Montfoort, 1 februari 2018
Burgemeester en wethouders van Montfoort,
Hebben besloten:
1.Het vaststellen van een parkeergelegenheid voor het opladen van elektrische voertuigen op de Maarschalklaan ter hoogte van nummer 58, door het plaatsen van verkeersbord E4 van Bijlage I van het RVV 1990 met tekstbord ”opladen elektrische voertuigen”.
Bevoegdheid
De beleidsmedewerker Verkeer is bevoegd dit verkeersbesluit te nemen op grond van artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 en het door het dagelijks bestuur van de UW Samenwerking op d.d. 24 november 2014 vastgestelde mandatenregister UW Samenwerking.
Wetgeving
De wettelijke grondslag voor dit verkeersbesluit wordt gevormd door:
- •
Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994);
- •
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna RVV 1990);
- •
Algemene wet bestuursrecht (hierna Awb);
- •
(Uitvoeringvoorschriften) Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW).
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Aanleiding
Er is vanuit de bewoners de wens gekomen om een laadpaal voor elektrische voertuigen te plaatsen aan de Maarschalklaan, want zij kunnen niet opladen op eigen terrein.
Vereiste van besluit
Op grond van artikel 15, eerste lid van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Motivering
Hierbij hebben wij het volgende overwogen:
- •
Dat het Rijk uitgaat van een toename van het aantal elektrische auto’s tot minimaal 200.000 elektrische voertuigen in 2020;
- •
Dat voor elektrisch vervoer oplaadpunten noodzakelijk zijn;
- •
Dat uitgangspunt is dat elektrische voertuigen op eigen terrein kunnen opladen;
- •
Dat wanneer het niet mogelijk is om op eigen terrein op te kunnen laden, gebruik gemaakt moet kunnen worden van openbare oplaadvoorzieningen;
- •
Dat door het vaststellen van een parkeergelegenheid voor het opladen van elektrische voertuigen reguliere parkeercapaciteit komt te vervallen;
- •
Dat elektrische voertuigen bij opladen geen gebruik maken van de overige openbare parkeercapaciteit;
- •
Dat door de uitbreiding van het aantal parkeergelegenheden voor het opladen van elektrische voertuigen aan de Maarschalklaan daarom geen parkeerproblemen verwacht worden.
Advies
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de Politie Eenheid Midden-Nederland, district West Utrecht.
Belangenafweging
Er zijn geen redenen om aan te nemen dat door het verkeersbesluit belanghebbenden onevenredig worden benadeeld of dat er een onduidelijke verkeerssituatie ontstaat.