Provincie Zeeland - Verkeersbesluit – verkeersmaatregelen voor provinciale weg Goes - ‘s-Heer Arendskerke (N664);

Logo Zeeland

gesloten verklaring voor voetgangers voor:

  • -

    gedeelte parallelweg, van km 9,780 tot km 9,810 (aansluiting fietstunnel 's-Heer Hendrikskinderen tot kruispunt Nieuwe Rijksweg);

  • -

    de westelijke oversteek bij kruispunt Nieuwe Rijksweg, ter hoogte van km 9 , 780, in beide richtingen (van noord naar zuid en van zuid naar noord).

Middelburg, 14 februari 2018

Nummer : 18002767

Afdeling : Beheer en Onderhoud

GEDEPUTEERDE STATEN VAN ZEELAND

Overwegingen met betrekking tot het besluit

Bevoegdheidsgrondslag

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens.

De betreffende weg N664 is in beheer bij de provincie Zeeland.

Op grond van artikel 18, eerste lid onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Motivering en belangenafweging

De provinciale weg Goes – ‘s-Heer Arendskerke (N664) is uitgevoerd als tweestrooks gebieds-ontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 80 km/h. Het kruispunt met verkeerslichten bij de Deltaweg (provinciale weg Goes – Zierikzee (N256)) nabij Goes en 's-Heer Hendrikskinderen is het meest drukke en complexe kruispunt in beheer bij de provincie.

Voorzieningen voor voetgangers op het kruispunt:

  • Aan de zuidzijde van het kruispunt ligt een fiets-voetgangerstunnel onder de A256 van west naar oost vv. De relatie ‘s-Heer Hendrikskinderen – Goes is daar optimaal en sluit aan op het fietsknooppunt Tiendenplein

  • Aan de noordzijde van het kruispunt ligt een oversteek voor alle verkeer van de ene parallelweg naar de andere. Er liggen vóór de stopstreep detectielussen in de weg en er staat aan beide zijden een drukknop voor (brom)fietsers. Er zijn verder geen aparte voorzieningen voor voetgangers. Voetgangers kunnen wel gebruik maken van de fietsvoorzieningen. Buiten de bebouwde kom maken voetgangers namelijk gebruik van fietsvoorzieningen als voetgangersvoorzieningen ontbreken. Uit oogpunt van verkeersveiligheid is deze oversteek ongewenst. Een tunnel voor landbouwverkeer, (brom)fietsers en voetgangers, zou een alternatief kunnen zijn, maar de Provincie heeft de financiële middelen hiertoe niet beschikbaar. Het is gewenst dat zoveel mogelijk (brom)fietsers en voetgangers, in de relatie Goes – 's-Heer Hendrikskinderen, door de zuidelijke tunnel gaan. Naast verkeersveiligheid betekent minder fietsers en voetgangers op deze oversteek minder wachttijd voor het gemotoriseerde verkeer op de hoofdrijbaan.

  • Aan de westzijde ligt een oversteek die deels voor alle verkeer is (een soort T-aansluiting) en volledig voor (brom)fietsers. Aan de noordzijde ligt er een detectielus voor de (brom)fietsers en een drukknop. Die drukknop is eventueel ook door voetgangers te gebruiken. Dit is echter uit oogpunt van verkeersveiligheid niet gewenst .In de middenberm staan geen drukknoppen, wel detectielussen. Daar rijdt ook gemotoriseerd verkeer. Van zuid naar noord rijdt er ook gemotoriseerd verkeer en (brom)fietsverkeer. Over die twee rijstoken, aan de zuidzijde, ligt één brede detectielus die bedoeld is om gemotoriseerd verkeer en (brom)fietsers te detecteren. Er staan aan de zuidzijde geen drukknoppen. Daar is geen plaats voor. Voetgangers kunnen zich daar niet melden. De verkeerssituatie nodigt voetgangers ook niet uit om daar tussen de auto's over te steken. Er zijn dus op deze oversteek ook geen aparte voorzieningen voor voetgangers. Het is destijds bij het ontwerp van het kruispunt een bewuste keuze geweest om hier geen voetgangersvoorzieningen op te nemen. Dat heeft alles te maken met de capaciteit van het kruispunt. Zouden wel voetgangersvoorzieningen worden opgenomen dan zou dat zorgen voor een grotere cyclustijd en meer wachttijd.

Momenteel wordt samen met de gemeente Goes gekeken naar mogelijkheden om de gehele ontsluiting van de bedrijven en woningen aan de zuidzijde van de Nieuwe Rijksweg (N664), tussen 's-Heer Hendrikskinderen en het kruispunt Deltaweg, niet meer via dit kruispunt te regelen maar via het kruispunt bij 's-Heer Hendrikskinderen. Dit zou de doorstroming op het kruispunt Deltaweg aanzienlijk verbeteren. Het plan is om dan de gehele oversteek te amoveren.

De (fiets)oversteek is lang, aan de noordzijde 1 rijstrook, vervolgens een tussenberm en aan de zuidzijde zelfs 3 rijstroken. De voetganger kan zich aan de noordzijde melden bij de drukknop voor (brom)fietsers. De ontruimingstijd voor fietsers om de overzijde van de weg te bereiken is aanzienlijk korter dan voor een voetganger. Daardoor krijgen conflicterende autorichtingen al groen terwijl de langzamere voetganger daar nog loopt.

Andersom kan de voetganger zich van zuid naar noord niet melden en kan dan alleen door rood lopen om de overkant te bereiken. Dat is heel gevaarlijk.

Uit bovenstaande blijkt dat de huidige situatie voor voetgangers gevaarlijke en verkeersonveilige situaties oplevert. Deze situatie is zeer onwenselijk. In het kader daarvan is het gewenst een gesloten verklaring voor voetgangers in te stellen voor een gedeelte van de parallelweg vanaf de aansluiting fietstunnel ‘s-Heer Hendrikskinderen tot kruispunt Nieuwe Rijksweg alsook voor de westelijke oversteek in beide richtingen, te weten van zuid naar noord en van noord naar zuid.

Deze maatregel heeft tevens een positief effect op de doorstroming op dit drukke en complexe kruispunt. Daarnaast wordt hiermee gestimuleerd dat voetgangers gebruik maken van de tunnel aan de zuidzijde van het kruispunt of van de voetgangersoversteek bij de verkeerslichten bij 's-Heer Hendrikskinderen. Uit oogpunt van verkeersveiligheid wordt niet geïnvesteerd in aanpassing van de voetgangersvoorzieningen ter plaatse c.q. op het kruispunt, mede omdat dat ten koste gaat van de regelsnelheid van de verkeerslichten, alsook gelet op het voornemen om binnen redelijke termijn de gehele oversteek te amoveren.

Overig

De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de volgende in artikel 2 van de

Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen:

Lid 1, sub. a.: het verzekeren van de veiligheid op de weg;

Lid 1, sub. b.: het beschermen van weggebruikers en passagiers;

Lid 1, sub. c.: het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

Gelet op artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de politie.

Voort is overleg gepleegd met vertegenwoordigers van de Vereniging Dorpsbelangen 's-Heer Hendrikskinderen en de gemeente Goes.

Gelet op artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in de Staatscourant en is voor een ieder in te zien op de website van de Staatscourant via https://www.officielebekendmakingen.nl/staatscourant.

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen

b e s l u i t e n wij:

  • I.

    door plaatsing van verkeersborden C16 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) een gedeelte van de parallelweg van de provinciale weg Goes - ‘s-Heer Arendskerke (N664), van km 9,780 tot km 9,810, (aansluiting fietstunnel ‘s-Heer Hendrikskinderen tot kruispunt Nieuwe Rijksweg) en de westelijke oversteek (bij kruispunt Nieuwe Rijksweg, ter hoogte van km 9,780, in beide richtingen (van noord naar zuid en van zuid naar noord) gesloten te verklaren voor voetgangers;

  • II.

    in te trekken, voor zover nodig, eerder genomen besluiten;

  • III.

    dit verkeersbesluit te publiceren in de Staatscourant.

  

GEDEPUTEERDE STATEN VAN ZEELAND,

namens dezen,

 

ir. C.A.J. Verhoeve MPM,

hoofd afdeling Beheer en Onderhoud.

Mededelingen

Inlichtingen

Voor nader gewenste inlichtingen kunt u contact opnemen met:

de heer W.J. Blommaert, afdeling Mobiliteit en Samenleving, telefoonnummer: 0118-631612 of

06-28904262;

de heer A. Welleman, Unit Droge Infrastructuur, telefoonnummer: 06-28904004;

mevrouw A. Caljouw, afdeling Beheer en Onderhoud, telefoonnummer: 06-25726507.

Rechtsmiddelen

Belanghebbenden kunnen schriftelijk bezwaar maken tegen dit besluit bij: Gedeputeerde Staten van Zeeland, t.a.v. de secretaris van de commissie voor bezwaarschriften, Postbus 6001, 4330 LA Middelburg.

Wie is belanghebbende?

Volgens artikel 1:2 van de Algemene wet bestuursrecht bent u belanghebbende als uw belang rechtstreeks bij een besluit betrokken is. Uw belang moet zich dan wel onderscheiden van de belangen van grote aantallen anderen. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als u eigenaar, huurder of gebruiker bent van een perceel in de directe omgeving van de weg waarop het besluit betrekking heeft. Volgens vaste jurisprudentie is dat onderscheid bij een willekeurige verkeersdeelnemer onvoldoende aanwezig.

In het bezwaarschrift neemt u ten minste op uw naam en adres, de dagtekening van het bezwaarschrift, tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom. Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend.

U moet het bezwaarschrift indienen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt. Doorgaans is dat de dag na de datum van verzending. I.c. is dat de dag na de datum van bekendmaking in de Staatscourant. Overschrijding van de inzendtermijn kan ertoe leiden dat met uw bezwaren geen rekening wordt gehouden.

Als u overweegt bezwaar te maken, kunt u een informatiefolder aanvragen op telefoonnummer 0118-631000. U kunt de informatie ook downloaden via https://www.zeeland.nl/subsidieregels-en-procedures/bezwaar-maken.

Wij wijzen u erop dat het bezwaar niet de werking van het besluit schorst. U kunt een verzoek doen tot het treffen van een voorlopige voorziening. U richt het verzoek aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland-West-Brabant, locatie Breda, team bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA Breda. Voor de behandeling van het verzoek is griffierecht verschuldigd.

 

Naar boven