AANVULLEND VERKEERSBESLUIT PROVINCIALE WEG N280 

Logo Limburg

( Tijdelijke snelheidsverlaging t.b.v. reconstrueren hoofdrijbaan en aanleggen parallelbanen inclusief de aansluitingen bij de Weerd en Hatenboer )

( VERKEERSMAATREGELEN)

GEDEPUTEERDE STATEN VAN LIMBURG

Bevoegdheidsgrondslag

Gelet op artikel 18 eerste lid, onder b van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW1994) zijn Gedeputeerde Staten bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten in de provincie Limburg.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 15, tweede lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Overeenkomstig artikel 2, lid 1, sub a t/m d, van de WVW1994 en artikel 21 Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) dienen op de bovengenoemde weg maatregelen te worden genomen met als doel:

  • a.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • b.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • c.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • d.

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Op basis van bovenstaande overweging en met inachtneming van:

  • de Algemene wet bestuursrecht;

  • de Wegenverkeerswet 1994;

  • het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • het bordenboek (VNVF);

  • uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

  • het mandaatbesluit van Gedeputeerde Staten;

zijn wij bevoegd dit besluit te nemen.

Motivering

De is in eigendom van en in beheer en onderhoud bij de Provincie Limburg.

Dit verkeersbesluit heeft betrekking op fase 2 van het project N280 Roermond. Het aantal voertuigen op de N280 is de afgelopen jaren flink toegenomen. Om deze reden wordt de N280 aangepast, wat zorgt voor een verbeterde verkeersveiligheid, betere doorstroming en een verbeterde bereikbaarheid voor de stad Roermond, de bedrijventerreinen en de natuurgebieden.

In fase 2 van het project wordt de hoofdrijbaan gereconstrueerd en worden nieuwe parellelbanen aangelegd. Om de werkzaamheden veilig uit te kunnen voeren, wordt op het traject een tijdelijke snelheidsverlaging ingesteld. De maximum toegestane snelheid gaat van 100km/u naar 80km/u in de periode 15-02-2019 t/m 15-04-2019. Dit is in het verkeersbesluit met kenmerk 2018/83798 eerder besloten.

Dit verkeersbesluit betreft een aanvulling op de geplande werkzaamheden in het eerder genomen verkeersbesluit.

Naast de snelheidsverlaging wordt gedurende de werkzaamheden ook het aantal beschikbare rijstroken teruggebracht. Dit is om de veiligheid te waarborgen en om het verkeer zo min mogelijk te hinderen. Mocht het werk uitlopen, zal de snelheid tot einde werkzaamheden 80km/u blijven. Daarnaast wordt de rijbaan tijdens het werk en in de nachtelijke uren van twee rijstroken teruggebracht naar één rijstrook.

Maatregelen op de provinciale weg

Verlaging van de maximum toegestane snelheid naar 80km/u op het wegvak. Daarnaast wordt in fases het aantal beschikbare rijstroken teruggebracht.

-Fase 2 – A Reconstructie Noordbaan (15-2-2019 – 8-3-2019)

In deze fase rijdt het verkeer tijdelijk in een 1-1 situatie op de Zuidbaan (rijbaan richting Roermond).

-Fase 2 – B Reconstrueren Zuidbaan (8-3-2019 – 29-3-2019)

In deze fase rijdt het verkeer tijdelijk in een 1-1- situatie op de Noordbaan (rijbaan richting Weert).

-Fase 2 – C Aanbrengen deklagen en tussenlagen op de gedeelte km 16.2 - Louis Raemakersbrug op beide banen. (29-3-2019 – 1-4-2019)

In deze fase wordt van 29-3-2019 19.00u t/m 30-3-2019 23.59u de Zuidbaan afgesloten en wordt verkeer op de Noordbaan in een 1-1 situatie geleid.

Van 31-3-2019 00.00u t/m 1-4-2019 06.00u wordt de Noorbaan afgesloten en wordt verkeer op de Zuidbaan in een 1-1 situatie geleid.

De omleidingsroutes zijn als bijlage van dit besluit toegevoegd.

Voor fase 2-B en 2-C geldt dat wanneer het nodig is er twee reserveweekenden zijn ingepland om het resterende werk af te maken. Deze weekenden zijn: 5-4-2019 t/m 8-4-2019 en 12-4-2019 t/m 15-4-2019.

De werkzaamheden worden uitgevoerd conform de richtlijnen van het CROW publicatie 96B, waardoor de verkeersveiligheid tijdens het werk wordt gewaarborgd.

Belangenafweging

De werkzaamheden gaan hinder met zich brengen voor weggebruikers, omwonenden en bedrijven in de vorm van werkzaamheden op de route naar hun woning of bedrijf. Tijdens alle fasen blijft de bereikbaarheid wel gewaarborgd. Er zal enige hinder en ongemak ontstaan. Men zal er dus rekening mee moeten houden dat de reistijd langer of de bereikbaarheid minder kan worden.

Door de tijdelijke verkeersmaatregelen kan er efficiënt en veilig worden gewerkt. De provincie heeft daarom het belang van het plaatsen van de tijdelijke verkeersmaatregelen en het belang van de verkeersveiligheid zwaarder laten wegen dan de relatief korte periode van hinder voor weggebruikers, bedrijven en omwonenden.

Volgens vaste jurisprudentie moeten tijdelijke verkeersmaatregelen worden beschouwd als een normale maatschappelijke ontwikkeling, waarmee iedereen kan worden geconfronteerd. De nadelige gevolgen van dergelijke maatregelen mogen echter niet onevenredig zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. De tijdelijke verkeersmaatregelen van het onderhavige verkeersbesluit leiden niet tot onevenredige hinder of overlast. Door dat de bereikbaarheid via andere straten gewaarborgd is, kan het bestemmingsverkeer (bewoners, bezoekers én bedrijven) en verkeer voor aanliggende straten altijd hun bestemming bereiken en doorgang blijven vinden, waardoor de hinder van de werkzaamheden zo veel mogelijk wordt beperkt.

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan. Indien het besluit niettemin schade veroorzaakt die uitgaat boven het maatschappelijk risico dan wel ondernemersrisico, en de benadeelde in vergelijking met anderen onevenredig zwaar wordt getroffen, kan deze benadeelde de provincie verzoeken deze onevenredige schade te vergoeden. Hierover wordt later in dit besluit nog meer informatie gegeven.

De aanvrager van het verkeersbesluit heeft of zal nog met aanliggende bedrijven, omwonenden en de nood- en hulpdiensten overleggen.

Overig

Gelet op artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politie inzake de handhaafbaarheid.

Gelet op artikel 25 van het BABW is overleg gepleegd met de gemeente Roermond

Overige direct belanghebbenden (RWS, bus- en hulpdiensten, om- en aanwonenden) zijn schriftelijk door de aanvrager geïnformeerd.

Gelet op artikel 26 van het BABW wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in de Staatscourant en is voor een ieder in te zien op de website van de Staatscourant.

Besluiten

1. Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten in verband met de reconstructie van de N280 (fase 2) in de periode 15-02-2019 t/m 15-04-2019, of zoveel eerder of langer als het werk vereist, gedeeltelijk af te sluiten en een omleidingsroute in te stellen. De omleidingsroute is conform de tekeningen met kernmerk:

Fase 2-A: DO-VK-T-OML-004, DO-VK-T-OML-008 en DO-VK-T-OML-010

Fase 2-B: DO-VK-T-VKM-011 EN DO-VK-T-VKM-012

Fase 2-C: DO-VK-T-OML-001, DO-VK-T-OML-005, DO-VK-T-OML-006, DO-VK-T-OML-007 (2X) en DO-VK-T-OML-008 (2X).

  •  

MEDEDELINGEN

Indien het besluit niettemin schade veroorzaakt, die uitgaat boven het maatschappelijk risico, dan wel ondernemersrisico, en de benadeelde in vergelijking met andere onevenredig zwaar wordt getroffen, kan deze benadeelde de provincie verzoeken deze onevenredige schade te vergoeden. De provincie zal op dit verzoek een separaat besluit nemen. Dit verzoek moet worden gericht aan gedeputeerde staten van Limburg, Juridische Zaken en Inkoop team aansprakelijkheid, postbus 5700, 6202 MA Maastricht.

Rechtsbescherming

Als dit besluit uw belang rechtstreeks raakt en u het met de inhoud van dit besluit niet eens bent, kunt u bezwaar maken. U moet dan binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is verzonden een bezwaarschrift indienen. Op deze procedure is de Algemene wet bestuursrecht van toepassing. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten: de naam en het adres van de indiener; de datum; een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht alsmede de redenen van het bezwaar (motivering). Het bezwaarschrift moet worden gericht aan: Gedeputeerde Staten van Limburg, Juridische Zaken en Inkoop, team Rechtsbescherming; Postbus 5700; 6202 MA  Maastricht. Voor meer informatie verwijzen wij u naar www.limburg.nl.

Als u een bezwaarschrift heeft ingediend, dan kunt u tevens een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening indienen bij: de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, locatie Maastricht, sector Bestuursrecht, Postbus 1988, 6201 BZ Maastricht.

Naar boven