Autorisatiebesluit voor de Algemeen directeur van de Vereniging het Nederlandse Rode Kruis, Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

Datum: 24 december 2013

Kenmerk: 2013-0000782308

In het verzoek van 25 oktober 2013, 2013-0000673698 heeft de algemeen directeur van de Vereniging het Nederlandse Rode Kruis verzocht om autorisatie voor de systematische verstrekking van gegevens uit een gemeentelijke basisadministratie tot het uitvoeren van de regels omtrent de verzending en de ontvangst van berichten in verband met deze systematische verstrekking.

Gelet op de artikelen 99, eerste lid, van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en de artikelen 66a en 68a van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens wordt op dit verzoek als volgt besloten.

Paragraaf 1. Begripsbepalingen

Artikel 1

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. het Rode Kruis:

de Algemeen directeur van de Vereniging het Nederlandse Rode Kruis;

b. de Wet GBA:

de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

c. het Besluit GBA:

het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

d. de verstrekkingsvoorziening:

de verstrekkingsvoorziening bedoeld in artikel 66a van het Besluit GBA;

e. de systeembeschrijving:

de systeembeschrijving als bedoeld in artikel 11 van het Besluit GBA;

f. een persoonslijst:

een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA;

g. een ingeschrevene:

een ingeschrevene als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA;

h. autorisatietabelregel:

de tabel ten behoeve van de systematische verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 13, tweede lid, onderdeel a, van het Besluit GBA;

i. de verstrekking van gegevens op verzoek:

de verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 12, tweede lid, onderdeel a, onder 3°, van het Besluit GBA;

j. een actueel gegeven:

een gegeven dat overeenkomstig de systeembeschrijving als actueel gegeven in een basisadministratie is vermeld;

k. het Agentschap BPR:

het Agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

Paragraaf 2. De verstrekking van gegevens op verzoek aan het Rode Kruis

Artikel 2

  • 1. Aan het Rode Kruis wordt op haar verzoek een gegeven verstrekt dat is vermeld op de persoonslijst van een ingeschrevene, indien het een gegeven betreft dat is opgenomen in de bijlage bij dit besluit.

  • 2. Het Rode Kruis verzoekt slechts om een gegeven dat is opgenomen in de bijlage bij dit besluit indien het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens die noodzakelijk zijn voor de opsporing en contactherstel tussen familieleden waarbij het contact tussen de familie verloren is gegaan als gevolg van een gewapend conflict, een (natuur)ramp, migratie of een andere bijzondere gebeurtenis.

  • 3. Aan het Rode Kruis worden geen gegevens verstrekt, indien een of meer van de gegevens waarvan het Rode Kruis bij haar verzoek gebruik heeft gemaakt, niet is opgenomen in de bijlage bij dit besluit.

Paragraaf 3. Overige verstrekkingen aan het Rode Kruis

Artikel 3

  • 1. De verstrekking van gegevens aan het Rode Kruis die op grond van dit besluit plaatsvindt, bevat geen gegeven waarbij “indicatie onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” is vermeld.

  • 2. Indien aan het Rode Kruis gegevens worden verstrekt van een persoonslijst waarvan de bijhouding is opgeschort, bevat de verstrekking tevens de gegevens omtrent de reden en de datum van de opschorting.

Paragraaf 4. De verzending en de ontvangst van berichten

Artikel 4

Het Rode Kruis heeft toestemming als bedoeld in artikel 17, eerste lid, van de Wet GBA.

Paragraaf 5. Slotbepalingen

Artikel 5

  • 1. Het Rode Kruis verstrekt aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onverwijld alle nieuw gebleken informatie die betrekking heeft op hetgeen geregeld is in dit besluit.

  • 2. Deze informatie betreft in ieder geval wijzigingen in:

    • a. de taak of de wijze van uitvoering van de taak van het Rode Kruis;

    • b. de regelgeving ten aanzien van de taak of de wijze van uitvoering van de taak van het Rode Kruis;

    • c. de gegevens uit een basisadministratie die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de taak van het Rode Kruis.

Artikel 6

In dit besluit wordt de volgende wijzigingen aangebracht.

1. Artikel 1, aanhef en onder h, van dit besluit komt te luiden:

h. een ingeschrevene:

een ingeschrevene als bedoeld in artikel 1.1, aanhef en onder e, van de Wet basisregistratie personen;

2. Artikel 1, aanhef en onder i, van dit besluit komt te luiden:

i. de verstrekking van gegevens op verzoek:

de verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 37, eerste lid, onder c, van het Besluit BRP, waarbij het aantal personen waarover informatie wordt verstrekt per verzoek ten hoogste tien bedraagt.

Artikel 7

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2014 en werkt terug tot en met 1 december 2013, met uitzondering van artikel 6 dat in werking treedt op het tijdstip waarop de Wet basisregistratie personen in werking treedt.

Het besluit en de bijlagen bij het besluit worden ter inzage gelegd. Van de terinzagelegging wordt mededeling gedaan in de Staatscourant.

’s-Gravenhage, 23 december 2013

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, namens deze, G.M. Keijzer-Baldé Directeur agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit daartegen per brief bezwaar maken bij de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Postbus 10451, 2501 HL Den Haag. Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend, voorzien zijn van een datum alsmede de naam en het adres van de indiener en dient vergezeld te gaan van de gronden waarop het bezwaar berust en, zo mogelijk, een afschrift van het besluit waartegen het bezwaar is gericht.

BIJLAGE

Bijlage bij artikel 2 van het besluit van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

RUBRIEK

OMSCHRIJVING

   

01

PERSOON

   

01.01.10

A-nummer persoon

01.02.10

Voornamen persoon

01.02.20

Adellijke titel/predicaat persoon

01.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam persoon

01.02.40

Geslachtsnaam persoon

01.03.10

Geboortedatum persoon

01.03.20

Geboorteplaats persoon

01.03.30

Geboorteland persoon

01.04.10

Geslachtsaanduiding

01.61.10

Aanduiding naamgebruik

   

51

PERSOON (historisch)

   

51.02.10

Voornamen persoon

51.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam persoon

51.02.40

Geslachtsnaam persoon

51.03.10

Geboortedatum persoon

   

02

OUDER1

   

02.02.10

Voornamen ouder1

02.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam ouder1

02.02.40

Geslachtsnaam ouder1

02.03.10

Geboortedatum ouder1

02.03.20

Geboorteplaats ouder1

02.03.30

Geboorteland ouder1

   

03

OUDER2

   

03.02.10

Voornamen ouder2

03.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam ouder2

03.02.40

Geslachtsnaam ouder2

03.03.10

Geboortedatum ouder2

03.03.20

Geboorteplaats ouder2

03.03.30

Geboorteland ouder2

   

04

NATIONALITEIT

   

04.05.10

Nationaliteit

   

54

NATIONALITEIT

   

54.05.10

Nationaliteit

   

05

HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP

   

05.02.10

Voornamen echtgenoot/geregistreerd partner

05.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.02.40

Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.03.10

Geboortedatum echtgenoot/geregistreerd partner

05.03.20

Geboorteplaats echtgenoot/geregistreerd partner

05.03.30

Geboorteland echtgenoot/geregistreerd partner

05.06.10

Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

05.07.10

Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

   

06

OVERLIJDEN

   

06.08.10

Datum overlijden

06.08.20

Plaats overlijden

06.08.30

Land overlijden

   

07

INSCHRIJVING

   

07.70.10

Indicatie geheim

   

08

VERBLIJFPLAATS

   

08.09.10

Gemeente van inschrijving

08.10.10

Functie adres

08.10.20

Gemeentedeel

08.10.30

Datum aanvang adreshouding

08.11.10

Straatnaam

08.11.20

Huisnummer

08.11.30

Huisletter

08.11.40

Huisnummertoevoeging

08.11.50

Aanduiding bij huisnummer

08.11.60

Postcode

08.11.70

Woonplaatsnaam

08.13.10

Landadres buitenland

08.13.20

Datum aanvang adres buitenland

08.13.30

Regel 1 adres buitenland

08.13.40

Regel 2 adres buitenland

08.13.50

Regel 3 adres buitenland

08.14.10

Land vanwaar ingeschreven

08.14.20

Datum vestiging in Nederland

   

58

VERBLIJFPLAATS

   

58.09.10

Gemeente van inschrijving

58.10.10

Functie adres

58.10.20

Gemeentedeel

58.10.30

Datum aanvang adreshouding

58.11.10

Straatnaam

58.11.20

Huisnummer

58.11.30

Huisletter

58.11.40

Huisnummertoevoeging

58.11.50

Aanduiding bij huisnummer

58.11.60

Postcode

58.11.70

Woonplaatsnaam

58.13.10

Land adres buitenland

58.13.20

Datum aanvang adres buitenland

58.13.30

Regel 1 adres buitenland

58.13.40

Regel 2 adres buitenland

58.13.50

Regel 3 adres buitenland

58.14.10

Land vanwaar ingeschreven

58.14.20

Datum vestiging in Nederland

   

09

KIND

   

09.02.10

Voornamen kind

09.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam kind

09.02.40

Geslachtsnaam kind

09.03.10

Geboortedatum kind

09.03.20

Geboorteplaats kind

09.03.30

Geboorteland kind

TOELICHTING

1. Algemeen

Inleiding

De Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet GBA) vormt de juridische basis van een geautomatiseerd stelsel van bevolkingsadministraties (het GBA-stelsel). Het GBA-stelsel kent twee (gekoppelde) vormen van databestanden. Door de gemeenten zijn basisadministraties ingericht waarin persoonsgegevens in de vorm van persoonslijsten zijn opgeslagen. Daarnaast kent het GBA-stelsel een centraal bestand: de verstrekkingsvoorziening. De verstrekkingsvoorziening bevat een kopie van de persoonslijsten van alle gemeentelijke basisadministraties. De verstrekkingsvoorziening is een technische faciliteit, bedoeld om de gegevensverstrekking aan organisaties die gerechtigd zijn om op systematische wijze1 GBA-gegevens verstrekt te krijgen, te versnellen en te vergemakkelijken. Ten tijde van het nemen van dit besluit vindt de systematische verstrekking van gegevens ten dele nog plaats uit de afzonderlijke gemeentelijke basisadministraties. Na verloop van tijd zullen alle systematische gegevensverstrekkingen met behulp van de verstrekkingsvoorziening plaatsvinden. De systematische verstrekking van gegevens geschiedt in beginsel over een datacommunicatienetwerk (het GBA-netwerk). In deze toelichting zal de systematische gegevensverstrekking uit de afzonderlijke basisadministraties en de systematische gegevensverstrekking met behulp van de verstrekkingsvoorziening worden aangeduid als: de systematische gegevensverstrekking uit de GBA.

Organisaties die in aanmerking komen voor systematische gegevensverstrekking

Allereerst komen bestuursorganen als bedoeld in artikel 1:1 van de Algemene wet bestuursrecht in aanmerking voor systematische gegevensverstrekking uit de GBA. Daarnaast kunnen ook organisaties met een bijzonder maatschappelijk of publiek belang, indien zij op grond van artikel 99 van de Wet GBA zijn aangewezen, hiervoor in aanmerking komen. Ten derde komen instellingen die zich bezighouden met wetenschappelijk, historisch of statistisch onderzoek in aanmerking voor de systematische gegevensverstrekking uit de GBA als zij voldoen aan de criteria die zijn opgenomen in artikel 67 van het Besluit GBA.

Het autorisatiebesluit

Organisaties die systematisch gegevens verstrekt willen krijgen uit de GBA dienen hiertoe een verzoek in bij de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het verzoek wordt gedaan in de vorm van een autorisatieaanvraagformulier. In dit formulier is aangegeven welke gegevens, over welke personen en voor welke taken, de verzoekende organisatie op systematische wijze verstrekt wenst te krijgen. Het verzoek wordt getoetst, waarbij wordt uitgegaan van de beoordelingscriteria zoals deze zijn neergelegd in de Wet GBA en het Besluit GBA. Onder meer bepalend is in hoeverre het voor een goede taakvervulling noodzakelijk is dat deze gegevens op systematische wijze verstrekt worden en welke wijze van systematische gegevensverstrekking het meest in aanmerking komt, gezien de wijze waarop de verzoekende organisatie haar taak vervult. Hierbij wordt steeds de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de personen, van wie gegevens de organisatie verstrekt wenst te krijgen, in acht genomen.

Organisaties dienen tevens in het bezit te zijn van een goedgekeurd geautomatiseerd systeem alvorens toestemming kan worden verleend tot aansluiting op het GBA-netwerk waarover de systematische gegevensverstrekking aan de organisatie plaats kan vinden.

Na toetsing van het autorisatieverzoek en goedkeuring van het geautomatiseerde systeem van de afnemer, wordt door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een autorisatiebesluit ten behoeve van de verzoekende organisatie genomen. In dit autorisatiebesluit wordt opgenomen welke gegevens, over welke personen en voor welke taken, aan de organisatie worden verstrekt. In het autorisatiebesluit wordt tevens de toestemming tot aansluiting op het GBA-netwerk opgenomen.

Het autorisatiebesluit wordt zover mogelijk technisch vertaald in een zogenoemde autorisatietabelregel die in de gemeentelijke GBA-systemen en de verstrekkingsvoorziening wordt opgenomen. Aan de hand van de autorisatietabelregel wordt de geautoriseerde organisatie herkend en kan via het netwerk de gegevensverstrekking geautomatiseerd afgewikkeld worden.

2. Toelichting op de wijzen van verstrekken

De systematische gegevensverstrekking uit de GBA kan op verschillende wijzen plaatsvinden. Op grond van dit besluit vindt de verstrekking op de volgende manieren plaats:

De verstrekking op verzoek

Een organisatie kan op verzoek een set gegevens van een persoonslijst verstrekt krijgen. In het autorisatiebesluit is opgenomen welke gegevens van welke personen mogen worden opgevraagd.

Overige verstrekkingen

Door technische problemen kan het voorkomen dat het berichtenverkeer over het GBA-netwerk in een bepaalde periode niet of niet juist heeft plaatsgevonden.

Indien een onderzoek is ingesteld of afgerond naar een gegeven of een verzameling van gegevens, wordt hiervan bij het verstrekte gegeven melding gedaan.

Op een persoonslijst kan bij historische gegevens de indicatie “onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” geplaatst worden. Deze gegevens zijn foutief en worden daarom in principe niet verstrekt.

Indien gegevens worden opgevraagd van een persoonslijst die is opgeschort, hetgeen ondermeer gebeurt indien een ingeschrevene is overleden of geëmigreerd, worden de reden en datum opschorting bijhouding van de persoonslijst meeverstrekt.

Vooralsnog worden geen gegevens verstrekt op het moment van de intergemeentelijke verhuizing van de betreffende ingeschrevene. Gedurende de overdracht van de persoonslijst aan de nieuwe gemeente van inschrijving wordt de persoonslijst enige tijd geblokkeerd. Een persoonslijst wordt geblokkeerd om te voorkomen dat de persoonslijst verloren gaat of twee keer in een basisadministratie wordt opgenomen.

Indien een organisatie gegevens verstrekt wil krijgen van een persoonslijst die is geblokkeerd of is overgedragen worden het administratienummer van de ingeschrevene en de volgende gemeente van inschrijving verstrekt.

Indien de gegevensverstrekking volledig met behulp van de verstrekkingsvoorziening zal plaatsvinden, is niet langer sprake van het blokkeren van persoonslijsten en zullen dus ook in geval van de intergemeentelijke verhuizing van een ingeschrevene persoonsgegevens verstrekt kunnen worden.

3. De verzending en ontvangst van berichten

Zowel het college van burgemeester en wethouders als de afnemer is bevoegd om, onder bepaalde omstandigheden en met betrekking tot bepaalde wijzen van verstrekken, berichten niet via het netwerk te verstrekken, maar op een alternatief medium als omschreven in de systeembeschrijving, zoals bijvoorbeeld CD-recordable.

Vanaf het moment dat alle verstrekkingen op basis van dit besluit zullen plaatsvinden met behulp van de verstrekkingsvoorziening dient over de verstrekking van gegevens via alternatieve media, al dan niet naar aanleiding van infrastructurele wijzigingen, de leverings- en selectiedata en over andere relevante onderwerpen tot overeenstemming te worden gekomen met het Agentschap BPR.

4. De Vereniging het Nederlandse Rode Kruis

De geadresseerde van dit autorisatiebesluit is de Vereniging het Nederlandse Rode Kruis (in deze toelichting genoemd: het Rode Kruis).

Het Nederlandse Rode Kruis heeft in 2012 het verzoek gedaan aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties om aangewezen te worden als organisatie die in aanmerking komt voor de systematische gegevensverstrekking uit de GBA zoals bedoeld in artikel 99, vijfde lid, van de Wet GBA en artikel 68a Besluit GBA. Aan dit verzoek is voldaan in de Wet basisregistratie personen die op 6 januari 2014 in werking zal treden. In artikel 41 van het Besluit basisregistratie personen wordt, ter uitvoering van artikel 3.3 van de Wet basisregistratie personen, de Vereniging het Nederlandse Rode Kruis aangewezen als derde die werkzaamheden verricht met een gewichtig maatschappelijk belang aan wie systematisch gegevens uit de basisregistratie verstrekt kan worden.

Gelet op het grote maatschappelijke belang van de taak van het Rode Kruis heeft de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties besloten dat, vooruitlopend op de Wet basisregistratie personen, reeds gegevens uit de GBA aan het Rode Kruis verstrekt mogen worden.

5.1. Taak van het Rode Kruis

Het Nederlandse Rode Kruis maakt deel van het grootste humanitaire netwerk ter wereld: de internationale Rode Kruis beweging. Het embleem staat voor velen synoniem aan directe hulp in conflictgebieden, na rampen en in eigen land.

De missie van het Rode Kruis is het voorkomen en verzachten van menselijk lijden waar dan ook, het beschermen van levens en gezondheid en het waarborgen van respect voor de mens.

Het Rode Kruis heeft ondermeer tot taak het ondersteunen van personen die een verzoek tot opsporing van familie indienen omdat het contact tussen de familieleden verloren is gegaan als gevolg van een gewapend conflict, een (natuur)ramp, migratie of een andere bijzondere gebeurtenis. Het doel van de opsporing is het contactherstel tussen de familieleden. Het Rode Kruis doet, indien de beschikbare informatie daartoe aanleiding geeft en de gezochte persoon (vermoedelijk) in Nederland verblijft of heeft verbleven, onderzoek in Nederland om de verblijfplaats van de gezochte familie te achterhalen. Het Rode Kruis wil daartoe gegevens uit GBA-V ontvangen. Indien de huidige verblijfplaats bekend is, neemt het Rode Kruis contact op met de gezochte persoon in Nederland om het opsporingsverzoek van de familie te bespreken.

Indien de verkregen persoons- en contactgegevens betreffende de gezochte persoon daartoe aanleiding geven, neemt het Rode Kruis contact op met de Rode Kruis / Rode Halve Maan vereniging of het ICRC in het land waar deze gegevens betrekking op hebben, met het verzoek de opsporing naar de gezochte persoon voort te zetten.

De taak van het Rode Kruis is vastgelegd in het Besluit van 22 december 1988, houdende vaststelling van een algemene maatregel van rijksbestuur tot regeling van de vrijwillige hulpverlening aan gewonden, zieken, krijgsgevangenen, geïnterneerden en anderszins hulpbehoevenden door erkende en toegelaten verenigingen.

5.2 Wijzen van verstrekken aan het Rode Kruis

Het Rode Kruis heeft ten behoeve van de uitvoering van de hiervoor beschreven taken systematische gegevensverstrekking nodig uit de GBA. Het Rode Kruis krijgt hiervoor gegevensverstrekking op verzoek uit de GBA.

Dit betreft de gegevens die zijn opgenomen in de bijlage. Het Rode Kruis beperkt haar vragen tot persoonsgegevens van persoonslijsten die noodzakelijk zijn voor het opsporen van familieleden waarbij het contact tussen de familie verloren is gegaan als gevolg van een (gewapend) conflict, (natuur)ramp of andere bijzondere gebeurtenis.

5.3. Toelichting te verstrekken gegevens

De gegevensset die het Rode Kruis op verzoek kan vragen is ruim. Dit is noodzakelijk omdat het Rode Kruis bij haar opsporingsactiviteiten vaak weinig informatie tot haar beschikking heeft.

Het contact tussen familie is verloren geraakt tijdens en als gevolg van een gewapend conflict, een (natuur)ramp, migratie of een andere bijzondere gebeurtenis waarbij het gezochte familielid zich in Nederland heeft gevestigd. De kwaliteit van de door de hulpvrager aangeleverde persoonsgegevens is regelmatig van dien aard dat het zoeken op slechts de naam van de persoon weinig succesvol zou zijn. Een tweede bijkomstigheid is het feit dat in de GBA geregistreerde gegevens van asielzoekers/vluchtelingen niet altijd overeenkomen met de aan het Rode Kruis verstrekte gegevens over deze personen door hulpvragers. De oorzaak hiervan kan liggen in de vertaling van gegevens uit een niet-Latijns letterschrift naar het Nederlands.

Elk gegeven uit de gemeentelijke basisadministratie dat overeenkomt met deze informatie kan helpen bij het identificeren van de gezochte.

Huwelijk/geregistreerd partnerschap

Gegevens over huwelijk/geregistreerd partnerschap (cat.05) worden gevraagd om te kunnen bepalen of de partner van de te benaderen persoon eventueel op de hoogte is van het bestaan van de hulpvrager.

Overlijden

Gegevens over het overlijden van de persoon (cat.06) worden gevraagd om te kunnen bepalen of de gezochte persoon overleden is en de hulpvrager hiervan op de hoogte te kunnen stellen en, indien de hulpvrager dit wenst eventueel familieleden van de overleden persoon op te sporen ten behoeve van het herstellen van contact met de hulpvrager.

Verblijfplaats

Gegevens over de verblijfplaats van de persoon (cat.08) worden gevraagd om het huidige adres te kunnen bepalen om de persoon te benaderen in het kader van de opsporing en contactherstel met familie. Na het verkrijgen van gegevens over de verblijfplaats neemt het Rode Kruis direct en persoonlijk contact op met de gezochte persoon om het bij het Rode Kruis ingediende verzoek tot opsporing van de betreffende persoon te bespreken.

Het Rode Kruis verstrekt geen gegevens van de gezochte persoon aan de hulpvrager zonder toestemming van de gezochte persoon.

De gegevens in categorie 08.13 zijn van belang als de gezochte persoon naar het buitenland is vertrokken. Het Nederlandse Rode Kruis doet zelf geen opsporingen in het buitenland en maakt in die gevallen gebruik van het wereldwijde netwerk van het Internationale Rode Kruis en Rode Halve Maan.

Gegevens over het land en het adres in het buitenland van de gezochte persoon stelt het Nederlandse Rode Kruis in staat te bepalen welke Rode Kruis of Rode Halve Maan vereniging te benaderen met het verzoek contact te leggen met de gezochte persoon. Door het Rode Kruis verkregen relevante beschikbare persoons- en contactinformatie deelt het Rode Kruis conform de wens van de hulpvrager met de Rode Kruis/Rode Halve Maan vereniging of het ICRC om de opsporingswerkzaamheden aldaar voort te zetten.

Alle onderdelen van het internationale Rode Kruis netwerk zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de Restoring Family Links activiteiten. Zij doen dit conform de door het ICRC geformuleerde werkwijzen.

Kinderen

Gegevens over kinderen (cat. 09) worden gevraagd om te kunnen bepalen en te verifiëren of het de juiste gezochte persoon betreft. In een opsporingsverzoek vraagt en ontvangt het Rode Kruis gegevens van de gezochte persoon, als deze bij de hulpvrager bekend zijn. De namen van eventuele kinderen van de gezochte persoon worden ook door het Rode Kruis gevraagd om bij een zoektocht en eventuele ‘match’ te kunnen verifiëren of het daadwerkelijk de gezochte persoon betreft.

Als blijkt dat de gezochte persoon overleden is, kan indien de hulpvrager dit wenst, het Rode Kruis opsporing doen naar de kinderen van de overleden persoon met als doel contactherstel tussen de familieleden.

Indicatie geheim

Gegevens over de inschrijving (indicatie geheim) worden gevraagd om te kunnen bepalen of de betrokken persoon om geheimhouding van gegevens heeft verzocht. Indien dat het geval is en een GBA-V bevraging derhalve geen gegevens van de gezochte persoon terug geeft kan het Rode Kruis de informatie, of het ontbreken ervan, meenemen in de resultaatmelding naar de hulpvrager.

Historische gegevens

Gegevens uit de historische gegevenscategorieën ‘51’, ‘54’, ’58’ worden gevraagd omdat het Rode Kruis, afdeling Opsporing & Ondersteuning, regelmatig enkel beschikt over verouderde gegevens van de gezochte persoon. Overeenstemming van de bij het Rode Kruis beschikbare gegevens, ontvangen van de hulpvrager, met gegevens uit de bovenstaande historische categorieën en een koppeling naar de actuele gegevens in de categorieën ‘1’, ‘4’ en ‘8’ kan leiden tot het lokaliseren van de gezochte persoon.

6. Inlichtingenplicht

Teneinde de autorisatie actueel te houden dient het Rode Kruis tijdig inlichtingen te verschaffen over wijzigingen die zich voordoen in haar taak, in de regelingen waarop die taak is gebaseerd of wijzigingen in de gegevens uit een basisadministratie die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van die taak. Het is de uitdrukkelijke verantwoordelijkheid van het Rode Kruis om deze informatie onverwijld kenbaar te maken aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Eventuele gevolgen van onjuistheden in de autorisatie als gevolg van het niet of niet tijdig doorgeven van dergelijke wijzigingen komen voor de verantwoordelijkheid van het Rode Kruis.

7. Wijzigingen

Dit besluit bevat een wijzigingsbepaling in artikel 6. Op het moment dat dit besluit in werking treedt, geldt de Wet GBA als de wettelijke basis voor dit besluit. Bij het in werking treden van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP), vervalt de Wet GBA. De Wet BRP geldt vanaf dat moment automatisch als de wettelijke basis van dit besluit.

Onder het regime van de Wet GBA worden van personen die in het buitenland wonen geen gegevens bijgehouden. Het adres in het buitenland wordt geregistreerd wanneer de ingeschrevene zich bij de gemeente uitschrijft in verband met het vertrek naar het buitenland. Onder het regime van de Wet BRP worden echter ook van dergelijke “niet-ingezetenen” bepaalde gegevens bijgehouden, waaronder het adres in het buitenland. Gelet op de doelgroep waarover het Rode Kruis gegevens verstrekt krijgt bestaat er een gerede kans dat de gezochte personen niet (langer) in Nederland verblijven, of de gezochte persoon wel in Nederland verblijft maar voor een periode korten dan 4 maanden. Om de verstrekking van gegevens van niet-ingezetenen aan het Rode Kruis mogelijk te maken, wordt bij het in werking treden van de Wet BRP de definitie van “ingeschrevene” in dit besluit automatisch in overeenstemming gebracht met de definitie in de Wet BRP.


X Noot
1

Zie voor ‘systematische wijze van gegevensverstrekking’ artikel 12, tweede lid, van het Besluit GBA.

Naar boven