Verkeersbesluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland van 15 februari 2018 nr. 1046901/1046909, tot plaatsing en verwijdering van diverse borden op de N508 in de gemeente Heerhugowaard.

Logo Noord-Holland

 

 

 

 

Aanleiding

De gemeente Heerhugowaard (hierna: de gemeente) is voornemens om de Middenweg Zuid in te richten als een voor de bus geschikte fietsstraat. Het zuidelijke deel van deze weg is in beheer en eigendom van de provincie Noord-Holland. De gemeente is voornemens om een deel van deze weg over te nemen van de provincie. Bromfietsers dienen op dit nieuw ingerichte weggedeelte te rijden op de rijbaan. Tussen de komgrens en de aansluiting met de Slingerdijk wordt daarom het verplichte (brom)fietspad gewijzigd in een verplicht fietspad. Op de Middenweg tussen de Slingerdijk en de komgrens wordt een snelheid van 60 km/u (zone) ingesteld. Tussen de komgrens en de aansluiting Zuidpoort wordt een verplicht fietspad aangelegd. Om te voorkomen dat (brom)fietsers op de N508 aan rijden, zal bij de aansluiting Middenweg/N508 een bord C15 worden geplaatst. Voor deze maatregelen dient een verkeersbesluit te worden genomen.

 

Maatregelen en motivering

Instellen maximum snelheid 60 km/u op de MiddenwegBij de aansluiting met de N508 geldt richting de Slingerdijk al een snelheid van 60 km/u (zone). Richting de komgrens van Heerhugowaard is de snelheid niet nader aangegeven waardoor daar een snelheid van 80 km/u geldt omdat dit weggedeelte zich buiten de bebouwde kom bevindt. Deze weg is echter niet ingericht en niet geschikt voor een dergelijke hoge snelheid. De weg is smal en bochtig. Een snelheid van 60 km/u is veiliger en daarnaast logischer voor een weggebruiker. Bovendien sluit dit aan bij de rest van de Middenweg/Slingerdijk waardoor het wegbeeld eenduidiger wordt. Dit snelheidsregime zal worden aangegeven door de borden A1 (60, zone) bij de aansluiting Middenweg/N508 en bij de komgrens met de gemeente Heerhugowaard.

 

Verplicht fietspad tussen komgrens en aansluiting Zuidpoort

Dit weggedeelte van de Middenweg wordt ingericht volgens de categorie ‘Wijktoegangsweg’ conform het ‘Heerhugowaards Veiligheidsplan’. Daarbij is voorzien in de realisatie van een afgescheiden verplicht fietspad. Dit fietspad geeft meer zicht in de bocht en wordt aangegeven door de borden G11.

 

Wijzigen (brom)fietspad in een verplicht fietspad (bromfiets op de rijbaan)

De gemeente heeft besloten om fietsers zoveel mogelijk een eigen plek te geven. Daar waar dat mogelijk is dienen bromfietsers op de rijbaan te rijden en niet meer op een (brom)fietspad. Op de Middenweg tussen de aansluiting met de Slingerdijk en de komgrens, zal een snelheid van 60 km/u gaan gelden. Bromfietsers kunnen hier op de rijbaan rijden. Om dit aan te geven zullen de borden G12a worden vervangen door de borden G11 en wordt er een doorsteek gemaakt onderaan de Huygendijk richting Oterleek bij de aansluiting met het daar al aanwezige(brom)fietspad. Bij die aansluiting al (richting Oterleek) een bord G12a worden geplaatst om aan te geven dat dit een (brom)fietspad is.

Geslotenverklaring fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen

Voorheen dienden bromfietsers gebruik te maken van het verplichte (brom)fietspad. Nu dit verplichte (brom)fietspad wordt gewijzigd in een verplicht fietspad en bromfietsers op de rijbaan moeten rijden op de gehele Middenweg, dient er een geslotenverklaring te worden geplaatst bij de aansluiting Middenweg/N508. Bromfietsers dienen erop te worden gewezen dat zij niet de N508 op mogen rijden. Dit wordt aangegeven door bord C15 bij de aansluiting Middenweg/N508.

 

Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor plaatsen en verwijderen van de borden A1 (60), G11, G12a en C15 een verkeersbesluit worden genomen.

De doelstelling van dit verkeersbesluit is het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.

 

Advies politie

Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW overleg worden gevoerd met de korpschef van het betrokken politiekorps. De daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van politie heeft ingestemd met de maatregelen.

 

Afweging belangen

De maatregelen leiden tot een verbetering van de verkeersveiligheid. Fietsers krijgen een eigen plaats naast de weg. Bromfietsers en overig verkeer kan nog gewoon gebruik blijven maken van de Middenweg. Gelet hierop verwachten wij niet dat door de maatregelen belangen onevenredig geschaad zullen worden. BevoegdheidHet weggedeelte waar deze maatregel voor wordt getroffen, is in beheer bij de provincie Noord-Holland. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Noord-Holland) op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.

 

BESLUIT

Gelet op het voorgaande besluiten wij:

1. door plaatsing van bord A1 (zone 60) van bijlage I van het RVV 1990 op de Middenweg bij de aansluiting met de Slingerdijk en de komgrens met Heerhugowaard, een maximum snelheid in te stellen van 60 km/uur;

2. door plaatsing van bord G11 van bijlage I van het RVV 1990 op de Middenweg tussen de komgrens met Heerhugowaard en de aansluiting met Zuidpoort, het nieuw te realiseren pad aan te wijzen als een verplicht fietspad;

3. door verwijdering van bord G12a en plaatsing van bord G11 van bijlage I van het RVV 1990, op de Middenweg bij het pad tussen de komgrens met Heerhugowaard en de aansluiting met de Slingerdijk, dit pad aan te wijzen als verplicht fietspad;

4. door plaatsing van bord C15 bij de aansluiting van de Middenweg met de N508, (brom)fietsers erop te attenderen dat de N508 gesloten is voor fietsers, bromfietsers en gehandicaptenvoertuigen;

5. van dit besluit mededeling te doen in De Staatscourant.

Haarlem, 15 februari 2018,

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,

Namens dezen,

F.J.van der Linden

Sectormanager Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur

 

Bezwaar

1.Als u belanghebbende bent kunt u binnen zes weken na de verzending, uitreiking of publicatie van dit besluit schriftelijk bezwaar aantekenen. Het bezwaarschrift kunt u sturen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, ter attentie van de secretaris van de Hoor- en adviescommissie, Postbus 3007, 2001 DA Haarlem. Wij verzoeken u om in uw bezwaarschrift het telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Ook kunt u voor meer informatie de provinciale website bezoeken: www.noord-holland.nl.Indien u bezwaar heeft ingediend is het mogelijk gebruik te maken van een minder formele procedure: een gesprek tussen u en medewerkers die namens van het college van gedeputeerde staten deelnemen. Indien uw bezwaar zich hiervoor leent, wordt contact met u opgenomen, maar u kunt hier ook zelf om verzoeken, Een gesprek tast uw rechten als bezwaarmaker niet aan. Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een bezwaarschrift ingediend. Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u –bij een spoedeisend belang- een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland.

2. Voor vragen of opmerkingen over het besluit kunt u bellen met mevrouw R. Puggioni, werkzaam bij de afdeling Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur, tel. (023) 514 34 46.

Naar boven