsen van de verkeersborden C4 (rechts) van bijlage 1 van het RVV 1990 de eenrichtingsweg aan te geven op het kruispunt Raiffeisenstraat/Deurningerstraat;

  • Door het plaatsen van de verkeersborden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief het onderbord met het symbool ‘pijl omhoog en pijl omlaag’ een verplicht twee richtingen fietspad aan te wijzen aan de zuidzijde van de Raiffeisenstraat tussen de aansluiting Hengelosestraat en de Dr. Benthemstraat;

  • Door het plaatsen van het verkeersbord G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verplicht fietspad aan te wijzen tussen de Lasonderstraat en de Deurningerstraat waarbij het fietsverkeer van zuidoostelijke naar noordelijke richting fietst;

  • Door het plaatsen van het verkeersbord G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verplicht fietspad aan te wijzen ten noordwesten van het kruispunt Raiffeisenstraat/Deurningerstraat waarbij het fietsverkeer in zuidelijke richting fietst;

  • Door het verwijderen van de verkeersborden B3 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief het verwijderen van haaientanden op het wegdek de bestaande voorrangsregeling op het kruispunt Raiffeisenstraat/Hengelosestraat/Brandweerstraat op te heffen;

  • Door het plaatsen van de verkeersborden B4, B5 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief het onderbord ‘afbuigend voorrangskruispunt en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek een voorrangsregeling in te stellen op het kruispunt Raiffeisenstraat/Hengelosestraat/Brandweerstraat waarbij het de voorrang in de bocht afbuigt tussen de Hengelosestraat (westzijde) en de Raiffeisenstraat;

  • Door het plaatsen van de verkeersborden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief het plaatsen van de onderborden met de symbolen ‘fiets’ en ‘pijl rechts – pijl links’ en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek de fietsers die de Hengelosestraat oversteken tussen de Raiffeisenstraat en de Brandweerstraat voorrang te geven op het kruisende verkeer;

  • Door het plaatsen van de verkeersborden D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 het gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft (rechts) op het kruispunt Raiffeissenstraat/Hengelosestraat;

Datum : 27 februari 2019

Ons kenmerk : V-2019-1115 1900017995

 

 

 

Belangenafweging en motivering

Dit besluit wordt genomen uit oogpunt van het/de genoemde doel(en) in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994:

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

Bij de afweging van de diverse belangen zijn deze doelstellingen zwaarder bevonden dan andere met dit besluit betrokken doelstellingen en belangen.

 

Er is overleg gevoerd met de verkeersadviseur van Politie Oost-Nederland, district Twente, die kan instemmen met deze maatregel.

 

Huidige situatie

De Raiffeisenstraat verbindt de Deurningerstraat met de Hengelosestraat. In de huidige situatie moet verkeer dat rijdt op de Raiffeisenstraat voorrang verlenen aan het verkeer op Deurningerstraat en de Hengelosestraat. Op zowel de Raiffeisentraat, de Deurningerstraat en dit deel van de Hengelosestraat geldt een maximum snelheid van 50 km/h. Fietsers maken op de Raiffeisenstraat gebruik van de rijbaan en het parkeren is vormgegeven in langs parkeervakken en haaksparkeervakken.

 

Op dit moment is er veel gemotoriseerd verkeer dat de Hengelosestraat, ter hoogte van het Stadskantoor, gebruikt als doorgaande verbinding van oost naar west. Dit verkeer zou zoveel als mogelijk gebruik moeten maken van de Singel rondom het centrum.

 

Aanleiding nieuw verkeersbesluit

Vanwege de ontwikkeling op het voormalige Cobercoterrein, waar woningbouw gerealiseerd gaat worden, is het van belang hiervoor een goede ontsluiting te realiseren. Om ook het doorgaande verkeer van de Hengelosestraat, nabij de Molenstraat, te halen wordt de voorrang op de kruispunten aangepast. De Raiffeisenstraat krijgt een inrichting die past bij een 50 km/h weg. Het gemotoriseerde verkeer dat gaat rijden over de Raiffeisenstaraat zal voorrang moeten krijgen van verkeer op de Hengelosestraat en de Deurningerstraat. Daarnaast krijgt de fiets een eigen plek, zo komt er een tweerichtingenfietspad aan de zuidzijde van de Raiffeisenstraat te liggen. Dit fietspad vormt de ontbrekende schakel tussen de F35 (fietssnelweg Enschede-Hengelo) en de F35 (fietssnelweg Enschede-Oldenzaal). Aan de oostzijde van de Deurningerstraat bij de Lasonderstraat is een bestaand 30 km/h gebied aangewezen, deze blijft in de nieuwe situatie eveneens gehandhaafd. Daarnaast zijn op de Raiffeisenstraat algemene gehandicaptenparkeerplaatsen gerealiseerd welke ook in de nieuwe situatie teruggeplaatst worden op een locatie in de directe omgeving.

 

Doelstelling nieuw verkeersbesluit

Met de reconstructie van de Raiffeisenstraat zal deze de functie van een gebiedsontsluitingsweg krijgen. Door de fietser te scheiden van het gemotoriseerde verkeer worden de conflictpunten beperkt, dit draagt bij aan de verkeersveiligheid. Daar waar de Deurningerstraat en de Hengelosestraat overgestoken moeten worden door de fietsers zal eveneens een voorrangsregeling van kracht zijn, ook hier om het fietscomfort te vergroten en een snelle en veilige schakel te vormen tussen beide zijden van de F35.

 

Wettelijk kader

Het nemen van een verkeersbesluit is volgens artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 vereist indien:

  • door plaatsing of verwijdering van verkeerstekens, en onderborden, een gebod of verbod wordt ingesteld of aangepast,

 

Burgemeester en Wethouders zijn volgens artikel 18, lid 1d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW)

bevoegd om verkeersbesluiten te nemen, te wijzigen en in te trekken.

 

Verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de (vertegenwoordiger van) de korpschef conform artikel 24 van het BABW.

 

Situatieschets

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen van wie het belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een bezwaarschrift indienen. Dit moet gebeuren binnen zes weken na de dag waarop burgemeester en wethouders het besluit hebben verzonden.

 

Het bezwaarschrift moet worden gericht aan Burgemeester en Wethouders, Commissie Bezwaarschriften, Postbus 20, 7500 AA te Enschede. In het bezwaarschift moeten in ieder geval de volgende onderwerpen opgenomen zijn:

  • uw naam en adres;

  • de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

  • de datum van vermelding in de digitale Staatscourant;

  • tegen welk besluit u bezwaar maakt (met vermelding van besluitnummer);

  • de reden waarom u het er niet mee eens bent;

  • uw handtekening;

 

Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

 

Aldus vastgesteld op 27 februari 2019

Burgemeester en Wethouders van Enschede,

namens dezen,

P.H.W. Westenbrink,

teamleider afdeling Bestemmen & Vergunnen

Naar boven