Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Uden | Staatscourant 2018, 72750 | Verkeersbesluiten |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Uden | Staatscourant 2018, 72750 | Verkeersbesluiten |
de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;
de bevoegdheid van het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Uden tot het nemen van verkeersbesluiten, als bedoeld in het eerste lid sub d. van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, en het besluit van 16 december 2014 van het College tot mandatering van deze bevoegdheid aan het afdelingshoofd en teamleider van de afdeling Ruimte alsmede de bevoegdheid tot de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens ingevolge paragraaf 4 van het BABW;
dat op grond van het bepaalde in artikel 12 BABW;
Een toekomstbestendige situatie voor de monumentale bomen te creëren door de rijbaan van de Heinsbergenstraat te versmallen en een eenrichtingsverkeer in te stellen uitgezonderd fietsers en bromfietsers. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde verkeersbesluittekeningen D0070846-05 en D0070846-06.
Dat in het belang van de verkeersveiligheid kunnen indien omstandigheden daartoe vragen, aanvullende maatregelen worden getroffen;
Aan weerszijde van de Heinsbergenstraat staan monumentale bomen. Op dit moment is verkeer in 2 richtingen mogelijk. Uit onderzoek naar de vitaliteit van de monumentale bomen in de Heinsbergenstraat is gebleken dat de rijbaan van de Heinsbergenstraat versmald moet worden om deze bomen langs de rijbaan te kunnen handhaven. Enkele bomen staan te dicht op de asfaltverharding. Ook is er sprake van wortelopdruk in de hele straat en is er bij enkele bomen geen obstakelvrije ruimte van minimaal 0,30m1 tussen de bomen en het wegdek. Het wegdek verkeert als gevolg van de wortelopdruk in slechte staat en zorgt voor discomfort voor fietsers en automobilisten.
Om een levensvatbare situatie te creëren voor de monumentale bomen, is het daarom noodzakelijk de rijbaan te versmallen tot max 3.80m1. Doordat de rijbaan versmald wordt is het niet meer mogelijk verkeer in 2 richtingen toe te passen. Om die reden zal er in de Heinsbergenstraat eenrichtingsverkeer ingesteld worden uitgezonderd fietsers en bromfietsers. Hiervoor is het nodig een verkeersbesluit te nemen.
Dat overeenkomstig paragraaf 6 van het BABW de volgende afwegingen van belangen heeft plaats gevonden;
Overwegingen van de algem ene feitelijke situatie:
Om een levensvatbare situatie te creëren voor de monumentale bomen, moeten de bomen onder andere meer ruimte krijgen. Meer ruimte voor de bomen betekent een versmalling van de rijbaan van de Heinsbergenstraat. Omdat de maximale breedte van de rijbaan in verband met de bomen niet meer dan 3.80m1 kan bedragen, is het bij versmalling van de rijbaan van de Heinsbergenstraat niet meer mogelijk verkeer in 2 richtingen toe te passen. Om die reden zal er in de Heinsbergenstraat eenrichtingsverkeer ingesteld moeten worden uitgezonderd voor fietsers en bromfietsers;
Overwegingen ten aanzien van ee n richting sverkeer of twee richtingen met passeerstroken
Tweerichtingsverkeer zorgt voor een betere bereikbaarheid van de Heinsbergenstraat dan eenrichtingsverkeer. Het toepassen van passeerstroken voor (vracht)auto’s is vanuit het oogpunt van veiligheid voor fietsers onacceptabel. Door de zijdelingse beweging van een (vracht)auto bij een passeerstrook is er een kans dat een fietser over het hoofd wordt gezien en daarmee een verhoogd risico op aanrijdingen. De variant met tweerichtingsverkeer met passeerstroken in de Heinsbergenstraat is derhalve niet haalbaar. De politie en fietsersbond hebben ook hier negatief op gereageerd;
Overwegingen ten aanzien van bereikbaarheid
Voor het doorgaand verkeer betekent het instellen van eenrichtingsverkeer dat er ongeveer 200 tot 500 meter omgereden moet worden. De verwachting is een halvering van het aantal motorvoertuigen in de Heinsbergenstraat door de maatregel. Minder auto’s draagt ook bij aan het wooncomfort van de aanwonenden;
Doordat het oprijden van de inritten van de woningen aan de Heinsbergenstraat bij eenrichtingsverkeer uitsluitend mogelijk is vanuit één richting zijn enkele inritten moeilijker bereikbaar in verband met de aanwezigheid van de bomen dicht op de inrit. Dit vereist maatwerk waarbij in voorkomende gevallen de inrit op particulier terrein aangepast moet worden op kosten van de gemeente;
Bij eenrichtingsverkeer blijven voorzieningen als basisschool Marimba aan de Steenovenstraat 2 voldoende bereikbaar. Alle verkeer uit de richting Land van Ravensteinstraat zal via de Paukenstraat rijden. Visuele waarnemingen en tellingen wijzen uit dat de verkeerstoename zeer beperkt zal zijn. Vanuit andere richtingen blijft de route ongewijzigd;
Door het instellen van eenrichtingsverkeer uitgezonderd fietsers en bromfietsers, en doordat de Heinsbergenstraat door de inrichting als fietsstraat minder aantrekkelijk wordt voor automobilisten, zal er een toename zijn van verkeer op omliggende wegen. De huidige verkeersintensiteit op de Heinsbergenstraat is in de huidige situatie niet hoog. Verkeerstellingen wijzen uit dat de toename van verkeer in omliggende straten zoals de Paukenstraat, Herpenstraat en Leeuweriksweg nauwelijks waarneembaar zal zijn;
Overwegingen ten aanzien van hoofdfietsroute Hoevenseweg -Heinsbergenstraat
De Oude Hoevenseweg voldoet niet aan het criterium 'logische route' omdat er afgeweken wordt van de vertrouwde rechtdoorgaande route via de Heinsbergenstraat richting centrum. Het alternatief Oude Hoevenseweg kent minder comfort door vele bochten. Daarnaast ontstaat er een onveilige aansluiting op de Land van Ravensteinstraat;
Omdat de Heinsbergenstraat een belangrijke fietsverbinding is in het fietsnetwerk van Uden, is er voor gekozen om de Heinsbergenstraat met het eenrichtingsverkeer in te richten als fietsstraat. Een fietsstraat is een straat die ingericht is als fietsroute, maar waarop tevens auto's zijn toegestaan. Dit autogebruik wordt echter beperkt door het karakter en de inrichting van de fietsstraat. Auto’s zijn te gast. Door het inrichten als fietsstraat wordt de Heinsbergenstraat minder aantrekkelijk voor het doorgaand verkeer richting centrum. Deze gebruikers zullen naar verwachting gebruik maken van bij punt 13 genoemde alternatieven.
Overwegingen ten aanzien van de rijrichting
Bij de variant waarbij de knip bij de Steenovenstraat ligt, zullen fietsers verrast worden door (vracht)auto’s die op het ene moment met hen meerijden en op het andere moment uit de tegengestelde richting komen rijden. Dit kan onacceptabele en gevaarlijke situaties opleveren, waarmee deze variant komt te vervallen;
Bij auto/fiets gecombineerd scoort de rijrichting ‘Pr. Kennedylaan-> Land van Ravensteinstraat vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid hoger omdat in de ochtend de schoolgaande jeugd meer geclusterd richting Uden fietst met de rijrichting van de auto’s mee. De rest van de dag gaan diezelfde fietsers door wisselende schooltijden meer gespreid Uden weer uit;
Gelet op het bovenstaande wordt er voor gekozen de Heinsbergenstraat in te richten als eenrichtingsverkeer, Pr. Kennedylaan -> Land van Ravensteinstraat, met de uitstraling van een fietsstraat. Hiermee wordt rekening gehouden met het maatschappelijk belang van de levensbestendige toekomst van de monumentale bomen in de Heinsbergenstraat en het maatschappelijk belang van de veiligheid van fietsers. Ook wordt hiermee invulling gegeven aan de hoofdfietsroute als opgenomen in het gemeentelijk beleid;
Met het oog op het creëren van een levensbestendige toekomst van de monumentale bomen in de Heinsbergenstraat door het versmallen van de Heinsbergenstraat en het in te richten als eenrichtingsverkeer, Pr. Kennedylaan -> Land van Ravensteinstraat, met de uitstraling van een fietsstraat worden met bovenstaande overwegingen de belangen gediend tot het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub c Wegenverkeerswet, het verzekeren van de veiligheid op de weg als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub a Wegenverkeerswet en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub d Wegenverkeerswet. Er ontstaat door de versmalling van de rijbaan voor weggebruikers een obstakelvrije ruimte tussen de bomen en het wegdek. Ook wordt de hinder door worteldopdruk voor fietsers en andere weggebruikers geminimaliseerd;
dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg heeft plaatsgevonden met de politie Oost , die met het voorgenomen verkeersbesluit heeft ingestemd;
Dit besluit wordt ter openbare kennis aangeboden door middel van publicatie in de Staatscourant d.d. 21-12-2018.
namens Burgemeester en wethouders van Uden
teamleider Inrichting afdeling Ruimte
U moet uw bezwaren schriftelijk en binnen 6 weken na verzending van dit besluit indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 83, 5400 AB Uden.
U kunt uw bezwaar ook digitaal indienen door het bezwaarformulier in te vullen op www.uden.nl.
Het maken van een bezwaar schorst de werking van het besluit niet. Wanneer u van mening bent dat er met spoed een beslissing over dit besluit moet worden genomen kunt u aanvullend een voorlopige voorziening aanvragen bij de Voorzieningenrechter bij de rechtbank.
Hoe kunt u een voorlopige voorziening aanvragen?
U vraagt een voorlopige voorziening aan via www.rechtspraak.nl of u kunt een ondertekende brief sturen naar de Voorzieningenrechter van de rechtbank Oost-Brabant, postbus 90125 5200 MA
’s Hertogenbosch. Voor de behandeling moet u griffierechten betalen.
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-72750.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.