Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Voorst | Staatscourant 2018, 74218 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Voorst | Staatscourant 2018, 74218 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Hoofdstuk 2: Belangen, taken en bevoegdheden
Waar in deze regeling artikelen van de Gemeentewet of van enige andere wet of wettelijke regeling van overeenkomstige toepassing worden verklaard, treden in die artikelen in de plaats van de gemeente, de raad, burgemeester en wethouders en de burgemeester, onderscheidenlijk het werkvoorzieningsschap, het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter.
Hoofdstuk 3: Het Algemeen Bestuur
Artikel 8 besluitvorming door algemeen bestuur
Is het vereiste aantal leden niet aanwezig, dan wordt door de voorzitter binnen 2 weken een nieuwe vergadering belegd, welke – ongeacht het aantal tegenwoordig zijnde leden – bevoegd is besluiten te nemen over de in de vorige vergadering aan de orde gestelde en bij de oproeping aan de leden mede te delen punten.
Tenzij de vergadering voltallig is, wordt bij staking van stemmen het nemen van een beslissing uitgesteld tot een volgende vergadering, waarin de beraadslagingen kunnen worden heropend. Indien de stemmen staken in een voltallige vergadering of in een ingevolge de vorige volzin opnieuw belegde vergadering, is het voorstel niet aangenomen.
Hoofdstuk 4: Het Dagelijks Bestuur
Gezien de specifiek sociale en de bedrijfseconomische aspecten der aan het werkvoorzieningsschap opgedragen taak, kunnen één of meer leden-deskundigen aan het dagelijks bestuur, niet zijnde de voorzitter, worden toegevoegd van buiten de kring van het algemeen bestuur. Deze leden, aan te wijzen door het algemeen bestuur, mogen nimmer de meerderheid van het dagelijks bestuur uitmaken.
Artikel 10 bevoegdheden dagelijks bestuur
Het dagelijks bestuur is in bevoegd:
Te besluiten namens het openbaar lichaam, het dagelijks bestuur of het algemeen bestuur rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij het algemeen bestuur, voor zover een zaak van het algemeen bestuur, in voorkomende gevallen anders beslist.
Hoofdstuk 7: Inlichtingen, verantwoording en ontslag
Een lid of een plaatsvervangend lid van het algemeen bestuur verschaft het college die dit lid heeft aangewezen zulks met inachtneming van artikel 16 van de Wet gemeenschappelijke regelingen alle inlichtingen, die door dat college of door een of meer leden van dat college worden verlangd en wel op de in het Reglement van orde voor de vergaderingen van dat college aangegeven wijze.
Een lid of een plaatsvervangend lid van het algemeen bestuur is het college die dit lid heeft aangewezen met inachtneming van artikel 16 van de Wet gemeenschappelijke regelingen verantwoording verschuldigd voor het door hem in dat bestuur gevoerde beleid en wel op de in het Reglement van orde voor de vergaderingen van dat college aangegeven wijze.
Het algemeen bestuur kan met inachtneming van de artikelen 21, 24, lid 4 van de Wet gemeenschappelijke regelingen voor de leden van het algemeen en dagelijks bestuur en voor de leden van een commissie als bedoeld in artikel 12 van deze regeling niet zijnde burgemeester of wethouder van een deelnemende gemeente, een regeling vaststellen voor de vergoeding der werkzaamheden, bijwonen der vergaderingen en tegemoetkoming der kosten.
Hoofdstuk 11: Financiële bepalingen
Het algemeen bestuur stelt een regeling vast, betreffende de organisatie van de administratie en van het beheer van vermogenswaarden, alsmede van de controle daarop, waarbij de administratieve voorschriften ingevolge de Wet sociale werkvoorziening en overige wettelijke bepalingen de toepasselijke gemeentelijke comptabiliteitsvoorschriften in acht worden genomen.
Bij de in het vorige artikel bedoelde regeling worden de met respectievelijk de administratie en het beheer van de vermogenswaarden te belasten functionarissen aangewezen.
Het algemeen bestuur stelt een beleidsplan vast, waarin het beleid, dat het bestuur van het werkvoorzieningsschap voornemens is uit te voeren in grote lijnen wordt aangegeven. Nadrukkelijk zal in dit beleidsplan het beleid met betrekking tot het minimum aantal Wsw-arbeidsplaatsen worden vermeld. Naast deze beleidsnota wordt een meerjarenraming gemaakt van de kosten, de opbrengsten en de gemeentelijke bijdrage. Jaarlijks worden de beleidsnota en de meerjarenraming aan de hand van de actuele gegevens van het afgelopen jaar bijgesteld en met 1 jaar uitgebreid.
De colleges van de deelnemende gemeenten kunnen binnen acht weken na toezending van het beleidsplan het dagelijks bestuur van hun gevoelen doen blijken. Het dagelijks bestuur voegt de commentaren, waarin dit gevoelen is vervat, bij het beleidsplan, zoals dit aan het algemeen bestuur wordt aangeboden.
De raden en colleges van de deelnemende gemeenten kunnen binnen acht weken na toezending van de ontwerpbegroting het dagelijks bestuur van hun gevoelen doen blijken. Het dagelijks bestuur voegt de commentaren, waarin dit gevoelen is vervat, bij de ontwerpbegroting, zoals deze aan het algemeen bestuur wordt aangeboden.
Indien in enig jaar een nadelig exploitatiesaldo wordt verkregen, dient dit in de jaarrekening te worden geactiveerd en ten laste te worden gebracht van het (de) eerstvolgend(e) begrotingsjaar (jaren) volgend op dat waarin de jaarrekening is vastgesteld. Indien het algemeen bestuur van oordeel is dat het activeren van het nadelig exploitatiesaldo niet verantwoord is, kan het aan de deelnemende gemeenten een voorstel doen tot bijstelling van het budget over het betreffende begrotingsjaar. Het bepaalde in het eerste lid is van overeenkomstige toepassing.
Wanneer de rekening van enig jaar sluit met een lager nadelig exploitatiesaldo dan voor dat jaar was begroot, worden hiermee eerst de in artikel 24 lid 7 genoemde geactiveerde nadelige saldi verrekend. Indien dan nog een voordelig exploitatiesaldo resteert, wordt dit met de gemeenten verrekend, zodra de rekening is vastgesteld.
Over het instellen en het in stand houden van een risicofonds ten behoeve van bedrijfsmatige financiële risico’s besluit het algemeen bestuur. Voordat het algemeen bestuur hiertoe besluit, worden de colleges van de deelnemende gemeenten in de gelegenheid gesteld hun gevoelen hierover te doen blijken.
Het dagelijks bestuur biedt de rekening over het afgelopen jaar, onder toevoeging van een verslag van het onderzoek naar de deugdelijkheid van de rekening, ingesteld door de, krachtens artikel 265 bis van de gemeentewet aangewezen deskundigen en van hetgeen het dagelijks bestuur te zijner verantwoording dienstig acht, met alle bijbehorende bescheiden jaarlijks vaststelling aan het algemeen bestuur aan.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-74218.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.