Verkeersbesluit instellen eenrichtingsverkeer Heinsbergenstraat uitgezonderd fietsers en bromfietsers

Logo Uden

Gelet op

de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

de bevoegdheid van het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Uden tot het nemen van verkeersbesluiten, als bedoeld in het eerste lid sub d. van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, en het besluit van 16 december 2014 van het College tot mandatering van deze bevoegdheid aan het afdelingshoofd en teamleider van de afdeling Ruimte alsmede de bevoegdheid tot de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens ingevolge paragraaf 4 van het BABW;

Overwegende,

dat op grond van het bepaalde in artikel 12 BABW;

Uit het oogpunt van:

  • het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (artikel 2, lid 1, sub c);

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg (artikel 2, lid 1, sub a);

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (artikel 2, lid 1, sub d);

Is het gewenst om

Een toekomstbestendige situatie voor de monumentale bomen te creëren door de rijbaan van de Heinsbergenstraat te versmallen en een eenrichtingsverkeer in te stellen uitgezonderd fietsers en bromfietsers. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde verkeersbesluittekeningen D0070846-05 en D0070846-06.

Dat in het belang van de verkeersveiligheid kunnen indien omstandigheden daartoe vragen, aanvullende maatregelen worden getroffen;

Achtergrond

Aan weerszijde van de Heinsbergenstraat staan monumentale bomen. Op dit moment is verkeer in 2 richtingen mogelijk. Uit onderzoek naar de vitaliteit van de monumentale bomen in de Heinsbergenstraat is gebleken dat de rijbaan van de Heinsbergenstraat versmald moet worden om deze bomen langs de rijbaan te kunnen handhaven. Enkele bomen staan te dicht op de asfaltverharding. Ook is er sprake van wortelopdruk in de hele straat en is er bij enkele bomen geen obstakelvrije ruimte van minimaal 0,30m1 tussen de bomen en het wegdek. Het wegdek verkeert als gevolg van de wortelopdruk in slechte staat en zorgt voor discomfort voor fietsers en automobilisten.

Om een levensvatbare situatie te creëren voor de monumentale bomen, is het daarom noodzakelijk de rijbaan te versmallen tot max 3.80m1. Doordat de rijbaan versmald wordt is het niet meer mogelijk verkeer in 2 richtingen toe te passen. Om die reden zal er in de Heinsbergenstraat eenrichtingsverkeer ingesteld worden uitgezonderd fietsers en bromfietsers. Hiervoor is het nodig een verkeersbesluit te nemen.

Belangenafweging

Dat overeenkomstig paragraaf 6 van het BABW de volgende afwegingen van belangen heeft plaats gevonden;

Overwegingen van de algem ene feitelijke situatie:

  • 1.

    Het belang van de gemeente Uden, als wegbeheerder van de Heinsbergenstraat en wegen in de omgeving, te weten de regulering en handhaving van de verkeerssituatie aldaar;

  • 2.

    De Heinsbergenstraat is een erftoegangsweg binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h. In de Heinsbergenstraat is verkeer in 2 richtingen mogelijk;

  • 3.

    De huidige weg is een veel gebruikte fietsroute vanuit Zeeland richting het centrum van Uden;

  • 4.

    De Heinsbergenstraat is in het Gemeentelijk Verkeers- en vervoersplan 2015-2030 (GVVP) aangemerkt als hoofdfietsroute;

  • 5.

    Aan weerszijde van de Heinsbergenstraat staan monumentale bomen;

  • 6.

    Uit onderzoek naar de vitaliteit van de monumentale bomen in de Heinsbergenstraat is gebleken dat de rijbaan van de Heinsbergenstraat versmald moet worden om deze bomen langs de rijbaan op langere termijn te kunnen handhaven;

  • 7.

    Er is sprake van wortelopdruk in de gehele straat en is er bij enkele bomen geen obstakelvrije ruimte van minimaal 0,30m1 tussen de bomen en het wegdek. Het wegdek verkeert als gevolg van de wortelopdruk in slechte staat en zorgt voor discomfort voor fietsers en automobilisten;

  • 8.

    Indien de rijbaan van de Heinsbergenstraat niet versmald wordt, zullen de monumentale bomen verzwakken waardoor deze vatbaarder zijn voor ziektes , met sterfte of noodzakelijke kap van de monumentale bomen tot gevolg;

  • 9.

    Om een levensvatbare situatie te creëren voor de monumentale bomen, moeten de bomen onder andere meer ruimte krijgen. Meer ruimte voor de bomen betekent een versmalling van de rijbaan van de Heinsbergenstraat. Omdat de maximale breedte van de rijbaan in verband met de bomen niet meer dan 3.80m1 kan bedragen, is het bij versmalling van de rijbaan van de Heinsbergenstraat niet meer mogelijk verkeer in 2 richtingen toe te passen. Om die reden zal er in de Heinsbergenstraat eenrichtingsverkeer ingesteld moeten worden uitgezonderd voor fietsers en bromfietsers;

  • 10.

    Het belang van het behoud van de monumentale bomen in de Heinsbergenstraat weegt zwaarder dan het behouden van het bestaande tweerichtingsverkeer in de Heinsbergenstraat. De gemeente Uden weet wat zij aan bijzondere bomen herbergt en treft afdoende maatregelen om deze monumenten te beschermen;

  • 11.

    In de klankbordgroep zijn de mogelijkheden van verkeer in 2 richtingen en de varianten van de rijrichting van het eenrichtingsverkeer besproken. De gekozen rijrichting is in samenwerking met de klankbordgroep tot stand gekomen;

Overwegingen ten aanzien van ee n richting sverkeer of twee richtingen met passeerstroken

  • 1.

    Tweerichtingsverkeer zorgt voor een betere bereikbaarheid van de Heinsbergenstraat dan eenrichtingsverkeer. Het toepassen van passeerstroken voor (vracht)auto’s is vanuit het oogpunt van veiligheid voor fietsers onacceptabel. Door de zijdelingse beweging van een (vracht)auto bij een passeerstrook is er een kans dat een fietser over het hoofd wordt gezien en daarmee een verhoogd risico op aanrijdingen. De variant met tweerichtingsverkeer met passeerstroken in de Heinsbergenstraat is derhalve niet haalbaar. De politie en fietsersbond hebben ook hier negatief op gereageerd;

  • 2.

    Het algemeen belang van de verkeersveiligheid bij het eenrichtingsverkeer weegt zwaarder dan het belang van de bereikbaarheid bij het tweerichtingsverkeer.

Overwegingen ten aanzien van bereikbaarheid

  • 1.

    Het instellen van eenrichtingsverkeer in de Heinsbergenstraat richting centrum betekent dat er vanuit het centrum geen gebruik meer gemaakt kan worden van de Heinsbergenstraat voor alle verkeer uitgezonderd fietsers en bromfietsers;

  • 2.

    Dit verkeer zal via diverse alternatieven zoals de Violierstraat, Leeuweriksweg aan de zuidkant en de Paukenstraat en Klarinetstraat/ Muziekplein of de Noordelijk Rondweg aan de noordkant hun weg vinden om het centrum van Uden te verlaten;

  • 3.

    Voor het doorgaand verkeer betekent het instellen van eenrichtingsverkeer dat er ongeveer 200 tot 500 meter omgereden moet worden. De verwachting is een halvering van het aantal motorvoertuigen in de Heinsbergenstraat door de maatregel. Minder auto’s draagt ook bij aan het wooncomfort van de aanwonenden;

  • 4.

    Bij eenrichtingsverkeer blijven woningen in de Heinsbergenstraat bereikbaar met een maximale omrijdafstand (met de auto) van ca. maximaal 1 km;

  • 5.

    Doordat het oprijden van de inritten van de woningen aan de Heinsbergenstraat bij eenrichtingsverkeer uitsluitend mogelijk is vanuit één richting zijn enkele inritten moeilijker bereikbaar in verband met de aanwezigheid van de bomen dicht op de inrit. Dit vereist maatwerk waarbij in voorkomende gevallen de inrit op particulier terrein aangepast moet worden op kosten van de gemeente;

  • 6.

    Bij eenrichtingsverkeer blijven voorzieningen als basisschool Marimba aan de Steenovenstraat 2 voldoende bereikbaar. Alle verkeer uit de richting Land van Ravensteinstraat zal via de Paukenstraat rijden. Visuele waarnemingen en tellingen wijzen uit dat de verkeerstoename zeer beperkt zal zijn. Vanuit andere richtingen blijft de route ongewijzigd;

  • 7.

    Door het instellen van eenrichtingsverkeer uitgezonderd fietsers en bromfietsers, en doordat de Heinsbergenstraat door de inrichting als fietsstraat minder aantrekkelijk wordt voor automobilisten, zal er een toename zijn van verkeer op omliggende wegen. De huidige verkeersintensiteit op de Heinsbergenstraat is in de huidige situatie niet hoog. Verkeerstellingen wijzen uit dat de toename van verkeer in omliggende straten zoals de Paukenstraat, Herpenstraat en Leeuweriksweg nauwelijks waarneembaar zal zijn;

Overwegingen ten aanzien van hoofdfietsroute Hoevenseweg -Heinsbergenstraat

  • 1.

    De criteria als genoemd in het vigerende GVVP, vastgesteld in 2015, te weten herkenbaar, comfortabel, veilig en logische route, voldoen maximaal bij de variant waarbij de fietsers met eenrichtingsverkeer door de Heinsbergenstraat fietsen;

  • 2.

    De Oude Hoevenseweg voldoet niet aan het criterium 'logische route' omdat er afgeweken wordt van de vertrouwde rechtdoorgaande route via de Heinsbergenstraat richting centrum. Het alternatief Oude Hoevenseweg kent minder comfort door vele bochten. Daarnaast ontstaat er een onveilige aansluiting op de Land van Ravensteinstraat;

  • 3.

    De varianten 'Parallel door groenvoorziening' en 'Parallel door Heinsbergenstraat' kennen onveilige aansluitingen. Er moeten namelijk meerdere oversteekbewegingen gedaan worden door de fietser om naar de parallel liggende route te komen c.q. weer op de Heinsbergenstraat uit te komen;

  • 4.

    Omdat de Heinsbergenstraat een belangrijke fietsverbinding is in het fietsnetwerk van Uden, is er voor gekozen om de Heinsbergenstraat met het eenrichtingsverkeer in te richten als fietsstraat. Een fietsstraat is een straat die ingericht is als fietsroute, maar waarop tevens auto's zijn toegestaan. Dit autogebruik wordt echter beperkt door het karakter en de inrichting van de fietsstraat. Auto’s zijn te gast. Door het inrichten als fietsstraat wordt de Heinsbergenstraat minder aantrekkelijk voor het doorgaand verkeer richting centrum. Deze gebruikers zullen naar verwachting gebruik maken van bij punt 13 genoemde alternatieven.

Overwegingen ten aanzien van de rijrichting

  • 1.

    Alleen de variant Pr. Kennedylaan-> Land van Ravensteinstraat voldoet aan het criterium ‘route richting centrum’;

  • 2.

    Bij de varianten ‘Land van Ravensteinstraat-> Pr. Kennedylaan’ en ‘Knip ter hoogte van de Steenovenstraat’ is er geen directe route richting het centrum, waardoor deze varianten komen te vervallen;

  • 3.

    Bij de variant waarbij de knip bij de Steenovenstraat ligt, zullen fietsers verrast worden door (vracht)auto’s die op het ene moment met hen meerijden en op het andere moment uit de tegengestelde richting komen rijden. Dit kan onacceptabele en gevaarlijke situaties opleveren, waarmee deze variant komt te vervallen;

  • 4.

    Bij auto/fiets gecombineerd scoort de rijrichting ‘Pr. Kennedylaan-> Land van Ravensteinstraat vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid hoger omdat in de ochtend de schoolgaande jeugd meer geclusterd richting Uden fietst met de rijrichting van de auto’s mee. De rest van de dag gaan diezelfde fietsers door wisselende schooltijden meer gespreid Uden weer uit;

  • 5.

    Er is met de gekozen rijrichting rekening gehouden dat op het drukste moment de grootste verkeersstroom de zelfde kant uit gaat omdat dit het meest veilig is;

  • 6.

    De gekozen rijrichting is in samenwerking met de klankbordgroep tot stand gekomen;

  • 7.

    Gelet op het bovenstaande wordt er voor gekozen de Heinsbergenstraat in te richten als eenrichtingsverkeer, Pr. Kennedylaan -> Land van Ravensteinstraat, met de uitstraling van een fietsstraat. Hiermee wordt rekening gehouden met het maatschappelijk belang van de levensbestendige toekomst van de monumentale bomen in de Heinsbergenstraat en het maatschappelijk belang van de veiligheid van fietsers. Ook wordt hiermee invulling gegeven aan de hoofdfietsroute als opgenomen in het gemeentelijk beleid;

  • 8.

    Met het oog op het creëren van een levensbestendige toekomst van de monumentale bomen in de Heinsbergenstraat door het versmallen van de Heinsbergenstraat en het in te richten als eenrichtingsverkeer, Pr. Kennedylaan -> Land van Ravensteinstraat, met de uitstraling van een fietsstraat worden met bovenstaande overwegingen de belangen gediend tot het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub c Wegenverkeerswet, het verzekeren van de veiligheid op de weg als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub a Wegenverkeerswet en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub d Wegenverkeerswet. Er ontstaat door de versmalling van de rijbaan voor weggebruikers een obstakelvrije ruimte tussen de bomen en het wegdek. Ook wordt de hinder door worteldopdruk voor fietsers en andere weggebruikers geminimaliseerd;

dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg heeft plaatsgevonden met de politie Oost , die met het voorgenomen verkeersbesluit heeft ingestemd;

b e s l u i t

  • 1.

    In de Heinsbergenstraat eenrichtingsverkeer in te stellen uitgezonderd fietsers en bromfietsers;

  • 2.

    Deze maatregel wordt aangegeven door het aanbrengen van verkeerstekens volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) dat toegepast wordt zoals aangegeven is op tekeningen D00070846-05 en D00070846-06;

  • 3.

    Het verkeersbesluit treedt in werking met ingang van de dag, nadat een termijn van zes weken na de dag waarop het besluit is bekend gemaakt , is verstreken, overeenkomstig artikel 27 BABW.

Dit besluit wordt ter openbare kennis aangeboden door middel van publicatie in de Staatscourant d.d. 21-12-2018.

Uden, 17 december 2018

namens Burgemeester en wethouders van Uden

M.Meihuizen

teamleider Inrichting afdeling Ruimte

Hoe kunt u bezwaar maken?

U moet uw bezwaren schriftelijk en binnen 6 weken na verzending van dit besluit indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 83, 5400 AB Uden.

U kunt uw bezwaar ook digitaal indienen door het bezwaarformulier in te vullen op www.uden.nl.

Inwerkingtreding

Het maken van een bezwaar schorst de werking van het besluit niet. Wanneer u van mening bent dat er met spoed een beslissing over dit besluit moet worden genomen kunt u aanvullend een voorlopige voorziening aanvragen bij de Voorzieningenrechter bij de rechtbank.

Hoe kunt u een voorlopige voorziening aanvragen?

U vraagt een voorlopige voorziening aan via www.rechtspraak.nl of u kunt een ondertekende brief sturen naar de Voorzieningenrechter van de rechtbank Oost-Brabant, postbus 90125 5200 MA

’s Hertogenbosch. Voor de behandeling moet u griffierechten betalen.

Naar boven