Verkeersbesluit: Instellen voorrangskruispunten Bondersweg (bubeko), Vlodrop/Herkenbosch

Logo Roerdalen

Gem.reg.nr. Z17-00000074

Specialist Verkeer G. Brings

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ROERDALEN

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

Overwegende:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Uit het oogpunt van:

Het verzekeren van de veiligheid op de wegen;

Het beschermen van de weggebruikers en passagiers ;

Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Is het gewenst om

De voorrangsweg Bondersweg (bubeko) tussen Vlodrop en Herkenbosch te wijzigen in voorrangskruispunten.

 

Motivering

De Bondersweg is gecategoriseerd als 60 km/uur-weg (erftoegangsweg buiten de bebouwde kom) en maken derhalve onderdeel uit van een 60 km/uur-zone.

Een specifiek kenmerk van erftoegangswegen is het grote aantal uitwisselingen van verkeer. Dit gebeurt overigens niet alleen op kruispunten, maar ook bij vele in- en uitritten. In het netwerk van erftoegangswegen zijn in beginsel de kruispunten de schakels om de gewenste uitwisseling van verkeer mogelijk te maken. Kruispuntvormen en de hierin toe te passen ontwerpelementen moeten overeenstemmen met de functie van de weg en het verwachtingspatroon van de weggebruiker, en wel op een zodanige wijze, dat een verkeersveilige verkeersafwikkeling voor alle verkeerssoorten en de kwaliteit van alle activiteiten zoveel mogelijk wordt gewaarborgd.

In beginsel zijn de kruispunten tussen erftoegangswegen onderling gelijkwaardig. Gelijkwaardig wil zeggen dat de gedragsregels volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990) gelden en de voorrang niet met behulp van verkeerstekens is geregeld.

Op de Bondersweg is de voorrang wel geregeld met verkeerstekens. In het kader van de herkenbaarheid voor weggebruikers (vormgeving van de weg en voorspelbaarheid) is het opheffen van de voorrangsregeling dan ook wenselijk. Dit gebeurt door de voorrangsweg om te vormen naar voorrangskruispunten.

 

Juridisch kader verkeersbesluit

Van belang zijn de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en het Besluit Administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW). In artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen en verwijderen van verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In het BABW is nader gespecificeerd voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit nodig is.  

In artikel 15, lid 2 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen of verwijderen van (fysieke) maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers die gebruik kunnen maken van een weg een verkeersbesluit is vereist.  

Artikel 12 van het BABW bepaalt dat:

De plaatsing of verwijdering van de hierna genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit:

a) de borden die zijn opgenomen in de hoofdstukken A tot en met G van bijlage1,

behorende bij het RVV 1990, uitgezonderd de borden C22 en E9, alsmede de borden E4,

E12 en E13, tenzij onder deze verkeersborden een onderbord als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel d, wordt aangebracht;

b) de volgende verkeerstekens op het wegdek:

1. doorgetrokken strepen;

2. aanduiding van fietsstroken;

3. aanduiding van busstroken en busbanen;

4. voetgangersoversteekplaatsen;

5. gele doorgetron strepen;

6. gele onderbroken strepen

7. haaientanden  

In onderstaande tekst wordt aangegeven waar borden worden geplaatst en markeringen worden aangebracht.  

Uit artikel 12 BABW blijkt dat voor het plaatsen of verwijderen van fysieke maatregelen, zoals drempels en inritconstructies, geen verkeersbesluit vereist is. Deze fysieke maatregelen vallen dan ook buiten het verkeersbesluit.

Aanpak en inrichting

De voorrang wordt gewijzigd door de betreffende verkeersborden B1 en B2 (RVV 1990) geplaatst in de wegbermen van de Bondersweg ter plekke te verwijderen. Hiervoor in de plaats worden de verkeersborden B4, B5 en B6 (RVV 1990) teruggeplaatst.

 

Belangenafweging

Overwegende dat:

- In 2004 is het snelheidsregime van de Bondersweg teruggebracht van 80 km per uur naar 60 km per uur. Conform Verkeersbesluit d.d. 10 februari. Op de 60 km per uur wegen en zones wordt het verkeersbord B1 (voorrangsweg) en B2 (einde voorrangsweg) niet toegepast. Aangezien de Bondersweg nu een 60 km per uur weg is dienen de nu aanwezige B1 en B2 borden te worden verwijderd; De verkeersmaatregelen passen binnen het principe “Duurzaam Veilig”;

- De verkeersmaatregelen passen binnen het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan; 

- De gronden om de voorrang in te trekken is het verbeteren van de herkenbaarheid, het waarborgen van een consequente en uniforme inrichting van 60 km per uur wegen en zones;

- Voor zover belanghebbenden nadlige gevolgen ondervinden van het verkeersbesluit deze niet onevenredig zijn in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen (artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht).

 

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is overleg gepleegd omtrent deze maatregel met de taakaccenthouder verkeer van de basiseenheid Echt-Susteren-Roerdalen van de politieregio Limburg. Het betreffende overleg heeft plaatsgevonden op donderdag 6 september 2018.

 

Besluit:

  • I.

    Instellen voorrangskruispunten Bondersweg (bubeko) tussen Vlodrop en Herkenbosch;

  • II.

    Een en ander uit te voeren door het verwijderen van de betreffende verkeersborden B1 en B2 (RVV 1990) en het terugplaatsen van de verkeersborden B4, B5 en B6 (RVV 1990);

  • III

    Een en ander uit te voeren overeenkomstig bijgevoegde tekening.

St. Odiliënberg, 3 december 2018

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Roerdalen,

krachtens mandaat,  

 

G. (Guus) Brings

Specialist Verkeer

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Roerdalen, Postbus 6099, 6077 ZH Sint Odiliënberg. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:

  • a)

    naam en adres

  • b)

    de dagtekening

  • c)

    omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is; Verkeersbesluit "Z17-000074 Instellen voorrangskruispunten Bondersweg (bubeko) in Vlodrop/Herkenbosch"

  • d)

    de gronden van het bezwaar

 

Wanneer u van mening bent dat vanwege spoed niet op het besluit op uw bezwaarschrift gewacht kan worden, kunt u bij de voorzieningsrechter van de Rechtbank Limburg, sector Bestuursrecht, Postbus 950 te 6040 AZ Roermond verzoeken dit besluit te schorsen en/of een voorlopige voorziening te treffen.

Naar boven