Instellen laad- en lopslaats Kloostertsraat te Duivendrecht Nummer 2018-031

Logo Ouder-Amstel

Burgemeester en wethouders van Ouder-Amstel,

Overwegende dat:

in 2019 in de Kloosterstraat en het Michaëlplein te Duivendrecht planmatig onderhoud uitgevoerd gaat worden, en de Kloosterstraat en Michaelplein hierbij integraal gereconstrueerd gaan worden, waarbij ook het riool en de openbare verlichting vervangen zullen worden;

van de bewoners van de Kloosterstraat al geruime tijd klachten over parkeeroverlast worden ontvangen: te kleine parkeervakken, een hoge parkeerdruk maar ook een gebrekkige verkeersdoorstroming, door het frequent laden en lossen bij het bedrijf op Kloosterstraat 3, een pakkettenontvangst- en verzendbedrijf;

genoemd bedrijf hier is gevestigd in overeenstemming met het bestemmingplan, maar te weinig mogelijkheden heeft om het laden- en lossen buiten de rijbaan uit te voeren;

er vanuit de gemeente in het verleden een bemiddelingspoging is gedaan om dit specifieke probleem tussentijds op te lossen, die toen wegens het ontbreken van draagvlak niet tot een oplossing heeft geleid;

gelet op de huidige maatschappelijke trend van steeds meer “online” winkelen bij “webshops”, niet verwacht kan worden dat de pakketdienst hier eigener beweging zal gaan verhuizen en ook in een maatschappelijke behoefte voorziet. Daarnaast zal er in dat geval, gelet op de bestemming, een ander bedrijf in gehuisvest zal worden;

de Kloosterstraat een 30 km zone is, waarin laden- en lossen op de weg op zich is toegestaan en stremmingen in het verkeer hierbij een onderdeel uitmaken van het verblijfskarakter van de weg.

de stremmingen echter ook een negatief effect hebben op de verkeersdoorstroming op de Rijksstraatweg, waar de Kloostertsraat mee is verbonden, die een belangrijke ontsluitingsfunctie voor de woonkern Duivendrecht heeft en dat de stremmingen in de verkeersdoorstroming ook risico’s voor wat betreft de bereikbaarheid voor de nood- en hulpdiensten oplevert;

dat gelet op de beperkte breedte van de weg en de relatief hoge frequentie waarmee het laden– en lossen plaatsvindt, het wenselijk maakt, om bij de komende reconstructie hier een tructurele oplossing voor te creëren;

ten behoeve van de reconstructie van de Kloosterstraat en Michaëlplein er een werkgroep is samengesteld van bewoners. Deze werkgroep heeft voorgesteld om bij de pakketdienst een laad- en loslocatie aan te wijzen. Tijdens de inloopavond van 12 juni 2018 heeft een minderheid van 5 bewoners kenbaar gemaakt, dat zij deze oplossing niet willen. Eén bewoner heeft in dat verband ook aangeboden zijn in/uitrit hiervoor ter beschikking te willen stellen;

gelet op de bedrijfsbestemming, die ook in de toekomst voortgezet zal worden en het gelet op de reconstructie, die bedoeld is om voor langere tijd tot een duurzame verkeersinrichting te creëren, het gewenst is om, hier nu van gemeentewege structurele maatregelen voor te treffen;

advies is gevraagd aan de verkeerscommissie van Ouder-Amstel, waarin ondermeer ook de politie en brandweer zitting hebben. De verkeerscommissie heeft geadviseerd om hier een laad- en losplaats in te stellen, die qua afmetingen, ligging en tijden is afgestemd op het beoogde bedrijfsmatig gebruik;

door het aanwijzen van een laad- en losplaats de verkeersdoorstroming en bereikbaarheid, waaronder voor de nood- en hulpdiensten, zal worden verbeterd

dat een laad- en losplaats bij beëindiging van het bedrijfsmatig gebruik van het pand Kloosterstraat nr. 3 via een verkeersbesluit desgewenst gewijzigd kan worden in een standaardparkeerplaats;

dat buiten de bedrijfstijden de laad- en losplaats eveneens dienst kan doen als een

openbare parkeerplaats;

gehoord de politie;

gelet op artikel 15 en 18 van de Wegenverkeerswet

BESLUITEN

  • 1

    In de Kloosterstraat te Duivendrecht, nabij het pand Kloosterstraat 3, een laad- en losplaats in te stellen, conform de bij dit besluit behorende tekening;

  • 2

    Als tijden voor deze laad- en losplaats aan te wijzen: maandag t/m zaterdag, tussen 08.00 uur en 20.00 uur. Buiten deze dagen en tijden is het een regulier parkeervak.

Ouder-Amstel, 12 december 2018

Burgemeester en wethouders van Ouder-Amstel,

de secretaris, de burgemeester,

L.J. Heijlman J. Langenacker

Dit besluit wordt van kracht na bekendmaking en na het aanbrengen c.q. verwijderen van de verkeerstekens op of aan de weg.

Ingevolge het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht kunt u tegen dit besluit binnen 6 weken na de bekendmaking in de Staatscourant een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 35, 1190 AA Ouderkerk aan de Amstel. In het bezwaarschrift dient u tenminste te vermelden:

  • uw naam en adres;

  • de dagtekening van het bezwaarschrift;

  • een omschrijving van het besluit waartegen uw bezwaarschrift zich richt;

  • de redenen waarom u het bezwaarschrift tegen het besluit indient (bezwaargronden).

Het indienen van een bezwaarschrift betekent niet automatisch dat het besluit waartegen het bezwaar is gericht niet langer geldt. Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kunt u hiertoe desgewenst naast uw bezwaarschrift wel een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam, sector bestuursrecht, Postbus 84500, 1080 BN Amsterdam. Aan het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening zijn kosten verbonden, die aan de rechtbank moeten worden betaald.

Naar boven