Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Roerdalen | Staatscourant 2018, 71839 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Roerdalen | Staatscourant 2018, 71839 | Verkeersbesluiten |
Verkeersbesluit: Intrekken gesloten voor fietsen en voor gehandicaptenvoertuigen zonder motor op de Vlodropperweg, Posterholt.
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ROERDALEN
De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Het verzekeren van de veiligheid op de wegen;
Het beschermen van de weggebruikers en passagiers ;
Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Om de geslotenverklaring voor fietsen en voor gehandicaptenvoertuigen zonder motor op de Vlodropperweg binnen de bebouwde kom op te heffen.
De gemeenteraad van Roerdalen heeft op 3 november 2016 het gemeentelijk verkeers- en vervoersplan, GVVP 2016-2021, vastgesteld. Verder heeft de gemeenteraad van Roerdalen op 2 november 2017 de categorisering 30-60 km/u voor alle wegen vastgesteld.
De maximumsnelheid voor alle wegen binnen de bebouwde kom wordt 30 km/u en buiten de bebouwde kom wordt de maximumsnelheid 60 km/uur.
De uitvoering van dit beleid gebeurd vernieuwend met een integrale aanpak van de openbare ruimte, waarbij het principe Duurzaam Veilig als uitgangspunt geldt en een efficiënte inzet van de beschikbare financiële middelen.
Het uitgangspunt van Duurzaam Veilig binnen de bebouwde kom, komt erop neer dat het verkeer gemengd gaat worden. Dit houdt in dat fietsers/bromfietsers samen met het overige gemotoriseerd verkeer van dezelfde rijbaan gebruik maken. En met dit verkeersbesluit geven wij uitvoering aan het vigerende beleid.
Juridisch kader verkeersbesluit
Van belang zijn de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en het Besluit Administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW). In artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen en verwijderen van verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In het BABW is nader gespecificeerd voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit nodig is.
In artikel 15, lid 2 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen of verwijderen van (fysieke) maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers die gebruik kunnen maken van een weg een verkeersbesluit is vereist.
Artikel 12 van het BABW bepaalt dat:
De plaatsing of verwijdering van de hierna genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit:
a) de borden die zijn opgenomen in de hoofdstukken A tot en met G van bijlage1,
behorende bij het RVV 1990, uitgezonderd de borden C22 en E9, alsmede de borden E4,
E12 en E13, tenzij onder deze verkeersborden een onderbord als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel d, wordt aangebracht;
b) de volgende verkeerstekens op het wegdek:
2. aanduiding van fietsstroken;
3. aanduiding van busstroken en busbanen;
4. voetgangersoversteekplaatsen;
In onderstaande tekst wordt aangegeven waar borden worden geplaatst en markeringen worden aangebracht.
Uit artikel 12 BABW blijkt dat voor het plaatsen of verwijderen van fysieke maatregelen, zoals drempels en inritconstructies, geen verkeersbesluit vereist is. Deze fysieke maatregelen vallen dan ook buiten het verkeersbesluit.
De geslotenverklaring voor fietsen en voor gehandicaptenvoertuigen zonder motor wordt ingetrokken door de betreffende verkeersborden C14 (RVV 1990) aan de west- en oostzijde van de Vlodropperweg (bibeko) te verwijderen. Het betreft het struk gelegen tussen de aansluiting Julianalaan met de Vlodropperweg en de aansluiting Margrietlaan met de Vlodropperweg.
- Vanuit het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan 2016-2021 de Vlodropperweg ingericht wordt als 30 m/h-zone in Postrholt;
- In verblijfsgebieden (30 km/h-zones) het wenselijk is het aantal aanvullende bepalingen geboden of verboden voor het verkeer tot een minimum te beperken;
- In het kader van het instellen van 30 km/h-zones in Posterholt een herziening van de aanwezige verkeersborden c.q. verkeersbesluiten wenselijk is;
- Op de Vlodropperweg ter hoogte van de aansluiting Julianalaan en de aansluiting Margrietlaan door de gemeente Roerdalen een geslotenverklaring voor fietsen en voor de gehandicaptenvoertuigen zonder motor is ingesteld waarbij het bord C14 (RVV 1990) is geplaatst;
- Gezien het voorgaande ook wenselijk is om de geslotenverklaring in te trekken en de bebording te verwijderen, zodat de fietsers ook van dit gedeelte van de Vlodropperweg gebruik kunnen maken;
- Hiermee de verkeerssituatie ter plaatse ook overzichtelijk zal worden zodat conflicten en twijfels tussen fietsers en automobilisten over de geslotenverklaring, met verkeersonveilige acties tot gevolg, tot het verleden zullen behoren;
- Middels diverse ontwikkelingen aan de Vlodropperweg de verkeersveiligheid voor zowel fietsers als utomobolisten voldoende wordt gewaarborgd;
- Bij de totstandkoming van dit verkeersadvies van politiezijde is meegewogen dat het (fiets)gebruik en de daaraan in het verleden genomen verkeersmaatregelen niet meer op elkaar zijn afgestemd met betrekking tot het huidige/daadwerkelijke gebruik op betrokken weggedeelte;
- Door het toepassen van de beoogde (verkeers)maatregelen een positieve bijdrage wordt geleverd aan de verkeersveiligheid en de vrijheid van het (fiets)verkeer wordt bevorderd;
- Voor zover belanghebbenden nadlige gevolgen ondervinden van het verkeersbesluit deze niet onevenredig zijn in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen (artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht).
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is overleg gepleegd omtrent deze maatregel met de taakaccenthouder verkeer van de basiseenheid Echt-Susteren-Roerdalen van de politieregio Limburg en dat zij positief adviseert. Het betreffende overleg heeft plaatsgevonden op donderdag 6 september 2018.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Roerdalen, Postbus 6099, 6077 ZH Sint Odiliënberg. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.
Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:
Wanneer u van mening bent dat vanwege spoed niet op het besluit op uw bezwaarschrift gewacht kan worden, kunt u bij de voorzieningsrechter van de Rechtbank Limburg, sector Bestuursrecht, Postbus 950 te 6040 AZ Roermond verzoeken dit besluit te schorsen en/of een voorlopige voorziening te treffen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-71839.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.