Verkeersbesluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland van 5 februari 2018 nr. 1039967/1039968, tot het tijdelijk plaatsen van diverse borden op een deel van de N232 (Fokkerweg) in de gemeente Haarlemmermeer.

Logo Noord-Holland

 

 

 

Aanleiding

Door de toenemende behoefte aan een goed bereikbaar vliegveld Schiphol, werken zowel Schiphol als de Provincie Noord-Holland en de vervoerregio Amsterdam samen aan de realisatie van het Hoogwaardige Openbaar Vervoer (HOV) netwerk rondom Schiphol Airport. Een onderdeel daarvan is de realisatie van een HOV-baan die door en langs Schiphol-Oost loopt. Deze nieuwe HOV baan komt in de definitieve situatie te liggen op de meest westelijke rijbaan van de huidige N232, tussen grofweg het kruispunt N232/231 en de kruising N232/Schipholdijk. Om dit werk te kunnen realiseren zijn er diverse tijdelijke maatregelen nodig waarvoor een verkeersbesluit nodig is.

 

Maatregelen en motivering

Momenteel bestaat de N232 op dit weggedeelte uit een oostbaan (2 rijstroken) en een westbaan (2 rijstroken). Verkeer rijdt hiermee van noord naar zuid en vice versa. Om de nieuwe HOV-baan te kunnen realiseren en tegelijkertijd 2 rijstroken in noordelijke én zuidelijke richting te behouden, dient er een extra rijbaan te worden gerealiseerd. Besloten is om naast de huidige oostbaan een extra rijbaan (2 rijstroken) te realiseren.

 

Afsluiten oostelijke rijbaan N232

Om een extra rijbaan te kunnen realiseren naast de huidige oostbaan, is er veel en groot materieel/materiaal nodig en is er ruimte nodig om dit te kunnen plaatsen. Daarnaast is er ruimte nodig omdat de aannemer veilig moet kunnen werken. Om deze redenen dient de oostelijke rijbaan van de N232 tussen het kruispunt met de N231 en het kruispunt met de Schipholdijk te worden afgesloten voor alle verkeer. Dit zal worden aangegeven door hekken en de borden C1.

 

Inhaalverbod op samengevoegde rijstroken N232

In overleg met de omgeving is afgesproken dat gedurende het werk altijd per rijrichting één rijstrook beschikbaar is. Om de noord-zuidverbinding voor verkeer te behouden, worden op de westelijke rijbaan van de N232 de beide rijrichtingen (verkeersstromen) op één rijbaan samengevoegd. De rijstroken worden van elkaar gescheiden door een doorgetrokken streep (inhaalverbod) en borden F1.Een inhaalverbod is nodig omdat er in de tijdelijke situatie tegenverkeer is, en ernstige verkeersongevallen kan veroorzaken. Voor de veiligheid van het verkeer wordt daarom een inhaalverbod ingesteld.

 

Snelheidsbeperking op samengevoegde rijstroken N232 gedurende het werk

Op de samengevoegde rijbanen wordt voor de veiligheid een snelheidsbeperking ingesteld van 50 km/u (A1 50). Omdat er sprake is van samengevoegde rijrichtingen, is er veel verkeer en de beschikbare ruimte is smaller dan normaal. In deze situatie is het niet veilig om hard te rijden. Verkeer dat met een lagere snelheid rijdt kan beter anticiperen op onverwachte situaties.

 

Verplichte rijrichting voor invoegend verkeer op N232

Zodra de extra rijbaan naast de huidige oostbaan gereed is, worden er weer 2x2 rijbanen opengesteld voor het verkeer. Van de meest westelijke rijbaan wordt dan de nieuwe HOV-baan gemaakt. Verkeer dat in zuidelijke richting rijdt en na dit werkvak weer invoegt op de N232 ter hoogte van de Schipholdijk, kan gedurende de werkzaamheden alleen rechts afslaan. De verplichte rijrichting wordt aangegeven door bord D5 (r).

 

Afweging belangen

In dit geval wordt het aantal rijbanen in noord-zuidrichting (en v.v.) verminderd. Waar verkeer voorheen de beschikking had over twee rijstroken in noordelijke en twee in zuidelijke richting, zijn er gedurende de werkzaamheden in totaal twee rijstroken beschikbaar (1 voor noord en 1 voor zuid). Verkeer in de noord-zuidrichting blijft dus wel mogelijk, alleen op minder rijbanen.

Het is een gegeven dat bij het treffen van verkeersmaatregelen hinder is. De afstand van het weggedeelte waarvoor de maatregelen gelden is niet groot (circa 1,6 km) en er blijft een noord-zuidverbinding mogelijk. Het realiseren van een nieuwe HOV-busbaan in dit gebied levert een bijdrage aan de provinciale doelstelling om openbaar vervoer te bevorderen en levert een bijdrage aan een betere bereikbaarheid van Schiphol. Gezien het vele materiaal/materieel dat benodigd is voor het maken van een extra rijstrook en het gegeven dat de aannemer veilig moet kunnen werken, vinden wij alles beschouwend, de hinder niet onevenredig bezwarend.

 

Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor het plaatsen van de borden A1, C1, D5, F1 en het aanbrengen van een doorgetrokken streep een verkeersbesluit worden genomen. De doelstelling van dit verkeersbesluit is het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.

 

Advies politie

Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW overleg worden gevoerd met de korpschef van het betrokken politiekorps. Dit besluit is voorgelegd aan de daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van politie.

 

Bevoegdheid

De N232 (Fokkerweg) waar deze maatregelen voor worden getroffen, is in beheer bij de provincie Noord-Holland. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Noord-Holland) op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.

 

BESLUIT

Besluit Gelet op het voorgaande besluiten wij:

1. Door het plaatsen van bord A1 (50) van bijlage 1 van het RVV 1990, op de N232 ter hoogte van hmp 40,1 en ter hoogte van het kruispunt N232/Schipholdijk, een maximum snelheid in te stellen van 50 kilometer per uur. Deze maatregelen gaan in per 1 maart 2018 en duren tot 1 januari 2019.

2.Door het plaatsen van bord C1 van bijlage I van het RVV 1990, de oostelijke rijbaan van de N232 tussen het kruispunt N232/Schipholdijk en het kruispunt N232/N231, gesloten te verklaren in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee. Deze maatregelen gaan in per 1 maart 2018 en duren tot 1 januari 2019.

3. Door het plaatsen van de borden F1 van bijlage I van het RVV 1990 op de N232 ter hoogte van hmp 40,1 en het kruispunt N232/Schipholdijk , een verbod in te stellen voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen. Tevens zal op dit deel van de N232 een doorgetrokken streep als bedoeld in artikel 76 lid 1 van het RVV 1990 worden geplaatst.Deze maatregelen gaan in per 1 maart 2018 en duren tot 1 januari 2019.

4. Door het plaatsen van bord D5 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de N232 waar deze invoegt ter hoogte van het kruispunt met de Schipholdijk, bestuurders te verplichten om de op het bord aangegeven rijrichting te volgen. Deze maatregel duurt 1 van maart 2019 tot juli 2019.

5.Van dit besluit mededeling te doen in De Staatscourant.

 

Haarlem, 5 februari 2018

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,

Namens dezen,

F.J. van der Linden

Sectormanager Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur

 

 

Bezwaar

1.Als u belanghebbende bent kunt u binnen zes weken na de verzending, uitreiking of publicatie van dit besluit schriftelijk bezwaar aantekenen. Het bezwaarschrift kunt u sturen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, ter attentie van de secretaris van de Hoor- en adviescommissie, Postbus 3007, 2001 DA Haarlem. Wij verzoeken u om in uw bezwaarschrift het telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Ook kunt u voor meer informatie de provinciale website bezoeken: www.noord-holland.nl.Indien u bezwaar heeft ingediend is het mogelijk gebruik te maken van een minder formele procedure: een gesprek tussen u en medewerkers die namens van het college van gedeputeerde staten deelnemen. Indien uw bezwaar zich hiervoor leent, wordt contact met u opgenomen, maar u kunt hier ook zelf om verzoeken, Een gesprek tast uw rechten als bezwaarmaker niet aan. Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een bezwaarschrift ingediend. Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u –bij een spoedeisend belang- een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland.

2. Voor vragen of opmerkingen over het besluit kunt u bellen met mevrouw R. Puggioni, werkzaam bij de afdeling Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur, tel. (023) 514 34 46.

Naar boven