GEMEENTE ROTTERDAM - VERKEERSBESLUIT

Logo Rotterdam

Aanwijzen LVV B otlekbrug als verplicht fiets/bromfietspad in twee richtingen

BS18/01178

18 / bb011081

____________________________________________________________________________________

De directeur van cluster Stadsontwikkeling,

Overwegende dat,

  • 1*

    De Botlekbrug een hefbrug voor weg- en spoorverkeer over de Oude Maas in het Rotterdams havengebied is;

  • 2*

    De oorspronkelijke Botlekbrug uit 1955 is vervangen door een geheel nieuwe brug die sinds november 2015 in gebruik is genomen voor het snelverkeer;

  • 3*

    Er daarnaast voor het spoorverkeer en langzaam verkeer een nieuwe verbinding wordt gerealiseerd die naar verwachting in de tweede helft van 2019 gereed zal zijn;

  • 4*

    Op de oude Botlekbrug landbouwverkeer werd toegestaan, maar dit op de langzaam verkeersverbinding van de Nieuwe Botlekbrug niet mogelijk zal zijn;

  • 5*

    De rijbreedte van het fietspad te beperkt is voor het tegelijkertijd passeren van twee landbouwvoertuigen, danwel voor het creëren van opstelruimte om die passages mogelijk te maken;

  • 6*

    De bochtstralen aan de oostzijde van de langzaam verkeersverbinding eveneens moeilijk begaanbaar zijn voor landbouwvoertuigen;

  • 7*

    Het grote verschil in massa tussen (brom)fietsverkeer en landbouwverkeer daarnaast bij ongevallen tussen landbouwverkeer en (brom)fietsers vaak ernstige gevolgen heeft;

  • 8*

    Ook het verschil in snelheid en een beperkt zichtveld vanuit de cabine van een landbouwvoertuig op passerende (brom)fietsers maakt dat het oogpunt van verkeersveiligheid niet wenselijk is om deze categorieën verkeersdeelnemers te mengen;

  • 9*

    Deze situatie des te meer klemt op moment dat er sprake is van beperkt zicht door regen of mist;

  • 10*

    Ook de effecten van vervuiling van de weg door van het land meegesleepte modder en afvallende lading de verkeersveiligheid voor (brom)fietsers ter plaatse niet bevordert;

  • 11*

    De Botlekbrug daarnaast op afstand vanuit de verkeersmanagementcentrale wordt bediend en het toezicht bij het heffen van de brug door de grote omvang van landbouwvoertuigen beperkt wordt met gevaarlijke situaties als gevolg;

  • 12*

    De langzaam verkeersverbinding tevens is ingericht als calamiteitenroute en het ontbreken van een opstelplaats voor landbouwvoertuigen de toegankelijkheid voor hulpdiensten bij een calamiteit ernstig kan belemmeren;

  • 13*

    De verkeerspolitie, Rijkswaterstaat, Havenbedrijf en de gemeente het daarom wenselijk vinden om de langzaam verkeersverbinding uitsluitend open te stellen voor (brom)fietsers en voetgangers;

  • 14*

    De toegang aan de westzijde van de brug al over deze status beschikt, dus plaatsing van borden G12a is alleen nodig aan de oostzijde van de langzaam verkeersverbinding van de brug;

  • 15*

    De Harmsenbrug kan fungeren als alternatieve route voor landbouwvoertuigen;

  • 16*

    De maatregelen, gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw, besluit van 21 april 1994, Staatsblad (Stb.) 1994, 475, zoals nadien gewijzigd), strekken tot:

  • 17*

    De krachtens deze wet vastgestelde regels kunnen strekken tot:

    • -

      het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • -

      het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • -

      het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 18*

    De weg onder beheer is van de gemeente Rotterdam;

  • 1*

    In het kader van artikel 24 sub a. van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW, besluit van 26 juli 1990, Stb. 1990, 460,of zoals nadien gewijzigd) overleg heeft plaatsgevonden met de Politie Eenheid Rotterdam;

Gelet op artikel 18 aanhef en onder d. van de Wegenverkeerswet 1994 (Staatsblad 1994, nr. 475, zoals nadien gewijzigd), het bepaalde in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en daartoe bevoegd krachtens door het college van burgemeester en wethouders verleend mandaat in het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Rotterdam 2016 (gemeenteblad 2016-6556, zoals nadien gewijzigd);

BESLUIT:

  • 1.

    door plaatsing van de verkeersborden G12a, de nieuw aangelegde langzaam verkeersverbinding op de Botlekbrug na openstelling aan te duiden als verplicht fiets/bromfietspad, in beide richtingen;

  • 2.

    Dat de maatregel wordt uitgevoerd zoals aangegeven op de in de bijlage opgenomen tekening “Botlekbrug Langzaam Verkeerroute/oostkant” van 29 november 2018 en dat deze tekening integraal onderdeel uitmaakt van dit besluit.

  

Rotterdam, 17 december 2018

 

Namens het college van burgemeester en wethouders

de directeur van het cluster Stadsontwikkeling,

voor deze, het hoofd Verkeer en Vervoer,

   

M.A. van Kruiningen

    

Niet eens met deze beslissing?

 

Dan kunt u, of een andere belanghebbende, een bezwaarschrift indienen. Dit moet binnen zes weken

na de bekendmaking van het besluit. U stuurt het bezwaarschrift naar:

Het college van burgemeester en wethouders,

t.a.v. de Algemene Bezwaarschriftencommissie,

Postbus 1011, 3000 BA te ROTTERDAM,

faxnummer Algemene Bezwaarschriftencommissie: (010) 267 63 00.

 

In het bezwaarschrift moet in ieder geval staan

· uw naam, adres en handtekening;

· uw telefoonnummer zodat contact met u opgenomen kan worden om samen met u te

bespreken wat de beste aanpak van uw bezwaarschrift is;

· de datum waarop u bezwaar maakt;

· een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;

· de reden(en) van uw bezwaar.

U wordt verzocht tevens een kopie van dit besluit mee te zenden.

 

U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen via internet op Rotterdam.nl/pdc: bezwaar indienen,

m.b.v. het webformulier (zie “mijn loket”). Hiervoor is nodig een DigiD-code, of voor bedrijven een Eherkenning,

die kan worden aangevraagd via digid.nl, resp. eherkenning.nl. U kunt het bezwaarschrift

niet op een andere digitale wijze, bijvoorbeeld per e-mail, indienen. Zie ook rechtspraak.nl.

 

Naar boven