Start van deze pagina
Skip navigatie, ga direct naar de Inhoud

Overheid.nl - de wegwijzer naar informatie en diensten van alle overheden.

De wegwijzer naar informatie en diensten van alle overheden

Tekstgrootte
+


Jaargang 2018
Nr. 71032

Gepubliceerd op 18 december 2018 09:00
Inhoudsopgave

Gerelateerde informatie


Externe bijlagen





ONTWERPVERKEERSBESLUIT - Reserveren parkeerplaatsen t.b.v opladen elektrische voertuigen Haktol 10

Logo Best

Burgemeester en wethouders,

Gelet op

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan – Beleidsnota – Best Mobiel (december2017);

Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij het verkeer betreffen op wegen, die niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

Dat op dit ontwerpverkeersbesluit afdeling 3.4, de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, van de Algemene Wet Bestuursrecht van toepassing is:

Het feit dat de Verkeerskundige van de afdeling Uitvoering bij besluit is gemandateerd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 15 van de wegenverkeerswet 1994;

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, uit oogpunt van:

• Het verzekeren van de veiligheid op de weg.

• Het beschermen weggebruikers en passagiers.

• Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

Overwegende dat

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.

Is het gewenst om

Op de Haktol, ter hoogte van huisnummer 10, twee parkeerplaatsen te reserveren ten behoeve van het elektrisch opladen van voertuigen. In eerste instantie zal slechts één van de twee parkeerplaatsen worden toegewezen. Bij voldoende gebruik zal de tweede parkeerplaats ook worden gereserveerd voor het opladen van elektrische voertuigen.

Motivering

Elektrisch vervoer is in Nederland in opkomst. Voor het opladen van een elektrisch voertuig is een verbinding met een laadpaal middels een snoer noodzakelijk. Om elektrisch vervoer tot een succes te kunnen maken, is de beschikbaarheid van voldoende oplaadpunten belangrijk. De gemeente Best verleent daarom graag haar medewerking aan de plaatsing van oplaadpunten in de openbare ruimte.

Wie niet beschikt over parkeergelegenheid op eigen terrein, zal hiervoor immers gebruik moeten maken van een parkeerplaats in de openbare ruimte. Op deze manier wordt ook voorkomen dat men een snoer van de eigen woning, over een trottoir en/of rijweg, naar het voertuig moet leggen, met alle veiligheidsrisico’s van dien.

Bijkomend voordeel van deze aanpak is dat de laadmogelijkheid door iedereen met een elektrisch voertuig kan worden benut, in plaats van slechts één bewoner. Om de bruikbaarheid van de laadpaal te kunnen garanderen, is het noodzakelijk om de bijbehorende parkeerplaats te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen. Dit is mogelijk met het bord E4 uit het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens, voorzien van een onderbord met opschrift “alleen opladen elektrische voertuigen”.

Aan een laadpaal kunnen twee voertuigen worden gekoppeld, echter zal de tweede parkeerplaats pas voor elektrisch laden worden gereserveerd als uit het gebruik van de paal en/of verzoeken van (potentiële) gebruikers blijkt dat hier voldoende vraag naar is.

Belangenafweging

Zonder een laadpaal in de omgeving leggen gebruikers snoeren over de weg en het trottoir. Om dit te voorkomen worden er twee parkeerplaatsen gereserveerd voor het opladen van elektrische voertuigen. Hiermee voorkomen we dat er ongewenst kabels over de weg of het trottoir komen te liggen. De gemeente Best vindt de veiligheid van de voetgangers van groot belang en reserveert twee parkeerplaatsen om dit te kunnen garanderen. Zeker in een directe omgeving van een school (waar hier sprake van is) is de veiligheid van bovengeschikt belang.

De locatie van de laadpaal is schuin tegenover Haktol 10. Deze twee parkeerplaatsen liggen niet direct voor een woning, waardoor bewoners niet recht tegen een laadpaal en verkeersborden aankijken.

Op de locatie waar de laadpaal aangebracht wordt, liggen nu twee openbare parkeerplaatsen. Deze twee parkeerplaatsen liggen apart van de rest. Deze reserveren we voor het opladen van elektrische voertuigen. Doordat deze twee parkeerplaatsen apart liggen van de rest, is direct duidelijk dat deze parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen bestemd zijn. Hiermee wordt er geen onduidelijke verkeerssituatie gecreëerd.

De locatie van de te reserveren parkeerplaatsen is besproken met het Bewonersoverleg van de betreffende wijk. Zij zijn akkoord met de locatie

De locatie van de te reserveren parkeerplaatsen is besproken met de naastgelegen basisschool. Zij zijn akkoord met de locatie.

Niet is gebleken dat belanghebbenden hierdoor onevenredig worden benadeeld dan wel dat door te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de Nationale Politie, eenheid Oost-Brabant, basisteam de Kempen.

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders tot:

  • 1.

    Twee parkeerplaatsen te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen door het plaatsen van verkeersbord E04 uit bijlage I van het RVV 1990 met onderbord ‘’opladen elektrische voertuigen’’ Ter hoogte van Haktol 10;

  • 2.

    Een en ander overeenkomstig de bij dit besluit behorende situatietekening;

  • 3.

    Te bepalen dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen, als deze met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermee niet in overeenstemming zijn;

4. Te bepalen dat de bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door plaatsing van het besluit in de Staatscourant en op de gemeentelijke website;

Zienswijze

Dit verkeersbesluit met bijbehorende stukken is alleen digitaal te raadplegen via de bekendmaking van de Staatscourant en ligt niet analoog ter inzage. 

Tegen dit ontwerp verkeersbesluit kunnen belanghebbenden op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de publicatie in de Staatscourant hun zienswijze indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Best. U kunt uw zienswijze sturen aan het college van burgemeester en wethouders van Best, Postbus 50, 5680 AB Best.

 

11-12-2018

  

Met vriendelijke groet,

namens burgemeester en wethouders

   

Verkeerskundige afdeling Uitvoering

Inhoudsopgave

Er is geen inhoudsopgave aanwezig.


SnelzoekenInfo

Snelzoeken
U kunt dit veld gebruiken om te zoeken op
–een vrije zoekterm voor het zoeken op tekst (bijvoorbeeld "milieu")
–een betekenisvolle zoekterm voor het zoeken naar specifieke publicaties (bijvoorbeeld dossiernummer '32123' of 'trb 2009 16').
U kunt termen combineren door EN te zetten tussen de termen (blg 32123 EN milieu).
U kunt zoeken op letterlijke tekst door '' om de term te zetten. ('appellabele toezeggingen').

Voor meer mogelijkheden en uitleg verwijzen wij u naar de help-pagina's van Officiële bekendmakingen op overheid.nl