Verkeersbesluit: wijzigen van maximaal twee algemene parkeerplaatsen in een parkeerplaats alleen bestemd voor elektrische voertuigen met gebruik van de laadpaal aan de Veerdam, ter hoogte van Molenstraat 93, kern Kinderdijk, gemeente Molenwaard.

Logo Molenwaard

Zaaknummer : 930006

VERKEERSBESLUIT

Molenwaard, kern Kinderdijk : wijziging van maximaal twee algemene p arkeerplaats en in een parkeerplaats alleen bestemd voor elektrische voertuigen met gebruik van de laadpaal aan de Veerdam te Kinderdijk .

Burgemeester en wethouders van gemeente Molenwaard;

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Regelement verkeersregels en verkeerstekens 1990, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

Op grond van artikel 18, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 en op grond van het algemeen mandaatbesluit gemeente Molenwaard 28 mei 2013, zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Overwegende:

Bij melding van 20 augustus 2018, kenmerk zaaknummer 930006, heeft Allego een verzoek ingediend voor het wijzigen van één algemene parkeerplaats in een gereserveerde oplaadplaats voor elektrische voertuigen;

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Uit het oogpunt van:

  • Het bevorderen van een doelmatig of zuinig energieverbruik;

  • Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer.

Is het gewenst om:

Maximaal twee algemene parkeerplaatsen te wijzigen in een parkeergelegenheid alleen bestemd voor elektrische voertuigen met gebruik van de laadpaal aan de Veerdam, ter hoogte van Molenstraat 93 in Kinderdijk. Specifiek door;

•Het plaatsen van een E08-bord met onderborden OB20 en OB504

Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde afbeeldingen in de bijlage.

Motivering:

Elektrisch vervoer is nog volop in ontwikkeling en maakt het noodzakelijk dat de accu’s regelmatig moeten worden opgeladen. Niet iedereen kan over de mogelijkheid beschikken om op privéterrein te parkeren en daar op te laden. Daarom dienen hiervoor ook publiek toegankelijke voorzieningen te worden gerealiseerd in het openbaar gebied.

De gemeente Molenwaard wil het elektrisch autorijden stimuleren door, binnen vastgestelde beleidsregels, medewerking te verlenen aan gekwalificeerde marktpartijen voor het plaatsen van laadpalen in de openbare ruimte. Allego is een van de gekwalificeerde marktpartijen en heeft in die hoedanigheid, naar aanleiding van een verzoek van een omwonende, een aanvraag voor de plaatsing van een laadpaal ingediend.

Een laadpaal heeft twee oplaadpunten waardoor twee auto’s tegelijk opgeladen kunnen worden. Verwacht wordt dat het aantal elektrische auto’s de komende tijd zal toenemen omdat steeds meer autofabrikanten al dan niet 100% elektrische auto’s op de markt brengen. Vooralsnog wordt er één parkeerplaats aangewezen voor elektrische voertuigen. Mocht vanuit de omgeving in de toekomst behoefte ontstaan voor een tweede parkeerplaats, dan is de tweede parkeerplaats voor elektrisch rijden voorzien middels dit verkeersbesluit.

Belangenafweging:

Elektrisch vervoer is in ontwikkeling en zowel Rijk, Provincie als de gemeente Molenwaard wensen de kansen te benutten om elektrisch vervoer te stimuleren. Elektrisch vervoer kan een bijdrage leveren aan verbetering van de lokale leefkwaliteit (geluid, luchtkwaliteit, klimaat) en ontwikkelingen op het gebied van duurzame mobiliteit, energietransitie, economie en innovatie. Hiermee wordt dan ook een algemeen belang gediend.

De gemeente heeft daarom besloten parkeerruimte te reserveren voor het opladen van elektrische auto’s.

Wij zijn van mening dat het reserveren van bestaande parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische auto’s niet zondermeer betekent dat er sprake zal zijn van extra auto’s die beslag leggen op de bestaande hoeveelheid parkeerplaatsen. Elektrische auto’s vervangen meestal een aanwezige conventionele auto. In die zin is er geen verlies aan parkeerruimte.

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.

Gehoord:

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is op 8 oktober 2018 overleg gepleegd tussen de wegbeheerder en de politie, eenheid Rotterdam. Tijdens dit overleg werden de verkeersaspecten van het verkeersbesluit besproken. Tijdens dit overleg werden de verkeersaspecten van het verkeersbesluit besproken. De politie ging tijdens dit overleg akkoord met het voorgenomen verkeersbesluit.

Bij de totstandkoming van dit verkeersadvies is van politiezijde meegewogen dat door de genomen maatregel de vrijheid van het verkeer, op het betrokken weggedeelte, welke gelegen is binnen de bebouwde kom, zoveel mogelijk wordt gewaarborgd, voldoende bevorderd en wordt de veiligheid op de weg gegarandeerd.

Van politiezijde wordt het volgende opgemerkt:

Door gebruik te maken van bord E8 van de Bijlage 1 van het RVV 1990 wordt de parkeergelegenheid beperkt voor een voertuigcategorie of groep. Door gebruikmaking van bord E4 en voornoemd onderbord is de parkeerplaats, in theorie, beschikbaar voor alle elektrische auto’s, die een oplaad activiteit vertonen.

Van politiezijde wordt nog wel aandacht gevraagd voor het ontbreken van een vorm van tijdsbeperking. Hierdoor is het theoretisch mogelijk dat een elektrisch voertuig onbeperkt gebruik kan maken van een parkeergelegenheid en onvoldoende gelegenheid biedt aan een andere gebruiker. Behalve een zichtbare koppeling tussen het voertuig en de lader is, afhankelijk van het model oplader, van buitenaf niet altijd waarneembaar of er daadwerkelijk geladen wordt. Het opladen van een lege accu duurt tussen de 30 minuten en de 8 uur, ook weer afhankelijk van het model. Een snellader langs de autosnelweg laadt met een gemiddelde snelheid van ongeveer 22 KW/u en een laadpunt binnen een gemeente staat voor 3,9 KW/u. Hierbij wordt opgemerkt dat het laden tot ¾ van de volledige inhoud relatief vrij snel gaat (ongeveer 2 uur bij een gemiddeld laadpunt). Het opladen van het laatste deel duurt langer. Bij een koppeling van een elektrische auto met het laadpunt wordt de accu geladen tot het maximale.

Het laden kost geld en wordt verrekend middels een passysteem. Na het bereiken van de maximale inhoud wordt ook de financiële inhouding van de pass gestopt. Er is dus geen druk aanwezig om voortijdig de parkeergelegenheid vrij te geven voor een andere gebruiker. Van politiezijde zal dan ook behoudend worden omgegaan met het handhavingsaspect van deze maatregel.

Bekendmaking:

De bekendmaking van het ontwerpbesluit en de mogelijkheid zienswijzen kenbaar te maken, werd op 29 oktober 2018 gepubliceerd in de Staatscourant.

Besluiten:

 

  • 1.

    Aan de Veerdam ter hoogte van Molenstraat 93 te Kinderdijk twee parkeerplaatsen aan te wijzen die als specifiek doel hebben het opladen van elektrische voertuigen; 

  • 2.

    Één parkeerplaats daadwerkelijk in te laten richten als oplaadplaats voor elektrische voertuigen, aangezien hier alleen nu concreet behoefte voor bestaat en de tweede parkeerplaats pas dan in te richten als hier de behoefte toe bestaat; 

  • 3.

    Dit besluit kenbaar te maken aan de weggebruikers middels plaatsing van de borden E8 met als onderborden OB20 en OB504; 

  • 4.

    Een en ander overeenkomstig de afbeeldingen in de bijlage; 

 

Bleskensgraaf, 29 oktober 2018.

Namens college van burgemeester en wethouders van Molenwaard,

 

ing. A.J. van Gurp

Vakspecialist verkeer & Vervoer

  

Bezwaar.

 

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunt u binnen 6 weken na de dag van verzending van dit verkeersbesluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Molenwaard, Postbus 5, 2970 AA Bleskensgraaf.

 

Het bezwaarschrift dient op grond van artikel 6:5 van de Algemene wet bestuursrecht te zijn ondertekend en dient tenminste te bevatten:

 

  • 1.

    Uw naam en adres;

  • 2.

    De datum waarop u het bezwaarschrift geschreven hebt;

  • 3.

    Een omschrijving van het besluit waar uw bezwaar zich tegen richt;

  • 4.

    Het zaaknummer van het besluit;

  • 5.

    De gronden waarop uw bezwaar berust.

 

Een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Daarom kunt u eventueel om een voorlopige voorziening verzoeken bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Rotterdam, sector Bestuursrecht, Postbus 50951, 3000 BM Rotterdam.

Naar boven